Kell' onni on... viikko 27

Ladataan...

Uskaltaakohan tätä edes ääneen sanoa... Maanantaisen fysioterapiakäynnin jälkeen (voit lukea käynnistä täältä) olen käynyt muutamalla lyhyehköllä lenkillä, eikä kipua polveen ole tullut...! Ja loppuviikosta lenkit ovat pidentyneet, mutta kipu on edelleenkin pysynyt poissa! Tällä viikolla juoksua tuli enemmän kuin koko kesäkuun aikana ja kylläpä voi ihminen olla onnellinen! Juoksutauon aikana pohdin sitä, miten itsestäänselvyytenä itselleni kohtuullisen lyhyitä kymmenen kilometrin lenkkejä olen pitänyt ja miten tuskalliselta tuntuisi ajatus etten pystyisikään enää juosta. Polven kipu loppui kuitenkin kokonaan pienellä pohkeen hieronnalla/mobilisoinnilla, jolloin nilkka sai paremman liikkeen ja askelluksen tarkkailulla lenkillä. Näin lyhyenkin juoksutauon jälkeen mahdollisuus juosta tuntuu suurelta ihmeeltä ja mieli täyttyy kiitollisuudella. 

Alla näkyvät viikon kaikki harjoituskerrat (lukuunottamatta useampia lyhyitä kuminauhajumppia, rullauksen ja sunnuntain palauttavaa ruohonleikkuusessiota). Treenit alkavat vähitellen palautua normaaliin rytmiin ja juoksu alkaa vallata suurimman osan harjoituksista. Silti on ihanaa käydä pyöräilemässä ja erityisesti vasemman polven kuntoutus ja molempien jalkojen lihaskunnon treenaaminen on erittäin tärkeää, jotta juokseminen onnistuu jatkossakin.

(Harmaana näkyvät harjoitukset ovat juoksuohjelman harjoituksia, jotka eivät ole toteutuneet.)

Maanantaina kävin rentouttavalla pyörälenkillä upeissa Kainuun maisemissa. Aikaa 46.12 kilometrin lenkkiin meni lähes ruhtinaalliset 2 tuntia ja 16 minuuttia. Vaikka maastopyörässäni on glossit, vauhti ei ole lähelläkään maantiepyörän vauhtia ja olihan tämä lenkki muutenkin peruskuntolenkki keskisykkeen ollessa 127 lyöntiä minuutissa (bpm).

Tiistaina kävin juosten testilenkin fysioterapeutin ohjeita noudattaen eikä polvi kipeytynyt 50:32 minuutin lenkillä laisinkaan. Matkaa lenkille kertyi 8.04 kilometriä ja keskisyke oli hulppeat 156 bpm... taisi vähän mopo karata :)

Keskiviikkona juoksin salille kunnon jalkatreeniin ja takaisin kotiin. Juoksua siis ensin 16:50 minuuttia, 2.58 kilometriä keskisykkeellä 152bpm ja salitreeniä 1:36:03 keskisykkeellä 120bpm. Salilta kotiin juoksentelin vähän pidempää reittiä, aikaa 3.02 kilometriin meni 20:50 ja keskisyke oli 151bpm.

Torstaina palauttelin itseäni kuormittavasta salitreenistä ja perjantaina rääkkäsin edelleen kohtuullisen kipeitä keskimmäisiä pakaralihaksia puolen tunnin ajan kuminauhalla... no kyllä siinä ajassa ehti vähän muitakin lihaksia rääkätä ;) Perjantaina kävimme perhereissulla Vuokatissa tutustumassa Vuokatinvaaran maisemiin ja juoksureitteihin, tänne taidamme tulla viettämään hääpäivää parin viikon päästä <3

Lauantaina juoksin ensimmäisen reilusti yli kymmenen kilometrin lenkin (13.01km aikaan 1:26:29, keskisykkeellä 147bpm) ja polvi pysyi edelleen oireettomana! Vähitellen alan uskoa, että tällä erää juoksijan polvi-vaiva on ainakin hetkellisesti selätetty, mutta kuntoutus jatkuu. 

Sunnuntaina innostuin juoksemaan vielä mukavan kympin aurinkoisessa illassa aikaan 1:07:34, keskisykkeellä 149bpm.

Aivan loistava juoksuviikko siis takana! Juoksukilometrejä kertyi yhteensä 36.7, tästä on hyvä jatkaa treenejä kohti elokuun alun maratonia (jonka aikatavoitteen olen heittänyt romukoppaan, jospa selviäisin edes maaliin) ja erityisesti Vaarojen maratonille.

Kesäistä alkanutta viikkoa ja nautitaan kiitollisina jokaisesta juoksukilometristä <3

Seuraa: blogit.fibloglovin'FacebookInstagram

Share

Kommentit

Suvi K.
Sisunainen

Kiva kuulla, että jalka alkaa olla paremmassa kunnossa! Tollaset vaivat on todella rasittavia.

Mulla olis juttutoive: jos olet löytänyt hyviä jumppaliikkeitä mobilisointiin ja/tai tukilihasten aktivointiin, voisitko tehdä jumppaohjepostauksen? :)

Maijaliisa

Kiitos Suvi ideasta! Voisin hyvinkin tehdä jumppaohjepostauksen lähiaikoina :) 

Kommentoi

Ladataan...