9 viikkoa ultramatkalle

Karhunkierrokselle (53km) on enää yhdeksän viikkoa aikaa! Siis mitä?! Henkinen valmistautuminen on alkanut jo ilmoittautumisesta ja fyysinenkin harjoittelu on sujunut tähän asti ongelmitta, ilman suurempia sairastumisia tai loukkaantumisia. Jospa vielä nämä haastavat kevään flunssakuukaudet selviäisin kohtuullisessa kunnossa. Juuri nyt perheessämme kiertää flunssa maustettuna kurkkukivulla, käytössäni on kolmen kovan kombo taudin välttämiseksi; D-vitamiini, C-vitamiini ja sinkki. 

Lueskelin juuri innoissani kisarapsoja ensimmäisiltä maratoneilta ja ultrajuoksuilta. Ensimmäisellä maratonilla tai ultrajuoksussa kaikki ei ole välttämättä mennyt niinkuin Strömsössa ja pieneen mieleen hiipii huoli siitä, että mitäpä jos minäkään en heti ensimmäisellä kerralla onnistu ja matka päättyy DNF-merkintään (did not finnsh)... Edellisessä postauksessa kerroin, miten luulot omasta kestävyydestä ja voimasta ovat suuret ja pienessä mielessä kuvittelen tuosta noin vain juoksevani ultramatkan ja maratonin... hmm... tosiasiassa ajatuksiin alkaa tulla myös epäilyjä ja jopa paniikkia siitä, että mitenköhän ylipäänsä voisin suorittaa näin vaativat matkat... Toisaalta tiedän, että olen tehnyt paljon töitä tavoitteiden eteen ja kaikki mahdollisuudet onnistummiseen ovat olemassa. 

Harjoittelun tukena käytän Polarin maraton-ohjelmaa, jonka harjoituksia noudatan suurinpiirtein. Pyrin suorittamaan tietyn tyyppiset harjoitukset ohjelman mukaan (intervalliharjoitukset, tempoharjoitukset, peruskestävyysharjoitukset jne.) mutta usein treenit ovat ajallisesti ja matkallisesti pidempiä, koska harjoittelen ultramatkaa varten. Tällä hetkellä harjoittelen pääasiassa sykeohjatusti, suoritan siis ohjelman harjoitukset niin, että syke pysyy harjoituksen vaatimalla tasolla enkä juurikaan mieti vauhteja. Tämä on loogista myös siksi, että en ole asettanut aikatavoitteita näille ensimmäisille pitkille matkoille, virallisesti. Mielessä pyörii kuitenkin pieni haave erityisesti maratonin loppuajasta, mutta sitä en uskalla sanoa ääneen ;)

Juoksun lisäksi teen tukevana harjoitteluna lihaskuntotreeniä ja huoltavaa treeniä - lähinnä venyttelyä, niin kotona kuin salillakin. Nämä harjoitukset näkyvät myös kokonaisharjoittelun tuntimäärässä. Alapuolella olevassa kuvassa ovat maaliskuun tähän asti tehdyt kaikki treenit, helmikuun juoksuharjoitusraportti sekä maaliskuun yhdeltä viikolta juoksutreenit esimerkkinä harjoitusmääristäni.

Karhunkierrosta varten olisi varmaankin syytä alkaa harjoitella myös suorituksen aikana tankkaamista, se jos mikä saattaa olla minun kompastuskiveni, jos maaston konkreettiset kivet eivät minua kaada. Olen todella huono nesteyttämään itseäni suorituksen aikana, vielä haasteelisempaa tulee olemaan jonkun syötävän alas saaminen juostessa... On siis syytä panostaa tuohonkin puoleen harjoittelussa. Olen suunnitellut parin viikon päähän pitkän juoksun, noin kolmekymmentä kilometria, ja ajattelin siinä samalla harjoitella syömistä ja juomista juoksun aikana. Puolikkaita juostessa nesteytys ja energiatankkaus kisassa ei ole ollut niin suuressa merkityksessä, koska suoritus on niin lyhyt ajallisestikin. Olen kuitenkin yhdessä puolikkaan kisassa onnistununt uuvuttamaan itseni kesken matkan puutteellisen etukäteistankkauksen vuoksi. Pääsin maaliin kohtuullisessa ajassa, mutta viimeisten kilometrien täydellistä uupummista en haluaisi enää kokea. 

Karhunkierroksen ultramatka jännittää, jännittää todella! Voin kuitenkin nyt jo sanoa, että kävi kisassa kuinka tahansa, olen nauttinut tästä matkasta kohti tavoitetta täysin siemauksin. En juokse ja harjoittele vain tiettyä kilpailua tai aikatavoitetta varten, vaan siksi, että nautin juoksemisesta. Juuri siksi tämä harjoittelu itsessään on jo palkinto, onnistunut kilpailusuoritus olisi kirsikka kakussa :) 

Nautinnollisia juoksuja lauantaihin! 

Share

Kommentit

Suvi K.
Sisunainen

Apua mitä! Sehän on ihan kohta! Mäkin just huomasin kirjoittaneeni ens viikon kohdalle kalenteriin "harjoitusohjelma muuttuu". No arvaa oonko ehtinyt tekemään niitä edellisenkään ohjelman kaikkia treenejä, ja nyt pitäisi vielä lisätä siitä. :o Pienoista paniikkia ilmassa. 

Maijaliisa

Rauhassa vaan :) Siihen ei todellakaan ole enää aivan mahdottomasti aikaa, mutta hyvä siitä tulee, harjoittelusta huolimatta ;)

Hymyileoletupea

Nuo epäilyt on ihan normaaleja ja olen nyt huomannut, että ne tulevat joka ikinen kerta jossakin muodossa. (No ehkä mulla olis hälventänyt epäilyjä se, jos olisin oikeesti treenannut riittävästi, mutta kun joka kerta on treenit jääneet puolitiehen, niin epäilykset omiin kykyihin on sen mukaiset :D) Mutta luulen, että tuo epäilys tulee silti tavalla tai toisella joka kerta, vaikka kuinka olis treenannut. Se on joteskin osa prosessia :) Parin kisan kokemuksella voin sanoa ainakin sen, että ei kannata hirveesti luoda ennakko-odotuksia ja DNF:n pelkoja noihin kisoihin. Siellä on niin paljon muuttuvia tekiöitä, että ikinä ei tiedä, mitä tulee vastaan. Mulla on kaks kisaa mennyt plörinäksi vatsan takia, mutta maaliin pääsin silti. Vaaroilla homma meni ihan retkeilyksi, mutta silti kokemus oli paras ikinä.

Tosta juoksun aikasesta tankkaamisesta sanon sen verran, että ala harjottelemaan sitä jo. Siihen voi meinaan homma kaatua. Kuusamossa voi keli olla mitä vaan, esim. viime vuonna oli todella kuuma ja nestettä kului tosi paljon. Riittävä energian saanti alusta asti on tosi tärkeetä. Sitä ei huomaakaan, kuinka se seinä nousee vastaan, kun ne energiat loppuu´ja sitten muuttuu homma tuskaiseksi. Testaile jo nyt pitkiksillä mikä sulle sopii ja mikä ei.

Sulla vaikuttaa olevan treenien osalta homma hallussa ja uskon, että sulla tulee Karhunkierroksesta upea kokemus. Nähdään Kuusamossa! Kovasti tsemppiä kevääseen! On kiva lukea näitä sun juttuja :)

Maijaliisa

Kiitos kannustuksesta <3

Tiedän, että olen harjoitellut kohtuullisen järkevästi ja kaikki mahdollisuudet onnistumiseen ovat :) Nuo ennakko-odotukset ovat tosiaan aika turhia, koska kaikki vaikuttaa kaikkeen, kuten hyvin sanoit. Siltikin sitä tietysti toivoo kovasti, että pääsisi maaliin saakka ja turhaa on tietysti myös etukäteen maalailla mitään surkeita epäonnistumisiakaan. Avoimin mielin ja reppu täynnä eväitä lähdetään seikkailuun :)

Otankin vinkistä vaarin ja alan harjoitella tuota kisan aikana tankkaamista heti seuraavalla pitkiksellä. Olen tähän asti juossut nuo peruspitkikset, 18-21 kilsaa, ilman mitään tankkausta mutta nyt on kyllä syytä alkaa kiinnittää huomiota tankkaukseenkin.

Sinulle myös tsemppiä tuleviin viikkoihin ja onpa mukavaa, että olet eksynyt blogiani lukemaan :) Kuusamossa tavataan! 

Hymyileoletupea

Juu ehdottomasti suosittelen aloittamaan testit. Eritoten kokeile erilaisia vaihtoehtoja, että mikä toimii ja mikä ei. Ei ollut meinaan kiva huomata kisassa, että geelit (tai ainakin pari tiettyä geelimerkkiä) ja suolatabletit on ihan myrkkyä :D Siinä on vaikeeta saada energiaa sisään, ku edelliset pyrkii ulos :D Nimimerkillä Kantapääopistossa.... 

Kiitos tsempeistä. Tää vuosi on mennyt treenien osalta ihan plörinäksi, mutta ehkä sit ens vuonna on aika olla iskussa :D 

Suvi K.
Sisunainen

Mä kävin ennen Vaaroja juoksemassa yhden kympin ihan vaan harjoitellakseni keksien syömistä juostessa. :'D Kannatti kokeilla: tiesin vaihtaa keksimerkkiä itse tapahtumaan ja tankkaus meni nappiin.

Kommentoi