Kuka muu lähtee Naisten Kympille?

Ladataan...
Ma-material Girl

Eilinen kahvittelu sai yllättävän päätöksen, kun huomasin ilmoittautuvani ensimmäistä kertaa Naisten Kympille. Koska lenkkeily on vauvan myötä (ja sitä ennen raskauden ja sitä ennen..) hieman jäänyt taka-alalle ja painoakin on hieman enemmän kuin ennen, niin alkoi pikkasen jännittämään, että mitä tästä nyt seuraa...

 

 

 

Mutta: Jaettu ilo on paras ilo, eli jos olet lähdössä juoksemaan (tai olet ollut aikaisemmin mukana), niin kerropas oma valmistautumisriittisi. Ja ihan totuudenmukainen sellainen, siis. Olen laiskistunut perheenäiti, jonka puoliso treenaa vähintään kolmesti viikossa, niin siinä vaatii kourallisen luovuutta ja säkillisen reippautta, jotta saa tavoitteen onnistumaan.

Ajattelin nyt kaksi seuraavaa viikkoa (6 viikkoa H-hetkeen)  juosta intervalleja, ehkäpä 2-3 kertaa viikossa. Löysin ohjeen, jossa ensin kävellään 10min ja sitten hölkätään kevyesti (=hengästymättä) niin kauan kuin jaksaa, toistetaan n.40-60min kerrallaan. Koko homma perustuu kuulema siihen, ettei saa aloittaa treenamista liian kovalla teholla, jolloin kroppa lyö vastaan. Oletko kokeillut vastaavaa joskus?

Oletko itse ilmoittautunut? Nähdäänkö siellä?

 

Share
Ladataan...

Kommentit

Changes

Joo, intervalliharjottelulla saa kyllä hyvin pikkuhiljaa pidennettyä sekä lenkkien pituutta että niihin sisältyvää juoksun määrää. Silloin kun harjoittelin ekalle puolimaratonilleni, tein pisimmät lenkit (eli jonkun 2h pituiset) muistaakseni tyylillä 10min juoksua 10min kävelyä. Itse päättäisin siis ehkä ennen lenkkiä jo sen juoksunkin määrän, enkä lähtisi "läkähdyttämään" hampaat irvessä "juoksen niin pitkään kun jaksan"-tyylillä.

Itsekin tässä herättelen pikkuhiljaa juoksukuntoani, mikä myös mulla on haasteellista kun miehellä on vuorotyö ja tämänkin viikon olen illat ihan yksin lasten kanssa= ei toivoakaan lenkkeilystä. Haaveilen edelleenkin juoksevani kesällä puolikkaan, mutta saa nyt nähdä ehtiikö tässä kerryttää kilometrejä riittävästi ennen sitä.

Juoksemista aloitellessa minusta yksiä parhaimmista ohjenuorista on ollut se, ettei alkuun lasketa kilometrejä lainkaan, ainoastaan ajalla on merkitystä. Kun tiedät että tämän lenkin tulee kestää puoli tuntia, juokset melkeinpä pakosti sellaista vauhtia jolla jaksat sen ajan. Ja vauhti, se on se toinen. Sen kannattaa alkuun olla niin hidas, että melkeinpä hävettää kun kävelijät pinkoo ohi.

Kun en sen kummemmin juoksutaustaasi tiedä, niin anteeksi jos latelen itsestäänselvyyksiä. Voisin kyllä jutella juoksemisesta vaikka kuinka... lempilaji <3

Voi hitsi, en taida tänä vuonna päästä, oon tainnut käydä kahesti tai kolmesti ennen ja oli kyllä mukavaa! Tällä hetkellä juokseminen tuntuu tosi epämukavalta, eikä mun luonne anna periksi mennä kävelyryhmään :D

Mutta joo, intervallia jne. Ootko aatellut koskaan noita juoksurattaita tai tiedätkö niistä mitään? Onko järkeä?

Ma-material Girl

Luru: Oon juossut harrastusmielessä oikeastaan ihan kiitetävästikin ennen lasta, mutta jostain kumman syystä nyt vähän jäänyt jäihin ;) En ole juossut puolikasta tai edes virallisesti kymppiä ennen tätä -Ainakaan tietoisesti. Noin tunnin lenkkejä olen kyllä juossut, joten eiköhän noi kilometrit ole siinä täyttynyt.

Ja itsestäänselvyyksiä ei tässä tapauksessa voi luetella, koska ennen en ole aloittanut ihan tyhjästä. Olen ennen tätä (n.1,5v) taukoa harrastanut aina tasaisesti liikuntaa, joten kunto varmasti kohenee taas vauhdilla? Tai siis, siihen luotan :D

Koko H: Mä oon just tällainen, että kun innostun jostain, niin innostun ihan täysillä: juoksurattaat on kiikarissa ja toivottavasti viikonloppuna jo kovassa käytössä. En vielä siis osaa kertoa niistä oikeen mitään, mutta palataan aiheeseen!

Kommentoi

Ladataan...