Älä pidä muita jumalia

Ladataan...
Oisko tulta?

Rahalla et tee kuoleman jälkeen mitään,
mutta sydämesi painolla saatat tehdäkin, kuka tietää.

Historiallisesti, omaan aikaansa ja kulttuuriinsa suhteutettuna ensimmäinen käsky, älä pidä muita jumalia, viittaa siihen, että muinaisessa Lähi-idässä oli valtava määrä uskontoja ja jumalia, ja juutalaisuudeksi muotoutuva uskonto oli ensimmäisiä monoteistisia, yksijumalaisia uskontoja. Käskyllä haluttiin turvata pysyminen omassa uskonnossa, uskollisuus yhdelle jumalalle ja ryhmän yhtenäisyys.

Aika ja uudet olosuhteteet, tarpeet ja tieto tuovat kaikille käskyille uusia, syvempiä tulkintamahdollisuuksia. Yksi esimerkki yhden jumalan palvonnasta, joka sopii hyvin tähänkin päivään, on kuitenkin jo Vanhassa testamentissa (2. Moos. 32) oleva kertomus kultaisesta sonnista. Israelin kansa, jonka Jumala on Mooseksen johdolla luvannut johdattaa pois Egyptin orjuudesta, odottelee Mooseksen palaavaan juttusilta Jumalan kanssa (jep, weird). Mooses viipyy reissullaan sen verran pitkään, että kansa hermostuu ja valaa itselleen kullasta sonnipatsaan, joka johdattaisi heitä matkallaan ja uhraavat tälle. Sekä Jumala että Mooses hermostuvat tästä, sonnipatsas poltetaan, ja matka jatkuu yhden Jumalan opastuksella.

Tulkitsen tekstiä tässä ajassa siten, että kun ihminen, tässä tapauksessa koko Israelin kansa, on epävarmassa tilassa, on vaikea luottaa, että asiat järjestyvät. Ehkä ensimmäinen käsky sanoo, että älä mene paniikkiin, vaikka asiat nyt ovatkin huonosti ja tunnet epävarmuutta, kaikki järjestyy. Älä anna pelolle valtaa, sill se tempaa mukaansa helposti ja vie pois turvasta.

Toinen, ilmeisempi tulkinta on sonnipatsaan materiaali. Kulta, maallinen omaisuus, rahanvalta. Raha on jossain määrin välttämätöntä elämiseen, mutta jos siitä tekee itselleen suurimman arvon, menettää helposti sen, mikä pysyy sielussa, sydämessä, miksi sitä ikinä tahtookin kutsua.

Kirjoitin viime viikolla seitsemännestä käskystä, älä varasta, ja kirjoitin, kuinka köhyyden tähden varastaminen voi olla aivan ymmärettävää käyttäen esimerkkinäni kehitysmaissa tapahtuvaa länsimaalaisten kidnappausta ja vapauteen päästämistä maksua vastaan. Kerron nyt toisenlaisen esimerkin köyhyyden ja varastamisen suhteesta.

Olin kesän 2010 Keniassa Nairobissa. Asuin Itä-Nairobin slummissa paikallisen Joen ja hänen äitinsä kanssa. He tienasivat euron päivässä, ja se riitti ruokkimaan heidät ja pitämään yllä asuntoaan hökkelikylässä. Joen äiti oli kristitty, Joe oli rastafarin ja krisitityn kombo (useissa köyhyissä kehitysmaissa uskonnon tuomilla arvoilla on mullistava vaikutus ihmisten elämiin, siksi mainitsen tämän). Kerroin Joelle saman tarinan kidnappauksesta ja kerroin ymmärtäväni, että köyhyys ajaa epätoivoisiin tekoihin. Joe oli eri mieltä. Hän sanoi, että varastaminen toiselta oman kurjuuden tähden ei silti ole oikein. Hän oli syvästi sisäistänyt periaatteekseen käskyn "älä varasta". Luulen, että hän oli melko onnellinen, koska pysyi uskollisena periaatteelleen. Hän oli mieluummin köyhä, ehkä olisi jopa kuollut mieluummin kuin varastanut.

Joelle oli pyhää pitää kiinni tuosta periaatteesta, ei pitää muita periaatteita, jotka olisivat sitä vastaan, johti se mihin tahansa. Minä en pystyisi samaan kuin Joe. Minä varastaisin köyhyyttäni todennäköisesti. Mutta ehkä juuri köyhyytensä tähden Joelle oli tärkeää pitää kiinni puhtaasta sielusta ja sydämestä, sillä se oli ainoa, mikä toi hänelle rikkautta köyhyyden keskellä. Hänellä oli jotain, mitä varkaalla ei ollut. En arvota köyhyyden tähden varastavan ja Joen kaltaisia tässä mihinkään järjestykseen. Kerron vain, miten monenlaisia valintoja ihmiset tekevät, ja niistä kaikki voivat olla inhimillisesti ymmärrettäviä.

Se, mihin "älä pidä muita jumalia", ei mielestäni viittaa, on, että pitäisi vastustaa muita uskontoja ja ihmisiä, jotka pitävät niiden jumalia. Kukaan meistä ei tiedä mitään Jumalasta, jumalista, me uskomme vain. Jos et usko toisen uskonnon jumalaan, anna toisen kuitenkin uskoa. Jos sinulla kristittynä on erilanen käsitys kristinuskon Jumalasta kuin minulla, anna minun uskoa minun käsitykseeni hänestä, niin kuin minäkin annan sinun. Älä käännytä, vaan keskustele haluten ymmärtää toisen näkemyksiä, etsi yhtäläisyyksiä, äläkä takerru eroihin. Älä käytä Jumalaa aseena toista ihmistä vastaan, vaan avaa itsesi ymmärtämään ihan jokaista ihmistä niidenkin asioiden kanssa, jotka omissa käsityksissäsi ovat väärin tai syntiä. Me emme tiedä Jumalasta, joten älä luule, että juuri sinun käsityksesi ja tulkintasi Jumalasta on se oikea. Se voi olla oikea sinulle, mutta toiselle pakotettuna kuin hän pitäisi muita jumalia. Tämä kaikki koskee yhtä lailla ateisteja kuin uskonnollisia. Älä pidä omaa näkemystäsi kaikille sopivana.

Hemuli

Share

Kommentit

saimah
Mintulle mies 2014

Mielettömän hieno kirjoitus, kiitos!

Kaunis tämä Joen tarina.

Koskettava ajatus, ettei epävarmuuden hetkellä pidä panikoida vaan luottaa että asuat ratkeavat.

Ja se, ettei omaa uskoaan pidä tuputtaa muille-kiitos, että otit tähän mukaan ateistitkin. Niin loukkaavaa tapaa puhua minun uskostani tai uskonnoista ylipäätään en ole kohdannut kuin eri ateistien suusta. Sama kunnioitus kaikille, kiitos. Minä kunnioitan heidän näkemystään, minulla on oikeus odottaa samaa. Enkä halua yleistää, mutta näin on vaan käynyt hirveän usein.

Vierailija (Ei varmistettu)

Turhaanko Kristus on sanonut ''tehkää KAIKKI KANSAT minun opetuslapsikseni'' ja silti sanot älä käännytä.

Hemuli
Oisko tulta?

Joskus pitää huutaa. :)

Ei varmaan sanonut turhaan, mutta tässä ajassa käännyttämällä varmaan rikkoo enemmän kuin rakentaa. Kertoa saa uskonnostaan niin kuin kaikista ajatuksistaan, mutta tuputtaa ei. :) Ja etsivä kyllä löytää. Varsinkin tässä informaatioyhteiskunnassa.

Vierailija (Ei varmistettu)

Malakia 3:6 ''Minä, Herra, en muutu''. Täten Jumala vaatii meiltä samoja asioita kuin ennenkin. Tästä kertoo Kristus Matt. 5:17-19: '' Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan TÄYTTÄMÄÄN. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa PIENINKÄÄN kirjain, ei ainoakaan PIIRTO, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa YHDENKÄÄN näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää PIENIMMÄKSI taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman SUUREKSI taivasten valtakunnassa.''

Kristus sanoi ''ja opettamalla heitä pitämään KAIKKI, mitä minä olen käskenyt teidän pitää.'' ja tässä edellisessä lauseessa Kristus juuri käski kääntämään kaikki kansat opetuslapsikseen. Tämä oli kohdasta Matteus 28:19-20.

Hemuli
Oisko tulta?

Kiitos näkemyksistäsi. :)

Vierailija (Ei varmistettu)

joo sori huono päivä, siksi huusin.

Vierailija (Ei varmistettu)

että pahoittelut.

Minä vain (Ei varmistettu)

Tuli mieleen ihan hassu asia.

Joka voi olla kaukaa haettu, enkä tiedä, meneekö ylitulkinnaksi. Sitä minulla on joskus tapana harrastaa.

Enkä myöskään ole mikään kunnon Raamatunlukija, toivottavasti Herra senkin armahtaa, joten en tarkkaan tiedä, mitä missäkin lukee.

Mutta Jeesus on käskenyt opettamaan kaiken sen, mitä hän on opettanut opetuslapsilleen, myös muualle maailmaan. Ja mitkä ovat olennaisimmat asiat; armo, rakkaus, usko, toivo, ihmisyyden kunnioitus, vallalla olevien ajatusten kritiikki. Myös erilaisuuden ja syntisyyden unohtaminen joissakin tilanteissa, esimerkiksi Maria Magdalenan kannalla.

Ihmisoikeuksien sanotaan nousevan kristinuskon pohjalta. Olen kuullut teorioita, joiden mukaan oisi ollut mahdotonta, että ne olisivat nousseet muiden muinaisten luonnonuskontojen joukosta, koska niiden perusfilosofia on erilainen; yksilön oikeudet eivät välttämättä samalla tavoin olleet merkittäviä (yleistys). Ja nyt ihmisoikeuksia pidetään perusarvoina maailmassa, ja niitä pyritään viemään eteenpäin maihin, joissa niitä ei kunnioiteta.

Ja Jeesus sanoi:"Tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni".

.....Voisiko se olla myös sitä...?

Hemuli
Oisko tulta?

Se on kaunis tulkinta minusta. Kuten aina totean, me emme tiedä mitään, tulkitsemme ja uskomme vain, joten kyllä, noinkin voi olla. :)

kristitty (Ei varmistettu)

1. Kor. 10:20: "epäjumalien palvelijat uhraavat pahoille hengille eivätkä Jumalalle, enkä halua teidän joutuvan yhteyteen pahojen henkien kanssa."

Ps. 135:15: "Pakanain epäjumalat ovat hopeata ja kultaa, ihmiskätten tekoa."

5. Mos. 32:16-17: "Israel sai hänet kiivastumaan vierailla jumalillaan, vihastutti hänet iljettävillä menoillaan. Se uhrasi pahoille hengille, epäjumalille, joista ei ennen tiennyt, uusille, äsken löytämilleen jumalille, joita isät eivät tunteneet."

Muiden uskontojen jumalat ovat demoneja. Ihmettelen kirjoittajan (olet kirkon edustaja!) tapaa kannustaa palvomaan pahoja henkiä.

Vierailija (Ei varmistettu)

ei kirjoittaja nyt kai sillä tavalla ajatellut, joten...

Hemuli
Oisko tulta?

Kiitos Raamatun siteeraamisestasi. Minä tulkitsen Raamattua aikaan, paikkaan, kulttuuriin ja tietoon suhteuttaen, ja siksi minulle on mahdollista nähdä noiden tekstien kohdalla muutakin kuin kirjoitetut sanat. Kiitos kun jaoit omia näkemyksiäsi. :)

Kommentoi

Ladataan...