Ladataan...
MinnaEveliina

Long time no see! Anteeksi hirveästi tämä pitkä hiljaisuus. Nyt on ollut vain niiiiin paljon kaikkea, että ei yksinkertaisesti ole rahkeet riittäneet ihan joka asiaan. Kaikkea kivaa on kuitenkin tulon päällä ja kunhan tämä arki tästä alkaa taas normaalisti rullaamaan niin blogikin rupeaa päivittymään normaalisti!:)

Mutta tosiaan, olin tuossa muutama viikko sitten taas personaltrainer koulussa ja aiheena meillä oli kuntosalitreenaaminen. Ajattelin nyt teille muutaman tärkeän asian, mitä kannattaa huomioida, kun rupeaa treenaamaan kuntosalilla. 

Ensin hieman sanastoa, että tiedetään mistä puhutaan.

Toistot = Toisto tarkoittaa yksittäistä liikesuoritusta. Esimerkiksi kun menet kyykkyyn ja nouset takaisin ylös.

Sarja = Toisiaan seuraavien liikesuoritusten summa. Eli kun teet vaikka 10 kyykkyä, on tämä yksi sarja.

Kuorma = Eli painot liikkeessä.

Palautus = Lepo liikkeiden sekä sarjojen välissä. 

Monesti on kuullut, kuinka on sanottu, ettei jaksa käydä salilla sen tylsyyden takia. Kuvitellaan, että sielä pitää hinkata vain muutamaa liikettä peräkanaa ja treenissä menee ikuisuus. Näin kuitenkaan ei ole. On monia eri tapoja treenata salilla, eikä sen todellakaan tarvitse olla tylsää. Tässä teille muutama esimerkki.

Paikkaharjoittelu = Tämä on se käytetyin menetelmä salilla. Paikkaharjoittelussa tehdään siis yksi liike kerrallaan ja siirrytään sitten seuraavaan. Eli tehdään esimerkiksi kyykkyjä 3 sarjaa 12 toistoa ja sen jälkeen siirrytään penkkipunnerrukseen. 

Kiertoharjoittelu = Kiertoharjoittelussa liikkeet tehdään taas niin sanotusti kierroksina. Eli ensin tehdään yhtä liikettä esimerkiksi 12 toistoa ja sen jälkeen siirrytään seuraavaan liikkeeseen ja niin edelleen. Kun kaikki liikkeet on tehty kerran, pidetään tauko ja lähdetään tekemään uutta kierrosta. 

Patteriharjoittelu = Patteriharjoittelussa on nimensä mukaisesti esimerkiksi kolme eri patteria. Yhteen patteriin kuuluu aina 3-6 liikettä. Yhtä patteria tehdään 2-4 kierrosta, jonka jälkeen pidetään palautus ja siirrytään seuraavaan patteriin. Yksi patteri sisältää aina eri lihasryhmiä kuormittavia liikkeitä. 

Aerobinen yhdistelmäharjoittelu = Tässä menetelmässä yhdistetään aerobista sekä kuntosaliharjoittelua. Voi esimerkiksi pyöräillä kuntopyörää 15 minuuttia jonka jälkeen tehdään 2-3 kierrosta kuntosaliharjoittelua ja taas sen jälkeen kuntopyörällä 15 minuuttia. 

Toiminnallinen lihaskuntoharjoittelu = Tämän harjoittelun tavoitteena on jokapäiväisten askareiden helpottaminen tai urheilusuorituksen hiominen huippuunsa. Toiminnallisessa lihaskuntoharjoittelussa kuormitetaan monia eri lihasryhmiä samaan aikaan. 

Eli siis vaihtoehtojahan on todella monia. Ja kuntosalitreenin pystyy tekemään myös hyvinkin nopeasti, kunhan vain valitsee liikkeet oikein. Eli monia lihasryhmiä kuormittavat liikkeet ovat hyviä, jos siellä salilla ei paljoa aikaa ole kulutettavaksi.  

Tästä aiheesta olisi vielä vaikka kuinka paljon kirjoitettavaa! Tuolla koulussa oppii niin paljon uutta ja haluan jakaa oppimaani myös teidän kanssa!:) Eli aiheesta siis vielä varmasti tulossa lisää postauksia. Nyt kuitenkin ihanaa loppuviikkoa kaikille ja palaillaan <3

Share

Ladataan...
MinnaEveliina

Kun alkuviikosta kirjoitin levon merkityksestä ja palautumisesta, ajattelin jatkaa hieman samalla teemalla tänäänkin. Nimittäin stressistä ja sen vaikutuksista ihmiseen. Jokainenhan meistä kokee stressin eri tavalla ja toiset stressaantuu helpommin kuin toiset. Itse olen aina ajatellut itsestäni, että minä en helposti stressaannu. Tai tottahan se onkin. Aika paljon vaaditaan, että minua rupeaa jokin asia stressaamaan, kun taas toiset ovat luonteeltaan sellaisia, että keksivät mistä milloinkin aiheen. 

Kuitenkin vuosi sitten, kun olin opparia vaille valmis sosionomi, oli minulla aika menevä talvi. Kirjoitin siis opinnäytetyötäni ja kävin töissä sekä paria kurssia vielä koulussa samaan aikaan. Silloin minulle alkoi näkyä stressin oireita. Hassua tässä on se, että silloin vuosi sitten en osannut oikein yhdistää näitä kaikkia oireita ja tekijöitä yhteen, mutta nyt vasta jälkeenpäin sen on hoksannut. Kun olin aina ajatellut, etten mistään stressaa, niin eihän se silloinkaan ollut vaihtoehtona.

No, miten ne oireet sitten näkyi? Minulla on koko ikäni ollut atooppinen ihottuma, joka on pysynyt hyvin kurissa jo vuosia. Mutta sitten, vuosi sitten, se puhkesi todella pahana. Ihottumaa alkoi tulemaan ensin taipeisiin, mikä nyt silloin tällöin olikin normaalia, jos söin suklaata esimerkiksi. Sitten se alkoi levitä, jalkoihin, käsivarsille, kaulaan, rintakehään ja lopuksi naamaan. Kun aamulla heräsin, olo oli kuin jyrän alle jäänyt. Naama turvoksissa ja hilseilevä ja KUTISI. Siis se kutina, ihan oikeasti se oli jotain ihan järkyttävää. Vain ne, joilla oikeasti on atooppinen iho kunnolla kutissut, tietävät miltä se tuntuu. Olisin voinut raapia sitä vaikka millä. Mutta heti kun raapi, veri lensi ja kutina paheni. 

Joka aamu herätessä ja katsoessa peiliin teki vain mieli mennä takaisin sänkyyn. Meikkejä oli ihan turha käyttää, koska ne vain karisivat pois päivän aikana kuivalta iholta pois. Töissä kyseltiin, koulussa kyseltiin, joka paikassa kyseltiin, että mikä ihme sinulla oikein on? Ihmiset tuijottivat, jotkut hienovaraisesti ja jotkut ei :D Töissä olin kun perseeseen ammuttu karhu suoraansanottuna, olin hyvin lyhytpinnainen ja tiuskin kokoajan. Sitäkään em itse huomannut. 

Kaikkia rasvoja tuli kokeiltua, sinä talvena minulla meni enemmän rahaa varmaan rasvoihin kun omaan vuorkaan! Ne ei meinaa ole mitään halpoja. Mikään ei auttanut. Olin myös hyvin kortisonivastainen, joten se ei siis ollut vaihtoehtona. 

Mielestäni ihottumani johtui joko uudesta asunnosta, talvesta, työpaikasta tai jostain ruoasta. Joten tämän takia tuli oltua myös jos jonkinmoisella ruokavaliolla. Ilman viljaa, ilman maitoa, ilman tiettyjä hedelmiä, siis lista on loputon. Kävin allergiatesteissä, mutta mitään merkittävää ei näkynyt. Tilanne oli siis aivan mahdoton. Netissä googletin melkein joka päivä "atooppinen iho" "ihottuma" mikä auttaa ihottumaan" ym. 

No, sitten pääsin ihotautipolille helmikuussa ja minut määrättiin valohoitoon ja käyttämään sitä kortisoonia. Ihottuma lähti tietenkin pois. Joten valohoidosta todella hyvät kokemukset. Mutta mikä muu lähti keväällä pois? Stressi. Valmistuin koulusta ja työt sujui mukavasti. 

Ihminset siis todellakin reagoivat stressiin eri tavoin. Monet voivat reagoida esimerkiksi vatsalla, tai pääkipuna esimerkiksi. Mutta myös iho on sellainen, jota kannattaisi seurata tarkemmin. Nykyään uskon todella, että henkisellä hyvinvoinnilla ja ihon hyvinvoinnilla on yhteys. Tämä kokemus on opettanut minua paljon. Nykypäivänä joudun valitettavasti myöntämään, että kyllä minäkin stressaan ja se todellakin sitten näkyy!

Lopuksi vielä hieman kuvia, millaiselta olen näyttänyt vuosi sitten. Oikein ihanaa loppuviikkoa kaikille ja tehkää jotain rentouttavaa viikonlopun aikana <3

 

Share

Ladataan...
MinnaEveliina

Ah, maanantaista rupee pian tulemaan mun suosikkipäivä! Ei aivan viä, mutta melkein. Nykyään en enää ymmärrä, minkä ihmeen takia siitä yritetään tehdä niin negatiivista päivää. Mutta se ei nyt kuitenkaan ole tämän jutun aihe, vaikka siitäkin voisin melko romaanin kirjoittaa ;) Ajattelin kirjoittaa hieman palautumisesta. 

Tasapainohan on kaikkikaikessa kun on kyse liikunnasta, ravinnosta ja levosta. Useimmiten sitä kuitenkin käy niin, että joku näistä kolmesta on retuperällä ja sitten ihmetellään, miksei tuloksia tule. Minä voin ainakin rehellisesti sanoa, että vaikein noista kolmesta on minulle ravinnosta huolehtiminen. Tai kyllähän minä nyt syön, mutta herkuttelu menee silloin tällöin hieman överiksi. Ja siis tarkoitan nyt överiksi omiin tavoitteisiini nähden. Herkuttelussa sinänsä ei mitään väärää ole.

Näistä kolmesta: liikunta, ravinto ja lepo, on lepo erittäin tärkeässä roolissa. Miksi? Silloin kun levätään, keho palautuu arjen rasitteista ja treeneistä. Kroppa siis kerää energiavarastoja, palauttaa hormonitoimintoja sekä nostaa fyysistä suorituskykyä. Tämä kaikki tapahtuu siis levossa. Joten on hyvin tärkeää, että pidetään myös niitä lepopäiviä. Itse pidän viikossa noin kaksi kokonaista lepopäivää, jolloin en tee siis MITÄÄN treeniä. Olen kokenut tämän toimivaksi. 

Miten muuten voi sitten edesauttaa palautumista treeneistä, muutakuin ne kokonaiset lepopäivät? Tässä muutama niksi

  • Juo vettä treenin jälkeen, näin täytät treenin aikana menetetyn nestetasapainon
  • Syö treenin jälkeen! Hiilihydraatteja ja proteiinia olisi hyvä saada tällä aterialla. Jos et pääse heti syömään kunnon ruokaa, ota mukaan edes jokin pieni nopea välipala, jonka voit syödä heti treenin jälkeen.
  • Loppujäähdyttele! Pienet nopeat venytykset ja rauhallinen kävely esimerkiksi juoksumatolla.
  • Lepopäivinä voi tehdä hieman pitempiä venyttelyjä tai foamrollerilla rullailla.
  • Nuku riittävästi! Uni on viimeisin, mistä kannattaa tinkiä.
  • Harrasta mielekästä liikuntaa, sellaista mistä juuri sinä pidät ja joka tuottaa sinulle iloa.

Siinä muutama vinkki. Minunkin on hyvä välillä näitä uudelleen kerrata, koska venyttely on ainakin omalla kohdalla sellainen joka meinaa unohtua. Äkkiä vain salilta kotiin syömään ja sitten ollaankin jumissa :D. Muistakaa siis pitää kehostanne myös huolta palautumisen merkeissä, Aina ei tarvitse mennä sata lasissa ja hiki otsalla :)!

Oikein ihanaa alkanutta viikkoa kaikille<3

 

Share

Pages