UFF:ilta bongattu: ALEXANDER WANG x H&M

Ladataan...
Missä olet Laura?

 

 

 

Kaksi viikkoa ja kolme päivää lanseeraustilaisuuden jälkeen.

 

 

Laura

 

 

 

Share

Kommentit

Laura Pollari
Laura de Lille

Tää vetää edelleen sanattomaksi.

Laura T.
Missä olet Laura?

Niin tekee.

Aino S

ensimmäinen ajatus: mikä ihmisiä vaivaa...

Laura T.
Missä olet Laura?

Samaa pohdintaa harjoitin itsekin. Enkä minä mikään Jeesus ole, virhearviointeja minäkin teen. Mutta tässä on jotain niin väärää.

Refus (Ei varmistettu)

kapitalismi, ahneus, h&m:n järjettömän nopea sesonkipyöritys.

Vierailija (Ei varmistettu)

Ton tuotteen sai kaikki ilmaiseksi pressi tilaisuudessa... Sitä ei ole ollut myynnisdä siis.
Ehkä se on ollut turha jollekin ja laitettu kiertoon heti.

Tikkunekku (Ei varmistettu)

Plus et melkolailla kaikki menkkahaukan työntekijät sai noi paidat. Eläköön kierrätys!

Laura T.
Missä olet Laura?

Moi Vierailija ja Tikkunekku, kiitos kommenteistanne!

Topin tosiaan sai ilmaiseksi, sen takia käytinkin laskutoimituksena VIP-illan päivämäärää. Tarkoituksenani oli nostaa esiin sitä, kuinka matalalla kynnyksellä vaatteet laitetaan nykyään kiertoon. Ilmaiseksi saadut, väärän kokoiset tai -malliset. Mietin sitäkin, kuinka monella olisi ollut pokkaa viedä Wangin toppi yksinään UFF:in myyntitiskille sen sijaan, että sen voi kasvoitta jättää keräyslaatikkoon.

Sen sijaan, että huutaisin eläköötä kierrätykselle, huutaisin eläköön ei kiitos. Ymmärrän, että sosiaalinen paine paidan vastaanottamiselle varmasti molemmissa tilanteissa oli, mutta on tämä silti vähän surullista.

Wank (Ei varmistettu)

Paita tuli osana lahjapussia, joka saatiin vasta tilaisuudesta lähtiessä. Se oli erillisessä paketissa, josta ei käynyt sisältö ilmi, eikä sen kokoon ollut mahdollista vaikuttaa (one size -tuote). Lahjapussin tarpeellisuus on kyseenalaista, mutta niin on myös jeesustelu tuotteen kierrättämisestä.

Laura T.
Missä olet Laura?

Moro Wank, kiitos kommentista ja tarkennuksesta!

Olet oikeassa. Niin kuin mainitsitkin, puolensa kaikessa.

hanko (Ei varmistettu)

Tuota... Mikä sitten olisi ollut se sinun mielestäsi oikea tapa toimia? Antaa vääränkokoisen/mallisen vaatteen lojua käyttämättömänä kaapissa? Heittää se roskikseen? Kierrätykseen laittaminen on ainakin omasta mielestäni se vastuullisin tapa toimia, koska silloin vaate päätynee omistajalle, joka sitä oikeasti käyttääkin.

Laura T.
Missä olet Laura?

Moi hanko, kiitos kommentistasi! Mikä olisi ollut oikea tapa toimia...erittäin hyvä kysymys.

Lähtökohtaisesti ehkä olisi hyvä miettiä koko goodiebag-hommaa, sitä kuinka tarpeellinen se on. Sitten mietin sellaista, että mitä jos tuotteen kanssa toimisi niin kuin jokaisen uuden, väärän kokoisen/- mallisen, kaupasta hankitun vaatteen kanssa ja palauttaisi sen kauppaan? Jos tuote on hyvin suunniteltu liikkeen asiakaskuntaa ajatellen, sen luulisi löytävän uuden omistajansa paljon nopeammin ja tehokkaammin sitä kautta, varsinkin kun kyseessä on uunituore yhteistyökamppis. UFF:illa se lajitellaan, hinnoitellaan (..) ja kuljetetaan parhaillaan satoja kilometrejä myyntipaikkaan.

MinnaM
Itse Minna Mänttäri

Ohhoh. Olen kyllä tiennyt, että rättien matka kaupasta kirpparilaariin on lyhyt mutta että näin lyhyt. Noh, toivottavasti joku Wangia rakastava tuon topin tuolta bongaa ja käyttää sitä yötäpäivää ainakin seuraavat kaksikymmentä vuotta jonka jälkeen se saa uuden elämän matonkuteena. 

Niin varmaan.

Laura T.
Missä olet Laura?

Joo tämä oli kyllä nopeusennätys. WANGIN MATTO, mikä idea! Kahdenkymmenen vuoden kuluttua: H&M Conscious Collection x A. Wang: Home Edition.

Vierailija (Ei varmistettu)

Eli tiesit tuotteen olevan lahja, ei ostettu mallistotuote?
Toiseksi sellainen asia, että vieraat saivat pussin lähtiessään eikä kukaan varmasti tiennyt mitä se sisälsi..
Pussissa oli myös Trendi lehti ja hiusmuotoilutuote. Ei siinä mitään sosiaalista painetta ollut ottaa pussia vastaan.
Ymmärrän hyvin, että pointti on nopeaa kulutusta vastaan(mikä on hyvä), mutta jotenkin koin tämän jutun olevan aika heikko esitys.

Laura T.
Missä olet Laura?

Moro! Joo, tiesin olevan. Ehkä tässä voidaankin miettiä goodiebagien tarpeellisuutta? Mihin tarpeeseen ne vastaavat? Sitä lähinnä mietin, oli sitten heikko esitys tai ei.

Kiitos kommentista ja keskusteluun osallistumisesta.

Vierailija (Ei varmistettu)

Huh, ei paranna tuota kuvaa yhtään tieto siitä että vaatteita on jaeltu ihmisille, jotka eivät niitä halua/tarvitse! Mainosmielessä tekee tietysti hyvää syytää kamaa ihmisille, varsinkin tuollaista missä on malliston nimi selvästi esillä, mutta samalla se kertoo tuotteen surullisesta laadusta ja tuontantoresursseista.
Kunnon antimainos tuollainen Uff-Wang, joten siinä mielessä jotain positiivistakin.

Laura T.
Missä olet Laura?

Kiitos kommentista.

En ainakaan toistaiseksi ole törmännyt yhdessäkään blogissa päivän asun yhteydessä tähän paitaan, vaikka kaikki sellaisen saivat. Mutta mitäpä minä olen sanomaan, ei ole kyllä ollut jaksamustakaan seurata muotiblogeja lähiaikoina.

Markkinointikikkanahan tällainen täsmäisku on tehokas, mutta en näe siinä juuri mitään kestävää. Vaikka yritän miettiä.

Vierailija (Ei varmistettu)

Surullista on varmasti kaikki kertakäyttö muoti. Toisaalta, jokuhan varmasti käyttää kyseisen malliston tuotteita pitkään. Kirjoittaako joku siitä jutun? Ei varmasti.
On mun mielestä myös kyseenalaista kirjottaa blogia ja saada palkkansa paikasta joka on täynnä mm. halpaketjujen, kertakäyttömuodin mainontaa..
Lahjapussi sisälsi myös tosiaan Trendin mainoslahjana eikä kaikki varmasti olisi sitäkään tarvinneet niin, kuin ei koko lahjapussiakaan..

Vierailija (Ei varmistettu)

Mielestäni kritiikki sopii ja kuuluu juuri sinne missä mainostuskin on. Kysehän ei ole siitä että osoitellaan sormella vaan kriittisestä pohdiskelusta (ainakin tässä tapauksessa aika älytöntä) ilmiötä kohtaan.

Laura T.
Missä olet Laura?

Hei Vierailija, kiitos kun osallistut keskusteluun.

Kunpa joku kirjoittaisikin jutun siitä, kuinka malliston tuotteet ovat pysyneet lemppareina ja käytössä kauan. Hyvä idea, ihan totta! Lukisin mielelläni juttuja aikaa kestäneistä tuotteista ja ikilemppareista.

Näen Lilyn kaltaisen portaalin oivaksi alustaksi tälle keskustelulle- turhaa on eristää kritiikki jonnekin kauas aihealueesta. Itsehän en ole tähän mennessä saanut minkäänlaista korvausta bloggaamisesta, mutta mikäli keskustelun herättämisellä voi ansaita elantonsa, otan pestin mielelläni vastaan.

Nata - White Trash Disease

Minttu kirjoiti juuri aiheesta "pysyy kauan hyvänä" useamman postauksen! http://go4itvol2.indiedays.com

cady
tuulta päin

Hmm, en mä kyllä näe että tässä on mitenkään relevanttia se, kuka paidan sai, missä tilanteessa ja tuliko paita pyytämättä ja yllätyksenä, vai ei.

Itse näen tän niin että tässä paita edustaa jotain mikä kaksi viikkoa sitten oli jotain mistä kaikki kohkasi ja minkä perässä juostiin kauppaan, ja nyt kaksi viikkoa myöhemmin se on todettu jo tarpeettomaksi ja löytyy UFFIlta roikkumasta. 

Positiivista että paita voi saada uuden onnellisen omistajan, mutta harmillista että tuotteen elinkaari on niin lyhyt.

Laura T.
Missä olet Laura?

No mitäpä tähän lisäämään. Kiitos cady, litteroit ajatukseni.

tiia_

Olen ihan samaa mieltä. Vaikka tämä tapaus nyt sattuukin olemaan ilmaisena saatu Wang-paita, niin ihan niitä maksullisiakin designer-yhteistyökamppistuotteita näkyy UFFeissa ja kirppareilla yleensäkin jo muutaman kuukauden sisällä malliston lanseeraamisesta. Viime vuoden Isabel Marant- ja sitä edellisen vuoden Marni-yhteistyövaatteisiin olen törmännyt pääkaupunkiseudun kirppareilla jo ties kuinka monta kertaa, Margiela-mallistosta nyt puhumattakaan. Designer-mallistoihin liittyvä hysteriahan tässä on pointtina noin ylipäätään. On pakko saada, vaikkei kuluttaja oikeasti ehkä haluakaan. Seuraukset löytyvät sitten pari kuukauden päästä kirppareilta.

Eri asiahan on sitten se kierrätysnäkökulma. Jokainen tekee joskus hutiostoksia, jotka on tottakai parempi laittaa kiertoon kuin säilyttää kaapin pohjalla. Kuinka kauan yksittäistä vaatetta "pitäisi" omistaa, kuinka monta käyttökertaa olisi sopiva määrä, jotta sen voisi laittaa hyvällä omatunnolla kiertoon? Harva nykyisin ajattelee, että mikään vaate olisi ikuinen.

Laura T.
Missä olet Laura?

Hyvä pointti tiia_.

Juuri näin: postauksen tarkoituksena ei ollut mollata H&M:ää, vaan osoittaa alati madaltuva kynnys laittaa kaikki heti kiertoon. Se on selvimmin nähtävissä ja jäljitettävissä juurikin näissä helposti tunnistettavissa yhteistyökamppisten tuotteissa. Itsekin olen törmännyt jo vaikka kuinka useasti Marniin ja muihin- parhaimmillaan kahdensadan euron aletakissa oli vielä laput kiinni.

Kierrätys on hyvästä, mutta jos vaatteita hankitaan sillä mentaliteetilla että ''jos tää ei sovikaan niin ainahan voin viedä UFF:ille'', se ei palvele ketään. Kaikki ihmiset eivät käy ostoksilla kierrätyskeskuksissa, joten ympäristön kannalta on fiksumpaa jättää halpa hypetuote ostamatta ja antaa jonkun toisen löytää se alkuperäisestä myyntipaikasta, mistä ostaja on alunperinkin tullut tuotetta etsimään.

tiia_

Jep, just näin. Ja toi on ihan totta, tuo hintalapulla varustettujen vaatteiden yleisyys kirppareilla. Tosi surullista. :(

Kai se niin on, että UFFeja, Pelastusarmeijaa ja muita vastaavia yrityksiä käytetään suuremmissa kaupungeissa ihan surutta pois silmistä, pois mielestä-tyyppiseen "kierrättämiseen"; aihe on tullut täällä Lilyssäkin vastaan jonkun toisen palstalla aiemmin. Maalla asia on vähän erilailla, täällä tosi monet heittävät vanhoja tavaroita ja vaatteita roskiin tai polttavat niitä pöntössä takapihalla tai pellon reunalla, joka sekin on ihan absurdia... Kierrätyskoulutusta tarvittaisiin janan molempiin päihin. 

Laura T.
Missä olet Laura?

Kierrätyskoulutusta tosiaan, hyvä idea!

Vierailija (Ei varmistettu)

"Hmm, en mä kyllä näe että tässä on mitenkään relevanttia se, kuka paidan sai, missä tilanteessa ja tuliko paita pyytämättä ja yllätyksenä, vai ei Itse näen tän niin että tässä paita edustaa jotain mikä kaksi viikkoa sitten oli jotain mistä kaikki kohkasi ja minkä perässä juostiin kauppaan, ja nyt kaksi viikkoa myöhemmin se on todettu jo tarpeettomaksi ja löytyy UFFIlta roikkumasta.."
Mielestäni sillä on suurikin merkitys.
Ihmiset varmasti ottivat sen lahjapussin vastaan tiedostamatta mitä se sisälsi, mutta kuinka moni olisi ostanut kyseisen yhdenkoon isolla kirjaimilla H&M ja Wang Team tekstillä varustetun paidan??? Ei varmasti myöskään se joka paidan vei kierrätykseen.
Olen myös sitä mieltä, että lahjapussin välttämättömyys on kyseenalainen.

Laura T.
Missä olet Laura?

Hyvä pointti.

Osoitit ongelman: kuinka moni olisi ostanut kyseisen paidan? Olisiko kukaan paikalla olleista ollut valmis maksamaan kyseisestä luomuksesta? Erittäin relevantti pointti.

Kiitos kommentistasi!

Vierailija (Ei varmistettu)

Kyllä, mutta tämä ilmaispaitahan ei koske koko mallistoa ja kuinka paljon sillä ostetulla tuotteella tulee olemaan käyttöä. Mielestäni ne ovat täysin eri asioita.
Senpä takia keskustelu olisi kuvan perusteella parempi ohjata näiden lahjapussien jakamis tarpeellisuuteen ja niiden sisältöön eikä välttämättä koko yhteistyömallistoon?

Laura T.
Missä olet Laura?

Moi! Kiitos kommentista. Goodiebagien jakamisen tarpeellisuutta keskustelussa onkin sivuttu.

Ehkä se tässä onkin yksi pääongelmista: miksi ilmaiseksi saadun kamppistuotteen ja ostetun välillä on niin suuri ero? Eikö kannattaisi jakaa käyneille joku tuote jonka he itse saisivat valita, mikäli tavaraa on jaeltava? Tällaisia mietiskelin.

 

Vierailija (Ei varmistettu)

Ilmaiseksi saatu tuote ei mahdollisesti ole mieluisa, oikean kokoinen, mallinen, värinen, tarpeellinen.
Siinä mahdollisia syitä miksi ostetulla ja ilmaisella kamppistuotteella suuri ero.
Uskon, että ostettu tuote kuitenkin harkitaan ja menee suurella tod.näköisyydellä käyttöön.

Lahjapussi on mahdollisesti liian monelle tarpeeton eli turha.
Myös muut tuotteet pussissa olivat varmasti monelle turhia ja päätynyt lojumaan nurkkiin tms. Surullista, mutta totta.

Oman aiheen saa tietty myös siitä kuinka pitkäaikaisen, hyvän, rakastavan kodin tuote saa. Onko se itsestäänselvyys, että jos olet ostanut tälläisen kampanjatuotteen ettei sille tulisi paljoa käyttöä?

Laura T.
Missä olet Laura?

Sepä se. Lähtökohtaisesti voisi ajatella että lahjapusseja ei tarvita myyntiä pönkittämään- ihmiset ostavat kyllä mikäli mallisto todella kiinnostaa. Ja niin kuin hyvin kirjoitit, he myös toivottavasti käyttävät ostamiaan vaatteita vuosia. Hyvää pohdintaa, kiitos kommentista.

Nata - White Trash Disease

Musta tässä on aika jännää miten nopeasti kama päätyy uffin laatikosta myyntiin saakka. Oon aina vähä epäilly et meneeks vaatteet oikeesti uffin hyllyyn mut ilmeisesti. Hieno homma! (Toki onhan joku voinut viedä tuon suoraan liikeeseen? Ottaaks ne edes vastaan siellä?)

Laura T.
Missä olet Laura?

Moro Nata, kiitos kommentista.

Nopeus yllätti kansalaisen täälläkin. Niin kuin tiia_:lle tuossa ylempänä kommentoin, nämä yhteistyömallistot ja muut selvästi tunnistettavissa olevat tuotteet on helppoja jäljittää. Enhän minä edes tiedä mikä UFF:in vaatteiden todellinen kiertonopeus laatikosta kassalle on. Mutta jos se on tämä niin voi apua.

UFF:in sivuilla lukeepi näin: ''Vuosittain UFF kerää vaatteita yli 11 miljoonaa kiloa. Määrästä noin 5 prosenttia toimitetaan Mosambikiin ja Malawiin.''

Ja tuosta kauppaan palauttamisesta. Koen sen niin, että liike mikä tuotteen myy/antaa, on myös vastuullinen ottamaan sen takaisin. Olisihan se ihan päätöntä perustella hommaa niin että sää sait tän ilmaseks niin sun päänvaivas on päästä siitä eroon.

tiia_

Ajattelin heti tätä postausta kun äsken pläräsin Vestiaire Collectivea, ja sieltähän putkahti tämmöinen. Ja vielä vintageksi merkittynä. :D

Laura T.
Missä olet Laura?

I rest my case.

Kommentoi

Ladataan...