Ennätysviikko!

Ladataan...

Nyt se tulla napsahti, ennätyskilometriviikko!

Kuviosta näkee myös yksittäisten lenkkien keston.

Maanataina juoksin pitkiksen 18.91 kilometriä keskivauhdilla 6:56min/km, keskisyke oli 142 - peruskestävyysalueella siis mentiin. Persukestävyysalueeni on noin 130-150 bpm.

Tiistaina kävin yhteislenkillä, 13.21 km, joka juostiin osin Pöllyvaaran jäisillä ja kapeilla poluilla, jolloin keskivauhti oli vain 7:25min/km mutta keskisyke 147.

Keskiviikko oli erittäin tarpeellinen lepopäivä juoksusta, olin juossut kuutena päivänä peräkkäin, joten jo tiistain lenkillä jalat tuntuivat kovin uupuneilta. Keskiviikko on kehonhuoltopäiväni :)

Torstaina oli vuorossa tempoharjoittelu, 8.2 km, alkuverryttely pk-alueella 15 minuuttia, harjoitukset vk1-alueella 12 minuuttia ja vk2-alueella 13 minuuttia sekä loppuveryttely, jonka juoksin pidennettynä hieman liian korkeilla sykkeillä vk1-alueella. Keskivauhdiksi koko harjoitukselle tuli 5:59min/km ja keskisykkeeksi 152. 

Perjantaina juoksin ennen salitreeniä intervallilenkin, 6.6 kilometriä, jossa oli sekä alku- että loppuveryttely ja kaksi viiden minuutin intervallia.  ensimmäisen intrevallin keskivauhti oli 4:32min/km ja toisen 4:54min/km. Koko harjoituksen keskisvauhti oli 6:21 min/km ja keskisyke 153.

Lauantaina kävimme auto-ostoksilla, eikä aikaa lenkkeilyyn jäänyt, onneksi :)

Sunnuntaina lähdin vähän extenpore ylipitkälle pitkikselle treenaamaan juoksun aikaista neste-ja energiatankkausta. Lenkin pituudeksi tuli 25 kilometriä, keskivauhti oli 6:46min/km ja keskisyke 147. Juoksen todella harvoin tuollaisia ylipitkiä pitkiksiä ja puolimaratonin kohdalla tuli hetkeksi täydellinen katkeamispiste. En meinannut päästä enää millään eteenpäin, lonkkiin sattui, polvessa tuntui ja vaikka energia oli uponnut varsin hyvin, seinä tuntui nousevan totaalisesti vastaan. Sisulla jatkoin lenkkiä ja hetken päästä jalka taas nousi kuin itsestään, ihmeellistä! Ajatuksissa kävi, että voisin jatkaa lenkkiä vielä vaikka kolmeenkymmeneen kilometriin asti, mutta onneksi järki voitti. Liian pitkien lenkkien tekeminen vie helposti voimat muulta treenaamiselta ja palautuminen hidastuu.

Erinomaisen hieno viikko kaiken kaikkiaan. Aikaisemmin en ole juossut yhtään yli 70 kilometrin viikkoa, nyt se sitten tosiaankin tuli. Ajattelen, että nämä ovat niitä minun harvinaisia  pisimpiä viikkokilometrejä tässä elämäntilanteessa. Juurikaan enempää en voi viikossa juosta ja tällä hetkellä se on vain hyväksi. On oikeastaan aivan turhaa lähteä nostamaan liikaa viikkokilometrejä, koska loukkaantumisen riski kasvaa huomattavasti ja lihaskuntoharjoittelu jäisi ajan puitten vuoksi pois. Koen kuitenkin lihaskuntoharjoittelun äärimmäisen tärkeäksi juoksua tukevaksi treeniksi enkä halua siitä luopua.

Tavoitteenani on juosta tänä vuonna yli 2000 kilometriä ja ainakin alkuvuosi on lähtenyt tämän tavoitteen suhteen hyvin käyntiin. Maaliskuu ei ole vielä päättänyt ja juoksukilometrejä on 570, joten hyvältä näyttää. Olen ollut terve pientä flunssailua lukuunottamatta ja jos vain vältyn loukkaantumisilta kaikki on mahdollista. Tiedän että kun tavoitteena on maraton ja ultramaraton, juoksukilometrejä vaaditaan jo selvästi enemmän kuin puolimaratonille ja onhan niitä kertynytkin!

Keveitä kilometrejä ja malttia matkaan, toivotan niin itselleni kuin sinullekin :)

Share

Kommentit

Hymyileoletupea

Huh huh! Maija todellakin meinaa :D Ihan mahtavasti kilsoja sulla! En voi muuta sanoa, kuin että nähdään Karhunkierroksella sunnuntaina. Siinä vaiheessa ku mä tuun maaliin, sä oot ehtinyt jo suihkuun, saunaan, syömään, bilettämään ja varmaan jo nukkumaankin monta tuntia :D 

Maijaliisa

Onhan noita kilsoja kertynyt, melkein huomaamatta ;D Älähän nyt, toiset vaan on luonnonlahjakkuuksia, toisten tarttee reenata enemmän :)

Jasuk (Ei varmistettu)

Oho, kyllä tuolla tahdilla 2000km tulee vuodessa täyteen :). Tsemppiä ja vielä kerkeää juokseen ennen kesän kisakautta.

Maijaliisa

Kiitos! Vielä on aikaa hyvinkin juoksennella, kunhan pysyy kunnossa. Alkuvuosi on mennyt joka suhteessa mainiosti.

Suvi K.
Sisunainen

Aika hurja kilsamäärä! Mä pääsen hyvällät tuurilla kahteenkymppiin viikossa, tosin tarkotus on kyllä lisätä koko ajan. :D 

Mutta hei noista sykkeistä jos saa keltanokka kysellä: Sulla on ilmeisesti kanssa joku Polarin mittari käytössä? Mä oon kuvitellut, että siinä peruskestävyysalue on 2. sykealue, jonka yläraja mulla on 137 (tosin epäilen, että mittari laskee sen vähän alakanttiin, koska alan hengästyä vasta suuruusluokkaa 145 sykkeillä). Ootko sä käyny jossain testissä mittautumassa sykealueet, kun on noin iso ero, vai oonko mä ymmärtäny noi Polarin sykerajat jotekin väärin? 

Maijaliisa

Edellinen viikko oli hurja, yleensä kilometrit pyörii noin 40-60 kilometrin välillä viikossa.

Olen käynyt kuntoilijan tasotestuksessa, josta kirjoittelinkin viime vuoden puolella postauksen, sieltä sain omat silloisen kuntoni mukaiset sykerajat, silloin pk1 oli sykealueella 100-129 ja pk2 eli juuri tuo peruskestävyysalue oli 130-149. Nämä omat sykerajani olen ohjelmoinut sykemittariin. Ja olet ymmärtänyt Polarin sykerajat aivan oikein :) 

Voisin kertomasi perusteella kuvitella, että pk-alueesi yläraja olisi korkeammalla kuin tuo 137, mutta testin avulla se selviäisi tietysti varmemmin. Paikkakunnasta riippuen noita tasotestauksia saattavat tehdä juoksuseurat tai juoksukoulutkin, suosittelen lämpimästi.

forrest gumb (Ei varmistettu)

Moi. Aika lähellä vk-kynnystä menee noi sun pk-lenkit, suosittelisin pudottamaan kyllä sen 10-15 pykälää sykkeitä noilla pitkiksillä ainakin. Joskus noissa testeissäkin tulee pieniä muuttujia tai virheitä ja näin varmistat sen että ne varmasti on pk-alueella eikä treeni mene väärään osoitteeseen.

Maijaliisa

Kiitos kommentista! Puhut todellakin asiaa :) Edelleenkin ongelmana tahtoo olla, että sykkeet lähtevät helpoosti kirimään, vaikka vauhti onkin matala. Siksipä syke tahtoo nousta pk-kynnykselle... Olen tehnyt pk-alueella enemmänkin treeniä ja matalammilla sykkeillä talvikuukaudet ja nyt kun tulee enemmän tuota vk-lenkkiä, näyttää myös pk-lenkkien sykkeet nousevan helposti... maltti olisi siis valttia edelleen, tiedän :)

Kommentoi

Ladataan...