Wednesday Wellness: Saatko riittävästi Omega-3-rasvahappoja? Testaa itse!

Lilies & Life

Tässä postauksessa totesin, että onneksi kevyttuotteiden aika alkaa olla ohi ja tiedostamme (hyvien) rasvojen tärkeyden ruokavaliossa. Rasvojen päivittäinen saanti on tärkeää, jotta rasva-aineenvaihdunta toimii. Rasva on joko tyydyttyneessä eli kovassa tai tyydyttymättömässä eli pehmeässä muodossa. Meidän tulisi syödä pehmeää rasvaa, joka sisältää tärkeitä omega-rasvahappoja. Ongelma tyypillisessä länsimaisessa ruokavaliossa on liian vähäinen pehmeän rasvan saanti. Kovaa, eläinperäistä rasvaa taas syödään liikaa punaisen lihan ja maitotuotteiden muodossa. Myös tietyissä eksoottisemmissa kasviöljyissä on runsaasti kovaa rasvaa; pahimpana palmuöljy ja palmuydinöljy, joiden käyttö on lisääntynyt viime vuosina. Kookosöljyn terveellisyydestä väitellään jatkuvasti, mutta fakta on se, että se sisältää runsaasti epäterveellistä kovaa rasvaa. Pehmeää rasvaa ja niiden mukana omega-rasvahappoja saadaan kasviöljyistä, margariinista, kalasta, pähkinöistä, manteleista ja siemenistä.

 

VÄLTTÄMÄTTÖMÄT RASVAHAPOT

Omega-rasvahapoilla on lukuisia terveysvaikutuksia; ne ehkäisevät sydän- ja verisuonitauteja, suojaavat sisäelimiä, laskevat kohonnutta verenpainetta, vähentävät tulehdusreaktioita, edistävät ruuansulatusnesteiden erittymistä ja auttavan hormonituotannossa. Ne voivat myös ehkäistä tyypin 2 diabetesta ja pienentää veren rasva-arvoja.

 

"Pehmeällä rasvalla näyttäisi olevan merkitystä myös lasten maitoallergian ehkäisyssä ja gynekologisten tulehdusten ehkäisyssä."

-Terveyskirjasto.fi

 

Keho ei pysty itse tuottamaan omega-3- tai omega-6-rasvahappoja, vaan niitä on saatava ravinnosta. Ne ovat ns. välttämättömiä rasvahappoja.   Suomalaisesta ruokavaliosta saadaan pääsääntöisesti liikaa omega-6-rasvahappoa eli linolihappoa, koska suosituin öljyvalmiste meillä on rypsiöljy. Myös auringonkukka- ja soijaöljy sisältävät paljon linolihappoa. Omega-3-rasvahappoa eli alfalinoleenihappoa (ALA) on runsaasti pellava- sekä camelinaöljyssä sekä chiansiemenissä. Myös oliiviöljy, saksanpähkinäöljy ja hampunsiemenöljy ovat hyviä omega-3:sen lähteitä. Kalassa on erilaisia, pitkäketjuisia omega-3-rasvahappoja: EPA:a ja DHA:ta. Rasvaiset kalat, kuten lohi ja kirjolohi, sisältävät runsaammin omega-3:sta kuin esim. ahven, kuha tai turska. EPA ja DHA ovat äärimmäisen tärkeitä aivojen, silmien ja sydämen terveyden kannalta. Keho pystyy itse tuottamaan niitä pieniä määriä kasviöljyperäisestä ALA:sta, mutta se ei välttämättä riitä. EPA:n ja DHA:n saantimäärien vuorokaudessa tulisi olla vähintään 250 mg, jotta niillä on terveysvaikutuksia. Tiettyjen tilojen hoidossa käytetään jopa 2 gramman annoksia. EPA:n ja DHA:n kokonaismäärä ei saisi nousta yli 5 grammaan/vrk.

 

 

OMEGA-3/OMEGA-6 SUHDE

Omega-rasvahappojen määrän lisäksi oleellista on niiden keskinäinen suhde. Kuten aiemmin mainitsin, suomalaiset saavat pääsääntöisesti liikaa omega-6:sta suhteessa omega-3:een, jopa 15 kertaa liikaa. Syynä vähentynyt kalansyönti ja lisääntynyt rypsiöljyn käyttö. Terveiden ihmisten ihanteellinen omega-3/omega-6 suhde tulisi olla 2:1. Omega-3:sta tulisi siis saada tuplasti enemmän kuin omega-6.sta. Monessa tapauksessa tarvitaan kuitenkin suurempia määriä omega-3:sta korjaamaan vaje rasvahappojen välillä. Juuri omega-3-rasvahapot ehkäisevät ja hidastavat monia kroonisia sairauksia ja niillä voidaan hoitaa monia tiloja. Pitkäketjuiset omega-3-rasvahapot tukevat tulehdusta estävien PGE3 prostaglandiinien tuotantoa.

 

"Tutkimusten mukaan elimistön omega-6/omega-3-tasapaino on järkkynyt mm. seuraavissa tiloissa: anoreksia, astma, atopia, autoimmuunitaudit, Crohnin tauti, diabetes, haavainen paksusuolen tulehdus (colitis ulcerosa), lupus erythematosus (LED), multippeli skleroosi (MS), migreeni ja masennus, psoriasis, skitsofrenia, sydän- ja verisuonitaudit, syöpäsairaudet, tulehdustaudit."

- Tritolonen.fi

 

OMA RASVAHAPPOJEN SAANTI

Pyrin syömään rasvaista kalaa kerran tai kaksi viikossa, mutta täytyy myöntää, ettei sitä tule aina tehtyä. On sellaisia kausia, jolloin ei vaan tee mieli kalaa. Kasviöljyjä kyllä syön; oliivi- ja pellavaöljystä saan omega-rasvahappoja, tärkeimpänä alfalinoleenihappoa, josta keho pystyy tuottamaan EPA:a sekä DHA:ta. En tosin koe, että se riittäisi, vaan käytän kuuriluontoisesti kalaöljyvalmistetta. Kärsin tulehduksellisesta särystä ja niveleni turvottelevat välillä. Siksi olen miettinyt onko oma omega-3-rasvahappotasoni liian matala.

Nyt sain mahdollisuuden testata oman rasvahappotasapainoni Balanstri Test Kitillä*. Kyseessä on yksinkertainen kotona itse tehtävä veritesti, jolla voidaan mitata omega-3 sekä omega-6-rasvahappojen tasapaino verestä. Balanstri-testi mittaa 13:n rasvahapon (98,5% veren rasvahapoista) prosentuaaliset arvot elimistöstä.

 

 

MITEN BALANSTRI-TESTI TEHDÄÄN?

1. Pese kädet.

2. Tee sormeen pisto ohjeiden mukaan kertakäyttöisellä lansetilla.

3. Täytä kuivaverianalyysikortin molemmat ympyrät kolmella veritipalla.

4. Anna näytteen kuivua. Repäise henk.koht. ID-kortti itsellesi talteen.

5. Pakkaa kuivunut näyte ohjeiden mukaan kirjekuoreen.

6. Postita mahd. pian, kuitenkin viimeistään 24 tunnin kuluttua.

7. Pääset katsomaan tuloksesi netistä ID-kortillasi 2-4 viikon kuluttua.

 

Raportti sisältää kattavan tiedon ruokavalion sisältämien rasvojen vaikutuksista tämänhetkiseen terveydentilaasi sekä ohjeita parempien valintojen tekemiseksi tulevaisuudessa.

Lue lisää testistä: Balanstri.fi

 

 

Jos haluat mittauttaa oman rasvahappotasapainosi, löytyy Balanstri Test Kit Hyvinvoinnin Tavaratalon valikoimasta. Paketti on melko arvokas, mutta käyttämällä koodia LILIESLIFE20 saat sen 20 % edullisemmin vielä 12.3. saakka.

 

Testi oli helppo ja nopea tehdä. Vein kirjekuoren postiin jo tunnin kuluttua testin tekemisestä.

Kirjoitan postauksen testituloksista, kun ne ovat saapuneet!

-Lilies

 

 

*Tuote saatu blogin kautta

Sis. mainoslinkkejä Hyvinvoinnin Tavaratalon verkkokauppaan

Kommentit

KJ (Ei varmistettu)

Kiitos postauksesta! Tässä oli kattavasti mutta riittävän simppelisti selitetty rasvahappotasapaino. Oon miettinyt asiaa jonkin aikaa, kun näin facebookissa yhdessä terveysryhmässä juttua tästä. Olisi erittäin mielenkiintoista tietää omat arvot.

Lilies
Lilies & Life

Kiitos kivasta kommentista! Tää rasvahappoasia nousee tasaisin väliajoin pinnalle ja ihan hyvä vaan :) odotan itsekin omia tuloksia mielenkiinnolla! 

ellla (Ei varmistettu)

Jään mielenkiinnolla odottamaan tulospostausta! Voitko siinä esitellä käyttämäsi kalaöljyvalmisteen?

Lilies
Lilies & Life

Mahtavaa :) Juu tottakai, vähän sellaista suunnittelinkin! 

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.