Hääpukuliikkeet pohtivat sovitusmaksun käyttöönottoa

Muistatteko Sinkkuelämää-sarjasta jakson, jossa Miranda ja Carrie menevät vitsinä sovittelemaan hääpukuja? (Change of a Dress, kausi neljä, jakso 15)

Carrie on aikeissa avioitua Aidanin kanssa ja Miranda houkuttelee hänet “kauheaan hääpukuliikkeeseen”. Liikkeeseen päästyään naiset pyytävät Mirandalle raskaana olevalle morsiamelle sopivan hääpuvun. Carrielle taas pyydetään hääpuku, jossa olisi "paljon rusetteja, joka on pöyhkeä ja joka saa hänet näyttämään valtavalta kuppikakulta". Puvut löytyvät ja naiset naureskelevat niille sovitushuoneessa. Kohtaus päättyy siihen, että Carrie saa allergiakohtauksen ja hääpuku joudutaan repimään hänen yltään pois. 

Kohtauksen pitäisi olla hauska, mutta minua se ei ole ikinä varsinaisesti naurattanut. En oikein osaa arvostaa pilantekoa toisten työtä kohtaan. Siis hääpukuliikkeen myyjiä kohtaan. 

Carrien ja Mirandan kaltaiset hupisovittelijat alkavat olla hääpukuliikkeille ihan oikea ongelma, johon nyt halutaan puuttua. Hää-ja juhlamuotiyrittäjät ry:n piirissä mietitään sovitusmaksua hääpuvuille.  

Moniin hääpukuliikkeisiin ei ole nykyisin asiaa ilman etukäteen varattua sovitusaikaa. Sovitusajalla varmistetaan, että hääpukua etsivällä on käytettävissään myyjä, joka palvelee ja avustaa puvun sovituksessa. Hääpukua kun ei voi vain itse kiskoa sovituskopissa ylleen, vaan avuksi vaaditaan ammattilainen, joka muun muassa hallitsee puvun nyörityksen ja osaa antaa arvionsa siitä, millaisia korjauksia puvulle voidaan ja täytyy tehdä. 

Useimmiten hääpukuja sovittamaan tulevilla on selvät sävelet tulevista häistään ja haussa olevasta puvusta. Aina sovittelijat eivät kuitenkaan ole ostoaikeissa. Toisilla ei välttämättä ole häistä tietoakaan ja toiset taas aikovat ostaa puvun netistä ja haluavat vain nähdä, miltä eri mallit näyttävät päällä. Hääpukuliikkeet taas eivät haluaisi olla nettishoppailijoiden sovituskoppi tai turhien prinsessaleikkien näyttämö. 

Viimeksi sovitusmaksusta keskusteltiin hääpalstoilla ja -blogeissa vuosi sitten kesällä, jolloin Häät-lehti kirjoitti aiheesta. 

Vaikka jonkin verran ymmärrystä sovitusmaksulle tuolloin löytyikin, oli aika iso kommenteista kielteisiä. Kielteistä kantaa perusteltiin muun muassa sillä, että palvelumaksun pitäisi sisältyä pukujen hintoihin tai sillä, että joidenkin myymälöiden palvelutaso ei ole sillä tasolla, että siitä haluttaisiin maksaa. Epäiltiin myös, onko erilaisiin pukuihin riittävissä määrin mahdollista tutustua etukäteen. 

Juttelin asiasta parin hääpukuliikkeen omistajan kanssa. Kävi ilmi, että kiireisimpinä päivinä liikkeissä saattaa käydä jopa yli kolmekymmentä sovitusasiakasta, joista vain yksi todella ostaa jotain. 

Argumentti siis siitä, että palvelumaksun pitäisi sisältyä pukujen hintoihin ei ole kovin pätevä, kun ongelmana on nimenomaan se, että liikkeet ja sovitusajat täyttyvät asiakkaista, jotka eivät osta mitään. 

Ymmärrän hyvin, että tilanne on yrittäjästä turhauttava. Annat ammattitaitosi asiakkaan käyttöön, mutta viivan alle ei jää mitään. Aikaa niille asiakkaille, jotka ovat valmiita käyttämään liikkeessä rahaa jää vähemmän. Lisäksi jatkuvat sovitukset kuluttavat pukuja, joita joudutaan myymään poistohinnoilla. 

Toisaalta on ymmärrettävä myös kuluttajaa. Hääpuvun hankinta on iso asia niin taloudellisesti kuin henkisestikin ja moni haluaa harkita sitä huolellisesti. Päätös halutaan tehdä ajan kanssa ja rauhassa, eikä vain yhdestä liikkeestä saadun tiedon varassa. Moni ei välttämättä tule edes ajatelleeksi, että puvun sovittaminen liikkeessä ennen nettishoppailua olisi mitenkään arveluttavaa. 

Mikä sitten avuksi? 

Mielestäni sovitusmaksu on aivan käypä idea. Maksun suuruudeksi on kaavailtu 25–35 euroa eli varsinaisesti päätä huimaavasta summasta ei ole kyse. Maksun saisi takaisin hyvityksenä, jos päätyy ostamaan liikkeestä joko puvun tai asusteen. Maksu karsisi fiilistelijät ja jättäisi hääpukuliikkeille enemmän aikaa ja voimavaroja palvella niitä asiakkaita, jotka ovat tosi mielessä liikkeellä. Maksu myös todennäköisesti nostaisi arvostusta hääpukuliikkeiden myyjien asiantuntemusta kohtaan. Arvostuksen koetaan olevan nyt alhaista. 

Maksusysteemin onnistuminen vaatisi kuitenkin sitä, että kaikki tai lähes kaikki hääpukujen myyjät sitoutuisivat siihen. Alalla tuntuu olevan varsin laaja yhteisymmärrys maksun tarpeellisuudesta. Voi kuitenkin olla, että hyvin pienille ja aloitteleville liikkeille maksu ei olisi ongelmaton. Vielä asiakaskuntaansa etsiville liikkeille jokainen asiakaskontakti on tärkeä ja sovitusmaksulla ei ehkä haluttaisi pelottaa pois yhtään potentiaalista asiakasta. 

Maksu todennäköisesti myös nostaisi odotuksia hääpukuliikkeiden palvelua ja esimerkiksi nettisivuja kohtaan. Suunnitteilla onkin erilaisia palvelukonsepteja, ja maksun lisäksi tarjolle tulisi myös esimerkiksi maksuton ryhmäsovitus, jossa ei olisi mahdollista saada yksilöllistä palvelua, mutta jonka aikana pukuja voisi sovitella veloituksetta. 

Huuh! Asiassa on selvästi monta näkökulmaa.

Mitä mieltä sinä olet hyvä lukija? Kuuluisiko hääpuvun sovittamisen olla maksutonta? Olisitko valmis maksamaan hääpuvun sovituksesta? Oletko kohdannut hääalan liikkeissä palvelua josta et olisi tai olisit valmis maksamaan?

 

 

Share

Kommentit

Heisku (Ei varmistettu)

Olisin ehdottoman valmis maksamaan sovitusmaksun!! Taksa voisi olla esim. aikaan sidottu, kuten 20-30€/h, siten, että se kattaisi edes pienen osan ammattitaitoisen myyjän palkasta. Nöyränä ja toisaalta hyvää asiakaspalvelua arvostavana henkilönä kokisin todella vaivaannuttavaksi, että nauttisin hyvästä palvelusta ja vinkeistä maksamatta niistä. Olen ajatellut, että taitavana pukuompelijana äitini tekisi pukuni, mutta haluaisin silti käydä katselemassa ja sovittelemassa pukuja, jotta tiedän, millaisen haluan. Olisi ihanaa, jos voisin varata maksullisen sovitusajan ja saisin vastineeksi sydämellistä ja hyvää palvelua sekä suosituksia vartalolleni sopivasta mallista, vaikka en pukua ostaisikaan. Olen ollut mm. vaatemyyjänä ja tälläkin hetkellä teen asiakaspalvelutyötä. Minusta on surullista, miten ihmisten ajankäytöstä, uhrautumisesta ja paneutumisesta ei olla valmiita maksamaan mitään! Lieneekö syynä kulttuurimme, jossa oikeasti hyvä ja ystävällinen (jopa maksullinen) asiakaspalvelu, on enemmän poikkeus kuin sääntö. Vai kenties se, ettei hyvästäkään palvelusta tahdo saada positiivista palautetta.

Hanna R.

Kiitos kommentista Heisku! Monella on varmasti juuri tuollainen tilanne, että suunnitelmissa on teettää puku, mutta kaipaisi apua siihen, millainen malli omalle vartalolle sopii. Sovitusmaksu voisi tosiaan olla ratkaisu tähänkin.

AnitaN
Tervetuloa Suomeen

Olen kaksissa häissä kaasona tässä vuoden sisällä ja pistäytynyt siis muutamissa hääpukuliikkeissä viime aikoina Helsingin seudulla. Mielestäni niissä on ollut huippupalvelu. Kiinteää sovitusmaksua en kannata - se tuntuu hieman liioitellulta ja voisi esim. vaikeuttaa uusien kauppojen tuloa markkinoille, koska ihmiset ovat usein vähemmän halukkaita maksamaan palvelusta, jota eivät tunne. Olen myös miettinyt, että olisi huippua, jos kaupoissa tarjottaisiin skumppaa: siinä voisi morsian ja kaaso nauttia ja viihtyä sovitellessa. Lähtiessä jätettäisiin tippiä sitten :)

Hanna R.

Kiitos kommentista! Käsittääkseni tuollainen skumppatarjoilun ryydittämä sovitus onkin joillain yrittäjillä suunnitteilla! Sovitusmaksun maksamalla siis saisi vielä vähän spessumpaa palvelua :)

Cecce (Ei varmistettu)

Minusta vaikuttaa vähän siltä, kuin olettama olisi, että jokainen sovitus, joka ei johda ostokseen, on ollut turha ja ajanhukkaa myyjälle, puhumattakaan siitä, kuinka huonoa käytöstä se ilmeisesti on asiakkaalta. Entä, jos häät ovat tulossa ja käyt etsimässä pukua vaikkapa kahdesta-kolmesta liikkeessä ja vasta viimeisessä tärppää ja itselle oikea/sopiva puku löytyy? Onko asiakas silloin toiminut väärin kahta ensimmäistä liikettä kohtaan, vaikka omaa unelmien pukua ei ollut heiltä saatavilla? Käännetäänpä huvin vuoksi hetkeksi asia päälaelleen: asiakas on vieraillut turhaa kahdessa liikkeessä, vaikka liikkeet eivät tarjonneet hänelle sitä, mitä hän halusi ostaa - itselleen sopivan, oikeanlaisen hääpuvun. Liikkeet 1 ja 2 ovat siis epäonnistuneet palveluntarjoajina - mutta heille pitäisi silti maksaa? Ymmärrän, että hupisovittelu on ongelma ja myyjien ammattitaitoa ja yksilöllistä palvelua tulisi arvostaa, mutta väittäisin, että vaikka päivän aikana vain yksi 30:stä tekisi ostoksen, osa lopuista 29:stä palaa myöhemmin tekemään päätöksen, vaikka olisikin ensin halunnut asiaa miettiä. Nettiostosten tekijät ja puvun teettämiestä päättäneet ovat toki asia erikseen ja ymmärrän, että heidän erottelemisensa etukäteen sovitusmaksun maksajiksi ei ole mahdollista. Itsestäni tuntuisi silti ikävältä käyttää yhteensä mahdollisesti esimerkiks 100 euroa sovituksiin, jos joudun kerta toisensa jälkeen pettymään, eikä sopivaa mekkoa löydy. Siinä voi jo kulujen hallitsemiseksi tulla tehtyä hätäinen ostos, joka myöhemmin kaduttaa... :(

Hanna R.

Kiitos kommentista Cecce! Ymmärrän pointtisi hyvin: Hääpuvun ostaminen on iso päätös ja siihen on hyväkin käyttää kunnolla aikaa. Toiset tarvitsevat päätöksentekoon enemmän aikaa kuin toiset, ja joillakin päätöksenteko vaatii ehkä montakin visiittiiä liikkeeseen.

Ei kuitenkaan pidä ajatella niin, että nämä päätöstään pohtivat morsiamet olisivat ei-toivottuja asiakkaita. Hehän ovat nimenomaan tosi mielessä liikkeellä! Kuten mainitsinkin, suunnitelmissa on, että maksullisten sovitusten rinnalla säilyisivät myös ns. ryhmäsovitukset, joissa palvelu ei olisi niin eksklusiivista, mutta joissa voisi miettiä eri pukuvaihtoehtoja ilman, että siitä joutuu erikseen maksamaan. Maksullisen sovitusajan voisi sitten varata esimerkiksi siinä vaiheessa, kun päätöksenteon loppusuoralla on vaikkapa kolme suosikkipukua, joiden välillä päätöstä vielä puntaroidaan ja joille tarvittavia muutoksia voi sitten rauhassa pohtia myyjän kanssa. 

Tarkoituksena on nimenomaan löytää ratkaisu, joka olisi tehokas ja tarkoituksenmukainen sekä asiakkaiden että liikkeiden kannalta. Siksi maksun kanssa ollaankin vielä suunnitteluasteella ja se vaatii myös asiakkaiden näkökulmien kuulemista. 

Onko itselläsi muuten jo häät tiedossa? :) 

 

Cecce (Ei varmistettu)

Ei aivan vielä - siksi olenkin vielä tyytynyt ihailemaan pukuja kuvista ;) Asia on kyllä kovasti pöydällä, ehkä piankin...
Myyjien ammattitaitoa voin toki silti kiitellä, sillä olin makutuomarina, kun ensi kesän morsian löysi ensimmäisellä sovituskerralla hääpukunsa - vieläpä ensimmäisen sovittamansa ja sellaisen, mitä ei ilman myyjän suositusta olisi koskaan uskonut omalle vartalolleen sopivaksi. Tämä liike onkin sellainen, joka saattaa hyvinkin osoittautua itsellenikin ainoaksi pysäkiksi - en vain haluaisi tuntea painetta ratkaisun tekemiseen :)

Hanna R.

Ooh, jänniä hetkiä siis luvassa ;) 

Ja tosiaan, vielä aivan puvun etsinnän alkuvaiheessa joku tuollainen ryhmäsovitus on varmaan hyvä ratkaisu. Ja tietysti messut ja muut tapahtumat, joissa pääsee katselemaan erilaisia pukuja ja samalla keskustelemaan myös myyjien kanssa. Olisipa vielä olemassa joku nettipohjainen sovellus, jonne voisi ladata oman kuvansa ja jossa voisi virtuaalisovittaa pukuja!

Onnea jo nyt tulevaan :)

Kommentoi