Pelinaisia ja hyvää tahtoa

Lilou's Crush

Kaupallinen yhteistyö: RAY

Minulla on ollut iloa ja kunniaa viime aikoina tavata monia mielenkiintoisia naisia. Plakkarissa oleviin lauantaityttöihini palaan myöhemmin syksyn mittaan, mutta ihan viimeisin inspiroiva treffikaverini oli Hanna. Hanna Forsström (38) työskentelee hyväntahdon pelien parissa RAY:llä, ja me vietettiin torstaina kiva hetki köhien (molemmat flunssan ja keuhkopöpöjen nujertamina) ja keskusteltiin naisista pelialalla, naisjohtajuudesta ja ylipäänsä työstä, elämästä, perheestä ja tämän kaiken yhdistämisestä.

Hanna työskentelee kolmatta vuotta RAY:lla, tällä hetkellä tittelillä Head of Games, mikä suomennettuna tarkoittaa sitä, että Hanna vastaa peleistä kokonaisuudessaan kaikissa digikanavissa. Työ on monipuolista ja mielenkiintoista; Hanna on esimerkiksi ollut mukana RAY:n uuden brändipelin Bellan kehittämisessä tuotehallinnan näkökulmasta. 1920-luvun tyyliä henkivä shoppailupeli Bella on ihkaensimmäinen puhtaasti naisille suunnattu RAY:n peli, ja suunniteltu ja toteutettu täällä Suomessa alusta loppuun saakka.

Pitsapalkalla rillit huurussa kellarissa koodaavat pojat eivät enää ole pelialan määre. Peliala on murroksessa, ja naisia tulee alalle pikkuhiljaa enemmän ja enemmän, muutoinkin kuin pelaajien roolissa. Peleillä tehdään ihan oikeaa bisnestä, ja siihen tarvitaan samanlaista osaamista kuin minkä tahansa liiketoiminnan kasvattamiseen. RAY:llä pelimaailmaan liittyy pelaajien viihdyttämisen lisäksi suurempi ajatus: Hyväntahdon peleillä tehdään hyvää vuodessa kymmenillä miljoonilla euroilla.

Hanna on yhtenä viidestä RAY:läisestä mukana Dialogi 2015 hankkeessa  "Naiset johtajiksi -Huipulla on vielä tilaa" joka osaltaan kehittää naisten asemaa miesvaltaisella rahapelialalla. Kyselinkin Hannalta siitä, kuinka tiukkatahtinen työ ja perhe natsaavat yhteen. Hanna kertoi, että perhe on ehdoton ykkönen, mutta hänelle työ on erittäin tärkeä osa elämää. Kahden lapsen äiti ei esimerkiksi pitänyt pitkää äitiysvapaata lastensa synnyttyä, perheen isä hyppäsi puikkoihin ja Hanna palasi töihin. Kun lasten kanssa ollaan työpäivän jälkeen, laitetaan mobiilit ja läppärit syrjään, ja lapset saavat täyden huomion. Tarpeen mukaan ilta jatkuu sitten lasten nukkuessa, mutta yhteisestä ajasta ei tingitä. Hanna painottaakin vahvasti sitä, että uralla voi edetä sukupuolesta riippumatta, lapsiperheissä tasapaino puolisoiden urien ja perheen kesken neuvotellaan yhdessä.

Hanna kertoi, että aikanaan opintojensa alkuvaiheessa hänellä oli ollut mielessään ajatus työskennellä suuren kotimaisen brändin markkinointijohtajana. Määrätietoisen naisen askeleet veivätkin systemaattisesti kohti haastavampia hommia digibisneksen parissa mm. markkinointikoordinaattorin, johdon konsultin ja mainostoimiston digital services directorin tehtävien kautta. Hanna on opiskellut ensin tradenomiksi, sen jälkeen Ruotsin Gävlessä kauppatieteiden maisteriksi, keskittyen opinnoissaan markkinointiin, johtamiseen ja digitaaliseen markkinointiin. Näiden lisäksi hän on käynyt suuren määrän erilaisia kursseja ja koulutuksia alaansa liittyen. -kaikkea ei niinkään siksi, että tarvitsisi, vaan koska opiskelu on käynyt harrastuksestakin.

Hanna kertoi nauttivansa nykyisestä pestistään RAY:llä, jonne hän päätyi osittain mukavien sattumien ja sopivien kohtaamisten summana. Aiemmissa tehtävissä hankittu kokemus asiakkaiden liiketoiminnan ymmärryksessä ja brändiosaamisessa sekä tuotehallinnassa on tarpeen pelialan johdon tehtävissäkin kuten missä tahansa muussa bisneksessä, ja osaava neito napattiin mukaan auttamaan RAY:tä ajankohtaisessa digitaalisessa murroksessa.

Suomessa menneiden parin vuoden aikana koettu kaikenlaisen pelaamisen mittavan kasvun lisäksi varsinainen pelifirmahuuma, ja pelialan työllistämien ihmisten määrä on kasvanut neljän viimeisen vuoden aikana peräti 150% (Yle) Hanna tsemppaakin tyttöjä ja naisia suuntaamaan rohkeasti mukaan, jos ala kiinnostaa. Erilaisia osaajia tarvitaan, ja pelialalla työskentelee ihmisiä monenlaisella koulutuksella koodaajista graafisten suunnittelijoitten kautta kaupallisen koulutuksen käyneisiin ja äänisuunnittelun ammattilaisiin.

Kokosin alle yhteen Hannan vinkit kaikille, joilla on tähtäimessä menestyksekäs ura pelialalla:

  1. 1. Gamereita haetaan: mielenkiinto peleihin ja pelaamiseen on kaiken lähtökohta
  2. 2. Pohjalla on hyvä olla kokemusta applikaatioista ja digitaalisista alustoista
  3. 3. Intohimo, innostus ja työhön sitoutuminen vievät pitkälle
  4. 4. Oman osaamisen esiintuonti on tärkeää -on se sitten harrastuspuolelta hankittu tai työtä tekemällä,
  5. 5. Alanvaihtajille yksi hyödyllinen tapa voi olla entry-tason tehtävät alalla, joista siirtyä eteenpäin

Tuumaanpa, että moni Hannan vinkeistä sopii uran urkeuttajaksi millä alalla tahansa. Innolla, ilolla ja määrätietoisella työllä ja rehellisellä ylpeydellä omasta osaamisesta eteenpäin, niinhän se käy.

Lämpimät kiitokset vielä Hannalle inpiroivasta tapaamisesta, oli mukava palata hetkeksi työelämän asioihin näin itse nauttiessa hoitovapaasta ja vähän toisenlaisista haasteista vielä tovin aikaa. Kaikkea hienoa elämään, ja roppakaupalla menestystä hyväntekemiseen!

 

PS. oli tietty pakko kysyä, millainen on ollut Hannan pelihistoria. Tetristä, Snoopy-peliä ja Commodore 64:n klassikkopelejä. Samaistun, sillä itse olin varsinainen pelihirmu pienenä, ja paukutin C64:llä Mickeytä, autopelejä ja talvikisoja sekä Pacmania vaikka ja kuinka, ja kun kone upgreidattiin PC:ksi, siitä se riemu vasta irtosikin! Muistan erityisellä hellyydellä ensimmäistä elektroniikkapeliäni, mistä into omalla kohdallani lähti. Meidän perheessä pelasi ihan joka iikka, ja aika paljon, omien lasteni (ja miehen...) ruutuajan rajoittajana olen todella paljon tiukempi!

Share

Kommentoi