Asiakaspalvelun kukkasia ja kakkasia

Ladataan...
Lilou's Crush

Olen ollut yhteydessä muuton ja remonttimme suunnitteluvaiheessa lukuisiin tahoihin tässä menneiden viikkojen aikana. Muuttofirmoihin, remonttifirmoihin, keittiöliikkeisiin, useisiin lasiliikkeisiin, sähköalan yritykseen ja tietysti isännöitsijään, taloyhtiön hallitukseen ja taloyhtiön huoltopalveluun.

Kaikenlaista kokemusta asiakaspalvelusta sitä mahtuukin näihin viikkoihin:

  • Muuttofirmoista kaikki vastasivat ripeästi tarjouspyyntööni. Hintahaitari samoille spekseille oli valtava! Kallein tarjosi muuttoa alk. 2500€ ja edullisin 750€. Valitsin edukkaimmasta päästä selkeimmän ja mukavimman viestin laittaneen yrityksen.
  • Lasiliikkeet yhtä lukuunottamatta vastasivat tarjouspyyntöön, mutta toimittaessani taas heidän pyytämiään lisätietoja jotta olisimme saaneet viimeistellyt tarjoukset, vain kaksi palasi uudelleen asiaan: toinen ilmoitti, että heitä ei kannata ottaa tällaiseen projektiin, ja toiselta saimme oikein selkeän ja hyvän tarjouksen. Kenties hiukan kalliimpi, kuin olisi muutamalla muulla firmalla alustavien arvoiden mukaan ollut, mutta enpä ennätä nyt myydä projektiamme heille myytäväksi.
  • Keittiöfirma, josta tiedustelin kodinhoitohuoneen kalusteita, ei vastannut laisinkaan.
  • Ensimmäinen kontaktoimani sähköalan yritys vastasi kahden minuutin sisällä. Asiallisesti ja ystävällisesti. Koska kyseisellä yrityksellä oli jo ystäväni suositus, muuta ei tarvittu vaan valinta oli selvä.
  • Remonttifirmoista kontaktoin kolmea, joihin sain tuttavilta suositukset. Yksikään ei ole vastannut. Ei edes lyhyttä viestiä, että kiitos mutta kiirettä pukkaa tjsp. Päädyimme pienen pallottelun jälkeen siihen, että teemme tarvittavat jutut itse nyt sitten kuitenkin, sen verran näitä remontteja on tullut pyöriteltyä, ja siinä ajassa, kun jahtaan tarjouksia, päiviä on kulunut jo liikaa ja homma olisi itse tehden jo tosi pitkällä.
  • Kodinkoneliikkeestä sain heti seuraavana päivänä selkeän tarjouksen juuri pyytämilläni spekseillä ja kuljetusmuodolla. Pieni tarkennus, ja luulen että sekin alkaa olla valmiina

Taloyhtiön, huoltoyhtiön ja isännöitsijän kanssa homma on mennyt tosi kivasti. Tarvittavat luvat ja ohjeet ja vaatimukset on saatu (voi pojat, olipa niitä tässä yhtiössä valtavasti!) ja hommaa voi sen osalta jatkaa rauhassa.

Että tällaisia aatoksia. Vaikka meidän remppamme ei kokoluokaltaan ole mitenkään valtava, ihmettelen silti asiakaspalvelun täydellistä puuttumista monessa alan yrityksessä. Tuskin olen ainoa, joka ei vastausta tarjouspyyntöihinsä ole saanut, eli kuinkahan monta keikkaa, kylppäriä, tuotetta ja tilpehööriä jää näiltä firmoilta myymättä siksi, että asiakkaan tiedusteluihin ei vastata.

Jos joku asiakaspalvelun kanava on avattu, kannattaa siellä päässä olla valmiina koppaamaan kaupat -tai ainakin olemaan ystävällinen, koska harvoin se remontti tai muu tarve jää ihmisen elämän ainoaksi, ja hyvä asiakaspalvelun laatu voi olla se, joka kaupan jollakin kerralla tuo kotiin saakka.

 

 

Kuva New York Public Library collections (ilmaisia), jonka käyttöön mainion vinkin sain Saaralta.

Share
Ladataan...

Kommentit

Mulla on tosi samanlaisia mietteitä ollut. Ei rempattu, mutta olis tilattu kalusteita kotiin pieniltä yksityisyrittäjiltä, varta vasten omiin mittoihin ja toiveisiin sopivia. Todella monelta ei saanut vastausta ollenkaan, jotkut vastasivat ettei sähköpostilla sovi mitään vaan pitää tulla verstaalle tapaamaan (työaikana tietty). Ymmärrän tapaamisen jos kaikki muu kolahtaa ja suunnitellaan yhdessä enemmän, mutta alku pitäisi onnistua meilillä nykypäivänä. Tässä tuli ihan sama ajatus mieleen, että kuinkakohan moni menettää kaupat kun ei vaan vastaa tarjouskyselyihin.

Hertta
Lilou's Crush

Vitsi tuo on vielä niin ikävää, kun aina harmitellaan että suomalainen laadukas tuotanto ja käsityö ei pärjää -yleensä puhe on silloin hinnasta, mutta kun ei pärjää asiakaspalvelussa, probleema olisi ihan itse korjattavissa. Sääli!

Marjo L (Ei varmistettu)

On se aikamoista arpapeliä tuo muutto- jaremppahässäkkä kaikkine tarjouspyyntöineen, ei tod ole sitä ikävä! Että tsemppiä vain...

Jos kiinnostaa, voin suositella meidän remppafirmaa ja lasiliikettä, jossa teetätimme olohuoneen ja keittiön välisen lasiseinän. Meidän remppa ajoittui viime vuoden lopulle, joten kaikki on vielä ihan tuoreessa muistissa. Asumme itse Töölössä vanhassa taloyhtiössä, joten sinänsä speksit ovat varmaan suht samat kuin teidänkin tulevassa asunnossanne :) Meillä rempattavia neliöitä oli 82.

Hertta
Lilou's Crush

Kiitos kiitos tsempeistä, tässähän ollaan nyt jo viisi vuotta oltu muuttamatta, ja se on pitkä aika se! Onneksi on kokemusta karttunut, jotta josko se vielä vanhalla rutiinilla menisi...

Kiitos kovasti, ystävällistä! Jos tulee joku viimehetken paniikki, niin huutelen sitten perään, nyt ollaan jo sen verran pitkällä suunnitelmissa, että on melkolailla selvät sävelet :) Kiva kuulla, että teillä meni niin hienosti, että suosituksia voi antaa!

Myynnin kanssa työskennelleenä aina jaksaa hämmästyttää moinen välinpitämättömyys. Siis joku ottaa sinuun päin yhteyttä ja haluaa ostaa ja sitten ei reagoida?! Ei mahdu ymmärrykseen. Mutta kiva että mahtui muutama positiivinenkin kokemus matkalle :) Itse suosin myös aina sitä selkeäsanaisinta tahoa, jonka kanssa asioidessani ymmärrän mistä maksan.

Hertta
Lilou's Crush

Positiivisia on onneksi ollut montakin, niihin rinnattuna nuo negikset sitten oikein korostuvat! Ja just tuo, että ei tarvitsisi oikeastaan edes varsinaisesti "myydä" kun asiakas itse kertoo mitä haluaa ostaa ja koska. Mutta ku ei ni ei!

JenniP (Ei varmistettu)

Meillä on sama kokemus, kylppäriremonttitieusteluihin ei joko vastattu ollenkaan tai vastattiin että emme pääse tekemään kyseisenä ajankohtana. Onneksi saatiin tuttu tekemään remontti edullisesti.

Minulla olisi kysymys joka ei liity tähän aiheeseen mitenkään. Mietin Bugaboo Buffalon myymistä/vaihtamista Beehen. Vieläkö teillä on molemmat käytössä? Pärjäisiko pelkillä "pikkurattailla" vai pitäisinko Buffalot ja vaihtaisin myöhemmin? Vai pidänkö molemmat :D Olisi kiva jos kommentoisit omia käyttökokemuksia. Meillä on nyt puolitoistavuotias neiti.

Hertta
Lilou's Crush

Argh miten ärsyttävää! Kai täällä sitten menee remppa-alalla liian hyvin ;)

Joo, meillä on Buffalot vielä käytössä ennenkuin muutetaan, tyttö nukkuu vain ja ainoastaan (!) niissä, ja hyvin nukkuukin. Muuten kärryt onkin olleet yllättävän vähällä käytöllä, täällä kun kauppaan tulee mentyä autolla eikä vaunuilla niinkuin keskustassa, ja ollaan vietetty paljon aikaa ihan vain kotosalla. Beet myin pois kun vaavi oli ihan pieni, sillä ne olivat reissukäyttöön meille vähän liian isot. Eli matkiksina meillä on minipienet Yoyot. Nyt meilläkin on pohdinnassa myydä Buffalot pois (ylin kerros, ei vaunuvarastoa...) ja hankkia mahdollisesti Beet tilalle. Yoyoilla ei tee lumessa, edes parin sentin härmässä, YHTÄÄN mitään, vaikka muuten loistavat ovatkin. Beet edes vähän puksutti eteenpäin. Tylsää näin loppuvaiheessa enää rattaita vaihtaa, mutta Buffalot on niin raskaat, etten edes kuvittele kantavani niitä ylös.

Mutta ehkä ehdotan, että jos olet Beet joka tapauksessa ostamassa, pidä ne rinnakkain hetken -ehkä sitten huomaat, että pärjäät pelkillä beellä, jos lunta ei juurikaan tule :)

Lennu (Ei varmistettu)

Monenlaisia kokemuksia kertyi asiakaspalvelusta meillekin kun äskettäin rakensimme... Mm. eräs iso keittiöfirma ei suostunut laskemaan tarjousta talon pohjakuvien perusteella. Haloo?! Millintarkat mitathan selviää vasta loppumetreillä. Nyt keväällä (juu kesken kiiresesongin varmasti) pyysimme yli 20 tarjousta pihatöistä johon n. kolme vastasi. Kiva jos menee hyvin yrityksillä mutta pelkkä lyhyt vastauskin olisi tyhjää parempi!

Hertta
Lilou's Crush

Siis mitä ihmettä, milli sinne milli tänne, peitelevyjähän ne kuitenkin ehdottaa joka väliin :D -NImimerkillä kokemusta erään keittiön piirroksesta (ei tähän kotiin). Ja olen ihan samaa mieltä, hyvin lyhyt vakiovastauskin riittäisi, jos homma ei ole sopiva. Voisipa kuitata sitten pois listalta.

Piipo79

Sama huomattu täälläkin! Sen kerran kun olen löytänyt hyvän remppamiehen joka on jo kolmeen asuntoon tehnyt remppoja niin olen suositellut häntä samoissa tuskissa pyöriville ystävilleni. Tämä hyvä remppamies on laskelmieni mukaan tenyt meidön kolmen rempan lisäksi 5 ystävällenikin isompia tai pienempiä projekteja! Tosin hänkään ei muistaakseni sähköposteihin juuri vastaile mutta puhelimella ja kasvokkain homma toimii hyvin!

Hertta
Lilou's Crush

ha, sama huomattu täälläkin, meili ei kaikkia kiinnostele, vaikka kannattaisi :) No, tuota omasta miehestä on kyllä kuoriutunut kelpo remppajamppa, ja alkaa välineistökin olla kunnossa, joten tällä mennään. Tuleepahan ainakin tarkasti tehtyä, hänen ammattinsa "varjopuolia" tässä remppapuuhassa kun on tehdä millin tarkkaa, vaikka kestääkin sitten kauan.

Tiinamaria (Ei varmistettu)

Olen tullut siihen lopputulokseen, ettei nuo raksa/remppamiehet paljon sähköposteja lue tai jos lukee, niin vastaaminen on jo liian työlästä. Tuon huomasin jo asunnon oston jälkeen remppaa tehdessä 3 vuotta sitten. Ja sama on toistunut nyt asioidessani putkiremppaurakoitsijan työnjohtajan kanssa. Puhelimitse ja kasvotusten hommat kyllä hoituu. Toisin tuo jälkimmäinen on vähän jeesjees-mies, ettei aina ihan ekalla valituksella hommat korjaannu. Mutta itsekin asiakaspalvelualalla työskentelevänä, täytyy vaan kummastella sitä, miten moni yrittäjä ei tajua sen tärkeyttä.

t.Susse (Ei varmistettu)

Oma kokemukseni (alalla työskentelevän ja kovasti asiaa ihmettelevän mieheni kautta) on että monet firmat menevät niin pienillä marginaaleilla etteivät pysty/tajua palkata ihmistä/naista (let's face it; tämän kaltaisessa toiminnassa organisoinnin osaava, tehokas nopea multitaskaava nainen on lyömätön) hoitamaan juuri tätä puolta. Firmassa jossa mieheni työskentelee, on se asia tajuttu, menestyksekkäästi. Todella harmillista erityisesti asiakkaiden puolesta mutta juurikin myös yrityksen itsenä, miten paljon potentiaalisia kauppoja ja urakoita jää tämän takia tekemättä! Loppupeleissä ehkäpä tällaisen moniosaaja-assistentin, urakkalaskijan tms. taidot toisivat hänen palkkansa yritykseen moninkertaisesti. :) Onnea remppaanne, klise: Loppu palkitsee. ;DD

Kozmic (Ei varmistettu)

Hyvän ystäväni mies teki juurikin näin, että joitain vuosia sitten palkkasi itselleen assarin (naisen!!) hoitamaan urakkatilauksia, laskutusta yms. ja pystyy itse toisen remppamiehen kanssa keskittymään tekemiseen, eikä aika mene puhelin- ja sähköpostirumbaan. Ja kyllä niillä urakoilla on kolmen ihmisen palkat saatu maksettua ihan mukavasti. Eli vois moni remppafirmaa pyörittävä miekkonen funtsia tilanteen uusiks, niin lähtis homma pyörimään ehkä hitusen paremmin! :)

Kommentoi

Ladataan...