Mistä häiden suunnittelun pitäisi oikein alkaa?

Ma-material Girl

 

 

Kun jouluna 2013 mies vihdoinkin kosi, päätimme skipata suosiolla vuodet 2014- 2015, koska tiedossa oli muita haasteita ja kiireitä. Nyt, kun vuosi on jo "menetetty", tuntuu vähän jopa hullulta, ettemme ole todellakaan saaneet mitään konkreettista päätettyä. Emme edes hääpäivää! Ehkä siitä olisi hyvä aloittaa? Alkukesä vai loppusyksy? Ostettu vai teetetty puku? Missä?

Ja taas kerran: Milloin?

 

 

Sain jo vuosi sitten meilejä, joissa kaverit ja tutut kehoittivat varaamaan juhlatiloja, sillä ne varataan Pääkaupunkiseudulla jopa pariksi vuodeksi etukäteen. Minua tämä ajatus hieman huvitti, sillä miten muka tietäisimme, minkä tilan haluaisimme, jos emme edes tiedä, mihin kirkkoon pääsemme?! (Niinpä emme siis ajatelleet sitäkään asiaa sen enempää.)

 

Nyt kaipaisinkin hieman neuvojanne: Mistä ihmeestä pitäisi aloittaa? Ja jos on antaa jakoon  ihan konkreettisia vinkkejä, koskien hääpukua, -paikkaa, valokuvajaa, tai oikeastaan, koskien ihan mitä tahansa häihin liittyvää, niin otan kaikki innolla vastaan.

Tiedossa suunnitelmissa on ainoastaan:

  • Kirkkohäät
  • Majoitus halukkaille suht lähellä juhlapaikkaa
  • Helsinki
  • Pitopalvelu, joka sallii
  • mieluiten omat juomat ja kakun
  • Rento ja lämmin tunnelma

 

Ei siis mitään pröystäilevää, tai överiä. Luonnokukkasia kenties, rentoa oloa varmasti, mutta kuitenkin (suht) perinteinen hääpuku. Mahdollisuus olla myös ulkona? Lapset?!

 

Apua.

 

 

 

Share

Kommentit

Hanna R.

Jes, lempiaiheeni :) Ihan ekaksi: Lämpimät onnittelut!

Kirjoitin tästä hääsuunnittelun aloituksesta Hesarin blogiini jutun noin vuosi sitten. Olisikohan tuosta mitään apua?

Lisäksi suosittelen lämpimästi häämessuja. Save the Date -messut järjestetäänkin jo parin viikon päästä (vink, vink: mun blogissa on just nyt käynnissä lippuarvonta:) ) ja Wanhan Sataman messut sitten tammikuussa. Ainakin mun kokemuksen mukaan messuilta saa hyvin ideoita oikeastaan kaikkeen: Pukuun, kuvaukseen, kattauksiin, koristeluihin, mihin vaan. 

Ihanaa suunnittelua teille!

 

Mindeka
Ma-material Girl

Kiitos, Hanna R.! Ihan loistava kirjoitus. Nyt ainakin tedän sen, että ehdottomasti kirjaamme molemmat ylös niitä toiveita, tunnelmia ja fiiliksiä juhlasta, koska uskon, että sillä päästään paremmin miehenkin pään sisälle kuin vaikkapa puhumalla hääpuvuista ;)

Kiitos! Huippuvinkki!

ElinaPK
Sataman valot

Paljon onnea! :) Häiden suunnittelu on ihanaa ja jännittävää aikaa! Me menimme naimisiin elokuussa 2013 ja suunnittelimme budjetin tarkasti - siinäpä minun ohjeeni! Tarkoituksemme oli, että lainaa emme ota hääpäivää varten, koska niin ihana ja ikimuistoinen päivä kuin se onkin, se kestää kuitenkin yhtä kauan kuin mikä tahansa muukin päivä ja sen jälkeen elämä rullaa taas eteenpäin normaalisti. Ja onneksi säästimme koko summan etukäteen, koska häiden jälkeen on tullut monia uusia rahareikiä, joiden kohdalla häitä varten otettu laina olisi saattanut harmittaa. Meillä oli molemmilla omat haaveet, joihin panostimme ja siksi häissämme nähtiin jazzbändi (mun haave!) ja ilotulitus (miehen haave!) ja sitten sen rinnalla kulki tietenkin pihistä-lista ja esimerkiksi me molemmat vuokrasimme vaatteet hääpukuliikkeestä, koska se tuli edulliseksi ja ajattelin, että hääpuvun fiilis ja muisto säilyvät parhaiten hääpäivänä otetuissa valokuvissa eikä siinä, että puku roikkuu henkarissa vaatehuoneen peränurkassa. Meillä moneen muuhunkin juttuun vaikutti se ajatus, ettei häitä varten osteta liikaa asioita, vaan esimerkiksi juhlapaikan koristelu pyritään järjestämään jo valmiina olevilla asioilla kuten vanhoille esineillä ja jos jotain uutta tulee, niin sille pitää löytyä käyttöä myöhemminkin. Jopa vihkisormus tuunattiin isäni vanhasta kihlasormuksesta, koska isä sai äidiltä uuden sormuksen 20-vuotishääpäivän kunniaksi! :) Jokaisella toki on omat ajatukset siitä, millainen juuri oma hääpäivä olisi ja niin se pitää mennäkin. Tunsin välillä itseni tosi tylsäksi rahakirstun päällä istuvaksi morsiammeksi, joka ei hurahtanut hääjärjestelyihin sillä voimalla kuin moni muu, mutta siitä huolimatta meille tuli ihan huikeat pitkälle pikkutunneille kestävät bileet ja se juuri oli tavoitteenakin! Jos haluat lukea lisää, niin hääblogini löytyy osoitteesta http://elokuussa.blogspot.com. Ihanaa häiden suunnittelua teille! :)

Mindeka
Ma-material Girl

Heheh, mä huijasin vähän. Koska on meillä jo jotain siht valmista: budjetti, josta ei lipsuta. Olen varsinainen excel-lady, ja meillä oli täysin sama ajatus kuin teillä: lainaa ei oteta häitä varten, vaan venytetään hääpäivää eteenpäin, kunnes tarvittava budu on kasassa. Helpottavaa kuulla, että on meitä muitankin samanlaisia ;)

Minulla on hyvinkin samat ajatukset muutenkin kuin mitä sinä yläpuolelle listasit: Paljon jatkokäyttöön sopivaa, vanhaa, kierrätettyä jne. Ehdottomasti tutustun blogiisi, kiitos vinkistä!

ElinaPK
Sataman valot

Heh, helpottavaa tosiaan kuulla, että meitä on samanlaisia! ;) Mekin suunniteltiin säästöohjelma ja sitouduttiin laittamaan tietty summa häärahaa sivuun joka kuukausi, jotta tarvittava summa on H-hetkeen mennessä kasassa. Häälahjaksi pyysimme ainoastaan rahaa häämatkakassaan ja oli tosi kiva fiilis, kun pystyimme ihan oikeasti käyttämään häälahjan unelmiemme matkaan, kun hääkuluihin menevät rahat oli säästetty jo etukäteen. Eli hyvällä ja sitovalla budjetin suunnittelulla tosiaan saa koko kuvion järjestymään kivasti ja hääpäivänä voi kevyin mielin heittäytyä excel-morsiamesta romanttiseksi morsiameksi. :)

Mamma
Mamman Sähkövatkain

:) Jännät ajat edessä. En osaa antaa muuta neuvoa kuin, että tee niin kuin itse haluat, ei niin kuin muut haluaisivat. nimimerkillä ihan kivat häät mutta tein kompromisseja äitini, sekä silloisen kälyni kanssa... Jos vielä menen naimisiin, niin teen juuri kuin itse haluan enkä kuuntelekkaan muita :D

Mindeka
Ma-material Girl

Jep. Tämän tahtoisin muistaa.

HelloAochi

Noh, me mentiin kihloihin 8.8 ja häät on 14.11, eli kolme kuukautta ollaan häitä suunniteltu. Hyvin ehti :)

Mindeka
Ma-material Girl

Oho! Onnea! 

HelloAochi

Kiitti :) Ja sulle myös, vielä uudemman kerran.

Mindeka
Ma-material Girl

Onko blogisi muuten määrittelemättömällä luovalla tuolla (kuten, kröhöm, vähän on ollut mullakin), vai päivitteletkö muualle kuulumisianne?

Mindeka
Ma-material Girl

Onko blogisi muuten määrittelemättömällä luovalla tuolla (kuten, kröhöm, vähän on ollut mullakin), vai päivitteletkö muualle kuulumisianne?

HelloAochi

Tauolla, tauolla :)

Enkä varmaan enää palaa, ainakaan ennen kuin meitä on neljä. Hehe. 

Vierailija (Ei varmistettu)

Onnea! Sanoisin että kannattaa aloittaa niinkin tylsästä jutusta kun budjetti. Ja siihen liittyy vahvasti panosta ja pihistä -lista. Meillä oli esim tosi hyvä ruoka, mutta minulla ihan halpismekko. Vieraslista pituus vaikuttaa myös oleellisesti pitopaikan suuruuteen sekä ruokaan ja juomaan menevään rahaan. Useimmiten nimittäin isoin lasku on ruoka ja juomalasku.

Mimosa.
Mimosa

Onnea! Hyviä vinkkejä kaikesta tarpeellisesta löysin http://naimisiin.info/

Siellä on mm. Hääopas http://www.naimisiin.info/haaopas/  Sieltä löytyy mm. printattava häiden muistilista http://www.naimisiin.info/haaopas/muistilista.html

Löysin tuolta foorumilta myös paljon ideoita ja vinkkejä kortteihin, valokuvaajaan, paikkaan jne.

Budjetti on aina yks tärkee mistä alottaa ja sen pohjalta voi sitten kattella hääpaikkoja, pitopalveluita yms.

M.
Avec Mari

Voi ihanaa! Minun tontilla löytyy myös muutama häihin liittyvä juttu sekä check list. Voisin myös päivittää puoli vuotta myöhemmin ajatuksia ja tunnelmia häihin liittyen, mikäli kiinnostaa?  :)

Mutta kaikki sujuu varmasti hyvin. Hyvä suunnittelu ja organisointi mahdollistaa häiden järjestämisen lyhyemmälläkin aikavälillä. Liiallinen stressaaminen vie vain turhaan voimat ja nautinnon koko ilosta!

Mindeka
Ma-material Girl

Kiinnostaa ehdottomasti! Uskon, että sinulta saisin myös hyvinkin itseäni miellyttäviä ideoita juhlaan. Jos vaan mitenkään kerkeät, niin vinkkaa mulle!

Morsio
Mennään vaan!

No nyt osui aihe, josta on jotain sanottavaa! :) Komppaan edellä vieraillutta kommentoijaa, kannattaa aloittaa miettimällä kuinka suuret juhlat haluaa järjestää. Se vaikuttaa merkittävästi mahdollisiin tiloihin.  Budjettia kannattaa toki myös vähän miettiä ja realistisesti miettiä mikä mikäkin oikeasti maksaa (tonnilla ei ruoki sadan hengen häitä). Jos haluatte bändin ja hyvän valokuvaajan, kannattaa ne myös varailla aika ajoissa. Alkuvaiheessa kannattaa myös tuumia mahdollista teemaa (tsekkaa pinterestisa batman häät!), sillä se sitten vaikuttaa kaikkeen muuhun suunnitteluun. Mutta pääasia on, että no stress - se iskee loppumetreillä kuitenkin niin ei kannata heti aloittaa ;) Ja mun hääpuku on tulossa myyntiin jos kiinnostelee! 

Morsio
Mennään vaan!

Niin ja vielä! Tsekkaa venuu.fi , siellä on kamalasti kaikkia kivoja ja erilaisiakin juhlatiloja, ihan huippu palvelu!

honeychile

Mäkin komppaan edellisiä, oleellista on päättää mitkä jutut on tärkeitä ja mistä voi joustaa eli se budjetti. Ja sit tärkeenä myös se juhlapaikka ja siihen olennaisesti vaikuttaa vieraslistan pituus, noin suunnilleen edes.

Paikkoja rajaa aika paljon myös se, sallivatko ne ulkopuolisen pitopalvelun käytön vai ei. Loppujen lopuksi meille ei Tampereen seudulta jäänyt kauhean montaa vaihtoehtoa edes käteen kun haluttiin paikka jonne ei kestä tuntikausia siirtyminen kirkosta, oma pitopalvelu + juomat ja kaikki vieraat samaan tilaan. Ja päivämäärä järjestyi lopulta sitten sen kautta, että mitä päiviä oli jäljellä ja päädyttiinkin pitämään syyshäät, kun ei haluttu vuodella toisaalta sitten taas lykätäkään. Itse keräsin paikkoja ihan listaksi exceliin tyyliin sijainti, hinta, pitopalvelu, juomat ja sitten katsotaan mitä jää jäljelle. 

Vertaisin tätä vähän kuin asunnonostoon, että vaikka mieli tekisikin heti miettiä kaikkia ihania sisustusratkaisuja ja valita tapetteja, täytyy kuitenkin ekana miettiä niitä vähän tylsempiä asioita kuten taloyhtiön remonttitilannetta ja asuntolainan suuruutta.. :) Eli lähtisin liikkeelle siis budjetista, pihistä- ja panosta listasta, vierasmäärästä ja paikan valinnasta! 

PS. Pakko tosin sanoa varoittava sana siitä puvun valinnastakin, joskus ne uusien pukujen tilausajat venyvät todella pitkiksi... samoin itsellä oli pukua paljon vaikampi valita sitä sormusta, se vei aikaa! Mutta ne oli mukavia pähkäiltäviä :)

Mindeka
Ma-material Girl

Eli siis, ei ole lainkaan liioiteltua painua vuoden alussa sovittelemaan hääpukuja?! (Jee!)

:D

honeychile

Siis koskaan ei oo liian aikaista sovitella ;) Mutta oikeasti, ostin omani helmikuun alussa ja ilmeisesti se oli ihan viimeisiä hetkiä lokakuuta ajatellen... ja mä kun luulin et oli hyvin aikaa!

Vierailija (Ei varmistettu)

Sanoisin, että ensin kannattaa päättää budjetti ja miettiä mitä ehdottomasti haluaa ja mikä on täysin no-no. Me päätettiin lokakuun 2012 paikkeilla että ensi vuonna mennään naimisiin ja randomilla valittiin hääpäivä huhtikuun puoleen väliin. Siinä ajassa ehti hyvin järkätä rennot 50 vieraan häät. Tampereella oli ennen kesäkauden alkua hyvin tilojakin vapaana ja samoin valokuvaajaksi saatiin juuri se tyyppi, joka haluttiinkin. Kirkkohäitä meillä ei ollut. Omasta mielestäni häitä ei kannata suunnitella liian kauaa, koska jos aikataulu on suht tiukka, päätöksiä on pakko tehdä eikä jokaista pientä yksityiskohtaa voi vatvoa ikuisuuksia. Kaiken ehti tehdä ihan mainiosti, mutta pilkun viilaamiseen ei jäänyt aikaa. Itselläni se ainakin vähensi huomattavasti stressiä, koska olen sellainen tyyppi joka ahdistuu liioista vaihtoehdoista. Asioille voi myös helposti sokeutua ja yhtäkkiä joku lautasliinan sävy tai koristepitsin kuvio alkaa vaikuttaa maailman tärkeimmältä asialta, vaikka sillä ei ainakaan omasta mielestäni ole oikeasti mitään väliä :D

Jos vaan on mahdollista, kannattaa myös harkita häitä joko keväällä tai syksyllä, koska kesäksi kaikki paikat varataan nopeasti täyteen ja hinnat ovat todennäkoisesti korkeammat. Toisaalta jos ulkona olo on tärkeää, kesällä sää on todennäkoisesti parempi, mutta eipä säästä taida Suomen kesässä ikinä olla takeita.. Tsemppiä suunnitteluihin! :)

annaandandyathome
A&A at HoMe

O N N E A  T E I L L E ,  <3

Me ei olla saatu aikaiseksi hei häitä vielä 11 vuodessa... Nyt katselin siskon tytölle kuukausi sitten huutonetistä vaatteita, ja silmät osuivat häämekkoon. (siis ei mikään hieno edes, vaan ihan semmonen 90-luvun pussihiha-pitsi-kermakakku!) Heti näin silmissäni, että katkaisen sen keskeltä, edestä vähän lyhyempi ja... saa nähdä onnistuuko... En kyllä ymmärrä mikä mun päässä naksahti, kun se huutonetin kamalin ja halvin mekko oli yhtäkkiä saatava?

Mun piti soittaa miehelle, että tuleeko ne häät JOSKUS? meinaan ostan nyt tän mekon täältä huutonetistä 65 eurolla! haha, eli siitä alkoi suunnittelu..... Nyt me on naurettu mun siskon kanssa sitä pukua, kun minä olin kuvitellut, etten osta morsiuspukua ikinä, vaan puen jonkun juhla-asun, vaalean, vähän arkisemman, ja sitten yhtäkkiä ostan puvun, jota myydään sanoilla "Ranskalainen prinsessaunelma morsiusmekko ja huntu" (muhahaha, koskaan ei voi sanoo ei koskaan).

Meillä on niin päin, että minä olen ajatellut ,että vois olla vaikka semmoiset back yard- häät ihan omalla pihalla ja vain lähimmäiset, mutta mies haluaa kutsua paljon ihmisiä. 

Me ei siis tiedetä mitään muuta ku se ihan hurja prinsessaunelmamekko (joka tosin menee tuunattavaksi) <3 :) 

Eilisen lupaukset

Järjestettiin häät 3 kk:ssa. 

Ensin suurinpiirtein budjetti, karkea arvio ihmismäärästä. Mahtihäitä ei ollut varaa järjestää, joten pikkuserkut ja lapset ja isotädit ym. jäivät kutsumatta. 

Toinen asia oli mahdolliset ajankohdat, n. 4 eri lauantaita. Kolmas ja tärkein olivat osaavat ja avuliaat bestman ja kaaso, joiden suurin työ oli juhlapäivänä varmistaa, että kaikki sujuu hyvin, koska sen ei kuulu olla juhlaparin vastuulla. 

Kirkko oli itsestäänselvä valinta. Juhlapaikka ei, mutta löytämämme paikka oli loistava, siellä huolehdittiin vuokran hinnalla kukat pöytiin ja pöytäliinat ja paikka oli kaunis. Ei tarvittu koristeita erikseen. Värimaailmasta keskusteltiin paikan pitäjän kanssa, kynttilät ja kukat oli valittu väritoiveiden mukaan. Kun kirkon ja juhlapaikan lauantait sopivat yhteen, se päivä valittiin. Tämä helpotti meillä päivän valintaa. Otimme melko varhaisen vihkiajan, ja siitä laskimme aikatauluja summittaisesti.

Ruoka piti ottaa juhlapaikasta, mutta alkoholit haettiin naapurimaasta. Yhteensä 40 ihmisen kaikkiin ruokiin ja juomiin sekä juhlapaikan vuokraan ja työvoimaan meni n. 3000. Saimme toki varsin edullisen paikan. Meillä oli seisova pöytä, mutta tyhjät lautaset kerättiin pois ja boolipöytää täydennettiin ja kahvia käytiin kaatamassa pöytiin myös. Menua sai muokata.

Järjestimme kyydin kirkolta juhlapaikalle ja juhlapaikalta keskustaan halukkaille, hintaa tälle tuli parisataa euroa kun monella oli oma kuljetus. Vaihtoehdot kyseltiin etukäteen.

Musiikkivaihtoehtoina olivat bändi, dj tai itse etukäteen valittu musiikki + konservatorion pari kamarimusiikkia soittavaa soittajaa. Pienessä paikassa bändille tulee ahdasta, ja ulkona voi olla huono ilma. 

Ulkona on kiva olla, mutta jos juuri tärkeänä viikonloppuna sataa kaatamalla, on pystyttävä olemaan sisällä.

Meillä puvut olivat halvat. Toki frakille voisi olla myöhemminkin käyttöä, mutta perinteiselle häämekolle ei. 

Teimme kutsukorteista yksinkertaisia, mutta informatiivisia. Niihin tuli myös nettiosoite, jossa oli lahjalista ja vaihtoehtoisesti tilinumero. Kutsut eivät olleet mitään painettuja juttuja, vaan itse printattiin. Osoitetiedot on hyvä olla ajoissa jossain excelissä.

Varasin meikin ja kampauksen, jotta ne varmasti pysyvät juhlapäivänä. Kuvaus varattiin lähelle kirkkoa ja siellä kävimme ennen vihkimistä, koska juhlaparia on tylsää odotella paikalle. Koska pelkäsimme huonoa keliä, emme järjestäneet ulkokuvausta. Ystävillä oli järjestelmäkameroita mukana juhlissa ja oma järkkärini kiersi ihmisillä, joten sain juhlapaikaltakin mahtavia kuvia.

Sormus oli yksi kalleimpia yksittäisiä hankintoja. Lisäksi piti ostaa kengät. Laukun sain lainaan. Harkitsin uusien alusvaatteiden hankkimista, mutta se olisi ollut vähän turhaa.

Kukkakimppu on yllättävän kallis menoerä, vieheet maksoivat 8-10 € kpl. 

Mutta sitten.. Kun kaikki muu on tehty, niin pitäisi tehdä pieniä asioita vielä: sisääntulomusiikki kirkkoon, ulosmenomusiikki. Virret, mitä pitää laulaa ja lukeeko joku jotain juhlassa? Laulaako joku? Hääauto.. Puhalletaanko saippuakuplia tai heitetäänkö ohraa (riisi on ilmeisesti vaarallista pikkulinnuille ja joidenkin suosimat muovihileet ovat varsin epäekologinen vaihtoehto).

Ohjelmaa emme juhliimme halunneet, kielsimme ehdottomasti morsiamen ryöstöt ja tuolileikit. Sen sijaan aika meni nopeasti ihmisten kanssa seurustellessa, syödessä, tanssiessa ja kimpun heitossa, puheissa ym. Jätimme myös hääkarkit tekemättä. 

Jotkut nauttivat pitkistä valmisteluista, itselleni sopi juuri tämä. Ei tarvinnut askarrella, ei tarvinnut stressailla, kunhan suurimmat jutut oli hoidettu ja juhlapäivänä kaaso ja bestman hoitivat ihmisten paimennuksen ym. Alkuillasta jännitti vielä juhlien sujuminen, sitten ei enää. Parasta oli, kun ihmiset olivat hyvällä tuulella. 

Lopuksi vielä häämatka/hotelli hääyöksi ja kiitoskortit. Pääsimme helpolla, koska lapsille ei tarvinnut miettiä menua ja ohjelmaa.

huh kun pitkä sepustus. Meitä helpotti tiukka aikataulu. Pidemmällä suunnittelulla olisin törmännyt turhaan rahaa härpäkkeisiin, joilla ei olisi ollut suurta merkitystä päivän onnistumisen kannalta. Toisaalta ihailen esteettisesti kauniita ja hyvin suunniteltuja häitä.

Vierailija (Ei varmistettu)

Jännää! Onnea!
Pukua ei mielestäni kannata ostaa ellette ole varmoja siitä minkä tyylinen juhlapaikkanne on. Esimerkiksi kartanossa voisi kai liihottaa vaikka missä juhlamekossa, isommassa tai hillitymmässä, mutta luulen että rennommissa juhlapaikoissa voi tulla vähän hölmö olo jos vaappuu vanteen ja korsetin kanssa rennosti pukeutuneiden vieraiden joukossa. Itse valitsin pitkän mutta kevyen mekon sekä kaikki hörsötykset, mutta en esim piikkikorkoja ja jättihuntua. Tämä siis juhlapaikkamme takia joka oli todella rento, luonnonläheinen ja aika tosi maalainenkin vaikka sijaitsikin stadissa. Tämä mekko vs. juhlapaikka -näkemykseni on tietty puhdas makuasia ja hääpäivänä kukin laittaa päälleen mitä haluaa, ympäristöstä huolimatta :)

Paikka ja catering sekä musiikki-puoli kannattaa tosiaan varata ajoissa, Helsingissä just 2 vuotta etukäteen. Koristelua, pukua, detskuja, kutsuja, kukkia ja muita ehtii miettimään kyllä. Itselleni ja miehelleni se oli jotenkin selkeää ja edes mahdollista vasta kun paikka ja päivä oli sovittu. Tiedettiin sitten minkä ruoan, juhlapaikan ja vuodenajan ympärille suunnitella. Kannattaa panostaa valokuvaukseen. Hyvä kuvaaja maksaa mutta on jokaisen euron arvoinen. Tätä ei voi tarpeeksi painottaa!
Ja sitten, jos rahat ei meinaa kaikkeen tarpeelliseen (!) riittää, pyytäkää sitä lahjaksi pentikin pyyhkeiden sijaan. Me saimme lahjaksi pieniä ruskeita kirjekuoria ja vaikka hassuahan se on (raha pyörii ympyrää yhden päivän aikana), on rahalahja monelle vieraalle iso helpotus. Kuorien sijasta pyysimme ja saimme lahjaksi myös tanssi- ja lauluesityksiä jotka tekivätkin sitten häistämme vieraillekin ainutlaatuiset. Lahjojen vuoksi isot häämme, joista ei mitään puuttunut, tulivat maksamaan meille muutaman tonnin. Ja mitään rahamiehiä ei suvuissamme siis todellakaan ole!

Kommentoi