Wednesday Wellness: Rentoutuminen ennen nukkumaanmenoa

Lilies & Life

Olen stressaaja. Jään pohdiskelemaan asioita päivän päätteeksi ja varsinkin negatiiviset asiat tulevat helposti uniin. Nukkumaan mennessä oloni on usein levoton. Viime yönä pyörin sängyssä 3 tuntia ennen kuin sain unen päästä kiinni. Mielessä pyöri tekemättömiä asioita ja tulevia suunnitelmia. Onko kohtalotovereita?

Miten tällaisen levottomuuden sitten saa kuriin?

Päätin listata hyväksi havaitsemiani keinoja rentoutumiseen ja mielen tyhjentämiseen ennen nukkumaanmenoa:

 

LUKEMINEN

Tarkoitan kirjan tai vaikka aikakauslehden lukemista. Lukeminen auttaa irtaantumaan päivän kuormittavista asioista. Puhelimella maailman uutisten selailu ei todennäköisesti edistä rentoutumista, sillä uutiset ovat monesti negatiivisia ja somestakin aivot saavat liikaa virikkeitä. Jätä puhelimen selailu puoli tuntia-tunti ennen toivottua nukahtamista.

 

KIRJOITTAMINEN

Kirjoita ylös ranskalaisin viivoin seuraavan päivän To Do -lista tai asiat, jotka ärsyttivät tässä päivässä. Kokeile myös kirjoittaa päiväkirjatyyliin mieltä vaivaavista tai innostavista asioista. Käytä mieluiten vanhanaikaisesti paperia ja kynää, ei taustavalollista tietokonetta tai puhelinta, koska ne vähentävät yöhormoni melatoniinin eritystä aivoissa.

 

TV:N KATSOMINEN

Vaikka tämä sotii edellisiä kohtia vastaan, laitan tämän silti, koska yllättävän moni ihminen (ei tietenkään jokainen) kertoo väsyvänsä iltaisin katsoessaan leffaa tai hömppäsarjaa. Nyt ei puhuta jännitys-, trilleri- tai kauhuleffoista, tai muistakaan ohjelmista, jotka saavat hermoston virittyneeksi.

 

MAKUUHUONEEN TUULETUS

Viileä, raikas ilma takaa parhaat unet. Makuuhuoneen lämpötilan tulisikin olla pari astetta viileämpi kuin muun asunnon. Myös raikkaat, puhtaat lakanat auttavat unen saamisessa.

 

RUTIINIT

Kroppa tykkää rutiineista. Pyri siis ajoittamaan iltarutiinit ja nukkumaanmeno joka ilta mahdollisimman samalle ajalle. Laita seuraavan päivän vaatteet, tavarat ja eväät valmiiksi, ettei niistä tarvitse stressata. Syö iltapalaksi lämmintä puuroa. Käy saunassa tai lämpimässä suihkussa. Ala hiljentyä jo noin tunti ennen nukkumaanmenoa. Juo kuppi lämmintä yrttiteetä. Mene sänkyyn hyvissä ajoin, ainakin puoli tuntia ennen kuin haluat olla unessa. Kun toimit näin säännöllisesti, opetat keholle milloin olisi hyvä aika mennä nukkumaan.

 

VENYTTELY

Moni venyttelee aamuisin, mutta se on mielestäni vähintään yhtä tärkeää iltaisin. Venyttely auttaa palautumaan päivän urheilusuorituksista ja rentoutumaan - myös henkisesti. Laita venyttelyn jälkeen lämpöpakkaus harteille. HUOM! Pidä treenaamisen ja nukkumaanmenon välillä ainakin pari tuntia.

 

JALKAHOITO

Laita jalat likoamaan lämpimään veteen, jossa on kylpysuolaa tai magnesiumhiutaleita*. Rasvaa kylvyn jälkeen jalat kosteusvoiteella, johon on sekoitettu tippa laventeliöljyä (tai pyydä kumppania hieromaan jalkojasi).

 

MINDFULNESS

Se voi olla hengitysharjoituksia rentouttavan musiikin soidessa taustalla, meditaatiota tai mindfulness-värityskirjan väritystä. Löydät erilaisia mindfulness -harjoituksia esim. täältä.

 

SOVI RIITA

Aina sanotaan, ettei vihaisena saisi mennä nukkumaan. Sovi riita viimeistään nukkumaan mennessä. Itse en ainakaan saa unta, jos ihmissuhdeasiat vaivaat.

 

FENG SHUI

Kiinalaisen ajattelutavan mukaan makuuhuoneen sisustuksella on vaikutusta. Makuuhuoneen tulisi olla siisti; korjaa vaatekasat lattialta ja imuroi makkari usein. Hanki viherkasvi. Huonekalujen järjestyksellä on väliä; sänkyä ei tulisi sijoittaa suoraan ikkunan alle tai niin, että jalat osoittavat ovea kohti. Makkarissa ei tulisi olla elektronisia laitteita tai lasten kuvia.

 

LUONTAISTUOTTEET

Sisäisesti nautittu magnesium ja aminohappo tryptofaani rentouttavat. Magnesiumia löytyy myös unisuihkeena*. Uniongelmista kärsivä voi saada apua esim. näistä tuotteista. Tietyt eteeriset öljyt sekä Bachin kukkatippoihin perustuvat roll-onit voi ottaa myös avuksi nukahtamisessa.

 

 

P.S. On sanomattakin selvää, ettei kofeiinia, tupakkaa, alkoholia tai sokeria kannata nauttia enää iltaisin.

 

Poimi näistä vinkeistä itsellesi sopivat! Tuleeko vielä lisää mieleen?

-Lilies

 

*mainoslinkkejä

Kommentit

Yhtä sirkusta!

Tuo nukkumis- ja nukahtamisjuttu oli kuin minun kirjoittama. Sä voitit viime yönä, mulla meni vain kaksi tuntia kun nukahdin. Viime viikolla oli yksi paha yö, en nukahtanut ollenkaan. Siitä huolimatta olin töissä klo 07.00, kuten aina. Sinä yönä klo 04.00 kävin vessassa ja päätin, että jos en ole nukahtanut viiteen mennessä, nousen ylös. Niin sitä sitten nousin. Kun herätys soi klo 06.30 mies heräsi. Minä olin jo pukeutunut, meikannut, laittanut hiukset ja kävellyt 3000 askelta...Sinä yönä en edes pohtinut mitään erikoista, mitään ei ollut sattunut. Silti ajattelin vähän kaikkea. Koskaan ennen ei ole noin sattunut ja toivottavasti ei ihan heti satukaan!

Lilies
Lilies & Life

Mulla on nyt ollut monia öitä, jolloin menee ainakin se pari tuntia nukahtamiseen ja aamuyöllä saatan heräillä usein :/ nukuin monta kuukautta hyvin, mutta nyt on ollut paljon ahdistusta ja kipuja, niin ne vaikuttaa. 

Kauheeta tuollainen, ettei nukuta koko yönä! Miten jaksoit töissä seuraavana päivänä? :0 Toivottavasti ei tule noin pahaa yötä enää...

Yhtä sirkusta!

Jaksoin, kun oli pakko...Työkavereille kerroin kyllä ja sanoin, et jos satun nukahtamaan, älkää herättäkö, laittakaa vain ovi hiljaa kiinni ja oveen lappu, että "ei saa häiritä" :D. En anatanut illallakaan itseni nukkua päiväunia, vaan touhusin kokoajan jotain. Sit aikaisin nukkumaan ja nukahdin heti ja heräämättä aamuun asti! Wau, se oli ihana tunne!

Lilies
Lilies & Life

Voi että, se oli varmasti raskas ja pitkä päivä :/ se on kyllä hyvä jos pystyy tuollaisena päivänä olemaan hereillä ilman päiväunia, että saisi edes seuraavana yönä unta. Varmaan hienoa nukkua koko yö kun yleensä nukkuu huonosti :) 

Minä kö
Minä(kö?)

Usein iltaisin laitetaan kaikki härvelit kiinni ja jutellaan päivän tapahtumista tai kerrotaan tarinoita. Nukahdan usein kesken lauseen :D

Lilies
Lilies & Life

Haha :D Onpa kiva tapa! Täytyy ehkä itsekin kokeilla :)

Nettanen

Hyviä vinkkejä! Mun iltarutiineihin kuuluu usein myös lämmin suihku, joka myös rentouttaa mukavasti :)

Lilies
Lilies & Life

Kiitos! :) Lämmin suihku tosiaan rentouttaa, sauna olisi vielä parempi, mutta sellaista ei meillä valitettavasti ole :(

Nettanen

Ei meilläkään ikävä kyllä :( Edellisessä vuokra-asunnossamme sattui olemaan poreamme, ja iltakylvyn jälkeen oli kyllä ihanan raukea olo <3

Lilies
Lilies & Life

Oi, poreamme olis niin luksusta! <3 

Sanna12345 (Ei varmistettu)

Tosi hyviä vinkkejä! Olen itsekin tosi kova stressaamaan ja unen saanti voi olla vaikeata. Tuohon rutiineihin lisäisin myös sen, että herää joka aamu samaan aikaan, vaikka väsyttäisikin. Unirytmi muodostuu siitä, että aina menee nukkumaan ja herää samaan aikaan. Täällä Suomessa ei talvella eikä oikeastaan kesälläkään voi elää auringon mukaan.

Lilies
Lilies & Life

Kiitos :) Hei oot aivan oikeassa tuosta heräämisestä! Juu, auringon mukaan ei tosiaan voi täällä elää :D

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.