10 faktaa pähkinöistä

Tällä hetkellä minun pähkinäkipossani on sekä suolattuja että suolaamattomia manteleita ja cashewpähkinöitä irtomyynnistä Lidlistä. 

 

 Tiesitkö, että...

  1. Pähkinät ovat itseasiassa puissa kasvavia kuivia ja aukeamattomia hedelmiä tai niiden kiviä?​

  2. Maapähkinä ei ole pähkinä, vaan hernekasveihin kuuluva kasvi?

  3. Suositeltava annos pähkinöitä on 2-4 rkl eli noin kourallinen päivässä?

  4. Kourallisessa manteleita on kalsiumia saman verran kuin lasillisessa maitoa?

  5. Kourallisesta saksanpähkinöitä saa samanverran kuitua kuin täysjyväleivästä ja proteiinia samanverran kuin kananmunasta?

  6. Pähkinät ovat loistava tapa lisätä ruokavalioon hyvälaatuista rasvaa?

  7. Pähkinät sisältävät B-vitamiineja, joita tarvitaan hermoston ja lihaksiston toimintaan?

  8. Muutaman pähkinän rouskuttaminen aterian jälkeen neutralisoi hyvin suuta happohyökkäkseltä? Jos siis purkka ei syystä tai toisesta käy, pidä pähkinäpussia mukana.

  9. Pähkinät ovat suorastaan superfoodeja? Pienessä paketissa makua, ravintoa ja helppoutta. Loistavia eväitä kiireiselle tai hyvä lisä ruoanlaittoon laatua varmistamaan.

  10. Elimistö rakentuu rakennusaineista, joita sille tarjoat? Pähkinöissä kaloreihin tai rasvamäärään tuijottaminen ei kannata: tutkimuksissa pähkinät esimerkiksi näyttävät tukevan painonhallintaa, eikä päinvastoin. Puhumattakaan vaikutuksista sydämen ja verisuoniston kuntoon. Pähkinöiden syöminen on siis merkittävä terveysteko itselle :)

Joko pähkinät kuuluvat sinun osana sinun ruokavaliotasi?

-Katja

Share

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.