WW: 10 ihonhoitovinkkiä

Lilies & Life

Nyt on Suomessa ollut hieman lämpimämpää (täällä Kreikassa vasta onkin), mutta syksyn vaihtelevat säät ja erityisesti kylmyys koettelevat ihoa. Varsinkin pakkanen kuivattaa ihoa talven tullen.

Tässä 10 vinkkiä ehkäisemään ihon kuivuutta:

 

1. Juo vettä.

Suuri osa kehosta on vettä. Sitä tarvitaan jokaiseen toimintoon. Liian vähäinen vedenjuonti näkyy myös ihon kuivuutena, huulten rohtumisena ja limakalvojen kuivumisena.

 

2. Lisää ruokavalioon öljyjä.

Käytä paistamiseen esimerkiksi kookosöljyä ja lisää salaattiin oliiviöljyä. Aamupuuroon tai smoothieen voi huomaamatta sekoittaa lusikallisen pellavansiemenöljyä.

 

3. Muista kosteuttavat ravintolisät. 

Luonnollinen kalaöljy, tyrniöljy- ja mustaherukansiemenöljykapselit, nestemäiset kasviöljyt...

 

4. Valitse riittävän kosteuttava voide ihotyypillesi

Talvisin kannattaa käyttää päivä- ja yövoidetta. Päivävoide voi olla kevyempi, kun taas yövoiteen olisi hyvä olla paksu ja hoitava. Levitä kosteusvoide aina kostealle iholle! Suosittelen tietysti käyttämään luonnonkosmetiikkaa. Tuotesuosituksina esim. EkoPharman, Madaran ja Marja Entrichin tuotteet. Tehokosteutukseen (tai yövoiteeksi) suosittelen luontaista A-vitamiinivoidetta tai karitevoita. Molemmat ovat superhoitavia ja uudistavat ihoa.

 

5. Tee öljynaamio kerran viikossa.

Tähän käy melkein mikä tahansa öljy. Itse vaihtelen kookos-, avokado-, jojoba-, argan- ja manteliöljyn välillä.

 

6. Älä käytä liian voimakkaita puhdistustuotteita.

Alkoholipitoiset ja kemialliset puhdistusaineet ja kasvovedet ovat melko rankkoja iholle ja kuivattavat sitä entisestään.

 

7. Älä hankaa ihoa kuivaksi pesun jälkeen.

Taputtele mieluummin pehmeällä pyyhkeellä.

 

8. Vältä savipohjaisia kasvonaamioita.

 Ne imevät toki rasvan, mutta myös kosteuden ihosta. Suosi mieluummin kosteuttavia naamioita.

 

9. Kuori iho kerran viikossa.

On tärkeää poistaa kuollut ihosolukko uuden tieltä. Ihokin ottaa paremmin vastaan voiteet, öljyt ja ravinteet. Kuorinta olisi paras tehdä saunassa tai saunan jälkeen, mikäli mahdollista. Iho on silloin pehmeä ja ihohuokoset avonaisia.

 

10. Suojaa iho.

Pakkaselta ja myös auringolta. Auringonsäteet heijastuvat lumihangesta (jää nähtäväksi muodostuuko sellaisia), joten iho on altis uv-säteilylle talvellakin! Esim. karitevoi suojaa hyvin.

// Tips for healthy, moisturized skin as the weather gets colder:

-Drink water

-Add vegetable oils to your diet and use oils when cooking

-Use oil supplements for dry skin (fish oil, sea-buckthorn, blackcurrant seed oil)

-Choose the right moisturizing cream for your skintype

-Use coconut or jojoba oil as a face mask once a week

-Avoid using strong, alcohol-based cleansers and toners

-Don't rub your skin dry, just gently tap with a soft towel

-Avoid clay-based masks

-Exfoliate once a week

-Protect your skin from sun and cold

...ja ihosi kiittää!

-Lilies

 

 

Kommentit

Yhtä sirkusta!

Minulla on tosi kuiva iho ja kuivuu vain enemmän kohti talvea mennessä, puhumattakaan talvipakkasilla. Tartten tosi rasvaisia tuotteita. Näistä pitää kyllä jotain kokeilla!

Lilies
Lilies & Life

Sama juttu, Suomen talvet on aika kovia iholle! :/

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.