Seksi myy, tai: Ime ite, Lakimiesliitto

No Sex and the City

Useampikin ulkomainen blogi on jo raportoinut Suomen Lakimiesliiton uudesta mainoksesta. Reaktiot ovat olleet jotakuinkin yhtä hölmistyneitä kaikkialla - eikä ihme.

 

Ensihämmennyksen jälkeen alkaa raivostuttaa. Seksillä myydään jo kaikkea liikennevälineistä puutarhakalusteisiin, mutta että lakimiehetkin vajoavat tälle tasolle! Eikö mitään muuta tullut mieleen? Onko tehokas argumentointi jo ihan out, ja suuren yleisön huomio pitää hommata näyttämällä suuseksiä simuloivaa naista?

Eikä mainoksessa ole edes mitään järkeä! Tai minä ainakaan en sen pointtia tajua. Taitaa kyse olla tosiaan vain huomiohakuisuudesta - naisten seksuaalisuuden kustannuksella, tietysti. Joku lipevä mainosmies on vain päättänyt, että nainen imeskelemässä jotakin pitkää ja pyöreäpäistä esinettä on aina kiva kikka, laitetaan se. Ihan sama mistä todella on kyse. Ja Lakimiesliitosta siihen, että JOO, suihinottovitsi, tosi hyvä idea pojat!

Hyi, Lakimiesliitto, hyi.

 

Tämän videohelmen minulle esitelleessä Copyranter-blogissa on muuten aiemminkin kummasteltu suomalaisia mainoksia. (Sivustolla kuvia klikkaamalla saat ne suuremmiksi ja pääset kummastelemaan yhdessä Copyranterin kanssa, että mistä tässä onkaan kyse.) Nyt siis mainosmiehet hei, kelatkaa vähän millaista kuvaa Suomesta oikein maailmalla levitätte!

Kommentit

päivikki (Ei varmistettu)

Tavallaan hyvä vitsi idean tasolla. Toteutettuna mainos kyllä nakertaa suomalaisten lakimiesten uskottavuutta.

Hosuli
Hömppäblogi

Ei voi olla totta. En tajua. Ihan käsittämättömän huono mainos. Eikö Lakimiesliitolla tosiaan ollut mitään muuta sanottavaa? Ei esimerkiksi mitään informaatiota siitä, mitä niitten organisaatio ylipäätään tekee?

Vierailija (Ei varmistettu)

Eihän oikikseenkaan pääsemiseksi tarvitse mitään analyyttista argumentointitaitoa osata, koe on ulkoaopettelun ja valmennuskurssien yhteistuotosta. Tietäisittepeä, millaisia tyhjäpäitä koulutetaan tähän maahan lakimiehiksi. Ehkä Lakimiesliittoakin harmittaa!

Vierailija (Ei varmistettu)

Mussa on varmaan joku perustavanlaatunen vika, koska ei toi nyt niin huono mainos ollut, kuin mitä teksti antaa ymmärtää ilman mainoksen katsomista.

Ehkä vähän kulunut ja kliseinen "kyllä nainenkin voi ahdistella seksuaalisesti", mutta... ainakin onnistuu näköjään herättämään huomiota.

Jemina
No Sex and the City

päivikki, olen samaa mieltä. Ei sillä, etteivätkö lakimiehetkin saisi olla viihdyttäviä ihmisiä ja hupailla toisinaan, mutta tämä on kyllä omasta mielestäni melkoinen rimanalitus - ja olematta edes hauska.

Hosuli, niinpä... Mutta toisaalta, ehkä organisaatio katsoo konttorissa filmattuja pätkiä naisista syömässä ja pohtii, että hei kaverit onks tää ny seksuaalista häirintää?

Vierailija I, tyhjäpäitä lienee jokaisella alalla. Ja mainosalalla erityisesti, jos minulta kysytään. Ehkä tässä on nyt vakka valinnut kantensa?

Vierailija II, huomiota se kyllä onnistuu herättämään. Siinä mielessä mainos kyllä siis on onnistunut, ainakin jos tuo oli pätkän ainoana tarkoituksena. Mutta tämä kaikki kertoo mielestäni enemmän mainosalasta ja mainosten tekijöistä kuin Lakimiesliitosta ja siitä mikä moisen porukan tarkoituksena on.

Miss Behave

Voi muna. Voin sieluni korvin ja silmin kuulla ja nähdä kuinka lakimiesliiton sedät ja tädit taputtelevat toisiaan selkään ja nauravat röhkien rillit nenällä: "Tosi hyvä joo."  "Tää on tosi hyvä provo."  "Tää vielä menee viraaliks ja meidän koko ammattikunta saa faceliftin." "Kyllä lakimiehetkin osaavat käyttää SoMe:a." Voi muna. 

LMA (Ei varmistettu)

"Lipevä mainosmies" hakee huomiota naisten seksuaalisuuden kustannuksella... taidat itsekin olla jollain tapaa käsityksiisi jumittunut, sillä mainosalalla on rutkasti myös naisia, ja veikkanpa, että myös tämän mainoksen keksineessä tiimissä on muitakin kuin miehiä. En nyt ota kantaa mainokseen, mutta itsekin viljelet tekstissäsi tiettyjä sukupuolistereotypioita.

Jemina
No Sex and the City

Laura C, niinpä, voi muna! Paljon muuta tuohon ei voi sanoa.

LMA, tottakai lipeviä mainosnaisiakin löytyy! Sanavalinnalla en suinkaan tarkoittanut, ettäkö ala taikka sen lipevyys olisi vain miehille rajattu. Naiset osaavat ratsastaa oman sukupuolensa seksuaalisuudella oikein kätevästi, ja sukukalleuksista riippumatta kaikki tietänevät nykyään, että seksihän se on mikä myy.

Hertta
Lilou's Crush

En ota kantaa tähän yksittäiseen filmiin, sen tekijöihin tai tilaajaan, mutta olisiko koko ammattikunnan leimaaminen (mainosalan työntekijät tahi lakimiehet) tämän yhden ainokaisen mainosfilmin perusteella hiukan turhan radikaalia? Olen tietysti jäävi, mainosnaisena, mutta täytyyhän sitä omaa ammattikuntaa puolustaa :)

Jemina
No Sex and the City

Hertta, kyse ei toki ole ainoastaan tästä filkasta, vaan satun pitämään mainosihmisiä hieman lipevinä ihan ylipäätään. :) Tällainen mielipide minulla nyt vain sattuu olemaan, olkoonkin mikäli se on hieman radikaali. Ammattitaito taas on asia erikseen - hyvinhän esimerkiksi tässä on työt tehty, kun pätkä herättää näinkin paljon keskustelua ympäri maailmaa.

Ja olisi kiva, jos ottaisit kantaa tähän filmiin - ammattikunnan edustajana katsot sitä varmaan vähän eri tavalla kuin me muut, ja kuulisin tosi mielelläni mitä mieltä siitä olet.

Hertta
Lilou's Crush

Sun pitää tulla meille kylään, niin päästään tuosta mielikuvasta, täällä ei lipeviä löydy :) Taitaa ne lipevät kaverit oikeasti olla jakautuneet tasaisesti kaikkiin ammattiryhmiin, puh  ja hyh kaikille semmoisille. Ja mielelläni analysoisin, mutta nyt painaa nämä oikeat vastaavat hommat päälle täällä konttuurilla. Bisous :)

Jemina
No Sex and the City

Hertta, tuo on ihan totta - lipeviä löytynee nykyään vähän joka nurkan takaa, missä sitten kulkeekin. Ja toivottavasti ehdit jossakin vaiheessa kertoa ajatuksiasi tästä pätkästä. Hyvää päivänjatkoa sinne ei-lipevään konttoriin! :)

Sannaaaa (Ei varmistettu)

Pakko kommentoida tähän näin mukavan myöhäisessä vaiheessa, mutta minusta itsestäni tuntuu, että olet ymmärtänyt mainoksen vähän väärin. Minusta kysymys on ennen kaikkea siitä onko tuollainen käytös seksuaalista ahdistelua. Ja että tällaisissa kysymyksissä lakimiehet voivat olla avuksi.

Tottakai ymmärrän, että mainos tästäkin huolimatta myy seksillä, mutta itse en koe sitä millään tavalla typeräksi tai loukkaavaksi, vaan ennemminkin tunteita ja keskustelua herättäväksi :)

En nyt tiedä osasinko selittää kantaani yhtään selkeästi, mutta toivottavasti tuosta tajusi jotain :D

Jemina
No Sex and the City

Sannaaaa, tajusin kyllä, että lakimiehet yrittävät kertoa omasta osaamisestaan. Minusta vain tosiaan seksillä myyminen tekee viestistä -ja sitä myöten asiantuntijuudesta, josta tässä kai koetettiin markkinoida- vähemmän vakavastiotettavan. Mutta olenkin tässä asiassa ehkä hitusen tiukkapipoinen!

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.