Ateljé: Kuvataiteilija Paul Kingsley Squire

Mielikuvani

 

Lontoon keskipäivän ruuhka nostaa pulssini ja olen taas myöhässä. Minua odottaa Silverlinen studioiden edessä kiharatukkainen, Van Goghia muistuttava mies. Olen hengästynyt ja pahoittelen myöhästymistä. Saavun Paul Kingley Squiren, 48, studiolle, jossa soi klassinen musiikki, ja aika tuntuu pysähtyneeltä. Paul kaataa minulle kahvia espressopannusta niin hitaasti, että rauhoitun hetkessä.

Paul Kinsgley on itseoppinut kuvataiteilija, joka maalaa enimmäkseen abstrakteja maisemia ja henkilökuvia.

”Kun tulen studiolle, alan tekemään piirustuksia. Se on vain keskittymistä, mielen keskittämistä ja harjoittamista. En näytä piirustuksia kenellekään vaan ne ovat vain harjoituksia. Kaikessa ei voi olla mestari. ”

Nuorena Paul haaveili menevänsä taideyliopistoon. Haastattelu ei kuitenkaan mennyt hyvin ja opettajat näkivät ettei hän ollut vielä valmis. Hän ei tiennyt paljoakaan taidehistoriasta, vaan oli todella kiinnostunut musiikista. Hän soitti rockbändissä 20-vuotiaana, mutta musiikkiura jäi sikseen kun hän tapasi vaimonsa ja sai perheen. 1990-luvulla Paul ryhtyi tekemään työkseen graafisia töitä ja luomaan internetsivuja yrityksille ensimmäisellä Photoshopilla. Se loi hänelle uudenlaisen kulman visuaaliseen työhön. Lopulta Paul alkoi haaveilemaan, että hän voisi luoda jotain uniikkia. ”Tekisin jotain, mitä olisi maailmassa vain yksi kappale. Siitä tuli lopulta pakkomielle, ja niin minusta tuli kuvataiteilija.”

 

 

Paulin maisemataulut ovat Jackson Pollockin tyyliin abstrakteja ja orgaanisia.  Ennen maalauksen aloittamista, hän ei näe mielessään valmista kuvaa tyhjällä taululla vaan jokainen maalaus on kuin matka. Hän voi työskennellä tunteja kokien sen hyvin meditatiivisena. ”Maalaan intensiivisesti. Teokset kuvaavat minua ja siirrän niihin tavallaan energiaani. Esimerkiksi luonto on aina läsnä, joka aina muuttuu. Jos otat kuvan vesiputouksesta, se jähmettyy. Se on efekti, jonka haluan tallentaa maalauksessani. Pysähtynyt hetki luonnosta, joka muuttuu jatkuvasti”.

Koska Paul työskentelee mielellään yksin, hän maalaa henkilökuvansa valokuvista. Hän ottaa paljon kuvia maalattavasta ja valitsee niistä mielenkiintoisimman. Maalauksien tyyli on vahvasti ekspressionistinen, mutta Paul haluaa silti pitää yhdennäköisyyden kuvan ja henkilön välillä. Hän sanoo, ettei halua maalata hymyileviä naamoja, kuten ihmiset tekevät kameralle. Hän haluaa kuvata syvempiä tunteita ja mielialoja, jotka hän saa ihmisen persoonasta ja elämäntilanteesta. ”On todella rajoittavaa kun yrittää saada jotain oikein. Joten jos huomaan, ettei jokin toimi, yritän hyödyntää virheitä ja kokeilla uusia tekniikoita. Useat taiteilijat yrittävät kopioida toisiaan, mutta yritän pysyä rehellisenä itselleni. ”

Paulin maalauksia inspiroivat nykytaiteilijat Glenn Brown, Paul Wright, Colin Davidson ja Frank Auerbach. Innostuksissaan hän onnistuu luettelemaan pitkän listan hänen ihailemiaan taiteilijoita, kuten Lucian Freud, Francis Bacon ja Vincent Van Gogh. Pääinspiraatio on kuitenkin maalaus itsessään. Esimerkiksi Frank Auerback maalasi niin paksulla maalilla, että pystyi jatkamaan maalausta vielä seuraavanakin päivänä.

 

 

”Minulla ei ole värejä mitä en käyttäisi. Koska tein paljon graafista suunnittelua, joidenkin mielestä käytän liikaa värejä. Taidekoulussa opetetaan paljon arvokasta väritekniikkaa, mutta en välitä väriopeista. Joskus värini eivät luonnostaan istu toisiinsa, mutta en rajoita itseäni sen perusteella vaan luotan vaistooni.”

Studiollaan Paul kuuntelee paljon musiikkia, koska se luo meditatiivisen tunnelman. Hän kuuntelee musiikkia nykyklassistesta rock-musiikkiin, ja innostuu jälleen luettelemaan pitkän listan lempiyhtyeitään: A Winged Victory for the Sullen, Ludovico Einaudi, Trentemoller, Ben Sailsbury & Geoff Barrow, Max Richter, Jon Hopkins, Nils Frahm…

Olemme onnekkaita, kun meillä on koko musiikkihistoria käsissämme! Rakastan vieläkin luoda musiikkia, mutta sen media on minulle ongelma. Kenelläkään ei ole aikaa tai kiinnostusta kuunnella musiikkia kuten maalausta. Maalaukselle täytyy antaa enemmän aikaa galleriassa tai museossa, koska se vaatii sitä. Ilman aikaa maalausta on mahdotonta lukea.”

 

 

”Maalaukseni ovat snapshot-tyylisiä kuvia maailmoista, joissa käyn. Kukaan muu ei voi tehdä työtäni, ja minulle on tärkeää ettei kukaan voi kopioida töitäni. Kun teos on valmis, yleensä siihen muodostuu viha-rakkaus-suhde enkä osaa enää suhtautua siihen. Se ei ole hyvä tai paha, se vain on. Kun olen poissa, työni jää tänne.”

 

 

”Unelmani on luoda taidetta niin kauan kuin elän. Haluan tehdä tätä vielä kuolinvuoteella ja aina löytää uusia tapoja tehdä taidetta ja esitellä sitä.  Vanhempani eivät olleet taiteilijoita, eivätkä kannustaneet minua paljoakaan taiteen pariin. Isäni kuoli hiljattain, mutta ennen kuolemaansa hän osti muutaman tauluni.”

Kysyin Paulilta, voiko taide voi muuttaa maailmaa. Hän hämmentyi ja pyysi saada aikaa vastaukseen. Päädyimme lopulta puhumaan politiikasta ja nykyisestä Euroopan ilmapiiristä.

”Tämä koko terrorismi-juttu alkoi jo kun aloimme leikkimään Lähi-Idässä. Ajattelen, että kaikki alkoi jo 9/11-iskuista, ja niistä päätöksistä, jotka teimme silloin. Nyt on jo kokonainen sukupolvi kasvanut vihaamaan Englantia, Ranskaa ja Yhdysvaltoja, koska maat ovat pommittaneet heidän perheensä ja ystävänsä. Ja se on todella vaikeaa. Mutta mielestäni pätemisen sijaan on tärkeämpää olla vain hyvä ihminen itselleen, jotta voi olla hyvä ihminen muille. Pelko on kuin sairaus, joka levittää ihmiset sanomaan sitä ja tuota. Ihmiset tarvitsevat jotain korkeimpia tasoja. Ja he sanovat, että elämme nyt synkkiä aikoja, mutta uskon, että sille on tarkoitus. Mutta palatakseni kysymykseesi, voiko taide muuttaa maailmaa? Ehkä lopulta. Lopulta. Toivottavasti, joku voisi inspiroitua taiteeni kautta ajattelemaan, että maailma on kaunis ja arvokas.”

Jätin kotoisan ja lämpimän studion taakseni. Kotimatkalla istuin ruuhkaisessa ja meluisessa Lontoon metrossa mieleni täynnä rauhaa. Miten jollain voikaan olla sellainen taito?

 

Tutustu Paul Squiren töihin www.paulsquire.com

X,

Daniéla

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.