Lapset pois, Tämä on kahvila

Ma-material Girl

Myönnän, tämä on ikuisuusaihe, joka pompsahtelee tasaisin väliajoin esille blogeissa, lehdissä ja vanhempien puheenaiheissa. En muista kuitenkaan itse kokeneeni ennen tätä päivää, miltä tuntuu, kun tajuaa, ettei ole lapsen kanssa tervetullut kahvilaan.

Olimme aamupäivällä kävelyllä ystävättäreni ja lapsiemme kanssa, kun päätimme poiketa läheiseen ketjukahvilaan nauttimaan latet. Jonottaessamme vuoroamme, kiljahti (siis kiljahti, ei kiljunut) ystävättäreni lapsi innoissaan, josta tarjoilija närkästyi silminnähtävästi. En ole ikinä kokenut vastaavaa silmienpyörittelyä ja äänekästä huokailua, josta jokainen läsnäolija kyllä tunsi hänen raivonsa kiihtyvän. Olen aina ajatellut, että asiakaspalvelija ei sellaista tee, vaan päinvastoin asiakas on provosoitunut ja etsinyt virheitä, mutta tässä ei kyllä ollut mitään epäselvää. Hämmästyin tarjoilijan avoimesta ärsyyntymisensä ilmaisusta.

Ystävättäreni siirtyi sohvaryhmille istumaan ja ryhtyi riisumaan lastaan. Ennenkuin hän oli saanut molemmat kengät lapselta pois (toinen oli jo kädessä), niin tarjoilija huusi kovaan ääneen kassalta, koko kahvilan yli, että kengät pois lapselta heti. Katsoimme toisiamme hiukan ihmeissämme, muttemme edelleenkään tajunneet pyytää kahvejamme Take awaynä. Big mistake.

Nuori kahvilaneitonen jatkoi silmienpyörittelyä, huokailua ja mulkoilua, kuin odottaen, koska saisi hyvän syyn räjähtää meille. Kun hän alkoi pudistella päätään jatkuvasti, kulkiessaan meidän ohitsemme, saimme tarpeeksemme. Kymmenen minuutin sisällä, haimme tiskiltä pahvimukit ja poistuimme kahveinemme paikalta.

Olipa virkistävä viiden euron Cafe Latté. 

Share

Kommentit

iity-
Puolivahingossa

Apua, mistä näitä elämäänsä kyllästyneitä ''asiakaspalvelijoita'' löytyy :D Olisin (varsinkin nyt, hormoonien jyllätessä) varmaan räjähtäny moiselle käytökselle. Huh.

Tuulee tuulee

No huhhuh! Ton käytöksen jälkeen sulla olisi kyllä moraalinen oikeus julkaista kahvilan nimi. Anna ihmeessä palautetta paikan esimiehelle, tuo ei tosiaan ole asiakaspalvelijan käytöstä!

Vierailija (Ei varmistettu)

Mä olen ihan samaa mieltä, kahvilan nimi julki ja palautetta menemään.

Itsehän olen niin räjähdysherkkä temperamentti, että mä olisin varmasti räjähtänyt, pyytänyt toista asiakaspalvelijaa, halunnut yhteyden esimieheen heti, ehkä kaatanut kahvini "ihan vahingossa vaan" pitkin penkkejä ja lopulta sitte lähtenyt itteeni tyytyväisenä. Ja joo, mä olen just niin lapsellinen.

phocahispida

Oli varmasti aika mielenkiintoinen tilanne, kun mietti, miten tuollaiseen käytökseen pitäisi suhtautua. Kirjoittelin juuri postausta siitä, miten isoja eroja yhdessä ravintolassa oli kahden henkilökunnan jäsenen välillä suhtautumisessa vauvaan... Sinällään hauska sattuma. :D

Mindeka
Ma-material Girl

Kiitos kommenteista ja myötäelämisestä iity-, Am, Vierailija 18:27, phocahispida ja Papyli.

Mä olen tässä miettinyt tapahtunutta ja sitä, antaako palautetta vai ei. Syy, miksi edes mietin, on se, että itsekin asiakaspalvelijana sitä yrittää vaan ymmärtää tilannetta (niinkuin muka itse olisin töissä ja hän asiakas!) ja miettiä, että mikä hitto meni pieleen, että piti olla niin törkeä. En kerta kaikkiaan voi uskoa, että olimme ainoita, jotka saivat tänään kahvinsa happamina häneltä. Tai siis, en edelleenkään halua uskoa.

 

Mindeka
Ma-material Girl

No niin todella on! Huh huh!

Tämä meidän tapauksen asiakaspalvelija oli nuori naishenkilö, jolla ehkä ei ole omia lapsia?? Luulen, että hänkin kaipasi/etsi sitä mykistysnappia.

MinnaM
Itse Minna Mänttäri

Auts, aikamoista. Ei kuulosta kovinkaan ammattitaitoiselta asiakaspalvelijalta, mutta koska paheeni on tehdä luonnenanalyyseja keittiöpsykologian peruskurssin pohjalta, jäin miettimään, että ehkäpä jouduitte tässä nyt joidenkin toisten lapsiperheiden kahvilakäyntien maksumiehiksi. Näitäkin nimittäin on, ketkä antavat omien herranterttujensa hyppiä kuraisilla kengillään pitkin penkkejä ja juoksennella ympäriinsä niin, että tarjoilijat saavat oikeasti käyttää kaiken tasapainottelukykynsä etteivät läikyttäisi latteja pitkin lattioita, tai pahimmassa tapauksessa juurikin kyseisen rakkauden hedelmän niskaan. Ja siitähän se huuto vasta irtoaakin, niin lapselta kuin sen synnyttäjältäkin.

En siis halua puolustella ketään, yritän vain jotenkin ymmärtää sitä, mitä on vaikea ymmärtää. Jos tiskin takana oleva nainen olisi ollut vanhempi, olisin voinut myös heittää tiskiin klassisen en voi itse saada lapsia ja olen siksi katkera kaikille, jotka siihen pystyvät-analyysin, mutta tässä tapauksessa se ei taida olla oikein pätevä. Tai miksei se voisi olla myös nuoren naisen ongelma? Hyi olkoon, kapeakatseinen minä.

Mamma
Mamman Sähkövatkain

tästä tuli mieleen ensimmäinen kertamme paikallisessa touhutalossa. menimme muutmana muun vanhemman ja taaperon kanssa sinne 0-5 vuotiaiden puolelle ja pikku-Milla kävi ensimmäistöä kertaa pallomeressä. Ei ollut hänellä kivaa kun 5-vuotias poika nakkeli täysiä palloilla naamaan. samoin ystäväni taaperoa ja itkuhan siitä tuli. Isä istui tyytyväineä hierovassa tuolissa toisella puolella rakennusta ja tuli hetken päästä pojalle sanomaan m,enevänsä ulos. Pojalle sanoin muutman kerran, että eikö noin iso poika ymmärrä jo että ei pieniä vauvoja saa nakella palloilla TÄYSIÄ! poika vain innostui ja onneksi isäkin tuli apikalle. kerroin tilanteesta/tilanteista ja isä vain  tuumasi "jahas sulla on taas sellanen päivä" pojalleen, otti pojan ja lähti. Kyllä meinasin itsekin nakata muutaman pallon :) tästä lähtikin  palautetta paikkaan, että onko ihan hyvä että 0-5 vuotiaat ovat samalla alueella. ehkä max 3v saisi olla.

Kristaliina
Puutalobaby

Mun mielestä ehdottomasti kannattaa antaa palautetta, ihan silleen asialliskuivakan "kehittämismielessä". Ravintola/kahvilapäällikkö todennäköisesti olisi kiinnostunut (ainakin toivottavasti) tietämään tällaisesta ja hyvässä tapauksessa ottaa asian puheeksi esim. henkilökunnan palaverissa - jolloin kenties (edelleen toivottavasti) tulevat lapsiperheet tulisivat saamaan kahvilassa parempaa kohtelua ja paremman mielen...

JA (edelleen-edelleen toivottavasti) kenties sinäkin saisit palautteesta vastaukseksi kohteliaan kiitoksen, kenties jonkin pullakuponginkin - jolloin tapauksesta jäisi parempi muisto sinullekin. Hihii ja jatkan: JA sitten kirjoittaisit pullakupongistasi tänne blogiin, jolloin me kaikki lukijatkin huokaisisimme, että "huh, on vielä hyvää asiakaspalvelua maailmassa" :D

eli win-win-win-win :)

Tutkitusti muuten tyytyväisimmät asiakkaat ovat niitä, joilla ravintolakokemuksessa on mennyt jotain vikaan ja joiden reklamaatiot on hoidettu asiallisesti ja ystävällisesti - heille jää ravintolasta jopa positiivisempi ps. kuva kuin niille, joita on alunperinkin kohdeltu hyvin :) Hassuja me ihmiset :)

ps. Ja palautteeseesi tietty laitat mukaan linkin tähän blogiin :D

 

Kommentoi