Arkinen hyvän mielen vinkki

Ladataan...
Onnenpäivä

Meillä täällä Lilyssä vietetään tällä viikolla hyvän mielen viikkoa. Niinpä myös Onnenpäivä kantaa kortensa kekoon paremman ja iloisemman elämän puolesta. Koska sodin sitä ajatusta vastaan, että eletään vain viikonloppuisin ja arki on yhtä pakertamista työtunnista toiseen, jaan kanssanne vinkin, joka saa iloiselle mielelle myös keskellä viikkoa. Ja koska liikunta on lähellä sydäntäni, liittyy arkinen hyvän mielen vinkkini juurikin liikkumiseen.

Jos seitsemältä aamulla hymyilyttää kuntosalin ovella näin kovasti,

ei päivästä voi tulla kovin huono.



 

Avainsana iloisempaan mieleen on aamuliikunta. Ja ennen kuin alatte tuhahdella siellä "no joo, olisihan se pitänyt arvata...", niin malttakaapa tovi. Aivan ensimmäisenä nimittäin unohdetaan kaikki laihduttamiset, kuntokuurit ja ruokavaliot ja otetaan aamuinen liikuntatuokio puhtaasti hyvän mielen kannalta. Eikö olekin jo paljon kivempi lähtökohta liikkumiselle?

Aamuliikunta on ollut osa arkeani jo vuosia. Päivä käynnistyy virkeämmin, olo on rento ja mieli avoin ja iloinen. Olen jopa huomannut keskittymiskykyni olevan parempi, kun ruumiille on annettu tekemistä ennen työtuoliin istahtamista. Ja totuus on se, että suuri osa visaisista ongelmista, niin työssä kuin omassa elämässäkin, on ratkennut nimenomaan aamuisen liikuntahetken aikana. Voisinkin väittää, että päätös lähteä ensimmäiselle aamulenkille joskus vuosia sitten, on ollut yksi elämäni parhaista valinnoista ja yksi pisimmistä askeleista kohti onnellisempaa elämää.

Aamuliikunnan ei tarvitse olla hikijumppaa eikä kaloreiden polton maksimaalista. Päinvastoin, aamuliikunnan tulee olla sopivan rentoa, vaikka vain kävelyä. Nimittäin tietoisuus kovasta treenistä heti sängystä noustua, tekee liikkeelle lähdöstä taatusti epämiellyttävää ja tappaa innostuksen heti alkuunsa. Tiedän, että ennen töihin lähtöä suoritettu liikunta vaatii herätyskellon virittämistä uudelleen tunnin verran aikaisemmin kuin ennen, mutta lupaan, että pienen reippailun jälkeen olet enemmän hereillä kuin normaalisti olisit koko päivänä. Tämän takia olenkin suositellut aamuliikuntaa kaikille stressistä, masennuksesta, väsymyksestä tai muista negatiivisista tuntemuksista kärsiville tuttavilleni. Vaikka ei aamuliikunta takaakaan sitä, etteikö joku asia voisi silti myöhemmin päivällä mennä mönkään, niin iloisemmalla mielellä on vastoinkäymisetkin helpompi ottaa vastaan.

Haastankin kaikki lukijat, joilla vain teoreettinen mahdollisuus on, menemään tänä iltana hieman aikaisemmin nukkumaan, virittämään herätyskellon soimaan tuntia aikaisemmin ja aloittamaan päivä pienellä reippailulla!

Entä onko teillä lukijoilla jokin muu erityinen konsti tehdä arjesta iloisempi? Nyt laitetaan hyvän mielen vinkit kiertoon!

 

 

Share

Kommentit

Mpouta
Poutapilviä

Toi on kyllä totta! Pieni aamulenkki sopii Suomessa erityisesti kevät- ja kesäaikaan, mutta talvella psykologinen vaikutus on vähintään yhtä suuri, jos vaan voittaa pimeyspeikon ja pääsee ylös. Keskittymiskykyni heikkenee yleensä radikaalisti iltapäivällä, mutta jotenkin aamuliikunta laittaa aivosolut paremmin liikkeellä, koska aamulenkillisinä päivinä jaksan skarppina ihan työpäivän loppuun saakka.

Mun vinkki: pitenevät aamut, autio Töölönlahti (tai muu kaunis paikka), rauhaisa tempo ja omat ajatukset. Hyvä tulee :)

phocahispida

Aamulenkkiä kokeiltiin joskus kahteen pekkaan miehen kanssa tai oli koirakin mukana. Mutta kun mukaan astui vauva, joka piti heti aamusta syöttää, juottaa, putsata ja pukea, kynnys lähteä liikenteeseen aamuvarhain on kummasti noussut. 

Tekosyitä, I know.

On jotenkin tosi koomista, että kun kommentoin Fb:ssä yhtä juttua, oli toinen kommentoija Julia ja täällä toistaiseksi ainut on yhtä lailla tuttu irl. :o

Liinaletti (Ei varmistettu) http://lettisekaisin.blogspot.fi

Tää on kyllä hyvä vinkki, jota tulee toteutettua täälläkin joka ikinen aamu koiran vuoksi. Ja ei tosiaan tarvi vetää mitään hikilenkkiä, vaan jo 20 minuuttiakin tallailua hiljaisilla teillä antaa ihan eri fiiliksen koko päivälle. Toimii mielestäni myös keskellä pahinta kaamosta, on se päivä ihan kiva aloittaa tuikkivia tähtiäkin katsellen! Nyt kevään tullessakin on ihana huomata miten joka aamu on pikkuisen aikaisemmin valoisaa ja kuuluu aina vähän enemmän linnunlaulua. (Itse huomaan kevään tulon jo siitäkin kun talven jälkeen tulee ne ekat aamulenkit joilla panikoin myöhästyväni kun onkin jo valoisaa niin että luulen kellon olevan lähempänä kymmentä kuin kahdeksaa...)

Matkaaja (Ei varmistettu)

Jep, tuollainen maisema ja ilma ulkona niin lähtisin joka aamu lenkille. :) Sen sijaan täällä on niin helppo keksiä tekosyitä... Helmikuussa aurinko nousee 8.00 aikaan ja silloin pitää jo olla töissä, siis matkustanut se tunnin matka ja tuohon lisätään se 80cm lunta. Mutta jotta tämä nyt ei menisi ihan valittamiseksi niin ehkä minun rento aamuliikunta on se kun kävelen hakemaan lehden, haen ehkä puita ja saa tuoksutella raikasta ulkoilmaa ja mietiskellä miltä uusi päivä tuntuu. Kunhan lumet sulaa niin aion kyllä kokeilla reippaampaa aamuliikuntaa, varsinkin silloin jos menen vasta iltaan töihin. :)

Itselleni tulee hyvä mieli siitä kun pystyy tekemään omassa elämässään päätöksiä ja tuntee pystyvänsä vaikuttamaan asioihin omassa elämässään. Joskus sitä on niin jumissa ja koko elämä tuntuu olevan ihan solmussa niin se kun vihdoin tietää mitä pitää tehdä ja mitä haluaa tehdä, ja tietää mihin itse pystyy, se on niin mahtava.

A. Sinivaara
Onnenpäivä

Niin ja muuten tein niitä aamureippailuja myös Suomessa asuessa, kesät talvet, joten on sitä pakkasessakin reippailtu yhtä lailla ;)

Niin ja vielä, eihän mikään estä ottamasta vaikka juoksuaskelta lenkin aikana jos siltä tuntuu, mutta pääasia on, että reippailemaan lähdetään sillä mielellä, että ei revitetä vaan edetään fiilistellen. Aika monesti itselläni on kyllä käynyt niin, että lähden liikkeelle ihan rauhallisesti, mutta vähän ajan päästä askel muuttuu juoksuksi kuin itsestään.

Ja vielä toinen hyvän olon vinkki: venyttely! Ihan ilman liikuntaakin on suotavaa venytellä. Hyvä hetki pienelle venyttelylle on illalla, telkkaria katsellessa. Itse ainakin rentoudun, jalat muuttuu makarooniksi ja mieli alkaa tehdä untenmaille. Tällä tavalla saa muuten aikaistettua nukkumaanmenoa jos muuten tuntuu siltä ettei välttämättä uni tule.

pienisisko
Spin off

Oi aamen! Ja vielä kesällä tai edes muuten auringonpaisteessa...ahhh! 

Omallakin palstallani fiilistelin suuresti aamuliikuntaa lokakuussa. Vaikka olikin pimeetä ja märkää... Niiiin sen heräämisen arvosta!

Monttu

Mikään ei aloita päivää paremmin, kuin uinti, reipas lenkki tai kuntosalilla huhkiminen.

Näin on. Aamu-unisia en ymmärrä. :D

annemi

Aamujooga ja aamusali olivat joskus suuria suosikkejani. Nyt pimeän aikaan olen taas lipsunut, mutta ehkä keväämmällä inspis taas iskee :)

Maapu (Ei varmistettu)

Mun hyvän mielen vinkki ajoittuu myös aamuun. Illalla ennen nukkumaanmenoa mietin mielessäni pari kolme kivaa juttua seuraavasta päivästä, jotka sitten aamulla herätyskellon soidessa muistutan itselleni. Ei ne kovin kummoisia tarvitse olla, viime viikolta esimerkkejä niistä oli mm. uuden meikkivoiteen testaaminen, yhteinen työvuoro lempparityökaverin kanssa ja välipalalle suunniteltu tuore mango rahkan kanssa :)

A. Sinivaara
Onnenpäivä

Oi Maapu, aivan ihana vinkki! Tota mäkin kokeilen!

Julia Hoo
Kympin joukko

Nyt kun minutkin on näköjään täällä kommenttiboksissa mainittu, kannan korteni kekoon. ;)

Itse treenaan arkipäivinä aina aamuisin. Sillä lähtee päivä hyvin käyntiin ja jaksaa paremmin. Salilla pyörii usein samat treenaajat joka aamu ja ruuhkaa ei ole. Aamulla tehty treeni ei sallii myöskin iltapäivän aikataulumuutokset ja spontaanit kahvittelut, ilman että treenimäärät kärsivät.

Noustessani aamulla huitaisen vain tuulihousut jalkaan, hiukset kiinni, aamupalan naamaan ja hyppään bussiin. Bussimatkalla salille suunnittelen päivää päässäni, kuuntelen musiikkia ja herään. Treenin jälkeen menen suihkuun, meikkaan ja nautin siitä fiiliksestä että koko päivä on vielä edessä. Yleensä aamutreenin jälkeen kokee olevansa valmis kaikkeen, mitä päivä tuo tullessaan.

Minä olen aina tykännyt liikkua aamuisin :) Mulle käy kyllä raskas/hikiliikuntakin aamusta, ei haittaa ollenkaan. Ainoa minkä oon joutunut opettelemaan kantapäänkautta, että joskus on kuitenkin viisaampaa jäädä nukkumaan siksi ekstratunniksi.

Nimimerkillä: Olen joskus juossut 4 aikaan aamuyöstä, 4h unien jälkeen... ei tykännyt kroppa, eikä mieli.

Vierailija (Ei varmistettu)

Ihan mahtavia nuo teidän aamulenkki yms. vinkit, mutta aamu-uninen tai en, ei vaan kykene enää yhtään aikaisemmin nousemaan, kello kun huutelee herätystä arki-aamuisin 5.15 ;-) mutta muuten hyvän mielen saan kun kävelen pysäkille sen muutaman minuutin ja jos on hyvä ilma, niin kuin tänä aamuna, kävelin rauhallisen rivakasti (mikä ilmaisu) pysäkille ja haistelin raikasta aamuilmaa ja bongasin jäniksen jäljet kävelytieltä, kuuntelin heräävän kehän liikennettä. Toisessa päässä ihastelin lumisia lehtipuita, jotka näyttivät tummaa taivasta vasten ihan pitsiltä.

Kyllä tuo aamucardio on ihan parasta on se sitten lenkki tai kevyttä lihashyppelyä kotona! 

Ja olo on todella freessi sen jälkeen, ja sama kuin sinulla, minullakin keskittyminen parantuu huomattavasti aamuliikkumisen jälkeen. :)

Aliena (Ei varmistettu)

Minun tulee käytyä koirien takia kävelyllä joka aamu, mutta ongelma onkin hikisempi liikunta. Päivä lähtee huikean hyvin käyntiin jos aamulla saa oikeasti urheiltua, mutta jostain syystä itselläni siitä ei tahdo tulla mitään. Etenkin aerobisessa liikunnassa kuntoni on noin kymmeneksen siitä mitä myöhemmin ja syke nousee ihan tappiin heti. Tämä on vähän harmi, koska eipä aamutreenistä ole parempaa mieltä lukuun ottamatta kauheasti hyötyä jos ei pysty tekemään sitä kunnolla.

marix
Mari style - oho

Jaksaiskin herätä aamulla niin varain, että ehtisi aamuliikkumaan! Koko talven ollut niin äärimmäisen vaikeaa herätä edes töihin ajoissa, puuh! Huomennakin on herätys 4:45 ja mun pitäs olla jo sängyssä tällä hetkellä, mutta..

En tiedä olisiko salille meneminen aamulla viiden jälkeen aika outoa, mutta puolen tunnin lenkin siihen aikaan ainakin voisi heittää, kunhan vaan jaksaisi nousta. Ehkä sitten, kun on enemmän kevät ja kesä?

Sensei
Puuhevonen

Samaa mieltä, monta vuotta aamulenkkiä juosseena pidän sitä ihanana tapana aloittaa päivä. Nyt se on jäänyt, työpaikan vaihdon myötä töissä on oltava klo 8.15 eikä pimeä talvi houkuta nousemaan kuudelta lenkkiä varten. Töissä kuljen pyörällä, joten muutaman kilometrin matkalla saa kuitenkin sen happihyppelyn ja sekin terästää aivoja verrattuna päiviin, jolloin tulee töihin tylsästi autolla.

Flo (Ei varmistettu)

Muutaman kerran olen aamuliikuntaa kokeillut, mutta kahdesta asiasta en pääse yli: ensinnäkään en välttämättä herää kunnolla treeninkään aikana (jolloin olen koomainen, kärttyinen ja tehottomaan treeniin tyytymätön koko treenin) ja välittömästi treenin jälkeen ainoa viettini on mennä takaisin nukkumaan. Osasyynä on luultavasti aamu-unisuuteni, mutta kenties en ole syönyt oikein aamutreenieni jälkeen? Aloittaessani nimittäin salitreenaamista vuosia sitten nukahtelin treenin jälkeen jatkuvasti luennoilleni, kun en hoksannut syödä heti treenin jälkeen välipalaa. Ehkäpä siis annan aamutreenille uuden tilaisuuden hieman paremmin suunnitellun aamupalan kera. :)

Kommentoi

Ladataan...