Sovittua satua

Ladataan...
MimmuK.

Satuin törmäämään pari viikkoa sitten Iltalehden uutiseen jossa oli artikkeli kyseenalaisista mainoslauseista kosmetiikanalalla. Ja päädyinkin lukemaan aiheesta hieman enemmän. 

Näihin lauseisiinhan törmää jokaisessa naisten lehdessä ja jokaisessa kosmetiikkamainoksessa, lähes päivittäin. Ei siis ole ihme että ihmiset rientävät ostamaan purkin rasvaa joka lupaa 40% vähemmän ryppyjä..

On siis sallittua kehua tuotetta mainoksessa mutta pitää kiinnittää huomiota siihen miten tuotetta kehutaan. Yltiömäiset lupaukset ja prosenttien heittely ilmaan tuskin tarkoittavat että tuote antaa sitä mitä lupaa.. Tai itse ainakin tuijotan numeroihin, jos joku sanoo purkin tekstissä että "hei mä pääsin eroon mun ongelmista tän tuotteen avulla" olen seuraavaksi kosmetiikkahyllyllä laittamassa tuotetta koriin..
Jos näin olisi, minä olisin perseaukinen nuori nainen jolla kaapissaan on 200 eri merkkistä laastipurkkia.. 

Ihmisille annetaan mediassa viesti että vanhentuminen on väärin ja ettei kukaan halua vanhentua. Ikääntyminen on "kiellettyä". Pienimmätkin rypyt täytyy täyttää jonkin sortin seerumilla tai voiteella.

Olen myös kiinnittänyt huomiota ns. testituloksiin. Jotka löytyvät siis sillä pienimmällä printillä purkin kyljen alareunasta.. 8/10 TUNSI ihonsa pehmeämmäksi tai kiinteämmäksi jne.. Ja tämän perusteella ihmiset ostavat rasvaa kiinteyttääkseen. Vaikka varsinaisia tuloksia ei purkin kyljessä mainitakkaan.

Latinalaiskielen sanoja on helppo käyttää sillä sehän kuulostaa aika fiksulta ja todella tutkimusmaiselta?

In Vitro.

Hmm ylläolevasta mieleeni tulisi jokin supertutkimus jossa on ollut 50 ihmistä kokeilemassa rasvoja jonka jälkeen heidät on mitattu ja analysoitu. On prosentteja on excel taulukkoa on ennen-ja jälkeen kuvia...
Vaikka todellisuudessa testi on tehty koeputkessa... 

Otteita kuluttajaviraston sivuilta:
-Jos mainonnassa esitetään tuotteen ominaisuuksista esim. tarkkoja prosenttilukuja tai muita tosiasiaväitteitä, on helposti havaittavalla tavalla kerrottava myös, minkälaiseen tutkimukseen ja otantaan tulos perustuu. 
-Kun tuotteella kerrotaan olevan hellivä ja suojaava koostumus, kyseessä on kauppiaallinen kehuminen. Kun tuotteen sen sijaan kerrotaan silottavan ryppyjä tai pidentävän ripsiä 60 %, kyseessä on tosiasiaväite, joka on voitava osoittaa todeksi luotettavin tutkimustuloksin.  
-Kun mainoksessa luvataan: ”Uudistunut hoitoaine – kaksi kertaa kiiltävämmät hiukset”, kyseessä on tosiasiaväite ja mainoksessa on kerrottava, minkälaiseen tutkimukseen tulos perustuu. 
 

Onneksi ihmiset ovat nykypäivänä kyynisempiä kosmetiikkamainoksiin. Ja näkevät suoralta kädeltä kuinka paljon kuvia on käsitelty ja sen että mainoslauseet ovat pelkästään myyntikikkoja.  Ja äärimmäisen huvittavia ovat myös vaatemainokset joista on malleilta leikattu pois käsi tai suhteessa vartaloon pää on aivan liian iso.. 

Koputan päätäni jokaisen kosmetiikkamainoksen nähdessäni!
Vaikka ne kuinka lupaavat ihoani silottaa, ja kuinka ne kahdessa viikossa silottavatkaan jo alkaneet ryppyni!
Kuinka mömmöjä käyttäessäni ihoni suorastaan alkaa säteilemään ja voin henkisestikin niiin loistavasti kun käytän tuota yli 100euron arvoista seerumia!!!! Ja miten pääsenkään hetkessä eroon selluliitista kun joka ilta rasvaan persettäni!!!

Uaaaahh, olisihan se elämä niin paljon helpompaa jos olisi niin sinisilmäinen kaikelle tälle ihanalle jota meille tarjotaan.. :)

Nykyisin luotan perusvoiteiden pyhään voimaan. Ja jos se tuoksuu ihanalta, ostan sen.. Tai jos se tuntuu omasta mielestäni hyvältä ihollani, ostan sen.. Mutta en sen perusteella että luvataan että vähentää tai poistaa jotakin, koska todellisuudessa, OIKEASTI, kuinka moni rasva nyt sellaista saa aikaan.. Kyllä se on se ruokavalio ja elämäntavat joilla voi ihoonsa vaikuttaa. Niin ja lisäys: ME VANHETAAN. Se vain pitää hyväksyä.. Jos ei niin voihan käydä täyttämässä naamaansa Botoxilla ;)

Lähteet:

http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/2745

sekä 

http://www.kuluttajavirasto/kosmetiikanmainonnanpelisaannot

http://www.iltalehti.fi/kauneus/2012020315160589_ka.shtml

 

 

Share
Ladataan...

Kommentit

zara (Ei varmistettu)

Niinpä,miten joku VOIDE voi poistattaa rypyt noin vaan,simsalabim!Yhden ripsarimainoksen alareunassa luki,että kuvauksissa on käytetty irtoripsiä.Ja ihminen vanhenee,sehän on luonnollista.Valitettavasti vanhenemista ei vaan oikein kunnioiteta länsimaisessa yhteiskunnassa.)=

MimmuK.

Näin on! Haluaisin niin kovasti uskoa että se voisi olla mahdollista mutta herätys todellisuuteen.! :) 

Joo muistankin jonkun jutun kun tuli se HALOO että kas tämä ripsari ei nyt ihan annakkaan sellaisia 10cm ripsiä kuten mainoksessa, ja silloin valmistaja joutui myöntämään että ovat käyttäneet tekoripsiä mainoksen teossa. 

Vanheneminen taitaa olla niitä asioita joita ihmiset pelkäävät koska eivät pysty siihen vaikuttamaan/estämään muutakuin sitten leikkauksilla ja täyteaineilla. 

Mutta luonnonlapset jotka antavat itsensä ikääntyä voittavat!

Kommentoi

Ladataan...