Kerrankin hyviä kuukautissuojamainoksia!

No Sex and the City

Seuraa fakta: kuukautissuojamainokset ovat yleensä ihan helvetin urpoja. Hellästi hymyileviä naisia, kukkaniityllä kirmaamista valkoisissa vaatteissa... Ja sen hämähäkkimieslimpparia muistuttavan sinisen nesteen sivistynyttä lorottamista valkealle taustalle.

Kaikki tietänevät urbaanilegendan tytöstä, joka järkyttyi kuukautistensa alkaessa: miksi minä vuodan verta! Eikö sen nesteen pitänyt olla sinistä ja kirkasta! Ja vaikka kyseessä on urbaanilegenda, en välttämättä hämmästyisi vaikka moista joskus todella tapahtuisikin. Sillä sen lisäksi, että monissa kodeissa puhutaan kuukautisista kovin vähän ja vaikeasti, ovat myös kuukautissuojamainokset -jotka ovat kuukautisten julkisten esiintymisten pääasiallinen kanava- niin pirun kaukana todellisuudesta.

Mutta saattaa olla, että tämä trendi on vähitellen muuttumassa. Olen nimittäin viime aikoina törmännyt pariinkin kuukautisiin liittyvään mainokseen, joissa asian ohi ei puhuta samalla tavalla kuin yleensä. Esimerkiksi tämä kuukausittaisia kotiintoimitettavia Hello, Flo-tamponipaketteja mainostava pätkä ansaitsee ihan valtavat propsit paitsi yleisestä valloittavuudestaan, myös siitä että siinä käytetään sanoja menstruation, vagina ja jopa vadge!

 

 

Melkein samanlaista riemua minussa herätti myös tämä ensisilmäyksellä venäläiseltä Tampax-mainokselta vaikuttava video. Ainakin tästä käy selväksi, että verta se tosiaan on, se mitä sieltä tulee! Tosiasiassa kyseessä ei ole tosin tamponimainos, vaan ilmeisesti jotakin elokuvaa mainostamaan tehty feikki. Mutta hauska se on silti.

 

Jotakin tällaista kaipaisinkin sekä kuukautisiin suhtautumiseen ylipäänsä että kuukautisia käsitteleviin mainoksiin. Huumoria! Sillä vaikka kyseessä onkin verinen juttu, ei sen silti pitäisi olla niin kauhean vakavaa.

Kommentit

Adie (Ei varmistettu)

Kyllä, ehdottomasti asiaan tarvitaan huumoria! Kun itse ei vaan iloisesti pyörähtele pikkuhamosessa niinä kivempina päivinäkään, ei mainos oikein vakuuta (tosin käyttämiäni kotimaisia ekoversioita ei edes ole taidettu koskaan mainostaa). Kun kyse on vähemmän mukavista, mutta väistämättömistä ja toistuvista asioita, on parempi nauraa kuin voivotella tai vähätellä.

Jemina
No Sex and the City

Totta, nauraminen on ehdottomasti voivottelua parempi tapa suhtautua asiaan kuin asiaan!

Nikolai (Ei varmistettu)

Luulen, että kuukautismainokset on tehty meitä miehiä silmällä pitäen. "Kunhan se meidän jaska tai perttu ei nyt vaan järkyttyisi lätkämatsin mainostauolla."
Täytyy toki myöntää, että parasta seksiä olen saanut kuukautisten aikana. Herkkyys tasot tapissa.

Biologiaa opiskelleena ei kovinkaan paljoa haittaisi vaikka tulisikin todenmukaisia mainoksia kuukautista. Aika idioottimaista kylläkin, ettei näin jo ole. Normaaleista ihmiskehon toiminnoista tehdään tabu.

Jemina
No Sex and the City

Voisiko olla, että kuukautisista on tehty vaiettava ja vähän likaiselta tuntuva asia juuri Jaskapertun säästämiseksi? Ettei tämän tarvitse vahingossakaan törmätä tällaisiin ns. akkojen juttuihin tai mihinkään niihin liittyvään. Miesten muokkaamassa maailmassahan ainoastaan naisia koskettavat asiat tapaavat olla aika taka-alalla, kaikin puolin vähäteltäviä ja vähän halveksuttuja.

Eikös se vanha vitsikin jo sano, että jos miehillä olisi kuukautiset, saisi niiden aikana pitää palkallista sairaslomaa ja kuukautissuojatkin olisivat ilmaisia. Vaan toisin on nyt.

Nikolai (Ei varmistettu)

Jäin pohtimaan noita vahätteleviä ja halveksuttuja sanoja, mutta täytyy kyllä myöntää, että näinhän se on. Miesten sanavarastosta löytyy kuukautisille varmaan tuhat eri variaatiota. Sitten kun joku naispuolinen henkilö sattuukin sanomaan hiukan kovemmin niin tokaistaan naureskellen ja hiukan vähättelevään sävyyn, että taitaa olla se aika kuukaudesta (tai käyttäen jotain niistä tuhansista sanoista). Miesten maailmassa on kaikki mahdollista. Valitettavasti.
Oma mutkaton suhtautuminen johtuu luultavammin kiinnostuksesta biologiaan ja siihen miten kaikki toimii. Jo yläasteella opetetaan kuukautisten mekanismi ja lukiossa (jotka käyvät) vielä uudelleen. Ihmettelenkin miksi miehet tai ainakin suurin osa tekee siitä jotenkin iljettävää?

Ihan mielenkiinnosta kuinka paljon kuukautissuojat kustantaa? Toki olisihan ne miesten kuukautisten aikana ilmaisia ja päälle vielä palkan lisäksi päivärahaa kivusta ja tuskasta. :D

TP (Ei varmistettu)

Mahtava tuo ensimmäinen mainos, tykkäsin!

Ja onpa hienoa kuulla miehinen näkökulma asiaan, hyvä Nikolai. Ihanan tervehenkistä suhtautumista!

Jemina
No Sex and the City

Miesten mutkaton suhtautuminen kuukautisiin on kyllä hyvä asia. Mitenköhän tämän kanssa yleensä on - tapaavatko miehet kammoksua kumppaninsa kuukautisia, vai ymmärtävätkö he nykyään kyseessä olevan ihan normaali asia?

Tietääkö kukaan tutkimuksia tai artikkeleita aiheesta? Tai millaisia omat kokemuksenne parisuhteissa ovat?

Heli Koo (Ei varmistettu) http://redgerberagirl.blogspot.fi/

Mahtava tuo Camp Gyno -mainos! :D

Itseä kyrsii näissä perinteisissä mainoksissa se, että naisesta tehdään jotenkin avuton ja korjattava vuotava aukko. Kuukautisten oletetaan tekevän elämästä paljon vaikeampaa mitä se todellisuudessa on.

Jemina
No Sex and the City

Korjattava-sana on oikein mainosti valittu, sillä juuri siltähän naisena usein tuntuu, ainakin jos tulee liikaa tuijottaneeksi mainoksia. Sillä sama tuntuu pätevän lähes kaikkeen - meikkeihin, vaatteisiin, laihdutusruokiin ja kuntosaliohjelmiin. Niitä kaikkia mainostetaan viestillä, jonka mukaan sinussa on sellaisenasi jotakin vikaa, että korjattavaa löytyy - mutta että tällä meidän tuotteella, tällä se pian paranee!

Ihme ilmiö.

Mun mielestä kuukautissuojamainoksissa ja Roosa Nauha-kampanjassa on jotain vähän samanlaista.
Rintasyöpä ei ole mikään iloinen ihana vaaleanpunainen juttu. Eikä kaikki todellakaan kykene mihinkään aktiiviseen elämäntyyliin menkkojen aikana. Mutta olen kyllä ehdottomasti huumorin puolesta! Tuo Hello Flo on ihan mahtava :)

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.