Grayson Perry näyttää keskisormea sukupuolirooleille

No Sex and the City

Oletteko jo käyneet katsomassa brittitaiteilija Grayson Perryn näyttelyn Kiasmassa? Jos ette, niin nyt kannattaa mennä – näyttely on auki vielä kolmisen viikkoa, ja sukupuolta, identiteettiä sekä erityisesti maskuliinisuuden kriisiä töissään käsittelevä Perry on yksi tämän hetken kiinnostavimpia taiteilijoita.

Tutustuin Perryn töihin pari vuotta sitten nähtyäni tämän dokumenttisarjan Grayson Perry: All Man. Sarjassa Perry tutkii ja purkaa herkällä mutta ajoittain tuskallisen tarkalla tavalla käsityksiämme siitä, mitä on olla mies tänä päivänä. Tutkimustyönsä tuloksena ja moniin miesryhmiin tutustuttuaan Perry valmistaa aiheesta taideteoksia: suuria ruukkuja ja seinävaatteita, joissa perinteiset muodot yhdistyvät moderneihin teemoihin. Nämä työt ovat esillä myös Kiasmassa ja yksi suurin syy sille että halusin ehdottomasti nähdä näyttelyn.

Vaikka olin nähnyt työt ja kuullut niiden taustalla olevat tarinat jo dokkarin yhteydessä, ne tekivät minuun livenä ihan valtavan vaikutuksen. Eniten minua kosketti seinävaate nimeltä Death of a Working Hero ja siihen liittyvä katsaus siihen, mitä miehille Englannin pohjoisosien teollisuuskaupungeissa tapahtuu kun työpaikat katoavat kaukomaille ja niiden mukana myös vanha miehuuden malli murenee. Syntynyttä tyhjiötä yritetään täyttää lukuisin tavoin, ja dokkarissaan Perry perehtyy vapaaottelua harrastaviin nuoriin ja siihen, miten paljon työtä monet miehet ovat valmiita tekemään näyttääkseen kovalta maailmassa, jossa pehmeyttä yhä pidetään yhteensopimattomana miehuuden kanssa.

Perryn teokset voidaankin lukea tiukkojen sukupuoliroolien ja miesihanteiden tutkielmina, jotka korostavat niistä syntyvää toksista maskuliinisuutta – ja erityisesti sen kovaa hintaa. Death of a Working Hero -teoksen pari, Shadow Boxing -niminen ruukku, onkin Perryn mukaan muistomerkki perinteisen maskuliinisuuden uhreille.

Monet Perryn iloisemmista töistä tuntuvat sanovan, että tie ulos tuosta mieheyden ahtaasta ansasta löytyy sillä, että näytetään keskaria tiukoille sukupuolirooleille. Leikkisä ja vähän vinoilevakin asenne näkyy erityisesti Kenilworth AM1 -moottoripyöräteoksessa (kuvassa yllä). Teos syntyi kun Perryllä oli vihdoin varaa tilata itselleen custom-moottoripyörä, ja hän päätyi ymppäämään siihen suunnilleen kaiken, mitä moisissa machomiehuuden symboleissa ei ikinä nähdä: väriä, sydämiä, kukkasia ja jopa alttarimaisen tilan lapsuuden nallelle. Ja sitten sellaisia sanoja kuin nöyryys ja kärsivällisyys! Tämän työn äärellä nauroin ääneen.

Ehkäpä ahtaiden sukupuoliroolien maailmassa avain onneen löytyy nimenomaan häpeämättömän leikittelyn ja odotuksille nauramisen kautta.

 

Grayson Perry -näyttely Kiasmassa 2.9. 2018 asti.



jatka lukemista:
näkymätön sukupuoli
tosimiehen lokero on liian ahdas
incel-miehet tarvitsevat feminismiä

 

seuraa blogia Facebookissa ja Bloglovinissa.

Kommentit

BIPODADA
DEPISDADA

Kiasman parhaimpia näyttelyitä koskaan! Vinkkinä vielä, että Taiteiden yönä 28.8. on ilmainen sisäänpääsy ;) 

Jemina
No Sex and the City

Hei loistovinkki, kiitos! Kaikki siis viimeistään silloin kipin kapin joukolla Kiasmaan ->

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.