Hengähdä vähän!

Ladataan...
Minnean muruja

"It`s been a long week!",

-me, in the wednesday morning.

 

Miten se onkin niin, että asioilla on tapana kasaantua samalle viikolle! Eilen, tai jo oikeastaan maanantaina, oli sellainen olo, että tämä viikko on ollut pitkä ja raskas. Siis maanantaina!!! Viikko alkoi väsymyksellä, kiireellä ja uhmalla. Töissä oli porukkaa kipeänä, joten monta tehtävää piti saada suoritettua samaan aikaan. Työkiireisiin kun lisätään mukaan muutama edustustehtävä, pojan neuvola ja fysio sekä muutama pakollinen juokseva asia, niin silloin on jo liikaa kuormitusta yhdelle muikkelille. Kaikkea ei ehdi, ja tulee huono omatunto niistä asioista, joita ei ehdi hoitaa :/

Hiki nousi otsalle, kun säntäilin paikasta toiseen. Kun päivät tekee päivätöitä, töiden jälkeen taistelee taaperon kanssa viettää laatuaikaa perheen parissa, iltaisin kirjoittaa blogia ja roikkuu somessa, ei ole ihme, ettei yöllä saa nukuttua! Hellitä vähän, hyvä nainen!

 

 

Ei mun elämä yleisesti ottaen ole niin kiireistä ja kuluttavaa, etten saisi unta, mutta kun kiire yltyy mahdottomaksi, ja ylisuorittajalla on liian monta rautaa tulessa samaan aikaan, niin tuleehan siinä pakostikin kuuma! Niin, muutama valvottu tai huonosti nukuttu yö ei tosiaankaan ole omiaan parantamaan mielialaa tai vähentämään stressiä. Mitä sitten voi tehdä, kun kaikki hommat on kuitenkin hoidettava? Tekisi mieli ottaa töistä vapaapäivä, tuupata taapero päiväkotiin, sammuttaa kännykkä ja vetää peitto korville. Ja suklaata pitäisi tietenkin olla reilusti!

En kuitenkaan teen niin, vaikka mieli tekisi. Sen sijaan kirjoitin itselleni ylös pienen listan, jota voin lukea läpi silloin, kun tuntuu, että nyt en jaksa.

- Hengähdä lounastauolla! Jos töissä tuntuu olevan liian kiirettä, mene ulos tai hiljaiseen huoneeseen, ja hengähdä hetki. Käy vaikka pieni rauhallinen kävelylenkki, jotta saat happea.

- Muista syödä hyvin! Mun ongelma on, että jos on kiirettä, sorrun epäterveellisiin välipaloihin ja pikaruokaan. Tiedän kuitenkin, että jos mulla on töissä mukana hedelmiä ja ravitsevaa (koti)ruokaa, niin jaksan paremmin.

- Anna miehen hoitaa uhmataistelut! Olen tälläkin saralla ylisuorittaja, ja helposti hoidan kaikki poikaan liittyvät asiat itse, vaikka hyvin tiedän, että mies osaa ja voi hoitaa samat hommat. Silloin, kun tuntuu, että happi loppuu, niin jätä pojat keskenään, ja vetäydy makkariin pieneksi hetkeksi vaikka kuuntelemaan musiikkia, tai lukemaan kirjaa. Rentouttava vaihtoehto on myös pitkä kuuma suihku, jossa tee vähintään yksi hemmottelutoimenpide, kuten kasvonaamio tai ihonkuorinta ja rasvaus. Mikään ei kuitenkaan saa mua rentoutumaan niin hyvin, kun leffateatterin hämärä sali kaikilla herkuilla. Se vaan toimii!

- Lisää liikuntaa! Vaikka tuntuu, ettei aikaa ole, niin liikunnasta saa niin paljon lisäbuustia, että ajan järjestäminen kannattaa! Mun lemppari on vesijuoksu (onko vähän mummomainen harrastus :D ).

- Vähemmän somea, enemmän haleja! Laita kone ja puhelin pois vähintään tuntia ennen nukkumaan menoa. Tee niin, vaikka olisit suunnitellut kirjoittavasti seuraavan päivän postauksen, vastaavasi kommentteihin, tai laittavasi kuvan instaan. Ne voi tehdä myöhemminkin. 

- Mene nukkumaan aikaisemmin! Nukahtaminen ottaa oman aikansa, joten on hyvä rauhoittua jo ajoissa. Mikään ei ole niin ikävää kuin se, että näkee kelloa katsomalla, että 6 tai 7 tunnin päästä pitäisi jo herätä.

- Ja tärkein, anna itselleni armoa! Kun kaikkeen ei voi revetä, ja joskus asioita menee päällekäin, niin koita olla tuntematta huonoa omatuntoa! Ei ole maailmanloppu, jos joku asia jää hoitamatta, tai järjestellään myöhemmäksi. Tärkeämpää on, ettei pää hajoa!

 

 

Miten sinä poistat stressiä? Heitä parhaat vinkit kommenttiboxiin!

Rentoa keskiviikkoa!

Share

Kommentit

kirsihannele

Mikähän siinäkin on, että mulla on ollut ihan samanlainen viikko..Uni ei tule, ei millään. Nyt oli jo kolmas yö peräkkäin, kun olin klo 01.00 hereillä ja kello kuitenkin soi joka arkiaamu 06.30. Kun kello soi, silloin kyllä olen sikeimmässä unessa, tottakai! Nyt sitten väsyttää niin pirskatisti!

Minä en taida edes osata poistaa stressiä millään tavalla, se on sen aikaa kun on..ei siihen auta suklaat, vaikka niitä syön mielelläni, ei kylvyt, ei mikään. Oikeastaan siihen auttaa vain loma, pääsee pois esim. työympäristöstä. Stressihän poistuu onneksi aikanaan, ei se kestä pitkään. Tosin uutta kyllä pukkaa usein sitten päälle, sama kierre jatkuu.

Minnea
Minnean muruja

Mä huomaan juuri siitä unen huononemisesta, että nyt on liikaa lautasella :/ Silloin kun en saa nukuttua, päätän yrittää tehdä stressille ja kiireelle jotain. Muutun melko kiukkuiseksi, jos en saa nukuttua tarpeeksi :D

Nicola (Ei varmistettu) http://nicolamyworld.blogspot.fi/?m=1

Kuulostaa niin tutulta. Se on hyvä olla vaikka joka päivä 15min hiljaisessa huoneessa ja vain olla.

Minnea
Minnean muruja

Niimpä! Pienikin hiljainen hetki auttaa jo helpottamaan stressiä :)

HeidiKaroliinaA. (Ei varmistettu) https://heidi-karoliina-a.blogspot.fi/

Itse olen huomannut väsymyksen pilkahtelevan tasaisin väliajoin tässäkin taloudessa. Viime kesä varsinkin oli raskas, kun suoritin yliopisto-opintoja sekä työskentelin täysillä tunneilla samanaikaisesti. Vaikka voisi kuvitella, ettei opiskelu (varsinkaan yliopistossa) ole raskasta, niin oikeasti se on. Vaikka läsnäoloa ei olisi paljoa, on esseitä, tenttejä, portfolioita... Tekemistä riittää moneksi tunniksi päivässä.

Itse pyrin hillitsemään stressiä siten, että teen joka ilta ennen nukkumaanmenoa jotain mieluisaa (oli se sitten lempparisarjan jakso yms) - en siis mene suoraa "hommista" nukkumaan. Toinen mihin panostan, on liikunta.

Vaikka useasti tuntuu, että blogi jää vähälle huomiolle, on mun mielestä ihan ok, että on aikaa itselle. Blogi odottaa kyllä :)

Minnea
Minnean muruja

Ihan totta! Blogi odottaa kyllä! Pitääpä ottaa tuo mieluisan jutun tekeminen itsellekin tavaksi :)

Ja yliopisto-opiskelu on rankkaa. Itse en edes käynyt töissä tai kirjoittanut blogia samalla, mutta silti hommaa riitti! Melkoista tasapainottelua välillä tämä arki :)

Suvi L (Ei varmistettu) http://pahimpiaonaamut.com

Ihana sanoma! Just nyt elän kanssa viikkoa, jolloin jo maanantaina tuntui että se on ollut liian pitkä. Voi siis olla, että tää vinkkilista tallentui just suosikkeihin jotta löydän sen jatkossakin :"D Mun paras vinkki rentoutumiseen on kuitenkin listat. Kun listaa asiat joille voi tehdä jotakin ja viivaa niitä yli, niin se rauhoittaa mieltä vaikka to do listalla olis miljoona asiaa vielä odottamassa. Yksi asia kerrallaan ja kaikki kyllä järjestyy aina, tavalla tai toisella :) Stressittömämpää loppuviikkoa! <3

Minnea
Minnean muruja

Kiitos :) Mä en oo oikeen listaihmisiä, mut pitää varmaan testata! Jospa se rauhoittaisi.

Rentoa loppuviikkoa sullekin!

hannamariavv (Ei varmistettu) http://www.hannamariav.com

Todella hyvä muistilista! Itsekin pitäisi tälläinen muistaa vähän useammin, etenkin tuo somen poisjättö :)

hanna
www.hannamariav.com

Minnea
Minnean muruja

Kiitti :) Some on kyllä salakavala! Tulee käytettyä ihan huomaamattaan.

Mia K.

Moikka! 

Mä löysin aivan huikeen tuotteen tähän stressinpoistoon... :) tai, lievennykseen, miten vaan! Olen todella skeptinen luonne mitä tulee ns tiettyihin tuotteisiin, mutta silti luotan vaistooni 100%! Ja mun vaisto sanoi, että mm Fitlinen basickombo on huikeaa tavaraa! En vieläkään tajuu miten tää olo on mahdollista, mutta: sain kokeiltavaksi 3 pv setin ja se vaan auttoi!..  Nyt oon käyttäny maaliskuusta asti ja eilen mulla katosi hirvee selkäkipu, joka on ollu seurausta 8 vuotiaana tapahtuneesta hirvikolarista! Ihan älytöntä!? :)

No, moni muukin vaiva on lähtenyt näillä, mutta ne pitää itse kokea ♡♡♡

Ostin tuotteet Johanna Sormuselta www.munbisnes.fi

Kommentoi

Ladataan...