Dieetin lopputulos: +3 kg

Ladataan...
Onnenpäivä

Käynti vaa'alla osoitti todeksi sen, ettei dieettini ole sujunut aivan suunnitelmieni mukaan. Painonpudotuksen sijaan painoni on kohonnut lähes kolme kiloa kuuden dieettiviikon aikana. Voihan huokaus. Toki jotain tämän tapaista lopputulosta ounastelin jo dieettiä aloittaessani, sillä sama ilmiö on ollut havaittavissa joka kerta, kun olen lisännyt tuntuvasti liikunnan - ja erityisesti salitreenin määrää. Tällä kertaa elättelin kuitenkin toiveita siitä, että tiukennettu ruokavalio hivuttaisi painoani vähitellen kohti mieleeni pinttynyttä unelmaa alle kuudestakymmenestä kilosta. Toisin kuitenkin kävi. Nyt elopainoa on kasassa kuudenkymmenenneljän kilon edestä.

Dieetin avulla olen löytänyt ainakin osan kadoksissa olleista

vatsalihaksistani (sekä typerän Iltasanoma-hymyn), mutta mihin hittoon

ne kolme lisäkiloa ovat tulleet?

 

Mitä tässä nyt sitten on tapahtunut? 

No, muutama virhe ainakin.

Virhe 1:

Kehossa tapahtuneita muutoksia tarkasti analysoidakseni tulisi minun tietää tarkka rasvaprosenttini ennen dieetin aloittamista. Mikäli muistatte ostamani ihmevaa'an, kertoi se rasvaprosenttini olevan reilut 18 dieetin aloittaessani. Tämä kuitenkin osoittautui jo muutaman mittauskerran jälkeen harhaksi, sillä pienikin heitto painossa sai myös rasvaprosentin heittelemään rajusti. Toisin sanoen, en todellakaan tiedä mikä rasvaprosenttini oikeasti oli tai edes mihin suuntaan se on viime viikkojen aikana kehittynyt. Siispä tärkeä vinkki, arvon painonpudottajat: ennen kuin aloitatte dieettinne, käykää mittauttamassa rasvaprosenttinne ammattilaisella! Tämä on ehdottomasti luotettavin tapa mitata kehossa tapahtuvia muutoksia, paljon luotettavempi, kuin pelkkä vaa'alla seisoskelu. Se vaa'assa näkyvien numeroiden vaihtelu kun voi kertoa paljon muustakin, kuin läskin määrästä.

Nyt kuusi viikkoa myöhemmin päätin korjata virheeni ja mittauttaa rasvaprosenttini ammattilaisella. Tulos oli 20,9 %. Vahinko on tietenkin ehtinyt jo tapahtua, sillä en tiedä onko kuusi dieettiviikkoani nostanut vai laskenut rasvaprosenttiani. Toiveikkaasti veikkaisin kuitenkin laskun puolesta.

 

Virhe 2: 

Aloittaessani vähähiilihydraattisen ruokavalion, en halunnut laskea kaloreita. Minulla kun yleensä lipsahtaa kaikki tekeminen fanaattisuuden puolelle ja saattaisin hyvinkin viettää puoli päivää kaloreita laskeskellen ja erilaisia ateria-yhdistelmiä kehitellen. Tämän takia halusin olla paneutumatta asiaan turhan syvällisesti, joka kuitenkin osoittautui virheeksi. Nyt minulla ei ole minkäänlaista tietoa siitä, paljonko olen kaloreita koneistooni päivän mittaa työntänyt ja kuinka ruokavaliotani tulisi jatkossa kehittää. Tämä on toinen syy siihen, etten tiedä mitä tuo lisääntynyt kolme kiloa vartalossani oikein on.

 

Kun kerran faktat puuttuu,

niin mitä kertoo peili?

Olen viime aikoina viettänyt liiaksikin aikaa peilin ääressä pohtien, onko vartalossani muuttunut yhtikäs mikään. Varmaa on, että vatsalihakset ovat tulleet näkyviin. Eivät kovin erottuvasti, mutta kuitenkin selkeämmin kuin koskaan aiemmin. Mittanauha kertoo, että vaikka painoa on tullut lisää, on navanympärys silti vielä lähtötilannetta pienempi. Käsivarret ovat ehkä muodokkaammat kuin aikaisemmin ja verisuonet puskevat pintaan aina vain epänaisellisemmin. Vaikka paino onkin noussut, niin ovat kyllä painot nousseet salilla tangossakin. Ei kai siis pitäisi valittaa. Jossain takaraivossa jäytää kuitenkin pelko siitä, että mitä jos se onkin läskiä?

 

Mitäs seuraavaksi tehdään?

On aika muuttaa ruokavaliota. Sen lisäksi, että vähähiilihydraattinen ruokavalio alkaa käydä hermon päälle, alkaa se myös häiritä treenaamista. Loppuviikosta ei vain enää tahdo millään jaksaa, mitään. Otan siis hiilihydraatit mukaan kuvioihin vaihtelevalla määrällä sen mukaan, minkälaisesta treenistä päiväni koostuu. Perusajatus on, että salipäivinä hiilihydraatteja on enemmän ja pelkkinä lenkkipäivinä taas vähemmän. Tämä tuo ruokavalioon sopivaa vaihtelua ja pitää rasvanpolton käynnissä, kun ei kroppa pääse tottumaan päivästä toiseen samanlaisena toistuvaan ruokavalioon. Näin siis ainakin teoriassa.

Tämän lisäksi aion jatkossa ryhtyä laskemaan niitä kirottuja kaloreita. Laskeskelin, että minun mittaiseni ja painoiseni ihminen höystettynä tällä aktiivitasolla, polttaa vuorokaudessa n. 2800 kaloria. Ei siis pitäisi olla kovinkaan vaikeaa pysytellä tuon summan alapuolella. Tähtäänkin seuraavat viikot kovina treenipäivinä 2100-2200 kaloriin ja löysempinä päivinä vaatimattomaan 1800-1900 kaloriin. Tuohon määrään pitäisi sisällyttää vähintään 125 grammaa proteiinia ja mahdollisimman vähän sokeria, joten karkin ja herkkujen syönti rajoittuu jatkossakin vain lauantaille. Näillä eväillä treenin pitäisi kulkea erinomaisesti.

Muutaman viikon päästä suuntaan varmuuden vuoksi tarkistuttamaan rasvaprosenttini uudemman kerran, ettei se vain lähtisi salakavalasti nousemaan ruokavalion muututtua varsin radikaalisti. Huh. Saapa nähdä kuinka tässä oikein käy. Jännittää, sanoi mummo, kun kahvimerkkiä vaihtoi.

 

 

Share

Kommentit

sanumaria

Kaliforniasta tarttuu IL-hymy :) Mulla olis tässä maaliskuun lopussa uus kehonkoostumusmittaus, saa kattoo onks lihas/läski osuudet muuttuneet...

tiiti
ite puin

Käsisuonet, nehän on naisellisinta ikinä <3 (annan muuten omilleni nimiä :D) Musta 6 viikkoa on vielä aika vähän, jos tarkoituksena on saada lisää lihasta ja kadottaa fättiä j vieläa olla koko ajan miinuskaloreilla. Etenkin, kun kyseessä on normaalipainoinen ihminen, eli sitä kadotettavaa rasvaa ei ihan hirveästi ole. Eli tsemppistä ja kovia painoja sekä kärsivällisyyttä :D

Vierailija (Ei varmistettu)

Fakta 1: Kaikilla on vatsalihakset, suurimmalla osalla ne vain ovat kätköissä niiden päällä olevan rasvakerroksen alla.

Fakta 2: Naisten on vaikeampi saada verisuonia esiin käsivarsissa, kuin miesten, koska naisten rasvaprosentti on korkeampi kuin miesten. Ja pitaisikin olla, koska evoluutio.

Näiden kahden faktan perusteella, jos sun vatsalihakset erottuu paremin ja verisuonet pullistelee käsivarsissa, sun rasvaprosentti on pudonnut.

A. Sinivaara
Onnenpäivä

Yhtiömme kiittää kannustuksesta!

sanumaria: Toivottavasti suunta on oikea. Ihmettelen kovasti jos ei, on nimittäin sen verran hurja tuo sun treenipäiväkirjas! Ei tämmönen pysyis mukana ollenkaan, ehei.

tiiti: Ehkä naisellistakin naisellisemmat on kaulasuonet. Tiedätkö, sellainen pikkusormenpaksuinen, jonka voi nähdä sykkivän toistojen tahdissa. Ggrrh. Löysin myös ensimmäisen suonen pohkeestani. Tai sitten se oli suonikohju.

Vierailija: Luin jostain, että naisen pitäisi saada rasvaprosentti alle 20, jotta vatsalihakset tulisivat kunnolla näkyviin. Tämä on tietysti yksilöllistä, ja vaatii silloinkin treenattuja keskivartalonlihaksia, mutta sitä odotellessa. Verisuonet taas tulevat näkyviin mitä enemmän treenaa = verisuonet laajenevat, jotta pystyvät kuljettamaan happea tehokkaammin lihaksille. Tai jotain. Mutta kyllä, naiset joutuvat tekemään paljon enemmän työtä kuin miehet, kiitos testosteroiinin, tai lähinnä sen puutteen.

Vierailija (Ei varmistettu)

Huh, jos minulla olisi tuollainen vartalo, niin en kyllä yhtään vaivaisi päätäni sillä onko kolme kiloa tullut vai mennyt :). Menisin vain ostelemaan ihania vaatteita itselleni, ja nauttisin siitä kun olisin kerrankin upean näköinen :).

terveisin, ei-kuitenkaan-kateellinen -pulska lady

sanumaria

noo, se on vaan sellanen epärealistinen tavoitepäiväkirja. huomenna tosin tarvis raahautua sinne salille aamusta... mistähän sais innon?

Jultsu (Ei varmistettu)

Mä olin vähällä jo aiemmin kommentoida tota kaloriasiaa, kun puhuit meneväsi miinuksilla eikä paino laske. Eli et ole mennyt, tai olet luonnonoikku :D mutta hei, mitä väliä jos peilin ja mittanauhan mukaan tulokset on oikeanlaisia! Samoin olen ihmetellyt sitä, että miks ne hiilarit pitäis vetää ihan minimiin, jos haluaa oikeasti treenata (kovaa) ja myös palautua? Kyllähän kaiken turhan hötön karsiminen on toki järkevää. Karkkipäivä-periaatteella menen mäkin, psyykkisesti niin paljon helpompaa kuin totaalikieltäytyminen :)

Mun diettini menee aikalailla yhtä hyvin kun sulla: paino on suunnilleen lähtölukemissa, mutta vatsalihakset kuultaa! ja ne verisuonet, no... sanotaanko että varsinkin pohkeissa näyttää äärimmäisen epänaiselliselta...

Anis
Aniksenmakuinen

Blogiasi päivittäin lukenevana nyt on pakko ottaa osaa keskusteluun, sillä olisin voinut itse kirjoittaa tuon tekstin (joskaan en noin selväsanaisesti).

Olen dieetannut kuusi viikkoa, juurikin vhh:lla, ettei tarvitsisi laskea kaloreita (ja vajota siihen kuinka-paljon-mikäkin-painaa-koska-voi-syödä-pähkäilyyn), kuvitellut peilikuvan ja mittanauhan perusteella painoni olleen laskusuhdanteinen, mutta todennut pari päivää sitten painon nousseen kilon, vaikka kaloreitakin olen laskenut summittaisesti. Pääsipä siis supehuojentunut "Halleluja!" suustani, kun tekstiäsi luin - en liene ainoa vaakalukemaa tujottava raudannostelija!

Painot gymillä ovat tosiaan nousseet ja sujautin tänään ensimmäistä kertaa sitten yläasteen kolmekutoset pillifarkut kaupassa jalkaani. Mutta se vaaka! Oi miksi sen kohoavan luvun näkeminen ahdistaa? 

Ollaan muuten kaikenlisäksi samassa "painoluokassa". Paino 64 ja voi kun se jonain päivänä alkaisi vitosella ratkeaisin liitoksistani! 

A. Sinivaara
Onnenpäivä

En tietenkään ole malttanut olla tutkimatta tätä kalori-asiaa hieman lisää... eli itse asiassa, jos vetelee menemään liian alhaisilla kaloreilla kulutukseen nähden, voi lopputulos olla kaiken järjen vastainen = painon nouseminen ja rasvan lisääntyminen. Tämä johtuu siitä, että elimistö menee säästöliekille ja pyrkii varastoimaan kaiken saamansa energian rasvan muodossa "pahan päivän varalle". Samankaltainen efekti syntyy jos ruokavalion pitää jatkuvasti samanlaisena, päivästä toiseen. Kroppa tottuu ja rasvanpoltto pysähtyy. Eli toisin sanoen, pitääkseen rasvanpolton käynnissä, täytyy syödä tarpeeksi ja vaihtelevasti.

A. Sinivaara
Onnenpäivä

Jultsu: En oikeasti tajua miten joku voi kieltäytyä karkin syömisestä kokonaan. Itselleni kaiken hyvän kieltäminen olisi itsensä kiusaamista. Pitäähän elämästä myös nauttia ja valitettavasti osa omasta nautinnostani tulee nimenomaan suun kautta :D Joku nainen kysyi eilen salilla, että treenaanko kehonrakennuskisoja varten. Totesin vain, että "naa....just for fun", johon nainen totesi, että ei näytä siltä, että mulla olisi kovin hauskaa. Taisin siis vähän irvistellä siinä tekemisen ja hikoilun ohessa. Mutta tuo kommentti oli hyvä osoitus siitä, että jossain alkaa näkyä!

Anis: Eikö ole omituista miten se painon nouseminen ahdistaa! Vaikka järki ja peilikuva sanoo, että oikealla tiellä ollaan, niin silti se kohoava lukema saa pohtimaan, että olisiko se nyt kuitenkin rasvaa se lisäpaino... Vaikka varsinkin naisella paino voi nousta monesta muustakin syystä. Miksi on niin vaikeaa uskoa, että se olisikin lihasta? Pitäisi heittää vesilintua vaa'alla... Itselläni on myös vyötärön ympärys kasvanut hieman siitä mitä se pienimmillään dieetin kolmennen viikon tietämillä oli. Tämä tieto se vasta saikin minut pois tolaltani!

Anis
Aniksenmakuinen

Tuo liian alhaiset kaloritkin on mielenkiintoinen juttu, mulla kun tuppaa toisinaan jäämään aikalailla vajaaksi, mutta en kyllä tasaisesti syö millään järkyttävillä miinuksilla. Lisäksi mulla on erittäin erikoinen maha, se ei kestä melkein mitään ja ties mikä kerää nestettä pirusti ympäri kroppaa - etenkin palkkari. Tästä huolimatta siitä en kyllä luovu, viikon palautumisajat ei tällä treenitahdilla vaan tule kysymykseenkään.

Pitänee palkata PT, josta syyttää tätä outoa kehitystä. Tai sitten heittää tosiaan se vaaka mäkeen - lopulta mua kyllä painolukemia enemmän lämmittäisi kunnon vatsapalat ja selkeästi erottuvat jalkalihakset!

niela

Itse olen laskenut kaloreita vasta parisen kuukautta, mutta olen outoa kyllä kokenut sen jollain tapaa vapauttavaksi. Etukäteen pelkäsin varmaankin vähän samaa kuin sinä eli että kalorien laskeminen menisi liian fanaattiseksi, varsinkin kun mulla on ollut nuorempana (no, vähän vanhempanakin kyllä) syömishäiriö ja ainakin ennen taipumusta vetää syömisten tarkkailu överiksi. Toisaalta voi olla, että juuri syömishäiriötaustan takia on tehnyt hyvää laskea kaloreita ja huomata kuinka paljon voi ja pitää syödä saadakseen tarvittavat kalorit täyteen. No, tämä nyt ei liittynyt sun tilanteeseen, mutta tuli vaan mieleen, että kalorien laskeminen voi olla helpotuskin :) 

RagDoll (Ei varmistettu)

Hyvältähän tuo vartalo näyttää!!
Itse aloitin runsaan vuoden tauon jälkeen jälleen salitreenit ja runsaassa parissa viikossa huomasin, että paino on noussut lähes pari kiloa! Vaikka ruokakaan ei ole kovasti maistunut. Elättelen pieniä toiveita, että ne olisivat ne lihakset, jotka painavat. ;) heh.. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, että miten voi näyttää siltä, kuin ystäväni selluliitti olisi hyökännyt enemmän näkyviin treenaamisen aloittamisen jälkeen.. hmm..

A. Sinivaara
Onnenpäivä

Anis: Anna vaan vaa'alle kyytiä ;) Oletko mittauttanut jo rasvaprosentin? Suosittelen! Siitä kun saa paljon realistisempaa informaatiota, kuin vaa'alta.

niela: Olet muuten ihan oikeassa. Sitä jotenkin kuvittelee, kun ryhtyy kaloreita laskemaan, että ei varmasti saa syödä paljon mitään. Pari porkkanaa ja se on siinä. Kuitenkin oikealla sisällöllä minun pitäisi syödä ruokaa aivan käsittämättömät määrät päästäkseni kulutusta vastaavalle tasolle! Eikä se laskeminen niin vaikeaa ole. Ja aika nopeasti oppii silmämääräisesti tunnistamaan miltä näyttää 200 gramman kasa kanaa.

RagDoll: Vartalo alkaa olla ihan kuosissa jo, mutta silti tekee mieli kokeilla, että mihin saakka rahkeet riittää ;) Varsinkin punttitreenin alussa paino tuppaa naisilla nousemaan, ihan jo pelkästään sen takia, että lihaksiin kertyy nestettä. Joten se on hyvä merkki! :) Jaa-a... selluliitista kun ei koskaan tiedä. Itse huomaan sen dieetin aikana kadonneen hyvää tahtia. Mutta en usko pääseväni siitä koskaan kokonaan eroon. Se on ja pysyy kuin tauti.

ylipainoinen (toivottavasti ei kauaa...) (Ei varmistettu)

Kyllä se siitä! Täällä on ollut menossa noin kuukauden saman tapainen dietti, mutta vähemmällä liikunnalla, johtuen kaikesta muusta kiireestä. Liikuntaa vain 2-3 kertaa kuntosali ja lenkkeily 2-5 kertaa viikossa ( välillä tosissaan aivan liian vähän). Paino on pudonnut tasan 7kg. Mutta lähtökohdat meillä onkin ollut ihan erit. Muista että LIHAS painaa :))
T: S.H

A. Sinivaara
Onnenpäivä

S.H: Kyllä se siitä, sulla on ainakin selkeästi oikea suunta! Itse muutin ruokavaliota viikko sitten varsin radikaalisti ja paino osoittaisi taas palaamista normaaleihin lukemiin, eli alaspäin. Treenikin kulkee paremmin, kun on enemmän energiaa. Mutta saa nyt nähdä, kuinka tässä lopulta käy. Pitäisi kirjoittaa oma juttunsa tästäkin ruokavaliokokeilusta :)

Annabella
Häitä odotellessa

Veikkaisin että kilot on sitten tullut lihaksiin :D Tai siis lihashan painaa enemmän kuin läski. Omasta mielestäni ainakin kroppas näyttää upealta, joten ei pitäis olla syytä huoleen :)

Kommentoi

Ladataan...