Ve-ny-tet-ty pinna ja Vestiaire Collective

Lilou's Crush

Tunnetteko Vestiaire Collectiven? Se on vähän kuin designer-tuotteiden kansainvälinen huuto.net, tosin Vestiairella on myös vastuu kaupoista toisin kuin huutiksessa, jossa kaupat tehdään suoraan myyjän ja ostajan kesken. 

VC:ssä ostajalle homma on yksinkertainen: etsit sopivan tuotteen, ostat sen kuten normaalista verkkokaupasta, tai jos oikein hai olet, teet tietysti myyjälle tarjouksen. Kun kauppa on tehty, myyjä lähettää tuotteen Vestiairelle, jonka vastuulla on tutkia, vastaako tuote myyjän antamaa kuvausta, ja onko se aito. (Valitsin tarkasti sanani juuri näin; Vestiaire lupaa tarkista tuotteen aitouden, mutta olen viimeaikoina kuullut monta tarinaa, jossa odotetusta paketista onkin paljastunut feikkituote, eli ihan noviisina en ainoastaan Vestiairen lupauksiin luottaisi, jos kyseessä olisi kalliimmanpuoleinen hankinta). Se turva hommassa on, että todistettavista väärennöksistä rahat saa takaisin, ja jos tuote ei muuten miellytäkään, voit laittaa sen uudelleen Vestiairen kautta myyntiin -jolloin Vestiaire toki nappaa aimo siivun välityspalkkiona sinulta myyntituloistasi.

Aistinetteko ehkä pienen kireyden tekstini taustalta... Olen tehnyt tammikuun alussa ihka ensimmäisen ostokseni, erään (varsin edullisen) vintagelaukun, kutsutaan häntä vaikka Mummeliksi. Olen jo ihmetellyt, kun minkäänlaista etenemista asiassa ei tunnu olevan sen jälkeen, kun rahat katosivat tililtäni. No, nytpä näyttää Mummeli-ressukin kadonneen kuin tuhka tuuleen: myyjä, eräs luotettava amerikkalainen vintageputiikki on mummon nimittäin toimittanut Vestiairelle, ja saanut siitä kuittauksen, että matkaan lähtee -kunnes tänään minä sain viestin, että Vestiaire kovistelee vielä myyjää pikaisesti lähetämään Mummelin matkaan, ja myyjä sai viestin, jossa häntä kehotettiin välittömästi postittamaan (jo postittamansa) lähetys. Hän olikin jo yrittänyt heti omat viestit saatuan soittaa yritykseen, mutta viikonloppuna luonnollisesti VC on suljettuna. Maanantaina sitten. Olemme molemmat hämmentyneitä, joskin olen iloinen, että tämä meidän välisemme suora yhteydenpito on mutkatonta.

Mitä lie sattunut. Tässä tapauksessa, kun jo etukäteen kovasti iloitsin hyvästä löydöstäni, ei paljoa lohduta se, että rahat palautetaan tililleni, jos laukkua ei viikon sisällä kuulu. Etenkin, kun viimeaikoina olen kuullut, että rahojen palautus kestää toooodeeeellaaaa kauan. No, toivotaan, että hommalla on kultareunansa, ja pääsen kertomaan hyvästä lopputuloksesta.

Share

Kommentit

Maxmelia (Ei varmistettu)

Oi kuule, just tunti sitten ystäväni kanssa tuskailtiin Vestiairen toimintaa! Kummallakin meistä(kin) on tapauksia hampaankolossa. Harmi kun sinänsä toimiva idea on osoittautunut useamman kerran toimimattomaksi. :/ Rahojen palauttaminen tosiaan kestää, vaikka moka olisi Vestiairen päässä. Viimeksi palautin mekon, joka oli kokoa pienempi kuin myynti-ilmoituksessa. Tuote oli läpäissyt siis Vestiairen "laatukontrollin". Olen yleensä aika ymmärtäväinen asiakas (yrittäjä kun itsekin olen ja tiedän, mitä kaikkea voi tapahtua), mutta vähän turhan monta outoutta on sattunut Vestiairen kanssa. Olisi ehkä pitänyt päättää suhteemme heti kättelyssä, kun en ikinä saanut ihkaensimmäistä tilaustani. :D Myyjä ei silloin määrätyn kuukauden sisään toimittanut tuotetta Vestiairelle, vaikka oli sen juuri sinne listannut myyntiin. Kyllä harmitti odotella niin pitkään ja sitten vielä rahojen palautusta siihen päälle... Jostain kumman syystä tilauksia on kuitenkin tullut tehtyä sittemmin muitakin. ;) Toivottavasti laukkutarinasi päättyy onnellisesti. Pidän peukkuja. :)

Maxmelia (Ei varmistettu)

Oi kuule, just tunti sitten ystäväni kanssa tuskailtiin Vestiairen toimintaa! Kummallakin meistä(kin) on tapauksia hampaankolossa. Harmi kun sinänsä toimiva idea on osoittautunut useamman kerran toimimattomaksi. :/ Rahojen palauttaminen tosiaan kestää, vaikka moka olisi Vestiairen päässä. Viimeksi palautin mekon, joka oli kokoa pienempi kuin myynti-ilmoituksessa. Tuote oli läpäissyt siis Vestiairen "laatukontrollin". Olen yleensä aika ymmärtäväinen asiakas (yrittäjä kun itsekin olen ja tiedän, mitä kaikkea voi tapahtua), mutta vähän turhan monta outoutta on sattunut Vestiairen kanssa. Olisi ehkä pitänyt päättää suhteemme heti kättelyssä, kun en ikinä saanut ihkaensimmäistä tilaustani. :D Myyjä ei silloin määrätyn kuukauden sisään toimittanut tuotetta Vestiairelle, vaikka oli sen juuri sinne listannut myyntiin. Kyllä harmitti odotella niin pitkään ja sitten vielä rahojen palautusta siihen päälle... Jostain kumman syystä tilauksia on kuitenkin tullut tehtyä sittemmin muitakin. ;) Toivottavasti laukkutarinasi päättyy onnellisesti. Pidän peukkuja. :)

Myös minulla on hieman ristiriitaisia ostokokemuksia Vestiaire Collectivesta. Tarkemmin olen kirjoittanut niistä tässä postauksessa.

Hertta
Lilou's Crush

Tuo on kyllä harmi, että vanhatkin tuotteet siellä roikkuu! Tori.fissä on kaikenlaista viheltäjää, mutta palvelun ominaisuus, jossa vanhat poistuu automaattisesti on kyllä tosi hyvä!

jeni (Ei varmistettu)

Voi itku, tää ei ollu kiva uutinen :/ Mä oon niin himoinnut sieltä muutamaakin laukkua, mutta nyt ei taida monellakan olla juuri niitä positiivisia kokemuksia ko. paikasta.
Sääli, idea kun on ihan loistava!

Hertta
Lilou's Crush

Ei vielä vaivuta epätoivoon, katsotaan miten tilanne tässäkin etenee :) ja hurjan paljon on varmasti kivampia kokemuksia, tämä nyt itseäni riepoo tietysti, kun on ensimmäinen kokemukseni. Lupaan kertoa, kuinka käy :)

Kommentoi