Viikon ruokalistani - kymmenen *mössö

Mix Aina Minä

Katselen usein kateellisena toisten blogeista viikon ruokalista postauksia. Ne ovat aina niin über maukkaita, monipuolisia, terveellisiä, kauniita ja värikkäitä. Ne on myös helppo tehdä, ihan suit sait käden käänteessä ovat syntyneet. Ja joka päivä eri ruokaa. Ihmettelen usein, miten  normaalisti työssäkäyvä ja lisäksi jotain muutakin harrastava ihminen voi tuohon kyetä? Vai onko niillä kaikilla jotkut kokit?

Jos vertaan omaa ruokalistaani noihin yllämainittuihin suureisiin, on minun ruokalistani korkeintaan jotain wannabeterveellistä. Maukas? No joo. Monipuolinen - NOT. Kaunis ja värikäs? Ei tosiaankaan!

Minähän hehkutan viikon ruokien etukäteisvalmistelua, mealpreppausta. Suunnittelen tulevan työviikon ruokalistan ja teen viikon ruuat valmiiksi  suunnilleen joka viikonloppu. Ylivoimaisesti käytetyin ruokalaji listallani on mössö. Mössö sisältää jotain proteiinilähdettä, lihaa tai broileria ja useimmiten, mutta ei aina on seassa jotain kasviksia, joita en saa raakana alas.

Mössöt näyttää kaikki samanlaiselta ja pitkälti muistuttaakin toisiaan. Mössöäni on työpaikan ruokatauolla epäilty koiranruuaksi, niin hämmästyttävä on yhdennäköisyys välillä.

Kuvassa on edustettuna kolmea erilaista mössöä + lihamureke, joka on minulle jo ihan gourmeta.

Esimerkiksi tällä viikolla listani näyttää tältä:

Ma

Aamupala: gluteeniton sämpylä, kalkkunaleike, kananmuna, viili

Lounas: broilerimössö, salaatti

Välipala: banaani, pähkinät

Päivällinen: jauhelihapihvi, peruna, salaatti

Iltapala: sämpylä, kalkkunaleike, kananmuna

Ti

Aamupala ks. ma

Lounas: ks. ma + riisi

Välipala : näkkäriä, valkuaisia, kalkkunaleikkele

Päivällinen: jauhelihamössö, riisinuudelit

Iltapala: kaurapuuro, raejuusto, banaani

Ke

Ks. ma ja ti

To

Ks. ma ja ti ja ke

Pe

Ks. ma,ti, ke ja to

Jne...

Lisukkeena vähän rasvaa siellä sun täällä, marjoja, banaania ja niitä harvoja kasviksia, joita voin ilman mahavaivoja syödä. Jos olen tehnyt liian vähän mössöä, saatan jo perjantai-iltana repäistä ja pyöräyttää munakkaan, toisinaan taas vetelen mössöä lauantaihin saakka. Lauantai on kauppapäivä ja silloin syödään jotain vähän innovatiivisempaa (jos ehdin ja jaksan).

Minulla on toki ollut smoothiekausi, banaanilettukausi, maitorahkakausi, munakasaamupalakausi jne. jne. Nyt en saa enää yhtään viher-terveys-raikas-elämän eliksiiri- smoothieta kurkustani alas, en jaksa kaaputtaa kärvähtänyttä banaanilettumössöä pannulta ja rahka sekä aiheuttaa mahavaivoja että tursuaa korvista ulos.

Tämänhetkisen ruoka-aineympyräni koostumusta säätelee pitkälti mahavaivat, jotka nostavat minut ilmapalloksi aivan toisiin sfääreihin silloin, jos erehdyn syömään jotain epäsopivaa. Pelkäänpä siis, etten kovin montaa viikon ruokalista sepustusta tule saamaan aikaiseksi.

Jos jollakulla on mielessä hyvä mössöresepti, otan suurella ilolla vastaan!

 

Share

Kommentoi