Kylpyhuoneremontti: Pitääkö putkimiehen lukea piirustukset?

Lilou's Crush

Terveisiä täältä kotosalta, onpas mukavaa naputella pitkästä aikaa sukkelan netin päässä! Mukavaa oli myös maalailla wc:n kaapistoja (siitä vähän myöhemmin tarkemmin!). Muuta mukavaa tästä reissusta onkin vaikea keksiä. Huomasin nimittäin ihan ohimennen, että seinäWC:t alkoivat putkimiesten jäljiltä olla kunnossa. ...paitsi että hetkinen...

Huuhtelupainike=huoltoaukko oli laitettu piirustuksissa tönöttävän pystyn sijaan vaakaan. Molemmissa WC:ssä. Ja toinen kotelo oli jo ehditty laatoittaakin meidän täsmällisen remonttimiehemme toimesta. Harmi vain, että tilaamamme painike on pystymallinen. Harmittaa, että piirustuksiin ei uhrattu silmäystä - tämäkin pikkujuttu oli ihan syystä näin ajateltu.

Mallasin ensin, miltä painike näyttäisi sivuttain, mutta eihän se hyvä ollut, kun ei ollut siihen tarkoitettu -tekstit ihan väärään suuntaan ja muutenkin muoto ei näyttänyt omaan silmään hyvältä, liian leveä kapeaan kohtaan. - Putkiyrittäjä ei pahoitellut soittaessaan, totesi vain, että "en ole ikinä nähnyt että näitä olisi laitettu vaakaan"... Siihen loppui oma keskusteluni, asiaa kovasti harmitellut urakoitsija on parempi jatkamaan. 

Vähän sen jälkeen huomasin, että suihkusekoittajan paikka näytti oudolta... No ihmekö tuo, se oli reippaasti suunniteltua korkeammalla. Pikkujuttuja, mutta tiedätte varmasti, että kun huolella suunnittelee, piirtää ja näkee vaivan, käy kupoliin, kun pohjatyöllä pyyhitään pyrstösulat. No, purkuhommille sanoin ehdottomat eit, koska harvoin korjaamalla päästään yhtä hyvään tulokseen. 

Lehmän hermot. Lehmän hermot.

 

Share

Kommentit

MiiaK (Ei varmistettu)

Jep. Tähän en sano muuta kuin, että jokaisen meistä pitäisi olla remppareiska, lääkäri ja mitä näitä nyt on... Tuntuu, että niillä "ammattilaisilla" ei aina ole aikaa/kiinnostusta/halua perehtyä juuri Sinun asiaasi. Toki ammattilaisilla sattuu vahinkoja, mutta silloin anteeksipyyntö ja korjausehdotus ovat ne millä mokat seivataan. Huoh. Tsemppiä loppuremppaan!

Hertta
Lilou's Crush

Justiinsa näin. pahoittelu olisi ollut paikallaan, etenkin kun aivan ystävällisesti asian esitin. Loppu onneksi häämöttää jo, kiitos tsempistä <3

Vierailija (Ei varmistettu)

Huh, kihisen kiukusta sun puolestas! Tää on nyt rankkaa mutua, mutta alkeellisimmatkin asiakaspalvelutaidot tuntuu usein olevan kadoksissa nimenomaan miesvaltaisilla aloilla. On tullut odoteltua yhdessä ja toisessa autokorjaamossa ja metallipajassa, että joku suvaitsisi edes avata suunsa, kun asiakas saapuu paikalle... Ja kun nuo palvelut vielä yleensä maksavat aika pirusti, niin sitä olettaisi, että hommat tehdään siten kuin asiakas on pyytänyt, ei siten kuin itseä sattuu huvittamaan tai miten "aina ennenkin on tehty".

On a side note: kuvissa seinä laattoineen näyttää aika kivalta (vaikka se saattaakin olla sitä "väärän väristä" seinää).

Hertta
Lilou's Crush

Voi kiitos sympatiasta! Olen itse sen verran väsynyt, etten edes kihistä jaksa. Asiakaspalvelu on taitolaji, ja tärkeä sellainen. Ja juuri tuo "miten aina on tehty (tai hän on tehnyt) oli tässä se juttu. Aika outoa, piirrokset olivta kuitenkin paikallaan ja selkeästi merkityt.

Kiitos, Minäkin tykkään, että seinä on väriä lukuun ottamatta todella kiva! Että pahemminkin voisi olla ;) Katsotaan, miten oikeat valot vielä vaikuttaa, kun ne saadaan paikalleen.

 

 

Vierailija (Ei varmistettu)

Oon ite töissä rakennusalalla ja näitä sun remppapostauksia lukiessani oon useasti meinannut pyytää anteeksi koko alan puolesta. Rakennusalalla on vallalla paljon epäterveitä käytäntöjä. Moni niistä kietoutuu sen ympärille, että omaa tietämättömyyttä ei uskalleta tunnustaa ja toisaalta silloin, kun jotain osataan, niin siihen omaan _ainoaan_ oikeeseen tietoon uskotaan sokeasti, koska niin on aina tehty. Vrt. vaikka se huuhtelupainikkeen asennussuunta.

Päivittelit joskus sitä, miten hutiloiden asioita hoidataan ja kyselyihin vastataan. Oman kokemukseni perusteella kysymyksiin vastaamattomuus on selviytymiskeino silloin, kun asiaa ei tiedetä. Ala on jotenkin niin tajuttoman monitahoinen, että koulunpenkiltä ei tartu käteen kuin puolet tarvittavista termeistä ja ammattitaito onkin kiinni siitä, kenen oppeihin pääsee työelämässä. Omia virheitä ei yleensä kannata tunnustaa, koska silloin antaa tilaajalle reklamointimahdollisuuden ja koska vähänkin mutkikkaammissa hankkeissa oikeaa vastausta ei helposti löydy, niin neuvottelut on oikeastaan valtapeliä uskottavuudella. Tätä uskottavuutta vähentää luonnollisesti omien virheiden tunnustaminen.

On helppoa olla jälkiviisas, mutta oikeasti pelkkään piirustukseen ei ikinä kannata luottaa. Sama pitäisi vähintäänkin esittää myös sanallisesti piirustuksen yhteydessä ja tarvittaessa terottaa myös erikseen urakoitsijalle. Oon joskus miettinyt, onko yksi syy laiskaan piirustuksen lukuun siinä, että useinmiten rakennusalalle päätyvät muut kuin "lukumiehet ja kympintytöt" – ehkä (sellainen ymmärtävä ja sisäistävä) lukutaito vaan on ihan oikeasti huonompi heillä kuin toimistotyöläisellä.

Hertta
Lilou's Crush

Ah niin olen samaa mieltä kaikesta kanssasi!

Nyt juuri jälleen yhden epätoivon hetken kohdanneena mietin, että mikä lieneekään urakoitsijan ajatus siinä, että varmistaessani saunan asennuksen aikataulua, joka itsestäni vaikuttaa mahdottomalta näin maallikkona, toteamus oli "joo onnistuu" ja kun ihan pakottava tarve oli kysyä uudestaan, kun epäilys oli niin suuri, vastaus olikin, että oho, no ei se tosiaan onnistukaan. 

Niin. Se on vallan mukava kuulla siinä hetkessä, kun saunaelementit saapuvat meille kotiin keskelle olohuonetta (jonka katto maalataan viikonloppuna...) ja asentaja varattu koko päiväksi torstaina, ja muutto tulossa viikonloppuna takaisin kotiin. Ihan vain kysymällä omalta henkilökunnalta, tämä olisi selvinnyt. ARGH!

 

ja olet ihan oikeassa. Koko ajan pitäisi olla paikalla kertomassa ja ohjeistamassa, niin ammattilainen voisi keskittyä työhönsä. Luottoni ammattilaisiin on kova, harmittaa kun joukossa on sellaisia, jotka pilaavat koko alan maineen.

Odetskaja (Ei varmistettu)

Teetin edelliseen asuntoon remontin, jonka piti olla avaimet käteen kahdessa viikossa tyylinen. Remppa kestikin sitten useamman kuukauden ja ukkoa toisen perään ramppasi ovesta sisään. Välillä tuntui, että tekeekö nuo edes samaa keittiötä ja tietävätkö tullessaan, mitä ovat tulossa tekemään. Tätä ennen mulla oli luotto remppatyypeihin, mutta tämän episodin jälkeen vahdin kuin haukka selän takana. Ja joka ukolle sanoin, että sutta ja sekundaa osaan tehdä itsekin, siihen ei tarvitse palkata ketään erikseen.

Hertta
Lilou's Crush

ai hurja, naurattaisi ellei just nyt veetuttaisi niin kovasti. Meillähän aikataulu oli 3 viikkoa, ja kuudes jo käynnissä...

tästä lähtien taidan jälleen palata haukkavahtiin, eli ajoittaa potentiaaliset remontit lomalleni. Helkatti!

Pax
Liikehdintää

Moni remonttimies tekee työtään liukuhihnalta, ja aina jos on jotain erityistä, pitää asiaa erikseen painottaa ja useasti. Kaverillekin oli laitettu keittiöön pistorasia paikkaan, johon he eivät sitä halunneet, mutta jossa se yleensä kuitenkin on. Piirustuksissa sitä ei todellakaan ollut. "Ei niin yleensä tehdä", on lause jonka olen kuullut vähän liian monesti, mihin olen tyynesti vain todennut että mikäli mahdollista niin nyt tehdään, ja toistaiseksi on onnistunut. Mutta joo, mikäli teettäisin tai rakennuttaisin jotain, panostaisin erityisesti työmaan mestariin, jonka tarkkaan valitsisin ja jonka työnä olisi välittää toiveet muille tekijöille ja valvoa työtä tavalla, johon en itse pystyisi.

Hertta
Lilou's Crush

Joo, tuon olen huomannut, että tarkkana saa olla. Varmistelin itse varmistelemasta päästyänikin, varmasti ihan rasittavuuteen saakka... toisaalta siitä seurasi se, että lopulta remppaaja itse alkoi soittaa ja varmistamaan, että tehdäänkö niin vai tehdäänkö näin, ja siitä aina muistin kiitellä erikseen, helpotti stressiä.

Minä kanssa ajattelin, että urakoitsija (mestariksi kai voisi nimetä, kun niin pieni homma tämä kokonaisuus kuitenkin) on siinö roolissa, että minun ei tällä kertaa tarvitse soitella sähkäreitä ja putkareita. Etenkin kerroin suoraan, että nyt kun putkifirmaan pitää reklamoida, koska kyseessä on heidän alihankkijansa, en halua sotkeentua reklamaatioon, vaan se pitää hoitua urakoitsijan kautta.

jellona (Ei varmistettu)

Veljeni tekee remonttitöitä ja rakentaa taloja. Edellinen työnantaja antoi moitteita, koska työskentely oli hieman hitaampaa kuin muilla, mutta työn jälki oli kuitenkin monin verroin parempaa. Nyt hommia riittää, toisin kuin eräällä entisellä kollegalla, ja syytä ei tarvitse arvailla. Täytyy kyllä sanoa, että tällaisia remonttikirjoituksia lukiessa olen veljestäni erittäin ylpeä, koska rakennusalalle tarvitaan juuri hänen kaltaisiaan, eikä suurpiirteisiä änkyröitä, jotka eivät edes viitsi vilkaista piirustuksia.

Toivottavasti kuitenkin asiat selviävät. En malta odottaa, kun näemme kaikki lopputuloksen (nyt jo näyttää kivalta)!

Hertta
Lilou's Crush

Työn jälki ennen mitään muuta! Arvostan sitä yli kaiken! Olen ihan samaa mieltä, että juuri sellaisia tarvitaan. Sanoin juuri urakoitsijalle, että ei mitään hutien ja sutien, vaan huolella tehden, kun tässä kohdataan muutama aikatauluhaaste. Mielummin sitten hemmetinmoiset hankaluudet muuttojen jne suhteen, kuin hutaisten tehty työ!

Ja kiitos, jännittää ihan itseä, että mitä ihmettä tästä nyt tulee, kun tuo pääväri meni niin metsään. Mutta kommenttisi oli niin kiva, että tuli sellaine hyvä fiilis. Kiitos :)

Piipo79

Just arggh. Valitettavan tyypillistä. Tsemppiä vääntöihin! Onneksi olen löytänyt aikoinaan huikean remppamiehen, hän on oikea luottopeluri joka on tehnyt kavereillenikin ja työkavereilleni remppoja,  tietää mitä saa kun hän on tekemässä.

Hertta
Lilou's Crush

Lucky you! ja siis meillä ei remonttimiehessä vikaa! Ottaisin uusiksikin, huolellinen ja siisti.  Nämä putkarin tekosia nämä haasteet, ja se laatta (voi tsiisus), sille nyt ei voi mittään. Harmi toki, että heti kun se huomattiin, ei tullut mieleen siitä sanoa....

 

Piipo79

Juu meillä tää remppamies tietää luottosähkärin (aivan best) ja putkarin joten kaikki hoituu hänen kauttaan! Kertaakaan ei ole ollut valittamista. Meille tehnyt kolmeen asuntoon remppaa ja kavereille niin monelle että putäs alkaa pyytämään vinkkipalkkiota :-)

Vierailija (Ei varmistettu)

Lueskelin näitä kommentteja ja tuli mieleen entisellä työpaikalla teetetty remppa. Firmamme edustaja Ruotsista aluksi varmisteli suomalaisten remppamiesten kanssa sataan kertaan, että onnistuuko, onko ymmärretty jne. (oikein sellaista lempeää ruotsalaista diskuteerausta) ja ukot vastas aina vaan että yes-yes. No, hommat alkaa, niin aikataulut paukkuu, työvaiheiden järjestystä muutetaan mielivaltaisesti aiheuttaen meille työntekijöille ylimääräistä turhaa sähläystä ja kaiken huippuna nämä hosujat tiputtelivat maalia satasia maksavien tuotteiden päälle, kun eivät huolehtineet niitä suojaan, ja erään homman sössittyään syyttivät esimieheni neuvoneen heitä tekemään niin, mikä oli ihan tuulesta temmattu juttu. Eli ensin sanotaan kaiken onnistuvan, mutta todellisuudessa homma on ihme säätämistä, virheitä ei myönnetä, eikä välissä vaivauduta varmistamaan mitään. Seassa on ihan varmasti työhönsä tunnollisesti ja kunnianhimoisesti suhtautuvia tekijöitä, mutta mädät omenat sitten pilaavat kaikkien mainetta.

Eikös muuten aika usein sisustuslehtien jutuissa ole mainintoja tyyliin "remonttimiehet eivät millään uskoneet, että lattia todella maalattaisiin värillä X" tms., eli taitaa tosiaan olla vaikea uskoa, että asioita voi tehdä useammallakin tavalla. :D

Ja siis tosiaan, kun aiemmin kommentoin tuota seinää kivan näköiseksi, niin tarkoitin ihan väreineen kaikkineen. :) Kuvissa väri ei ainakaan näytä pahalta, vaan oikeastaan aika hienostuneelta. :)

Hertta
Lilou's Crush

Voi hyvä ihme näitä tarinoita! Ei meinaa uskoa, mutta uskottava se on..

Ja tiiäks ei se tosiaan hassumpi se väri nyt olekaan, kun on niin paljon muutakin. Ottaisin toki mieluiten sen valkoisen-valkoisen, mutta kyllä tämäkin menee :) 

 

kiitos niin ilahduttaneista kommenteista :)

Yx remppaaja (Ei varmistettu)

Meidän kylppäri- ja vessaremontissa kylpyhuoneen lattialaatat oli laitettu vessaan ja vessan lattialaatat kylpyhuoneeseen. Sain puhelinsoiton, että kylpyhuoneen lattialaattoja ei ole tarpeeksi ja saavuttuani paikan päälle asia alkoi valjeta. Urakoitsija maksoi uudet kaakelit, sillä jo laitetut jouduttiin repimään palasina irti. Saman urakan aikana tiiliskiven malliset seinäkaakelit ladotiin päällekkäin niin, että saumat olivat suorissa riveissä. Huoh. Paikalle saavuin onneksi, kun laasti oli vielä märkää. Siinä vaiheessa kuitenkin sopimus purettiin urakoitsijan kanssa ja teimme itse remontin loppuun. Olin mielestäni piirtänyt tarkat ohjeet ja kertonut suullisesti, miten kaakelit haluan. Harmitti niin paljon.

Hertta
Lilou's Crush

Herranen aika! Voin vain kuvitella tuon tunteen! Apua! Toivottavasti lopputulos oli kaiken alun murheen arvoinen! Ja ihan uteliaisuudesta, millaiset olivat lattia- ja seinälaatat, jotka sekoitettiin keskenään...?

 

Hertta
Lilou's Crush

Eikun luin huonosti, huoneethan siinä sekoittui eikä pinnat!

Kokemusta on (Ei varmistettu)

Hei,

miksi se muuten on niin, että jos luotat siihen, että hommat hoituu suunnitellusti, niin ei varmastikaan hoidu!
Meidän 5vkon perus (ei kuivaamista tms, vain vanhat pois, uusi lattiavalu ja vesiputket) kylpyhuoneremontti venyi 12viikkoon, laatat kiskottiin kerran alas jo laatoittamisen jälkeen (oli laatoitettu väärin päin), sekoittaja jäi meillä liian alas (putkimies mittasi ennen lattian valua korkeuden), minkä seurauksena sadevesisuihkussa oli liian lyhyt putki (180cm pää osui melkein suihkuun ja saksasta kesti hetken aikaa tulla uusi), sähkömies veteli pistorasiat väärin ja eteisen katto meni uusiksi, kun purkuvaiheessa remppareiska tuli suihkun lattiasta läpi eteiseen alapuolella. Lisäksi mieheni sai vatsahaavan ja jokailtaisen puhelinrumban urakoitsijan kanssa, siitä mitä oli minäkin päivänä tehty väärin.
Täydellinen tuli, mutta ei enää ikinä!

Hertta
Lilou's Crush

Eiiiiiii mikä painajainen! Mutta ihanaa, että tuli täydellinen! Meillä tuli "likimain" täydellinen, kun en noita laattoja halunnut lähteä vaihdattamaan, ihan oma hankinta kun olivat (tekivät tepposet meille kaikille). Uskomatonta miten paljon on teillä mahtunut riesaa yhteen remonttiin, kyllä mahdoitte olla helpottuneita, kun homma oli ihi!

dotsdotsjonna
Polka dots

Pikkuveljen keittiöremppa oli kans ihan berberistä. mitat ottanut myyjä teki mittausvirheen, eikä tilatut ovet mahtuneetkaan. Samoin veljen huolella suunnittelemat keittiötason "kolot" pistorasioille olivat liian pienet (veli on vielä sähkömies niin nää pistorasiat ja niiden ulkomuoto oli ammattilaiselle tärkeä).

Virheistä reklamoitiin ja reklamoitiin edes vastausta saamatta. (Tai niistä vääärän kokoisista pistorasiakoloista totesivat, että "hio itse suuremmiksi"). Vasta kun minä raivostuneena isosiskona vedin oman ammattitaitoni, eli v*ttuuntuneen juristinipotuksen esiin, tulivat korjaamaan virheestä. Ja näinhän ei pitäisi tosiaan olla, että vasta pykälien siteeraminen ja vihjailu asian riitauttamisesta saa asioihin vauhtia.

Pännii vieläkin ihan julmetusti. Tsemppiä rempat viimeisille metreille! 

Vierailija Hessu (Ei varmistettu)

Jep jep. Minä vaadin kerran hinnan alennusta jos remontissa tehtyjä virheitä ei tultaisi korjaamaan. Mutta vastaus siis oli vain että "voi harmi että näin pääsi käymään". Jankattiin asiaa edestakaisin mutta mitään konkreettista ehdotusta hyvityksestä tai korjausehdotusta ei tullut ennen kuin siteerasin kuluttaja asiamiehen kommentteja tapaukseeni. Ei todellakaan pitäisi mennä näin. Argh.

dotsdotsjonna
Polka dots

Voi ei, mitä kirjoitusvirheitä mun kommentissa :D

Hertta
Lilou's Crush

Darling en edes huomannut niitä :D 

ja voi EI! Noin ei pitäisi tosiaankaan mennä! Etenkin just, kun kaikilla ei ole badass-siskoa plakkarissa!

Meillä on nyt lähes kaikki valmista ja täytyy antaa huolellisuudesta, jos nyt ei kymppiä niin ainakin 9+! Huh!

Kommentoi