adidas Heimo10 -juoksija tässä moro!

Ma-material Girl

Vaikka minua ei joukkueeseen valittukaan bloggaajana, vaan juoksevana yksityishenkilönä, koen että asia saattaa lukijoitani kiinnostaa. Adidas haki siis alkukesästä 15 motivoitunutta juoksijaa kahteen tiimiin: Heimo10 (kymppiin) ja Heimo21 (puolimaratoniin) ja kuten kuvasta näkyy: Minut valittiin kymppijoukkueeseen mukaan! Jee!

Kuva: adidas (Minä eturivissä, Tommy Lindgrenistä toinen oik.)

 

Kyseessä on siis adidaksen sponsoroima juoksukoulu, joka huipentuu joko kymppikilsan Midnight runille tai Espoon Rantapuolikas- puolimaratonille. Molempia joukkueita valmentaa juoksuvalmentaja Joonas Laurila, joka ainakaan ensimmäisten kimppatreenien perusteella,ei aio päästää meitä yhtään helpommalla kuin puolimaratonareitakaan. Heh.

Valmentaja myös pitää huolen, että jokaisella juoksijalla on oikea askellus, ryhti ja tekniikka juoksuun, joten ihan pelkäksi (uusien sponssi-) treenivaatteiden ihailuksi tämä ei todellakaan mene. Ensimmäiset kimppatreenit olivat maanantaina ja meidän Heimolle laaditun treeniohjelman mukaan, tänään on vuorossa 30-45min peruskestävyystreeni. Satoi tai paistoi, tähän on nyt sitouduttu. Innoissaan, mutta myös tosissaan. Ja kolme- neljä kertaa viikossa. Sanoinko jo: Heh.

 

Vaikka joukkueiden "viralliset" viisitoista juoksijaa onkin jo valittu, voi kuka tahansa seurata harjoitteluamme Facebookissa ja saada itselleenkin saman treeniohjelman. (adidas Running- Ryhmään pääset tästä. Klikkaa oikealta "adidas heimo" ja sieltä "Treeniohjelma", joka latautuu pdf:nä). Samalta sivulta löytyy myös kuvia ja fiiliksiä, joita kuka tahansa Heimolaisista voi Instagramin kautta sinne lisätä. Virtuaaliheimoon oli maanantaihin mennessä liittynyt noin tuhat henkilöä, ja mukaan pystyy ilmoittautumaan ihan koko matkan, sinne tapahtumapäiviin asti.

 

Jos joku innostuu mukaan, niin voisimme tässäkin kokeilla kimppatreenejä (kuten Naisten kympissäkin)? Koen, että on kivempaa tehdä askel-kyykkyjä tai intervalleja jonkun kanssa kuin yksinään tuossa (tänään: sateisessa) Keskuspuistossa... Heh.

 

 

!!!

adidas ei ole velvoittanut minua tekemään asiasta blogi-postausta, enkä siis saa tästä kirjoituksesta palkkaa.

 

 

 

Share

Kommentit

Luru
Changes

Huippua! Mäkin bongasin facebookista tuon Adduheimon ja jos siellä lähempänä asuisin, olisin myös laittanut hakemuksen menemään! :) Mutta nyt siis tyydyn tsemppaamaan sua ja jatkan omaan tahtiini kuten ennenkin... Midnight Run on kyllä alkanut vähän kutkutella... :D

Mindeka
Ma-material Girl

Mäkin bongasin sen Facebookista :) Ja olispa ollut hienoa nähdä sut tuolla ekassa tapaamisessa!!

Mutta nyt kun mietin, niin toi virtuaaliheimohan voisi olla sulle just nappi juttu! Se on siis vaan fb-klikkauksesta ("Tykkään") kiinni, että saa ne virtuaalitreeniohjelmat omaan käyttöönsä. Voitais sitten vertailla, että miten sujuu :D

Seuraavien neljän viikon treeniohjelma näyttää melko rankalta, ainakin kun on tottunut menemään silleen "Joo, mennään vaan" tai "Emmä tänään jaksa, jooko" -meiningillä ;) Juhannuksen jälkeen pitäisi jo jaksaa juosta (sykkeitä toki vaihdellen, mutta silti) yhteensä 1,5h. HEH.

 

No, tässähän se testataan, että kun noudattaa ammattivalmentajan vinkkejä ja laatimaa ohjelmaa, niin pääseekö tuollaiseen kuntoon todella näin nopeasti. Lupaan raportoida kehityksestäni!!

Luru
Changes

Joo, kyllä mä taisinkin siihen jo liittyä. Saas nähdä miten innostun. ;) Se on kyllä varmaa, että hyvillä ohjeilla juoksukunto todellakin kasvaa huikeaa vauhtia. Silloin kun 10 vuotta sitten juoksin puolimaratonin (apua, kun siitä on jo kauan) oli lähtötilanne huhtikuussa täydellinen rapakunto - siis opiskelijaelämää sisältäen p*skaa syömistä ja erityisesti juomista eikä todellakaan mitään liikuntaa. Noh, noudatin Niken sivuilta löytämiäni ohjeita ja niiden lisäksi kestävyysurheilijaguru-isukkini ohjeita (kuka ei luottaisi näissä asioissa mieheen, joka on juossut 100km alle 10 tuntiin?) tismalleen pilkulleen ja heinäkuun koittaessa juoksin sen puolikkaan aikaan 2.12 jotain sekunteja!

Eli jos rapakunnosta puolikkaalle pääsee 3 kuukaudessa, niin sun kuntopohjalla saa aikaan varmasti jo vaikka mitä! :)

Mindeka
Ma-material Girl

Wow! Melko hieno aika puolikkaaseen Luru!

Tässähän melkein iskee katumus, että miksen ilmoittautunut tässä siihen puolimaraton-ryhmään ;) Heh heh...

No joo. Kyllä mulla on aika optimistiset tavoitteet. -Kunhan vaan saan tämän innostukseen jatkumaan vielä tämän(kin) tapahtuman jälkeen, tosiaan sinne kevään 2014 puolimaratoniin, HCR:ään!

Tyyne
Sukat makkaralla

Ooh, siistiä! Tsemppiä reeneihin! Voi kunpa oisin itsekin bongannut tuon haun! :)

Mindeka
Ma-material Girl

Sama juttu kuin Lurulle: ilmoittaudu fb:n kautta virtuaaliheimoon ja saat saman treeniohjelman käyttöösi kuin mekin!

Nonariina
Kahvia ja unelmia

Mä oon koittanu ettiä sitä virtuaali-ilmoittautumista, mut en onnistu. Hjälp!

Mindeka
Ma-material Girl

Siis etkö saa sitä pdf- liitettä näkyviin lainkaan vai etkö saa sitä avattua?

Mä kysyn!

Nonariina
Kahvia ja unelmia

Ei, ku mä oon niin tyhjäpää että en edes löydä sitä sivua mistä sen sais ladattua :D

Mindeka
Ma-material Girl

Se löytyy siis Facebookin "adidas Running" -ryhmästä, josta klikataan vaihtoehdoksi "adidas Heimo" (ylh. oikealla). Mä olen jo tykännyt sivusta (Se pitää siis tehdä, jotta näkee sivun tiedot) , joten en tiedä, toimiiko tämä linkki, mutta tänne se treeniohjelma tulee.

Toimiiko?

Nonariina
Kahvia ja unelmia

No just sieltä mä kokeilinkin eilen, pitää yrittää huomenna vielä uudelleen paremmilla aivoilla! :D

Nonariina
Kahvia ja unelmia

Hei jee!! Mahtavaa! Mä niin olisin kans halunnut mukaan, mutta kun se nilkka..

Go Mindeka! Vinkit jakoon :)

 

Marjia

Usko tai älä, niin sun juoksutreeneistä inspiroituneena mäkin otin eilen iltalenkillä muutamia hyllyviä juoksuaskelia tissit olalla hölskyen. Huomenna, kun on taas mun vuoro lenkittää koira, niin muistan kyllä laittaa imetysliivien sijaan urheilurintsikat ja tennareiden sijasta paljasjalkatossut (metsässä kun ne on ihan parhaat jouksukengät).

Mindeka
Ma-material Girl

Jee Marjia!

Tällä vartalotyypillä ei juurikaan ole väliä noilla liiveillä, mutta kengät -Niissä on todella eroa. Koko juoksun sala piilee näköjään (tottakai oikeassa tekniikassa, mutta myös) oikeissa kengissä. Meidän ekalla  adidas Heimo10 -lenkilläkin oli joku niillä Bare foot- varvaskengillä juoksemassa :) Itsellänihän oli tyylikkäästi ne räikeät Niket. Sain vähän kuittia porukalta, mutta onneksi myös ymmärrystä.

v-e-m (Ei varmistettu)

Löysin blogisi googlailemalla Heimoa. Ja joo, minulla oli barefootit jalassa ;) Eilen olin ensimmäistä kertaa juoksemassa ohjelman mukaisesti ja olipa mahdotonta pitää sykkeet noin alhaisina! Jouduin kävelemään osan matkaa jotta sykkeet laski sallitulle tasolle! :)

Mindeka
Ma-material Girl

Hei huippua! Tervetuloa v-e-m!

Mulla ei myöskään sykkeet ollut sallitulla tasolla. Sitä jäin nimenomaan ihmettelemäänkin, että enkö ymmärrä nyt tätä sykehommaa lainkaan, vai mikä tässä nyt oikein mättää :D Ilmeisesti ne laskee siis salitulle tasolle, kun osataan se oikea tekniikka ;)

Mindeka
Ma-material Girl

No niin, nyt alkoi selviämään tämä mystinen sykehomma!

 

Täältä laskin omat sykkeeni http://www.tohtori.fi/?page=3669620&id=4444309

Maksimisyke: 205 - (puolet iästäsi)= 189,5

Kevyt liikunta (50-60% maks. sykkeestä)= 95-114

Kohtuukuormittainen/ Peruskestävyys (60-70% maks. sykkeestä)= 114-133

Aerobinen (70-80% maks. sykkeestä)= 133-152

Anaerobinen (80-90% maks. sykkeestä)= 152-171

 

Eli kun eilisen treenin sykkeen piti olla 60-70% maksimisykkeestä, niin minulla se oli aerobisen kuormituksen luokkaa :) Hups. Pitänee hiljentää vauhtia siis?

 

Seuraavissa treeneissä tämäkin varmaan selviää ;)

Huima (Ei varmistettu) http://huima.wordpress.com/

Haa! Toinenkin heimolainen, joka kamppailee sykerajojen kanssa.

Niistä ei kannata olla liikaa huolissaan, koska niissä on yksilöllisiä eroja paljonkin ja ainoa tapa selvittää se kunnolla on tehdä laktaattitesti, missä maitohappojen määrän kasvu selvitetään rasitusta kasvattaen ja verinäytteitä ottaen.

Olen itse Adidas Heimo 21-ryhmässä mukana ja bloggasin juuri omia tuntemuksiani viime viikoista ja treeneistä. Noissa mun linkkevinkeissä voi olla jotain kiinnostusta muillekin juoksemaan lähteville: http://huima.wordpress.com/2013/06/26/adidas-heimo21-thoughts-on-running...

Mindeka
Ma-material Girl

Heippa vaan!

Hyvä kuulla. Ja kiitos linkeistäsi! On mielenkiintoista kurkistella toistenkin heimolaisten blogeihin ;)

Marjo L (Ei varmistettu)

Mä olisin niin halunnut kans mukaan adidaksen ryhmään, mutta polviparkani ei ole ihan samaa mieltä. Kävin tänään aamulenkillä testaamassa polven kuntoa, ja ainakin minimaalisen lyhyen lenkin (0,5 h) se taitaa kestää. Ehkä tästä vielä noustaan... nimimerkillä "älä juokse puolimaratonia jo valmiiksi tulehtuneella polvella, koska sen jälkeen et enää yksinkertaisesti juokse". Mutta voisin joskus kyllä lähteä mukaan yhteislenkille, joojoo!

Mindeka
Ma-material Girl

Ou-nou Marjo L!

Toivottavasti alkaa jo helpottamaan? Meillä näyttäisi olevan ma, ke, pe treeniohjelmaan merkityt juoksut, joten ainakin noina iltoina (17-21 välillä) olisin lähdössä lenkille. Osuuko ollenkaan sinun aikatauluihisi?

Listasinkin eilen tuonne meidän Kympin joukko- blogiin hyviä neuvoja, mutta tuo tulehtunut polvi pääsi unohtumaan listassa. Tosin siellä sanotaan, ettei saa juosta kipeänä, niin ehkä se menisi siihen kategoriaan ;)

 

Ja siellä Kympin joukko -blogissa ollaan aina muuten julkaistu ne kimppalenkkiajat ja seurapyynnöt (on osoittautunut toimivaksi), joten laittakaa se suosikkeihinne, mikäli kaipaatte joskus lenkkiseuraa!

Marjo L (Ei varmistettu)

Ensi viikon illoista multa onnistuisi vain maanantain lenkki, juostaanko? Asun Töölössä, joten lähellä on kaikenlaista kivaa maastoa, mutta toki voin tulla minne vain! Saa postitella: bellesebastian81@gmail.com. Niin ja se mun blogi oli siis tää: melkomustavalkoista.blogspot.fi :)

Liityin FB:ssä kans tuohon Heimo-ryhmään, toivottavasti sieltä tulisi kivaa infoa :)

Toivottavasti polvi tästä tokenisi, kohta joutuu muuten jo magneettikuvaukseen ja fysioterapian pakeille. Puolimaratonista on kuitenkin aikaa jo jokunen vuosi, ja vaikka olen välillä ollut juoksematta pidemmänkin tovin, ei se taida pelkällä levolla kuntoutua.

Mindeka
Ma-material Girl

Me ollaan  just ma-ti reissussa..

Mutta katsotaan vaikka seuraavallakin viikolla? Muhun saa yhteyden lily.mamaterialgirl(at)gmail.com ja sitten tosiaan joskus saatellaan huudella osanottajia tuolla Kympin joukko- blogissakin.

Ja lenkkejähän olisi (minun) tarkoitus jatkaa myös pitkälle yli Midnight runin, joka sekin on vasta elokuun lopussa. Hyvin siis keretään vielä kimppalenkille! Ihan mahtavaa, jos saan sinusta seuraa, vielä kun melko lähekkäin asutaankin ;)

Mäkin hain tuohon mutta en ollut valittujen joukossa :/ Mutta oon kyllä enemmän tai vähemmän ajatellut noudattaa niitä ohjeita jotka meille virtuualimaailmassa mukana olevillekin tulee. Tai ainakin yritän ;) 21km siis siintää mielessä.

Mindeka
Ma-material Girl

Mulla siintää myös (hamassa tulevaisuudessa) 21km silmissä, mutta vasta seuraavaa kevättä kohti ;) Toki hienoa, jos sen harjoitusmielessä pystyy juoksemaan jo ennenkin Helsinki City Runia, mutta siihen tähdätään.

Tämä adidas Heimo10 on mulla tärkeä välietappi siihen isompaan haaveeseen :)

 

Mindeka
Ma-material Girl

Juoksumusaa..?

Kommentoi