Paluu treeneihin viikolla 24

Neljä viikkoa Nuts Pallas - Hetta 55 kilometrin polkujuoksuun... Ääks! Toisaalta on hyvä etten laskeskele päiviä kauden päätavoitteeseen, mutta toisaalta kisa tuntuu lähestyvän aivan liian nopeasti. Elämä ja ajatukset ovat olleet aivan toisaalla ja tuntuu, että valmistautuminen ainakin henkisellä tasolla on vielä aivan olematonta. Olen ollut vähän huolissani itsestäni ja treeneistäni. Lähinnä huolena on ollut se, että saatan juosta liikaa hoitaessani suruani juoksemalla, jos en saa suunniteltua ohjelmaa tuleville viikoille kisaa silmällä pitäen enkä sitten saa kokonaisuutta haltuun, vaan räpiköin päivän kerrallaan uuvuttaen itseni. 

Kerroin huolestani miehelleni ja Running Academyn valmennusjohdolle ja sain treenien suunnitteluun aivan loistavaa apua, iso kiitos <3. Nyt minulla on siis ohjelma valmiina heinäkuun 14. päivään asti, jolloin juoksen tuon Pallas - Hetta polku-ultran. 

Maanantaina tein polkupitkiksen (2:48:50, 22.19 km, avg 143 bpm), jonka aikana sain mahtavan treenin Pallaksen mahdollisiin sääolosuhteisiin. Juoksun aikana paistoi aurinko, oli hetkellisesti varsin tuulista, satoi vettä, ukkosti ja kaiken kruunasi raju raekuuro, jolloin jouduin menemään hetkeksi puun alle suojaan sormenpään kokoisia rakeita. Sääsketkin löysivät tiensä olkapäälleni - täydellinen olosuhdetreeni siis :D

Tiistaina pidin treenilepoa koulutusmatkan muodossa ja keskiviikkona suunnistin uusien Hoka One One Challenger ATR 4 -polkujuoksukenkien testaukseen mäkitreenin muodossa (1:03:26, 7.22km, avg 154 bpm). Ostin kengät koulutusmatkalta Oulusta, koska Terwamaratonilta voittamani lahjakortti kävi vain Oulun Intersporttiin. Lyhyellä testauksella kengät tuntuivat toimivan hienosti ja erityisen tyytyväinen olin kenkien pitoon ylämäessä, kalliollakin. Asfalttiin kengät tuntuivat lähes imeytyvän kiinni :). Ostin kengät sillä ajatuksella, että juoksisin niillä Pallaksen polku-ultran. Täytyy vielä tehdä muutama testilenkki ennen kuin uskallan tehdä kenkävalinnan kisaan. Toinen vaihtoehto on Inov8 Roclite 280, joka on täysin toisen tyyppinen polkujuoksukenkä (jalassa maanantain pitkiksellä).

Torstaina tein lyhyen lihaskuntotreenin kotona (35:07, avg 116 bpm), erityisesti treenaan kotitreeneissä keskivartaloa. Perjantaina lähdimme taas reissuun, otin päivän levon kannalta ja siirsin suunnitellun kevyen lenkin sunnuntaille.

Lauantaina luulin tekeväni suunnitelman mukaan vauhtitreenin, mutta juoksusta tuli ilmeisesti edellisen illan yhdestä viinilasillisesta johtuen maksimitreeni (55:47, 9.17 km, avg 157 bpm). En normaalisti juo alkoholia juuri ollenkaan, joten ajattelen, että pienikin määrä alkoholia voi vaikuttaa seuraavan päivän treeniin. Ilma oli painostava, mutta en usko sykkeiden siitä syystä nousseen näin korkeiksi. Vauhtikaan ei  vedoissa ollut mitenkään erityisen kova, joten tulkitsen korkeiden sykkeiden todellakin johtuneen viime viikkojen stressistä, viinistä ja huonosti nukutusta yöstä. Treeni oli vetotreeni - viisi 800 metrin vetoa neljän minuutin palautuksilla, viimeisessä vedossa sain sykkeet jopa omaan maksimiini (186 bpm).

Sunnuntaina kävin helteisen hölkyttelyn maantie-polkukombolla (1:01:52, 8.56 km, avg 141 bpm). Keskisyke olisi saanut tälläkin lenkillä olla helposti 10 pykälää matalammalla, joten kävely-juoksulenkkejä on tiedossa tulevina viikkoina. Hieman ihmettelen noita sykkeiden karkailuja viime aikoina... toisaalta stressi on kyllä ollut valtava, joten ehkä on annettava vain itselle aikaa palautua henkisestä kuormituksesta.

Tällä viikolla pääsin siis taas kiinni tavalliseen treenaamiseen viime viikkojen haasteiden ja reissailujen jälkeen. Juoksukilometrejä kertyi mukavat 47.2 kilometriä ja aikaa treenaamiseen käytin kokonaisuudessaan 6 tuntia ja 25 minuuttia. Ensi viikolle suunnitelmissa on ultramatkoja varten suunniteltu rypästreeni, jossa kolmen päivän aikana tehdään kolme pitkää juoksutreeniä, sitä rääkkiä odotellessa... :)

- Maijaliisa 

Saat kätevästi tiedon uudesta postauksesta seuraamalla blogini Facebooksivuja tai ottamalla blogini seurantaan Blogit.fi tai Bloglovin' -sivustoilla. 

Jos haluat seurata blogini sometilejä, löydät ne täältä: 

Facebook
Instagram
Twitter
YouTube

 

 

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.