Tyttö ratissa: sininen beibi Mercedes A180

Ladataan...
Lilou's Crush

Heippa kaverit! Kuvassa minä ja sininen kaunotar, Mercedeksen upouusi A-sarjalainen, jota TopGearin tyyliin koeajoin Mercedeksen ja Lilyn kampanjassa -jossa muuten joku onnekas saa kyseisen auton viikonlopuksi käyttöönsä. Voin kertoa, että vähän jänskätti, uposen uusi auto, joita on Suomen kamaralla koeajettavana käsittääkseni vasta tämä yksi. Mutta hienosti meni, kerrassaan nautinnolliset kilometrit rullattiin yhdessä -harmittavan vähiin vain jäivät jäätävän kamalan flunssani takia.

Minusta auton maittavimpia seikkoja olivat sen huippuunsa hiottu ympäristöystävällisyys, turvallisuus ja tietysti ajettavuus. Sydäntäni lämmitti erityisesti se tieto, että  näitä A-sarjalaisia aletaan valmistaa  täällä kotisuomessa, Uudessakaupungissa -hurraa sille, ja työpaikoille, joita se tuo muassaan tällaisina alavampina aikoina.

Ympäristö:

Koeajoautossa oli 1.6 litran bensiinimoottori (aiheesta tietämättömille, aikalailla normaali numerosarja pienille ja keskikokoisille autoille). Autoissa on ECO start/stop-moottori vakiona, eli moottori sammuu esimerkiksi valoissa seistessä ja käynnistyy taas ykköselle laitettaessa automaattisesti. Malliston autot kuluttavatkin mm. edellämainitusta syystä huomattavan pienen määrän polttoainetta, ja se on iso juttu se. Verrokkina omaan ajokkiini, joka on tosin on suurempi ja vanhempi auto, ns. crossover, tämä auto kuluttaa vajaan kolmanneksen vähemmän polttoainetta satasella.

Turvallisuus:

Mersut ovat tunnettuja turvallisuudestaan. Aa satakasikymppisen kyydissä turvallista matkaa siivittävät monet jutut: tutuimmista jutuista ABS ja ESP joiden lisäksi mm. pysäköintiavustaja (parkkitutkat ja peruutuskamera), ajovaloautomatiikka, luistonesto ja pitkä litania muita varusteita. Varusteisiin on kiinnitetty huomiota niin epätoivotun onnettomuuden aikaisten vaurioiden minimoimiseksi kuin onnettomuuden jälkeen lisävauridoiden syntymisen estämiseksi ja matkustajien pelastamisen helpottamiseksi.

Ulkonäkö:

Tuore A-sarjalainen on ulkonäöltään täysin erilainen, kuin edellinen, korkeampi A-sarjan kaveri. Kuvailisin sporttisen linjakkaaksi. Koeajoautossa oli muuten tuo sähäkän sininen metalliväri, ja auto oli siksi eri helppo löytää parkkihalleista kaikkien tummien ja hopeisten autojen keskeltä.

Ainoa seikka, jonka suhteen autolla ja minulla ei synkannut, oli se, että sporttimallissa luonnollisesti istutaan coolisti vähän matalammalla, ja polvivammani vuoksi sisään asettumista meikäläisen piti aina ajatella. Ei tosin probleema normaalikuntoiselle ihmiselle.

Sisätilat:

Sisätilat yllättivät: pikkuiseksi autoksi mieltämäni kaaran takapenkille mahtui pitkänhuiskea miehenikin niin, että polviin jäi tilaa vielä kymmenen senttiä ennen etupenkkiä. Turvaistuimessa tyttö mahtui heiluttelemaan jalkojaan. Mikäli autoon kuitenkin tarvitsisi laittaa kaksi lastenistuinta, ei takapenkille aikuisella olisi asiaa. Vaalea sisustus vielä korosti väljyyttä.

Sisätiloissa tilan tunnun lisäksi tärkeä juttu on tietysti myös se, miten hyvin hallittavissa  erinäiset laitteet ovat (ja niitä oli muuten tässä autossa pal-jon). Monitoimiohjauspyörässä on kaikki ajon aikana tarvittavat jutut (radion säätö, vakionopeudensäädin yms) hyppysissä ilman, että tarvitsee kurkotella tai katsella muualle. Bluetoothin kautta toimiva handsfree on myös näppärä ( sen käyttöön olen jo niin tottunut omassa autossani, että en tiedä, miten osaisin olla ilman -en vastaa kännykkään, jos se autossa soi, ellen ole kytkenyt Bluetoothia päälle, tässä asiassa olen aivan ehdoton).

Sähkökäyttöisten peilien säädöistä tykkäsin erityisesti, kerrankin sai istuen omalla paikallaan näppärästi peilit just eikä melkein oikeaan kulmaan.

Mitä se maksaa?

Täytyy mainita ihan erikseen vielä tänne loppuun hinta: uudet autot eivät koskaa ole millään mittarilla halpoja, sehän tiedetään, mutta oma mielikuvani oli, että Mercedeksen ovat hyperkyberkalliita. Tämän auton hinta on alk. 27t euroa, eli huomattavasti vähemmän kuin muiden Mercedeksen mallien, ja näillä varusteilla tosi kilpailukykyinen muiden saman kokoluokan uusien autojen kanssa. Olin hämmästynyt -uusien autojen hintoihin en ollut nimittäin juurikaan perehtynyt, koska omat kulkupelini olen aina hankkinut useamman vuoden ajettuna.

Mutta tosiaan: miltäs kuulostaisi voittaa tämmöinen auto käyttöön viikonlopuksi? Siihen on siis mahdollisuus kampanjasivulla, jonne pääse tästä. Auton koeajaneena voin vain kehua sitä, eli kiinnostuneet, arvontaan, mars! Aikas veikeitä "lohdutuspalkintojakin" on tarjolla :)

PS. Ihmettelin aiemmin, että mitä kummaa ihmiset kuljettavat autoissaan, kun tarvitaan penkkitaskuja sun muita. Mutta nyt tiedän, itselleni opetti äitiys sen, jotka muut tajusivat aiemminkin: nenäliinat, pidemmän reissun matkalukemiset, pelit, rusinat sun muut, siellähän ne pysyy siististi. Meidän perheen minireissusta sitten enemmän vähän myöhemmin :)

Share
Ladataan...

Kommentit

Jane Rose (Ei varmistettu)

Mä niin haluisin ton, mut valkosena. Joulua odotellessa, kuuliko tontut?

Hertta
Lilou's Crush

Mä niin näen sut tommosen ratissa :) Osallistu ekana arvontaan, niin ei tarvitse sikaa säkissä tontuilta pyytää (vaikka kyllä tässä tapauksessa uskaltaisi :)

KT (Ei varmistettu)

No, johan on kivan värinen auto(ja muutenkin varmaan ihan toimiva tuon tekstisi perusteella).

Kyselen nyt tässä, että tilasitko ne (kermanväriset) Converset Zoovillagesta? Muistanko oikein? Kuinka nopeasti ne tuli perille, entä toimitettiinko ne postiin vai miten niiden toimitus meni?
Ja vielä tästä postauksesta:http://www.lily.fi/juttu/puuteriroosakynnet
Mikähän tuon sävyn nimi/numero on? :)

Vierailija (Ei varmistettu)

Automainos muotiblogissa?Aikamoista, en oo ennen nähnytkään.

Hertta
Lilou's Crush

KT, voihan voi, mun on pitänyt tuo lakkasävy katsoa jo miljoonasti! Tänään lakataan tytön kanssa kynsiä, nyt kyllä kurkkaan :) Ja juu, tilasin ne tosiaan Zoovillagesta, ja tulivat postiin. Kesti noin viikon verran.

Vierailija, Mercedes-Benz on valtava toimija myös muotimaailmassa, oletko tutustunut esimerkiksi Mercedes Benz Fashion Weekien antiin verkon kautta esimerkiksi New Yorkista, Tokiosta, Berliinistä tai Tukholmasta? Suosittelen!  Ja lisäyksenä, että on toki muitakin automerkkejä näkynyt muoti+kauneus+lifestyleblogeissa aikojen saatossa, Mercedes brändeistä näistä kaikkein eniten kuitenkin liittyy muotiin :) Täällä kotisuomenkin tapahtumissa :)

I May Say (Ei varmistettu)

Miehen täytyy vaihtaa auto ensi vuonna ja hän oli ajatellut Mersua (Mebaa, joksi niitä kuulemma (?) myös kutsutaan. Nyt kun ipanapa on kohta 2 v ja takakontissa ei tarvitse enää kuljettaa panssarivaunuja (aka yhdistelmävaunuja), voimme siirtyä ns normaalimallisiin autoihin. Tälläiselle kansankärrylle voin antaa hyväksynnän, kunhan se toimitetaan automaattivaihteilla.

Voi hyvin! Äläkä lannistu mollaamisesta, ethän?!

Vierailija, sama kuin aiemmin (Ei varmistettu)

Ei tosiaankaan ollut tarkoitus mollata, ihmettelin vaan kun en ollut ennen nähnyt. En selvästikään seuraa muotimaailmaa tarpeeksi, mutta en kyllä toisaalta ollenkaan ylläty, että siellä autobränditkin häärää mukana. Tai sitten en vaan ole ollenkaan kiinnostunut autoista noin niinku muotinäkökulmasta (tai muustakaan näkökulmasta) :)

Hertta
Lilou's Crush

I May Say, heippa vanha kuoma pitkästä aikaa! Meba on ihan uus nimi mullekin -mutta hei, täytyy sanoa, että kuulostaa mun suussa jopa paremmalta kuin peruslempinimi :D Itse en ole koskaan ajanut automaatilla, mutta kovasti kehuja kuullut kyllä. Ja en varppina en, ootpa ihana :)

Hertta
Lilou's Crush

vierailija, kiva kun vielä kävit kommentoimassa, itsekään en ollut ihan varma kommentin sävystä, ajattelin kuitenkin justiinsa noin, että eihän sitä voi kaikki tietää, jotka ei tämmöisiä höpsöjä ole (niin autojen kuin muodin suhteen...) että Mercedes puuhaa laajalla skaalalla. Aika jännää, ja mielenkiintoista, tällainen brändien ja ilmiöiden yhteenliittyminen!  Kivaa iltaa!

MiaMatleena (Ei varmistettu)

Aika hieno! Harmi, ettei tuota autoa voi voittaa kokonaan omaksi :)

Vierailija (Ei varmistettu)

No, tämä vielä puuttui. Automainos, no mainoksiahan on kaikkialla. Olenkin viimeaikoina vältellyt tätä blogia, jatkan samaa linjaa...

Hertta
Lilou's Crush

Miat Matleena, no sas muuta :) viikonloppunakin entää jo onneksi ihanalle reissulle :)

Vierailija, kerron tosiaan täällä ikiomassa blogissani kokemuksista ja kivoista jutuista -kuten vaikka sitten hurjan hienoista, Suomessa valmistettavista autoista, tai esittelen remppajuttuja tai höpöttelen päivän kuulumisia ja kuvailen vaikkapa asuja ja meikkejä tai sitten pohdiskelen jotain ihan muuta. Toisinaan olen mukana valitsemissani kampanjoissa jotka ovat kivoja kokemuksia, muuten kirjoittelen niitä näitä ihan omaksi ilokseni. Harmi, että täältä ei sinulle löydy luettavaa, mutta onneksi Lily ja muu blogosfääri tarjoaa sitä sitten senkin edestä. Ehkä joskus vielä tulet kurkkaamaan meininkejä, tervetuloa jos niin päätät :)

Vierailija (Ei varmistettu)

Kysyn vielä, että minkä kokoiset sun Converset on, entä mitä kokoa normaalisti käytät? Mulla on nimittäin 39:n jalat ja sovitin viimeksi 5 1/2 ja kutosia ja päädyin kutosiin(siis se pohjan koko, taitaa olla miesten US-koko). Nyt kuitenkin, ne on hanganneet pikkuvarpaaseen ja kantapääkin on niistä kengistä kulunut rikki(siis sieltä sisäpuolelta). Mietin, että voiko tuo kuotonenkin olla pieni koko vai onko kyse vaan siitä, että kenkien malli ei vaan sovi jalalleni...

Hertta
Lilou's Crush

Vierailija, ootas kun tsekkaan... Nonnis, eli mulla on nuo perusconverset kokoa 6, ja jalkani on 39 ja joskus harvoin kengät kokoa 40. Sitten toiset on jenkkikokoa 8,5 (eli vastaa juurikin tuota samaa kyllä). LUULISIN että tuo kutonen on sulle siis myös tällä perusteella paras koko, isompi on todennäköisesti jo liian pitkä, mulla on ollut yhdet 6,5 kokoiset ja ainakin tälle koivelle liian suuret olivat. Mulla on tosin semmoinen pitkä luikerojalka, eli yleensä kaikki kengät on liian leveitä ja kärjestä ottaa kiinni. Yleensä Converseista muuten sanotaan, että ovat reiluhkoa kokoa, jos nyt noin voi sanoa vertaamatta johonkin tiettyyn.

Murun kera

Määki eka katoin, että ounou onks täällä autoistakin juttua. Mutta sit kun aloin lukea niin aloin jopa kiinnostua :) Kiva, että näitä tehdään Suomessa! Mun on vaikea arvioida mitään ominaisuuksia, mutta tuo moottorin sammuminen ja automaattikäynnistyminen kuulosti hyvältä. Mitäköhän keskikulutus on?

Värikin on hieno, ainut miinus tuossa autossa on mulle tuo muotoilu :D

Hertta
Lilou's Crush

myrmeli, mä katson kanssa IHAN ekana aina auton ulkonäköä, ja sitten alan selvitellä muuta ;) joskus mieli muuttuu sitten loppupeleissä, ja joskus menee hommat yksiin :) Minusta on tosi kiinnostavaa, miten hurjasti jo parissa vuodessa autoissa menee tekniikka eteenpäin (vanha v. 2006 autoni tuntuu omaan 2009 ja tähän upouutukaiseen verrattuna kivikautiselta, vaikka ei sitä tietenkään ole, vaan oli tosi hyvä peli ihan siihen saakka kun siitä oli pakko luopua). Keskikulutus oli ihan superpieni, 5,5l/100kkm /dieselillä parhaimmillaan joku hippusen alta neljä litraa. Aika hurjaa, kun vertaa taas menneisiin vuosiin.

Vierailija (Ei varmistettu)

Converse keskusteluun heitän minäkin lusikkani :) Vanhat Converseni ovat kokoa 7½, mutta eilen kävin katsastamassa uusia ja nyt koko 7 vastasi samaa kuin 7½, joten ovat ehkä muuttaneet mitoitusta vieläkin väljemmäksi?

Kommentoi

Ladataan...