WW: Vastustuskyky kuntoon syksyksi

Ladataan...
Lilies & Life

Tässä postauksessa  kyselin aihetoiveita Wednesday Wellness -postaussarjaan. Toivoitte vitamiiniohjeita syksyn saapuessa. En haluaisi vielä myöntää syksyn saapuneen, mutta pakko se on hyväksyä; kalenteri näyttää elokuun loppua, illat ovat pimeitä ja viileitä ja mulla on iltaisin villasukat jalassa - se on selkeä syksyn merkki! Vastustuskyvyn tehostaminen ja väsymyksen torjuminen kannattaa aloittaa ajoissa, siksi haluan listata siihen sopivia luontaistuotteita heti alkusyksystä:

// I put together a list of the most important vitamins and other supplements for fall:

 

1. Monivitamiini // Multivitamin 

Ja nimenomaan laadukas, vahva, luontainen monivitamiini. Tuotesuosituksina Protector (nestemäinen, vahva, monipuolinen), Bioteekin Super Monivitamiini (vahva kapseli) ja Aboa Medican Multi Complex (vahva tabletti.) Olen itse kokeillut kaikkia, käytän näitä vuorotellen. Tällä hetkellä juon Protectoria aamuisin.

 

2. D-vitamiini // Vitamin D

Tästä varmasti jokainen on kuullut. Suomalaisilla on lähes aina puutosta D-vitamiinista. Oman tarkan pitoisuutesi saat tietää verikoemittauksella. Käytän itse alkusyksystä loppukevääseen joko Bioteekin Super D 50 µg -kapselia tai NordicHealthin 75 µg Dlux -suihketta. Flunssan alkaessa tai ollessa päällä nostan annostuksen muutaman päivän ajaksi 150 µg/vrk.

 

3. Probiootit // Probiotics

Vastustuskyky lähtee suolistosta. Probiootit (= eläviä mikrobeja, usein maitohappobakteerikantoja, joiden teho on pystytty tieteellisesti todistamaan) ovat elintärkeitä suoliston tasapainolle. Käytän itse vuorotellen Bioteekin Probiootti Compia ja Probiootti Strongia. Ne ovat laadukkaita ja voimakkaita valmisteita. Kun haluan tehostaa vastustuskykyä tai huomaan jotain kummallisia vatsaoireita, otan 10 päivän kuurin Medansin Vivomixxiä. Se on markkinoiden vahvin maitohappobakteerivalmiste ja sisältää terapeuttisen pitoisuuden bakteereja. Aloitan taas piakkoin Vivomixx-kuurin ennen seuraavaa ulkomaanmatkaa. Tätä suosittelen ehdottomasti antibioottikuurin aikana!

 

4. C-vitamiini // Vitamin C

Vastustuskykyyn ja väsymystä torjumaan. Käytän syksyn tullen 1000 mg C-vitamiinia arkipäivisin. Jos tuntuu, että on iskemässä jokin tauti päälle, nostan annostuksen väliaikaisesti 2000 mg/vrk. Ihan perus ylläpitoon riittää 500 mg. C-vitamiini on vesiliukoinen vitamiini, joten ylimäärinen poistuu kehosta virtsan mukana. Ei siis pelkoa yliannostuksesta. Suosin Puhdistamon luonnollista amlamarjasta tehtyä Luomu Super C:tä, joka on todella riittoisa pienesä pakkauskoosta huolimatta! Toinen hyvä valmiste on Sos Healthin uusi Liposomi C, jossa imeytyvyys on ihan omaa luokkaansa ja makukin (geeli) on todella herkullinen.

 

5. Omega-3 // Omega-3 Fatty Acids

Ja muut rasvahapot. Saamme ruokavaliostamme yleensä liian vähän omega-3:sta. Tarkan rasvahappotasapainon saa myös mitattua. Omega-3 on aivojen, sydämen ja nivelten hyväksi sekä vähentää tulehdusreaktiota kehossa. Laadukas kalaöljy takaa riittävän omega-3:sen saannin. Tuotteita on pilvin pimein ja jokainen valmistaja väittää oman tuotteensa olevan paras. Käytän itse luontaisia kalaöljyjä, eli sellaisia, joita ei ole etyyliesteröity tai kuumennettu. Tykkään Aboa Medican Ecolomegasta. Seuraavaksi aion kokeilla Harmonian Eye Q-kapseleita, jotka sisältävät myös helokkiöljyä. Tuotetta on tutkittu laajasti ja sen teho ADHD:n hoidossa on todistettu. Tuotteen sanotaan vaikuttavan erityisesti keskittymiskykyyn. Kirjoitan postauksen, jos huomaan tuloksia!

 

6. Rauta // Iron

Monesti unohdetaan miten tärkeä lisä rauta on. Kuka tahansa voi ottaa rautakuurin pari kertaa vuodessa, naisille suositellaan jopa 3-4 kuuria vuosittain. Vaikka hemoglobiini olisi hyvä, voi varastorauta olla siitä huolimatta hyvinkin alhainen. Raudan puutos aiheuttaa mm. anemiaa, väsymystä, ihon sameutta, heikentynyttä hapenottokykyä, hermostuneisuutta, hajamielisyyttä, ruokahaluttomuutta ja nopeutunutta sykettä. Meidän alalla ollaan eri mieltä siitä, imeytyykö nestemäinen vai tablettimuotoinen rauta paremmin. Olen itse sitä mieltä, että nestemäinen olisi parempi, varsinkin jos suoliston kunto on heikko ja/tai on imeytymisongelmaa. Asiakkailta tullut palaute kertoo nestemäisen nostavan hemoglobiinin/varastoraudan jopa nopeammin kuin apteekin reseptikapselit. Jos kärsii todella voimakkaasta raudan puutoksesta, voi käyttää yhdessä sekä nestemäistä että tablettimuotoista. Keväällä join pari pulloa Valioravinnon Ferronolia, joka on vahva, nestemäinen valmiste. Kuuri vaikutti ainakin vireyteen selvästi. Nyt syksyn tullen aloitin Ferroforte-tabletit, koska haluan kokeilla, onko tableteilla sama vaikutus kuin nestemäisellä. Muistathan, että raudan imeytymistä heikentävät maitotuotteet ja kahvi, joten niitä ei missään nimessä nautita samaan aikaan (rautakuurin aikana muutenkin hyvä välttää/vähentää)!

 

7. Magnesium

Tarvitaan mm. energiantuotantoon, rasvanpolttoon ja lihasten sekä sydämen normaaliin toimintaan. Magnesiumlisästä on moni hyötynyt myös unettomuuden ja jopa masennuksen hoidossa (jälkimmäisessä käytetään isoja, terapeuttisia annoksia.) Magnesium edesauttaa stressihormoni kortisolin poistumista kehosta. Jos aloitit uuden liikuntaharrastuksen syksyn myötä tai käyt ahkerammin salilla/lenkillä, muista huolehtia riittävästä magnesiumin saannista! Kehomme kuluttaa päivän aikana magnesiumia useaan toimintoon ja liikunta kuluttaa sitä vielä lisää. Olen itse käyttänyt mm. Solgarin Magnesium Citrate -tablettia, Magnemin-purutablettia ja Diasporal 400 extra - jauhetta. Tällä hetkellä käytössä Pharma Nordin Bio-Magnesium.

 

8. Sinkki // Zink

Vastustuskykyyn sekä edistämään rasvahappojen imeytymistä. Sinkki on myös ihomineraali. Syön flunssakauden alkaessa 1-2 kuukauden kuurin vahvaa sinkkiä; tällä hetkellä menee Biosorin Sinkki. Sinkki ja kupari kilpailevat samoista imeytymispaikoista, joten kuparilisä on tarpeen, jos olet syönyt sinkkiä pitkään! Bioteekin Super Sinkkiin on lisätty kuparia.

 

9. Kurkuma & inkivääri // Turmeric & Ginger

Vastustuskyvyn tehostukseen. Olen ihastunut Clipperin Super Green Energize -teehen, joka sisältää molempia. Lämpimät juomat kuuluvat muutenkin syksyyn. Käytän inkivääriä ja kurkumaa myös mausteena. Inkivääristä tehdyt makeiset ovat terveellistä herkkua. Kurkumakapseleita olen syönyt jo pidempään; syön niitä lähinnä selkäkipujen takia, mutta ne tehostavat myös samalla vastustuskykyä. Win win!

 

10. Fermentoidut entsyymijuomat // Fermented enzyme drinks

Eli vatsajuomat. Suoliston hyvinvointiin probioottien lisäksi. Entsyymivaje on hyvin yleistä. Entsyymit auttavat pilkkomaan ruuan eri osia, jotta keho pystyy käsittelemään ne paremmin. Otan silloin tällöin kuurin Regulat Pro:ta tai Mikroveda Lifeä. Ne puhdistavat suoliston kuonasta, tasapainottavat suolistoa, edistävät ruuansulatusta ja aineenvaihduntaa sekä tuovat lisäenergiaa. Entsyymejä löytyy myös kapseleina, niitä käytän tarvittaessa ison/huonosti sulavan aterian yhteydessä.

 

liSäksi voit hyötyä Näistä:

 

- Auringonhattu // Echinacea. Eli punahattu. Tehostaa vastustuskykyä tehokkaasti, ennaltaehkäisee flunssaa ja toimii nuhakuumeen tukihoitona lyhentäen taudin kestoa. Minulla on auringonhattua Vogelin Echinacea-kurkkusuihkeen muodossa. Suihkin syksyllä päivittäin töissä (hyvä, kun puhuu paljon työpäivän aikana) ja otan mukaan lentokoneeseenkin matkustaessa.

- Detox. Moni haluaa puhdistaa suolistoa ja sisäelimiä kesän herkuttelun jälkeen. Markkinoilta löytyy nestemäisiä detox-kuureja, kehonpuhdistustabletteja, maksanpuhdistustabletteja ja viherjauheita. Myös magnesiumoksidilla voi tehdä puhdistuksen (tyhjentää ja putsaa suoliston) - kapseleita otetaan 3-6 kpl illalla.

- Adaptogeenit // Adaptogens. Jos olet poikkeuksellisen väsynyt tai stressaantunut syksyn ja töihinpaluun/koulun alkamisen myötä, kokeile esim. ruusujuurta, ashwagandhaa, macaa tai ginsengiä. Ne sopeuttavat kehoa sietämään stressiä tai tuovat lisäenergiaa. Itse käytän tällä hetkellä Lifen ruusujuurta.

- Q10. Eli ubikinoni. Tärkeä aine energia-aineenvaihdunnassa. Kehon oma tuotanto vähenee iän myötä, jo 40-vuotiaalla voi olla tarve ubikinonilisälle. Myös nuoremmat voivat hyötyä tästä; poikkeuksellinen väsymys, stressi, tietyt sairaudet ja migreeni kuluttavat ubikinonia (ja kaikkean muutakin) kehosta. Aloin itse syömään ubikinonia hormonimigreenin (uusi juttu) ennaltaehkäisemiseksi. Minulle riittää 1 kaps./vrk muutamana päivänä kuukaudessa. Otin käyttöön Pharma Nordin Bio-Qinon Active Q10-valmisteen, jonka pitoisuus on 100 mg. Sain ensimmäistä kertaa orastavan migreenin kuriin tässä kuussa!!

 

 

 Jos tämä tuotemäärä kuulostaa liian hurjalta, suosittelen ottamaan käyttöön edes

vahvan monivitamiinin, öljypohjaisen D-vitamiinin sekä probiootit - ne on mun mielestä ehdoton top 3!

Tähän postaukseen olen koonnut tosiaan sekä vastustuskykyä vahvistavia että väsymystä torjuvia lisäravinteita, joita voi tankata, kun valmistautuu syksyyn. Haluan korostaa, että valmisteita käytetään kuuriluontoisesti ja/tai yksilöllisen tarpeen mukaan. En minäkään syö kaikkea joka päivä (viikonloppuina en ota mitään ravintolisiä) tai ympärivuotisesti, lukuunottamatta monivitamiinia ja probiootteja. Huonot elämäntavat, köyhä ruokavalio, sairaudet ja suolisto-ongelmat lisäävät lisäravinteiden tarvetta. Tällöin valmisteita voidaan tarvita useampia, pitkäaikaisempaan käyttöön sekä isompia pitoisuuksia. 

Tämä, jotta ei tule kauhistelua.

 

Terveellistä syksyä,

-Lilies

 

Share

Kommentit

jennajohannasi
Pirtti

Olipas mainio tietopaketti! D-vitskun kaivoinkin jo kaapista, täytyy etsiä maitohapot myös ja tsekkailla mitäs muuta sitten :)

Lilies
Lilies & Life

Kiva kuulla :)) Niillä pääsee jo alkuun hyvin!

ElizabethRinne

Kiitos tästä supertietopaketista! :)  Tiedätkö muuten, että mitä kannattaa käyttää Omega-3, jos kaikki kalatuotteet on allergian vuoksi pannassa? Onko se nykypäivänäkin helokkiöljy, jota muistan nuorempana käyttäneeni? 

Elisabet | http://www.fashionpoetry.eu

Lilies
Lilies & Life

Ole hyvä! :)

Ainakin Vogel on tuonut markkinoille VegOmega-nimisen valmisteen, jossa ei ole kalaa! Pellavansiemenet, hampunsiemenet ja saksanpähkinät ovat myös hyviä omega-3:sen lähteitä, mutta kasviperäinen omega-3 ei ole ihan samanarvoista kuin kalasta peräisin oleva epa-muotoinen. Moni kala-allerginen pystyy käyttämään Tolosen tiivistettyä E-epa -valmistetta allergiasta huolimatta, mutta jos allergia on tosi paha niin kannattaa harkita!

Helokkiöljyä en missään nimessä suosittele omega-3:sen lähteeksi, koska se sisältää hurjan määrän omega-6, jota tulee jo muutenkin riittävästi (jopa liikaa) länsimaisesta ruokavaliosta :/ Päinvastoin helokkiöljyn rinnalla suositellaan aina syömään vahvaa omega-3 -lisää!

ElizabethRinne

Kiitos hurjan paljon tästä kattavasta vastauksestasi! :) 

Hmmm, täytyypä tutkia paremmin asiaa. Itse siedän pellavaa jonkin verran, hampunsiemenia en ollenkaan ja pähkinät ovat kaikki ehdoton nounou. Kala-allergia on tosiaan erittäin paha, saan jo pelkästä hajustakin lieviä reaktioita. Okei, hmm, mistähän mä tuon helokkiöljyn olen repinyt :D Muistaakseni mulle suositeltiin sitä juurikin omega-3:sen lähteeksi nuorempana. Itselläni ei ole tyypillinen länsimainen ruokavalio käytössä johtuen miljoonista allergioistani. 

Lilies
Lilies & Life

Ole hyvä! :)

Onpa hankalaa, kun on niin paljon allergioita :( Toki helokkiöljy sisältää muitakin omegoita, mutta suhteessa eniten 6:sta, joka helposti sekoittaa rasvahappotasapainon. Ja tietysti tutkimuksia tehdään lisää ja tieto muuttuu, ehkä sitä pidettiin joskus aiemmin hyvänä omega-3:sen lähteenä! Kannattaa tutkia erilaisia kasviöljyvaihtoehtoja allergioiden rajoissa toki, ja ottaa se, joka sisältää eniten omega-3:sta :)

ElizabethRinne

Moon tottunut tähän hankaluuteen :D Tietysti tieto muuttuu vuosien varrella. Hmm, mäpäs teen tutkimusmatkan! :)

Vierailija (Ei varmistettu)

Nyt oli kunnon infopaketti, kiitos tästä!! D-vitamiini on käytössä (vaihdoin juuri öljykapseliin) ja vahvat maitohappobakteerit. Sinkkiäkin taitaa löytyä kaapista. Rauta ja ubikinoni voisi olla hyvät lisät, oon niin äärimmäisen väsynyt :/

Lilies
Lilies & Life

Ole hyvä, kiva kuulla, että oli hyödyllinen paketti ;)

Iso peukku vaihdosta öljykapseliin, D on rasvaliukoinen vitamiini ja tarvitsee rasvaa/öljyä imeytyäkseen :)

Kannattaa aloittaa rautalisällä, jo pelkästään sillä voi olla huima vaikutus energiatasoihin!

vitamiinihirmu (Ei varmistettu)

Miltä tuo D-vitamiinisuihke maistuu? :) Entä Protector-juoma? Haluaisin syödä vitamiineja jossain muussa kuin tablettimuodossa. Mahtaako jopa imeytyä paremmin nestemäisenä?

Lilies
Lilies & Life

D-suihke on piparmintun makuinen, tosi hyvä mun mielestä!

Protector on ihan ok, ei mikään varsinainen makuelämys, mutta itse sekoitan sitä 1-2 rkl Vogelin Mangomix tai Wellness-mehun joukkoon aamuisin niin menee hyvin alas :)

Mulla vähän sama, en halua kaikkea vetää tablettimuodossa. Mun kokemuksen mukaan nestemäiset valmisteet ja jauheet imeytyy hyvin! Tietyissä tapauksissa tabletti tai kapseli voi olla parempi, koska sillä voidaan varmistaa aineen imeytyminen oikeassa paikassa suolistossa.

Kommentoi

Ladataan...