Normaalipainoinen paljon istuva vs. ylipainoinen vähän istuva yhtä terveitä?

MinnaEveliina

Voi että se on helmikuu jo pian puolessa välissä ja haasteet sen kuin lisääntyvät. Kiinnitittekö menneellä viikolla istumiseen? Oli mielenkiintoista huomata, kuinka paljon sitä oikeasti joka paikassa automaattisesti tekee. Busseissa, metrossa, töissä, kotona ja kaverin luona esimerkiksi. Varsinkin jos työ on istumatyötä, kiinnittäkää sen ulkopuolella huomiota istumiseen. Tai oikeastaan sen välttämiseen :D! Mutta se siitä, seuraavaan aiheeseen. 

Tiesittekö, että viimeisen 30- vuoden aikana ihmisten energiankulutus on vähentynyt n. 100kcal päivässä. Mutta kun sitä ihan järjellä ajattelee, niin kyllähän ennenvanhaan työt oli paljon raskaampia fyysisesti ja harva omisti autoa ja liikuttiin enemmän apostolin kyydillä. Siitä, että ollaan tiedostettu tämä, on jo hyvä juttu. Mutta kuinka paljon some ja joka paikka pursuaa hienoja kuntosalitreenejä ja mahtavia uusia harrastuslajeja ja kovatehoista liikuntaa? " Vain 10min HIIT- treeni, tee tämä 4 kertaa viikossa ja kuntosi kohenee huomattavasti. Jos vuorokaudessa on 24h ja viikossa 7 päivää, se tekee yhteensä 168h (jos laskin oikein :D). Eli 168h harrastat liikuntaa 40min. Mitä teet sen muun ajan?

Nopeat, kovatehoiset liikuntamuodot eivät ole oikotie onneen. Ja sitäpaitsi monille voi olla suuri kynnys harrastaa tälläistä liikuntaa ja ajatellaan, että yhtään vähempi ei taas ole kannattavaa saatika hyödyllistä. VÄÄRIN! Jos ei kiinnosta mennä salille tai käydä jumpassa, ei se haittaa. Keskittykää ennemmin arkiaktiivisuuteen. Ihmiset, jotka harrastavat salia esimerkiksi vaikka 2xviikossa, mutta eivät harrasta arkiliikuntaa yhtään, voivat olla yhtä rappiolla kunnon suhteen, kun ihminen joka ei käy siellä salilla yhtään, mutta tekee esimerkiksi fyysisesti raskaampaa työtä. Enkä nyt tarkoita sitä, että salilla käymisessä ei olisi mitään hyötyä tai hikijumpissa. Tarkoitan sitä, että jos esimerkiksi teet 8h päivän töissä istuen, sen jälkeen käyt 45min jumpassa ja sieltä päästyäsi menet sohvalle. Se ei korvaa passiivisuuden ja istumisen aiheuttamia haittoja!

Eli summasummarum, käyttäkää teidän jalkoja arjessa. Kävelkää sinne töihin, kauppaan, kaverin työ tai vaikka palaveriin jos vain mitenkään on mahdollista. Tauottakaa teidän 8h istumatyöpäivää nousemalla seisomaan, venyttelemällä, hyppimällä, ihan mitä vain. Jos ajatte autolla pitkiä matkoja joka päivä, varatkaa enemmän aikaa ja pysähtykää pari kertaa matkalla. Älkää iskostako päähän sitä, että vain hikipisaroita aiheuttava liikunta on ainut terveyttä edistävä liikuntamuoto, koska näin ei ole! Arkiaktiivisuus on ihan yhtä tärkeää, jos ei vielä tärkeämpääkin. Joten nyt, jos et vielä ennemmin ole tätä toeuttanut, NYT ON SEN AIKA! Osa helmikuun haastetta on lisätä arkiaktiivisuutta.

Olisinkohan taas paasannut tarpeeksi?:D Mutta tässä miettimistä hieman loppuviikoksi!:) Oikein ihanaa loppuviikkoa kaikille<3

 

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.