Ladataan...
MinnaEveliina

Ihanaa alkanutta viikkoa kaikille! Täällä mennään vielä puolikuntoisena, koko viikonlopun sai maata sängyssä peittojen alla kuumeessa. Ei kiva. Mutta pitää sitä välillä sairastaakkin ilmeisesti. 

Tänään ajattelin kirjoittaa teille hieman aiheesta työmatkat. Tai oikeastaan antaa vinkin helmikuun haasteeseen, miten sitä myös voi suorittaa. Helmikuun haasteenahan siis on lisätä arkiaktiivisuutta siihen omaan arkeen, jos joku ei vielä tiennyt. Olemme jo käyneet läpi hieman istumisen huonoja puolia ja haasteeseen on myös kuulunut vähentää istumista. Kuinka moni on toteuttanut?:D Ei niin helppoa kuin luulisi. Viime postauksessa kirjoitinkin arkiliikunnasta yleisesti ja siitä kuinka tärkeää se oikeasti on. 

Kuinka monella teistä on töihin pidempi kuin kilometrin matka töihin? Entä kuina moni kulkee sen autolla? Nykypäivänä on niin helppoa kulkea paikasta a paikkaan b autolla, bussilla tai vaikka kaverin kyytissä. Sitten kun päästään töistä takaisin kotiin 8h työpäivän jälkeen, ollaan ihan väsyneitä. Hyvässä lykyssä siellä kotona odottaa nälkäiset lapset (ja puoliso :D), joille saa ruveta kokkaamaan ja muut pakolliset kotiaskareet. Nopeaa se päivä onkin pulkassa ja illalla ajattelee, että eipä sitä tullut mentyä tänäänkään lenkille kun ei jaksanut/kerennyt.

Monille yksinkertaisesi arjen pyörittäminen vie jo niin paljon energiaa ja aikaa, ettei ylimääräiselle liikunalle yksinkertaisesti riitä powerit. Eikä tässä siis ole mitään väärää ja se on ihan ymmärrettävää. Mutta nyt annan pienen vinkin, josta voit joko ottaa koppia, tai sitten et. Tästä voi tehdä pysyvän muutoksen elämäänsä ja arkeen, joka vaikuttaa siihen varmasti positiivisesti.

Entä jos et menisikään sinne töihin autolla? Tai menisit vain osan matkasta? Entä jos voisit jättää auton vaikka 15 minuutin päähän töistä, ajaa auton siihen ja kävellä loput matkasta. Tai vaikka 20min päähän? Mieti, 5 päivänä viikossa kävelisit päivässä yhteensä 40min reippaasti. Se tekee viikossa jo 3h20min. Kun tulet kotiin, vaikkakin hieman myöhemmin kuin mitä silloin jos ajaisit autolla koko matkan, niin olisit jo tehnyt päivän lenkkisi. Voisiko jopa olla, että energiaa piisaisi loppupäiväksi enemmän? Minun mielestäni ainakin kokeilemisen arvoinen juttu! Pistäkääpä mietintään.

Toivottavasti on ollut mukava maanantai<3

 

Share

Ladataan...
MinnaEveliina

Voi että se on helmikuu jo pian puolessa välissä ja haasteet sen kuin lisääntyvät. Kiinnitittekö menneellä viikolla istumiseen? Oli mielenkiintoista huomata, kuinka paljon sitä oikeasti joka paikassa automaattisesti tekee. Busseissa, metrossa, töissä, kotona ja kaverin luona esimerkiksi. Varsinkin jos työ on istumatyötä, kiinnittäkää sen ulkopuolella huomiota istumiseen. Tai oikeastaan sen välttämiseen :D! Mutta se siitä, seuraavaan aiheeseen. 

Tiesittekö, että viimeisen 30- vuoden aikana ihmisten energiankulutus on vähentynyt n. 100kcal päivässä. Mutta kun sitä ihan järjellä ajattelee, niin kyllähän ennenvanhaan työt oli paljon raskaampia fyysisesti ja harva omisti autoa ja liikuttiin enemmän apostolin kyydillä. Siitä, että ollaan tiedostettu tämä, on jo hyvä juttu. Mutta kuinka paljon some ja joka paikka pursuaa hienoja kuntosalitreenejä ja mahtavia uusia harrastuslajeja ja kovatehoista liikuntaa? " Vain 10min HIIT- treeni, tee tämä 4 kertaa viikossa ja kuntosi kohenee huomattavasti. Jos vuorokaudessa on 24h ja viikossa 7 päivää, se tekee yhteensä 168h (jos laskin oikein :D). Eli 168h harrastat liikuntaa 40min. Mitä teet sen muun ajan?

Nopeat, kovatehoiset liikuntamuodot eivät ole oikotie onneen. Ja sitäpaitsi monille voi olla suuri kynnys harrastaa tälläistä liikuntaa ja ajatellaan, että yhtään vähempi ei taas ole kannattavaa saatika hyödyllistä. VÄÄRIN! Jos ei kiinnosta mennä salille tai käydä jumpassa, ei se haittaa. Keskittykää ennemmin arkiaktiivisuuteen. Ihmiset, jotka harrastavat salia esimerkiksi vaikka 2xviikossa, mutta eivät harrasta arkiliikuntaa yhtään, voivat olla yhtä rappiolla kunnon suhteen, kun ihminen joka ei käy siellä salilla yhtään, mutta tekee esimerkiksi fyysisesti raskaampaa työtä. Enkä nyt tarkoita sitä, että salilla käymisessä ei olisi mitään hyötyä tai hikijumpissa. Tarkoitan sitä, että jos esimerkiksi teet 8h päivän töissä istuen, sen jälkeen käyt 45min jumpassa ja sieltä päästyäsi menet sohvalle. Se ei korvaa passiivisuuden ja istumisen aiheuttamia haittoja!

Eli summasummarum, käyttäkää teidän jalkoja arjessa. Kävelkää sinne töihin, kauppaan, kaverin työ tai vaikka palaveriin jos vain mitenkään on mahdollista. Tauottakaa teidän 8h istumatyöpäivää nousemalla seisomaan, venyttelemällä, hyppimällä, ihan mitä vain. Jos ajatte autolla pitkiä matkoja joka päivä, varatkaa enemmän aikaa ja pysähtykää pari kertaa matkalla. Älkää iskostako päähän sitä, että vain hikipisaroita aiheuttava liikunta on ainut terveyttä edistävä liikuntamuoto, koska näin ei ole! Arkiaktiivisuus on ihan yhtä tärkeää, jos ei vielä tärkeämpääkin. Joten nyt, jos et vielä ennemmin ole tätä toeuttanut, NYT ON SEN AIKA! Osa helmikuun haastetta on lisätä arkiaktiivisuutta.

Olisinkohan taas paasannut tarpeeksi?:D Mutta tässä miettimistä hieman loppuviikoksi!:) Oikein ihanaa loppuviikkoa kaikille<3

 

Share

Ladataan...
MinnaEveliina

Se olisi helmikuu sitten täällä! Kovaa mennään kevättä kohti, pian on lämmintä ja kesä ;). No joo, ehkä siihen on vielä muutama kuukausi aikaa. Helmikuun haasteena on niinkin tärkeä asia kun arkiliikunta. Tästä on tullut sellainen aihe, mistä en vain voi saada tarpeekseni :D! Voisin melkeimpä koko vuoden pitää vain arkiliikuntaa haasteena, mutta se vois jo käydä vähän tylsäksi.

Arkiliikunta on hirmusen tärkeää, mutta tiedättekö mitä? Sitä ei kovin moni kaksjalkanen kyllä hyödynnä päivittäisessä elämässä. Nykyään on autot ja istumatyöt ja mitä vielä? Näiden ansiosta istumisesta on muuten tehty oikeenkin helppoa, ettei ihmisten vain tarvitsisi seistä. Onhan se nyt ihan kamalaa kuluttaa hieman jalkoja. Joka paikkaan, mihin mennään vaikka asioimaankin, pankkiin tai johonkin niin siellä odottaa asiakasta tuoli. Kaikki palaverit yleensä pidetään istualtaan, Juna- tai bussiasemilla on monet rivistöt tuoleja joissa odottaa saapuvaa kyytiä, mihin taas pääsee istumaan. 

No nyt ne faktat sitten pöytään! 

  • Kun istut, energiankulutuksesi putoaa puoleen, jos verrataan seisomiseen. 
  • Hapensaanti hermoissa ja lihaksissa heikentyy ja kuona-aineet kertyvät niihin.
  • Yksinkertaisesti selitettynä, kun istut, ylimääräinen energia kertyy keskivartaloosi. 
  • Istuminen kuormittaa niska- ja hartiaseutua sekä selkää ja näin ollen joka paikkaa rupeaa kolottamaan.
  • Ajan kuluessa vyötärö levenee, verenpaine nousee ja sydän- sekä verisuonisairauksien riskit kasvaa.
  • Lihakset surkastuvat.

Kannattaako sitä istumista sitten niin hanakasti harrastaa? Ei minun mielestäni. Tiedän myös sen, että monet tekevät työtä, missä täytyy istua, mutta ei mikään estä nostamaan sitä pyllyä penkistä vaikka puolentunnin välein hetkeksi. Vähän jaloittelee, käy juomassa vettä tai vessassa ja sitten takaisin hommiin. Jo sekin voi vaikuttaa hyvin positiivisesti kaikkiin noihin negatiivisiin puoliin, mitä äsken luettelin. 

Joten helmikuussa, keskittykää vähän enemmän siihen, miten vietätte valveillaoloaikanne päivässä. Istutteko enemmän vai seisotteko?

 

 

Share

Pages