Ladataan...
Lilies & Life

Maca, spirulina, lucuma, goji, acai, carob, reishi, ashwagandha, kaakaonibsit, kookosöljy, MSM ja mitä näitä nyt on. Onkohan vielä henkilöä, joka ei ole kuullut termiä superfood? Epäilen vahvasti, niin paljon niistä on kohuttu. Superfood tarkoittaa suomeksi voimaruokaa, eli ravitsemuksellisesti poikkeuksellisen tiheää ruokaa, joka sisältää paljon vitamiineja, mineraaleja, rasvahappoja ja antioksidantteja. Superfoodeja ovat esim. maapallon ravintorikkaimmat sienet, marjat, siemenet, pähkinät, hedelmät, yrtit, juurikasvit ja levät. HUOM! Superfoodeja ovat myös ruoka-aineet, kuten lohi, kananmuna, parsakaali yms., mutta tässä postauksessa kirjoitan lähinnä superfood-lisäravinteista.

Luin jo kuukausi sitten Iltalehden jutun, jossa alunperin Daily Mail oli haastatellut erästä ravinto- ja hyvinvointiasiantuntijaa. Jutussa kerrotiin mitkä superfoodit ovat tämän asiantuntijan mukaan nousussa ja minkä suosio taas laskussa. Aloin seuraamaan tilannetta tarkemmin töissä (hyvinvointineuvojana terveyskaupassa) ja olen hyvin pitkälti samaa mieltä. Tässä kohtaa mainittakoon, että Iltalehdestä tai -sanomista olen harvoin löytänyt hyvää juttua liittyen hyvinvointiin, mutta tämä superfood-juttu oli tarttumisen arvoinen.

Olen jo muutamien kuukausien aikana huomannut, että tiettyjä superfoodeja kysellään vähemmän. Kookosöljy on yksi kiistellyimmistä ravintolisistä, jonka suosio välillä nousee ja välillä laskee - riippuen onko siitä kirjoitettu hyvää vai pahaa viime aikoina. Nyt sen suosio on (sisäisesti nautittuna) rajusti laskenut. Myöskään pari kolme vuotta sitten huiman suosion saavuttaneet chiasiemenet eivät ole enää niin suosittuja. Ulkomaalaiset supermarjatkaan - kuten acai, goji, inkamarjat tai mulperi - eivät mene enää kaupaksi samalla tavalla kuin ennen ja niitä on myös poistunut valikoimasta. Osittain varmasti vaikuttaa se, että joitain tuotteita ja eriä on vedetty pois myynnistä, sillä ne eivät ole täyttäneet Eviran laatuvaatimuksia tai niistä on löytynyt pieniä määriä haitallisia aineita - ja näistähän tapauksista kirjoitetaan joka paikassa erittäin näkyvästi.

Luulen kuitenkin, että suurin syy ulkomaalaisten superfoodien suosion laskuun on se, että ihmiset ovat entistä kiinnostuneempia lähiruuasta; siitä mitä meiltä täältä Pohjolasta löytyy. Kaikkea ei tarvitse tuoda ulkomailta, sillä Suomen luonto tarjoaa tarpeeksi superfoodia. Metsistä löytyy erilaisia marjoja, joista esimerkiksi mustikka ja tyrni ovat erittäin ravintorikkaita! Myös nokkostapellavansiemeniä  ja hamppua saa Suomesta. Yksi suosituimmista ja terveysvaikutteisimmista kotimaisista superfoodeista on pakurikääpä, joka on noussut laajemmin ihmisten tietoisuuteen. Pakuria löytyy niin uutteena, kapselina, teenä kuin jauheenakin. Se on yksi eniten antioksidantteja sisältävista ruoka-aineista maailmassa. Antioksidantit suojelevat kehoa vapailta radikaaleilta, jotka tuhoavat ihokudosta ja soluja. Pakuria on käytetty stressinhoitoon, parantamaan vastustuskykyä, rauhoittamaan vatsaa, ruuansulatuksen tueksi, kolesterolin alentamiseen, autoimmuunisairauksiin sekä iho-ongelmiin (myös ulkoisesti.) Moni syöpäpotilas käyttää pakuria ja Ruotsissa on meneillään tutkimus pakurin käytöstä syöpäpotilaiden hoidossa (kerrottiin Natura Median koulutuksessa, johon osallistuin keväällä.)

Olen itse sitä mieltä, että maassa maan tavalla. Suomalaisille sopii pohjoiset marjat, sienet ja kasvit. Meidän suolistomme on tottunut metsästäjä-keräilijäruokavalioon sekä pohjoisiin yrtteihin ja osaa käsitellä niitä. Monelle pohjoisamaalaiselle ei sovi sellaiset superfoodit, joita ei täällä luonnostaan kasva esimerkiksi adaptogeenit, kuten maca, ginseng ja ashwagandha tai voimakkaat mausteet ja yrtit. Aasialaiset ihmiset taas ovat käyttäneet niitä vuosisatoja ja heidän kehonsa osaa paremmin käyttää niitä hyödyksi. Tämä on toki hyvin yksilöllistä, minullakin on monta asiakasta, jotka eivät voisi enää elää esimerkiksi ilman macaa ja sen tuomaa lisäenergiaa. Adaptogeenit ovat edelleen melko suosittuja, mutta mielestäni niidenkin kysely on laskussa. Itse olen käyttänyt adaptogeeneista ainoastaan ruusujuurta stressin hoitoon ja lisäenergiaa antamaan. Muistathan, että adaptogeenien käytössä suositellaan pitämään välillä taukoja!

Iltalehden artikkelissa mainitaan myös heraproteiini, jota en ehkä laskisi superfoodiksi, mutta haluan sen mainita siitä huolimatta. Heraproteiini on maitopohjainen, joskin vähälaktoosinen ja hyvin imeytyvä proteiinilisä lähinnä urheilijoille tai muuten aktiivisille ihmisille. Heraproteiinin suosio on selvästi laskenut viimeisen vuoden aikana, eikä ihme - maitopohjainen proteiini aiheuttaa suurelle osalle ihmisiä jonkinlaisia vatsavaivoja; turvotusta, vatsakipua ja ilmavaivoja. Vähälaktoosisuus ei tässä kohtaa pelasta, koska itse maitoproteiini voi myös aiheuttaa ongelmia. Toki markkinoille on tullut luomuheraproteiinia sekä grass fed-heraa, jotka eivät sisällä edes makeutusaineita, mutta ne saattavat silti aiheuttaa oireita. Henkilökohtainen mielipiteeni on, että maito ja heraproteiini eivät kuulu aikuisen ihmisen ruokavalioon (poikkeuksena hapanmaitotuotteet kohtuullisesti käytettynä.) Olen kokeillut heraa, mutta sen aiheuttama epämukava ja tukala olo saivat hylkäämään tuotteen samantien. Nykyään käytän proteiinilisänä vain sali- ja vesijuoksupäivinä (myös kiisteltyä) soijaproteiinia.

Kasviperäiset proteiinilisät ovat olleet nosteessa lähiaikoina ja niitä on tullut myyntiin eri valmistajilta enemmän kuin sieniä sateella. Löytyy soijasta, herneestä, riisistä ja hampusta valmistettuja proteiinijauheita. Näistä erityisesti riisi- ja hamppuproteiini sopivat lähes poikkeuksetta henkilölle, jolla on herkkä vatsa. Pieni varoituksen sana: Kasviproteiinit eivät ole kovinkaan hyvänmakuisia, vaikka niistä löytyy maustettuja versioita. Erityisesti riisiproteiini on aika rankkaa kamaa suoraan sanottuna. Tämä johtuu osittain siitä faktasta, että kasviproteiineihin ei haluta lisätä kourallista e-koodeja ja sokeria (kuten moniin heraproteiinivalmisteisiin), vaan maku saadaan lisäämällä aitovaniljajauhetta (suosittelen aina vaniljan makuista, on neutraalein!), raakaraakaota ja steviaa. Vaatii hieman totuttelua, kun siirtyy kasviprotskuihin. Maun saa aika hyvin peitettyä sekoittamalla protskun smoothieen.

 

Iltalehden jutussa oli lueteltu suosiotaan menettäneiden ravintoaineiden lisäksi suosiotaan nostaneita superfoodeja

Niitä ovat hamppu (josta mainitsinkin jo hamppuproteiinin), kurkuma, herneet ja erikoislatet, joita voi valmistaa esim. matchasta (kokonaisia vihreän teen lehtiä jauheena) tai kurkumasta. Näiden menekki on tosiaan selkeästi kasvanut ja nostaisin erityisesti hampun ja kurkuman jalustalle tässä kohtaa.

Hamppua myydään sekä kuorellisena että kuorittuna siemenenä, rouheena, jauheena ja öljynä. Hamppu sisältää runsaasti laadukkaita rasvahappoja, kuitua, e-vitamiinia, lesitiiniä sekä proteiinia (ja aminohappoja.) Meidän taloudessa poikaystävä käyttää hamppuprotskua ja minä vetelen hamppuöljyä sekä hamppusnackseja tavallisten sipsien tilalla.

 

Kurkuma on uskomaton rohdoskasvi. Tästä voisi tehdä oman postauksen. Inkiväärikasvien sukuun kuuluvaa kullankeltaista kurkumaa ollaan käytetty Kaakkois-Aasiassa lääkekasvina satojen vuosien ajan. Kurkuma on (Inkiväärin lisäksi) niitä ainoita ulkomaalaisia superfoodeja, joita itse käytän. Kurkuman vaikutuksia:

- Sisältää yli 20 tulehdusta poistavaa ainetta, joista tärkein on kurkumiini

- Luontainen kipulääke, sopii erityisesti nivelongelmaisille

- Estää /hidastaa neurologisten sairauksien, esim. Alzheimerin taudin ja dementian puhkeamista

- Puhdistaa valtimoita, ehkäisee veritulppia ja vähentää huonon kolesterolin määrää

- Auttaa ruuansulatuksessa, sillä lisää sappinesteen eritystä (EI sovi tämän takia, jos kärsit mahahaavasta!)

- Lievittää paksusuolentulehduksen oireita

- Voi käyttää ummetukseen

- Suojelee maksaa

- Syöpää vastustava aine

Kurkumaa löytyy jauheena (voi käyttää mausteena, sopii yllättävän moneen ruokaan), mehuna, tablettina, kapselina, lattena ja teenä. Omasta kaapista löytyy nuo kaikki. Eniten käytän kurkumaa tablettina/kapselina* sekä mausteena ruokiin.

Tässä meidän alan "burana". Selkäni on leikattu 10 v. sitten ja olen siitä asti joutunut käyttämään erilaisia kipulääkkeitä. Aloitettuani kurkuman käytön, en ole tarvinnut tulehduskipulääkkeitä päivittäin. Enää joudun turvautumaan tulehduskipulääkkeisiin vain, jos olen rasittanut selkää liikaa. Tätä voi suositella hyvällä omallatunnolla asiakkaille.

 

 

Yhteenvetona voi todeta, että ulkomaalaisten superfoodien hohto on hiipumassa (poislukien kurkuman ja inkiväärin) ja kotimaisten superfoodien aikakausi alkamassa - ja tämä on mahtavaa!

 

Oletko lähtenyt superfood-villitykseen mukaan? Käytätkö ulkomaisia vai kotimaisia superfoodeja?

 

 

ARVONTA

Viime sunnuntaina (25.6) päättyi Sudio Sweden-kuulokearvonta, niin laitetaanpa samantien uusi arvonta pystyyn :D

Tällä postauksella aloitan Wednesday Wellness -postauksien sarjan eli joka keskiviikko luvassa hyvinvointiin liittyvä postaus. Aihepiiri on laaja; postaus voi sisältää lisäravinnevinkkejä, tuotetestauksia, hyvän olon reseptejä, henkistä hyvinvointia, hyvinvointialan uusia trendejä yms. Välillä saattaa tulla pidempiä postauksia (kuten tämä superfood-juttu) ja välillä saatan jakaa vain nopean inspiroivan jutun.

 

Kommentoi tähän postaukseen minkälaisia hyvinvointiin liittyviä juttuja mieluiten lukisit (luontaistuotevinkkejä, tuotetestauksia, vitamiiniohjeita, reseptejä, hyvinvointitrendejä..)

Voittaja saa itselleen (minkäs muunkaan kuin) superfood-paketin, joka sisältää:

Murtolan hamppusnacks-pussin, Bioteekin Cibusine forte -kurkumatabletit* sekä Bioteekin Elinvoima viherjauheen*

(palkinnon arvo n. 48 €)

Osallistumisaikaa maanantaihin 3.7.2017 klo 23.59 asti!

 

*Osa postauksen tuotteista saatu työn kautta (koulutustilaisuuksista/myyntikampanjoiden palkintoina)

 

-Lilies

 

 

FOLLOW:   FACEBOOK   INSTAGRAM   BLOGLOVIN   BLOGILISTA   PINTEREST

Share

Ladataan...
Lilies & Life

Olen viime aikoina miettinyt miten monessa asiassa sitä onkaan kaavoihinsa kangistunut. Aloin miettiä asiaa erään ystäväni kanssa joku aika sitten, kun pohdimme mihin menemme lounaalle. Kävimme läpi ne samat ravintolat ja kahvilat, joissa käymme aina. Lempikahvilankin valikoimaan kaipaa välillä vaihtelua. Keskikokoisessa kaupungissa sitä automaattisesti ajattelee, että eihän täällä ole mitään hyviä (uusia) paikkoja - väärin. Kyllä täälläkin on vaihtoehtoja, kun alkaa googlettamaan. Olen itse (valitettavasti) melko ennakkoluuloinen ihminen varsinkin ruuan suhteen. En ole ikinä ensimmäisten joukossa jonottamassa juuri avattuun ravintolaan tai kokeilemassa uutta suosittua reseptiä. Tykkään valita tutussa ravintolassa listalta sen hyväksi havaitun annoksen. Ulkomailla kynnykseni tilata täysin tuntematon annos on naurettavan korkea. 

Sain ensin houkuteltua ystäväni suosikkikiinalaiseeni lounasbuffetille. Tämäkin rikkoi sitä perus Amarillo/Martina/Steinerin salaattibuffet -kaavaa. Siitä jonkin ajan päästä kävimme eräässä gastropubissa (jota molemmat olivat pitäneet keski-ikäisten kaljabaarina) illallisella ja siellä pöytään tuotiin paras pasta carbonara mitä olen Suomessa syönyt! Tällä viikolla ehdotin, että kävisimme taas jossain uudessa mestassa lounaalla. Valitsimme uudehkon ravintolan, josta olin kuullut kehuja. Jälleen kannatti rikkoa kaavaa, lounas oli erittäinkin hyvä ja paikka kivan erilainen. Totesimme melkein yhteen ääneen, että ihan kuin olisi jossain isossakin kaupungissa hienommalla lounaalla :'D Ravintola tarjoaa myös sunnuntaibrunssin, joka pitää ehdottomasti testata as soon as possible!

BORG Kitchen & Bar -vahva suositus, jos etsit ruokapaikkaa Porissa!

Jatkamme (meille) uusien ravintoloiden ja kahviloiden testaamista lähiviikkoina. Käytkö sinä aina samoissa kahviloissa/ravintoloissa vai oletko ensimmäisten joukossa testaamassa uusia paikkoja?

Tämä kaavoihin kangistuminen pätee myös muissa asioissa, kuten aamupalassa, pukeutumisessa, meikkaamisessa ja hiustenlaitossa. Nyt haluan opetella rikkomaan sitä kaavaa ja kokeilemaan uutta. Okei, meikkaamisessa otin jo ison askeleen, kun tein punasävyisen meikin serkkuni yo-juhliin. Niin ja Barcelonan matkalla 3 viikkoa sitten tuli kokeiltua friteerattua mustekalaa ensimmäisen kerran (mulle iso saavutus)! Raakaa kalaakaan en olisi pystynyt vielä vuosi sitten syömään, mutta nykyään sushi on yksi lempiruuistani.

Blogiin saattaa jatkossa tulla päivityksiä, joissa hehkutan uusia juttuja :D

 

Ennakkoluulot pois ja rikkomaan sitä kaavaa - se on yllättävän antoisaa!

-Lilies

 

// Lately I've been thinking about habits. How easy it is to choose the same things over and over again - the same coffee shop, restaurant, outfit, breakfast or hairdo. I wanna learn to try different things without prejudice. I've already began this journey by trying different foods - like sushi and fried calamari - and new restaurants in my home town. So far I haven't been disappointed; quite the opposite! I recommend to throw away all the prejudice and try new things !

 

FOLLOW:   FACEBOOK   INSTAGRAM   BLOGLOVIN   BLOGILISTA   PINTEREST

Share

Ladataan...
Lilies & Life

Minulla oli testissä kahdet Sudio Sweden -designkuulokkeet ja sain vielä arpoa yhdet vapaavalintaiset kuulokkeet teille, ihanat lukijat!

ARVONTA ON NYT PÄÄTTYNYT ja voittaja selvitetty randomisti arpomalla.

Haluan kiittää KAIKKIA osallistumisesta ja mielenkiinnosta! :)

 

 

Vapaavalintaiset kuulokkeet saa itselleen valita:

ElisabethRinne

joka on muuten blogini ensimmäinen seuraaja, joten on mielestäni ihanaa, että juuri hän voitti blogini ensimmäisessä arvonnassa! <3

(Laitahan mulle yhteystietosi s-postina osoitteeseen: lilieslife@outlook.com :))

 

 

Muistathan, että jos haluat tilata itsellesi tai lahjaksi designkuulokkeet,

sinulla on käytössäsi henkilökohtainen alennuskoodini

LILIES15

jolla saat -15 % ensimmäisen tilauksen hinnasta pois. Koskee koko valikoimaa!

Jos tilaat kesän aikana, saat Sudio-kangaskassin kaupan päälle (kesäkampanja)

www.sudiosweden.com

 

 

Tämä ei varmasti jää blogini ainoaksi arvonnaksi, joten stay tuned! ;)

 

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

-Lilies

 

FOLLOW:   FACEBOOK   INSTAGRAM   BLOGLOVIN   BLOGILISTA   PINTEREST

Share

Pages