Vuosikatsaus: 2011 (11 opetusta/muutosta elämässäni)

Ma-material Girl

Vuoden lähestyessä loppuaan, alkavat useat päivittelemään ja arkistoimaan menneen vuoden tapahtumia elämästään. Itse en osaa katsoa elämääni ihan kalenterivuosittain, mutta tässä vuodessa kieltämättä olisi kaikenlaista katsastamisen arvoista. Kokeillaanpa,

Tässä 11 tärkeintä opetusta/muutosta elämässäni vuonna 2011:

1. Saimme esikoispoikamme 29.7.2011. Vaikka se tapahtuikin konkreettisesti heinäkuussa, olemme nähneet hänet ensimmäisen kerran tammikuussa 2011, ultrassa. Siitä alkoi meidän kasvaminen pienen pojan vanhemmiksi.

2. Olin ensimmäistä kertaa sairaalassa. Siis itse osastolla, asiakkaana.

3. Opin siedätyshoitona sietämään piikkejä, verikokeita, sairaalaa ja jopa leikkaussalia. Yhtäkkiä epiduraalin laittaminen tai vatsa auki leikkauspöydällä makaaminen ei tunnukaan niin pahalta, kun tietää pian näkevänsä ensi kertaa lapsensa.

4. Tulimme vanhemmiksi. Isäksi ja äidiksi. Luovuimme mm. krapula-aamuista, 12h yöunista, After workista, Ex-tempore- juhlimisesta/matkustamisesta, vaarallisen teräväkulmaisesta (mutta hienosta) sohvapöydästä ja noin sadasta hyvänpäivänbaaritutuista ja vipeistä, mutta silti olemme onnemme kukkuloilla! Jäljelle jäivät mm. oikeat ystävät, mahtava organisointikyky ja  tarkkaan suunnitellut aikataulut (päiväunet & syötöt) sekä upea kolmihenkinen perheemme. Me kolme olemme nyt oman elämämme keskusta.

5. Ostimme tiskikoneen. 29v pärjäsin ilman, mutta päätös oli oikea. Pieni muutos, mutta auttoi pal-jon. Kun lapsettomalle (tai esikoistaan odottavalle) puhutaan "ettei mikään aika tunnu riittävän" tai "päivät vaan kuluu huomaamattaan", niin he eivät ymmärrä. Tiedän, sillä olinhan itse ennen samanlainen. Olen tullut kuitenkin  siihen johtopäätökseen, että vuorokaudet ovat muuttuneet salaa 12-tuntisiksi.

6. Pari vuotta sitten minulle tärkeintä elämässä oli työni. Olin onneni kukkuloilla ja elin liikettämme ja asiakkaitamme varten. Ei yhtäkään vapaa- tai lomapäivää, ettenkö olisi työasioita ajatellut tai hoidellut. Äitiyslomani ensimmäisen viikon jälkeen en miettinyt työasioita paria minuuttia kauempaa. Pojan nauru tai itku tai vatsalleen kääntyminen on viimeistään siirtänyt ajatukseni siihen uuteen tärkeimpään: poikaamme.

7. Olen löytänyt uuden, voimakkaamman rakkauden. Tuntuu kliseiseltä edes sanoa tätä, mutta rakkaus puolisoani ja poikaani kohtaan on jotain todella uudenlaista. Paljon voimakkaampaa ja vakaampaa. Ennen en ole tällaista kokenut. Ajattelen myös omaa lapsuuttani, sekä äitini uskomatonta onnistumista yksinhuoltajana, kolmen lapsen kanssa. Ajattelen ja tarvitsen lähimmäisiäni enemmän kuin koskaan.

8. Olen ollut tänä vuonna painavampi kuin koskaan ja myös laihtunut enemmän kuin koskaan. Tämänhetkinen tilanne on -17kg heinäkuusta.

9. Olen oppinut sanan epäitsekkyys merkityksen. Se on sitä, kun aamupäivällä ajattelet vessahätää ja iltaseitsemältä vasta käyt vessassa. Siirrät lapsesi tarpeet niin voimakkaasti omiesi edelle, että unohdat jopa käydä vessassa.

10. Läheiseni on alkoholisti. Yritän kasvaa ymmärtäväisemmäksi ja auttavaisemmaksi ihmiseksi hänelle, mutta pelkään, etten onnistu siinä. Jopa puhelinkeskustelu hänen sammaltavan äänensä kanssa saa epätoivon kyyneleet puhkeamaan silmiini ja silmittömän raivon (voimattomuuttani kohtaan) vapisuttamaan koko kroppaani.

11. Rakas ystäväni sairastui tänä vuonna vakavasti ja parantumattomasti. Hänen sairautensa on kavala, ennustamaton ja täysin epäreilu. Vaikka kuinka haluaisin häntä auttaa, en osaa. Usein itken hänen vuokseen, koska pelkään menettäväni hänet. Kuolemanpelko on aina ollut voimakkain pelkoni, mutta se sai aivan uudet mittasuhteet tämän myötä. Hänen sairastumisensa myötä olen alkanut vihaamaan turhaan valittavia ja negatiivisia ihmisiä.

Millainen sinun listasi olisi jos tekisit sellaisen?

Mari K.

"Kun lapsettomalle (tai esikoistaan odottavalle) puhutaan "ettei mikään aika tunnu riittävän" tai "päivät vaan kuluu huomaamattaan", niin he eivät ymmärrä. Tiedän, sillä olinhan itse ennen samanlainen. Olen tullut kuitenkin  siihen johtopäätökseen, että vuorokaudet ovat muuttuneet salaa 12-tuntisiksi."
- Mä en vaan ymmärrä tätä vieläkään :o totta on päiviä, jotka vilahtaa ohi tosta noin vaa, eikä saa mitään aikaiseks, mut musta ne on suht harvassa. Ehkä ekan kk aikana oli enemmän, kun vapaahetketkin meni sen nukkuvan lapsen tuijottelussa tiskaamisen sijasta, eikä oikei osannu toimia sillon kun se lapsi oli hereillä, mutse oli tosiaan se eka kk. Nyt puolestaan on tietenki helpompaa kun tyttö liikkuu ite -> viihtyy pidempää itekseen -> rauha tehä muita juttuja. Mut oli siinä 1kk ja nyt välissäkin aikaa ja mahdollisuuksia hoitaa kotihommat, vaati vaan hieman mielikuvitusta.

Tai sit tää liittyy jotenki ihan yksinkertasesti siihen, ettei meillä ole sitä telkkaria? :D Oikeesti, voisin hyvin kuvitella päivän vilahtavan ohi jotain ostos teeveetä tuijottaessa ihan ohimennen vaa. Nekin päivät,mitkä mulla menee vähän kun ohi on just niitä, kun kattellaan Aikkiksen koneelta jotain sarjoja tai leffoja. :D
Normipäivänä kerkiää kuitenkin paitsi hoitaa lapsen, myös laittaa pyykit, tiskata joka ruokailun jälkeen (siis lapsen), käymää kaupas (voi kyllä, mää käyn päivittäin :D 2,5km matkaa suuntaansa, lapsen ja vaunujen lisäks mä en yksin saa kauheesti kerralla kannettua :D), käymää kaapin läpi (mä jostain syystä käyn kaappeja läpi päivittäin, ja ku ne on läpikäyty, alotan alusta :D) ja hoitaa pihatyöt (faaaaaakin talvi).  Nii plus kaikki ylläritekijät ja kavereiden näkemiset :D Onpa mukava päästä jouluks vanhempien luo, et joku muu tekee kotihommat :D (Aikkishan hoitaa meillä siis pari kertaa kuussa isomman siivouksen)

Mindeka
Ma-material Girl

No niin, laitanpa siis Ostoskanavan kiinni.

Rakas ystävä (Ei varmistettu)

Voi kultaseni, älä ole liian huolissaan minun puolestani. Elämässä voi käydä miten tahansa - myös hyvin. On tosi liikuttavaa huomata, että lähipiirissä tilanteeni otetaan tunteella, tosissaan ja raskaasti, mutta kyllä me yhdessä tästä selvitään! Olet ihana!

Mindeka
Ma-material Girl

<3 Kiitos, niin sinäkin. Rakas ystävä: Sait minut taas itkemään! Puss!

Mari K.

Joo, Ostoskanava kannattaa pitääki kii, se on kumma, miten muuten tarvitsee comfortisse brat ja uuden vatsalihaslaitteen jne.. :D

Vieras Mies (Ei varmistettu)