Juoksijan polvea parantelemassa...

Nuts Karhunkierroksen jälkeen en ole juurikaan päässyt juoksemaan vasemman polven ulkosyrjän kivun takia. Kipu ei tunnu kävellessä mutta noin viiden kilometrin juoksun jälkeen alkaa vaivata ja yltyy niin kovaksi muutaman kilometrin päästä, että juokseminen täytyy lopettaa. Olen ottanut nyt todella rauhallisesti juoksun suhteen, viime viikolla juoksin vain sunnuntaina testilenkin 7.5 kilometriä, kipu alkoi tuntua taas viiden kilometrin jälkeen vähitellen pahentuen.

Lueskelin netin ihmeellisestä maailmasta tuosta juoksijan polvesta ja suomeksi kyseinen vaiva tarkoittaa juurikin tuota polven ulkosyrjän kipua, joka saattaa tulla aivan yllättäen kesken juoksulenkin tai alkaa vaivata vähitellen. Juoksija-lehden artikkeli oli erittäin informatiivinen ja toivoa antava. Kun vain pitäisi huolen venyttelystä, juoksijan polven voisi kohtuullisella todennäköisyydellä välttää... täytyy ottaa taas itseään niskasta kiinni tuon venyttelyn suhteen! Englanniksi hakusana 'runners knee' tarkoittikin sitten lähes kaikkia polvessa esiintyviä kiputiloja. Yhden hyvän videon löysin juoksijan polven kipua helpottamaan:

Tänään maanataina kävin urheiluhierojalla, joka käsitteli kokonaisen tunnin vasenta jalkaani. Ajattelin sinne mennessä, että tuskin sieltä löytyy edes kovin paljon hierottavaa, kun jalka ei tuntunut olevan mitenkään erityisen jumissa. Voi kuinka väärässä ihminen voikaan olla!!! Välillä itkin ja nauroin yhtä aikaa, kun hieronta oli niin tuskaista. Toisaalta, jos tuolla käsittelyllä saan vaivan korjattua, niin ei voi muuta sanoa, kuin kyllä kannatti hetki kärsiä! Kesken hieronnan radiossa alkoi soida Juice Leskisen biisi 'kaksoiselämää', jossa tule kohta "kunpa sinut tuntisin paremmin" ja minä karjuin hierojalle ettei tarvitse tuntea enää yhtään paremmin ja " tulen uudestaan", jolloin minä ilmoitin etten taida tulla enää ikinä uudestaan... :D Hieronnan jälkeen totesin kuitenkin hierojalle, että jos tällä käsittelyllä saan jalkani kuntoon, niin hetkellinen tuskaan se vain oli ja tulen todellakin uudestaan jos jalka vielä meinaa vaivata :)  Hieroja itse oli sitä mieltä, että kyllä hän sen jalan nyt laittoi kuntoon, voi miten toivon hänen olevan oikeassa! 

Juoksijan polven ennalta ehkäisyssä olisi erityisen tärkeää venytellä säännöllisesti reiden ulkosivua ja pakaroita. Myös rullauilu olisi enemmän kuin suotavaa! Hieronnan jälkeen sainkin tehtäväksi rullailla reiden ulkosyrjää ja kylmähoitaa polvea. Tähän hommaan lähdenkin nyt! 

Foamrollerilla reiden ulkosivun rullaus onnistuu näin:

Seuraa: blogit.fibloglovin'FacebookInstagram

Share

Kommentoi