Eestaas -vaateralli taivaalla vain yhden selfien tähden

Lilou's Crush

Luin hetki sitten todella pysäyttävän artikkelin verkkokaupankäynnistä, ja yhä kasvavasta asiakaspalautusten määrästä. 

Itse shoppailen suurimman osan perheen vaatteista ja kodin tarvikkeista verkosta ajanpuutteen vuoksi, ja pyrin tekemään täsmähankintoja. Silti huteja toisinaan tulee, ja harmittaa lähettää paketteja takaisin (tuossa kuvassa varmuuden vuoksi 12 vuotiaan koolla tilattu, mutta silti liian pieni toppatakki hoikalle 9-vuotiaalle -näitä sattuu kyllä.)

On aivan käsittämätön ajatus, että on olemassa alati kasvava joukko, jotka harrastavat todellista sosiaalista shoppaamista, eli tilaavat vaatteita vinot pinot, nappaavat selfien tyytyväisenä -ja palauttavat koko roskan takaisin. Kerta toisensa jälkeen. Vaatejäteille kuten Zalando, tämä ei ole ongelma: logistiikka kyllä hoituu. Kärsijänä on luonto tämän valtavan, turhan rallin seurauksena.

Siinä, missä verkkokaupan palautusmäärät ovat olleet aiemmin kymmentä prosenttia, luku alkaa olla suurilla toimijoilla parikymmentä. Se on valtava määrä lentorahtia se. Ja mikä pahinta: osa etenkin halvemman hintaluokan vaatteista päätyy roviolle palutuksen jälkeen, eli se on kuin roska -vain yhden selfien tähden.

 

Tässä vielä linkki artikkeliin, saattaa olla vain HS-lukijoiden käytössä, pahoittelen jos näin on. Juttu perustuu Tampereen yliopiston tutkimushankkeeseen verkkokauppojen palautusmääristä.

Kommentit

SanniS76 (Ei varmistettu)

Saman luin. Käsittämätöntä ajattelemattomuutta! Josko porkkanat jatkossa toimisi ns. hyville asiakkaille joilla maltillisesti palautuksia. Edes vähän. Polttamisesta nyt etenkin järkytyin. Ylituotantoa. Pahimpia kai H&M ja Vero Moda, Jack &Jones. Voisinpa olla heiltä ostamatta!

Sara06 (Ei varmistettu)

Kiitos tästä linkistä tuonne aikasen pysäyttävään lehtiuutiseen. Tunsin ja tunnen kyllä piston sitä lukiessani. Toisalta verkkokauppojen lyömättömän iso valikoima houkuttelee, mutta toisaalta on taas hankala arvioida oikeaa kokoaan. Joskus tilaan kyllä ihan kokeilunhalusta siten, että katsotaan nyt, onko tuote hyvä - kun on se ilmainen palautusoikeus. Yksi asia, joka taatusti vähentäisi palautusten määrää on se, että kerrottaisiin, minkä kokoinen tuote mallilla on päällään. Välillä on hirveän hankala arvioida, tilatako esimerkiksi jostain mekosta koko 36 vai 38, kun ei tiedä, mitä kokoa malli käyttää. Sen tiedän, että olen yleensä siitä koosta seuraavaa kokoa. Toisaalta eipä sekään haittaisi, jos mallit olisivat jotain muuta kokoa kuin 34 tai jopa 32 ja vähintään 175 cm pitkiä, mutta se taas on eri kirjoituksen arvoinen asia. :-)

Vierailija (Ei varmistettu)

Itselle ei edes ole tullut mieleen, että joku voisi tilata vaatteita selfieiden takia, mutta toisaalta se on aivan luonnollinen jatkumo selfie- kulttuurissa.
Ostan pääasiassa verkosta vaatteet, koska valikoima on laajempi ja se sopii aikatauluihini paremmin, mutta kyllä palautuksiakin myös tulee. Ostan kuitenkin vaatteet sillä silmällä, että myös käytän niitä mahdollisimman paljon ja ylipäätään ostan hyvin vähän vaatteita, joten vaatteen pitää olla hyvä. Toisaalta itseä miellyttävien vaatteiden tilaus verkosta on järkevämpää kuin se, että kaupat ovat pullollaan vaatteita, joita ei saada myytyä. Esim. kenkiä ostan todella harvoin kivijalkakaupasta, koska en löydä mieluisia. Joskus aleissa olen myös miettinyt mistä vaatteet on oikein kaivettu, kun eivät näytä olevan ainakaan edellistä sesonkia. Mihin kauppojen myymättä jäävät vaatteet lopulta päätyvät, jos outletitkään eivät saa niitä kaupaksi. Kuljetuskustannuksia nämäki aiheuttavat.

Palautusrumba ja useamman koon tilaus kerralla voisi meidän normiostajien joukossa vähentyä sillä, että kaupan sivuilla olisi sovellus, jonka avulla voi katsoa miltä vaate näyttää suunnilleen minun kokoisen päällä ja minkä kokoinen vaate kannattaa tilata. Se, että kuvan 175 senttinen malli käyttää kokoa XS ei vielä hirveästi auta, kun omassa kaapissa on vaatteita S-L jo samalta merkiltä. :) En tiedä miten kalliita nuo sovellukset olisi toteuttaa, mutta ainakin pienemmille firmoille ihan varteenotettava vaihtoehto. Hesarin jutusssa muistaakseni se pieni yritys usein soitti asiakkaalle, joka oli tilannut kaksi kokoa, jotta saataisiin se oikea koko matkaan eikä välttämättä tulisi palautusta ollenkaan.

Joka tapausksessa mielenkiintoinen aihe ja toivon, että vaatteen asema kertakäyttöhyödykkeenä jo lakkaisi ja hikipajoillakin ommeltaisiin ajan kanssa laadukkaita vaatteita, joiden hinnasta toivottavasti tulisi kohtuullinen siivu ompelijallekin.

Tämä laittoi mut miettimään erilaisia lifestyleblogeja, uusia asukokonaisuuksia ilmestyy jatkuvasti ja tuskinpa ne löytyvät bloggaajan omasta vaatekaapista sellaistaa kestävää kulutusta ajatellen.

HennaS (Ei varmistettu)

Moikka, minäkin jäin miettimään tätä Hesarin jutun jälkeen, ja eilen kun taas hain lähikaupasta pari pakettia (jotka kyllä aion pitää). Tuli mieleen, että tuleekohan ostaminen sittenkään siirtymään verkkoon siinä mittakaavassa mitä ajatellaan. Ympäristönäkökohdat ovat hyvin validi pointti, ei pelkästään kuljetuksen osalta vaan myös tarvittavien pakkausmateriaalien suhteen. Tätä mietin eilen roudatessani pahvilaatikoita ja ison kasan sekalaista pakkausmateriaalia kierrätykseen. Eikä se nyt kuluttajallekaan ole niin helppoa... Paketit tulevat parhaassa tapauksessa lähikauppaan (olen kyllä metsästänyt niitä ympäri kaupunkia, eri kuljetusfirmoilla on eri logiikka tämän suhteen), kassalle muodostuu jonoja kun paketteja haetaan, sitten roudaat paketit kotiin ja kierrätät pakkausmateriaalit tai sitten pakkaat kaiken kaiken takaisin laatikkoon ja taas lähikauppaan. Ja sitten vielä muistat seurata että palautus rekisteröityy ja rahat palautuvat. Se on se valikoima joka verkkokaupassa houkuttaa, en itse koe sitä mitenkään ylivoimaisen käteväksi tavaksi shoppailla. -Henna

ReetaJohanna (Ei varmistettu) http://www.menaiset.fi/blogit.fi/vakka-kantensa-valitsee

Luin artikkelin, enkä valitettavasti ollut yhtään yllättynyt. Paitsi tuosta roviolle joutumisesta. Itse olen vähentänyt netistä tilaamista. Tosin en muutenkaan juuri enää ostele vaatteita, kaupoissa pyöriminen ah-dis-taa. Sitä paitsi esim. farkkujen koot vaihtelevat niin, että tuntuu olevan mahdotonta löytää sopivia farkkuja sokkona. Juu ja kivijalkakaupat häviää, jos sieltä ei mitään osteta.

terkuin, Johanna (jolla on hieman kireä sädekehä :D )

Nettanen

Mäkin olin aivan shokissa tän luettuani. Järkyttävää ja kertoo kyllä siitäkin, miten vääristynyt somemaailma on ja miten väärää kuvaa se antaa kaikille, koska esimerkiksi nuorilla ihmisillä ei ole sellaista medialukutaitoa, että osaisi ajatella, ettei ne vaatteet/tavarat välttämättä olekaan sometähden omia. Tosta jutusta järkyttyneenä päätin kirjoittaa omaan blogiin postauksen nimellä "Miksi en tilaa Kiinakaupoista"; siinä kun on kans toinen käsittämätön asia mitä ihmiset tekee/käyttää ja joka on kestämätöstä niin ekologisesti kuin eettisestikin.

Mä toivoisin, että ihmiset ostaisi nykyistä enemmän ihan fyysisistä kaupoista, koska se olisi ekologisempaa ja pitäisi myös enemmän työpaikkoja täällä Suomessa. Oon joskus miettinyt sitäkin, että mitä tuolla kaupungilla sit enää on, jos kaikki yritykset siirtyy vain internettiin - niinhän kävi meidän Liisankadun Cremalle ja on sekin kyllä mälsää. :(

Vierailija (Ei varmistettu)

Toisaalta ekologisinta olisi varmaan se, että kivijalkakaupassa voisi sovittaa vaatteita (joka vaatetta 1kpl/koko) ja mieluisat sitten varattaisiin ja tilattaisiin keskusvarastolta joko liikkeeseen tai kotiin (jos liikkeeseen niin silloin asiakas joutuisi sinne matkustamaan matkan x, joten ympäristöhyöty riippuu matkan pituudesta). Tämä ei ehkä ihan perusshoppailijalle olisi se ideaalitilanne, kun eivät saa vaatteita heti mukaansa, mutta toisaalta he varmaan tekevät paljon myös niitä heräteostoksia, jotka jäävät käyttämättömänä kaappiin. Kokonaisuuden kannalta sekään ei ole sen parempi juttu kuin nettikaupan palautukset.

Nettikauppa itsessään ei ole negatiivinen asia vaan se on monille pienille yrityksille luonut markkinaraon (varasto sijaitsee omassa kodissa ja myynti netissä eli edullinen ratkaisu pienyritykselle tai aloittavalle yritykselle) ja monille kivijalkakaupoille nettikauppa on toimintaedellytys yrityksen jatkamiselle, koska tavaraa voi myydä myös muualle Suomeen ja yritys pysyy kannattavana. Itsekin olen netistä löytänyt paljon kotimaisia pieniä vaate- ja kosmetiikkamerkkejä, joilla harvoin on mahdollista perustaa liikettä ainakaan moneen kaupunkiin tai saada tuotteitaan tavarataloihin/marketteihin.

Blue Peony (Ei varmistettu)

Olen yrittänyt hankkia vaatteeni kivijalkakaupoista ja todennut urakan toivottomaksi. Jos pitkän etsimisen jälkeen onnistun löytämään mieluisan mallin ja värin, ei kokoa olekaan, koska kauppa ottaa myyntiin vain muutaman kappaleen per koko, eikä lisää todennäköisesti tule. Tai jos koko löytyy, ei mieluisaa väriä ole ko.kaupan valikoimissa ollenkaan eikä sitä yhden asiakkaan pyynnöstä tilata, tai sitä ei välttämättä saada, jos tilattaisiinkin, kun ollaan niin myöhään liikkeellä. Joten päätin, että olkoot, tilaan siis netistä paikoista, joista tiedän vaatteita löytäväni. Tiedän, mitkä merkit ja mallit minulle sopivat ja missä koossa, joten nettikauppojen ostoksia joudun äärimmäisen harvoin palauttamaan. Jostain luin, että osa nettikaupoista kaavailisi paljon palautteleville jopa kalliimpia hintoja. Hillitsisiköhän se rättirallia ja ohjaisi ostamaan tarpeeseen?

Vierailija (Ei varmistettu)

Toiset kaupat taas vinkkaa, että tilaa kaksi kokoa, jos olet epävarma (tulee sentään yhdessä paketissa) ja toisaalta itsekin tilaan joskus jotain kokeiluja samalla, kun tilaan jonkun täsmätuotteen, josta on pitänyt ottaa kaksi vierekkäistä kokoa.
Pieni postimaksu suuntaan ja toiseen ei minua haittaisi, kun ostan vuodessa niin vähän, mutta se voisi karsia vähän joidenkin ostamisia. Toisaalta on niitäkin, jotka eivät jaksa palauttaa vaan laittavat mieluummin kirpparille myyntiin.
Summa summarum, kalliimmat hinnat karsisi turhaa shoppailua.

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.