Helpotusta stressiin, ilmaiseksi

Ladataan...
Onnenpäivä

Vaikka liian kovaksi käyvän stressin syntymistä voikin ennaltaehkäistä tiedostamalla omat rajansa, tulee toisinaan eteen tilanteita, jolloin tuon rajan yli on pakko astua, joko vapaaehtoisesti tai vahinkohorjahduksen kautta. Vierailtuani tuon rajan tietämillä ja sen väärällä puolella hieman turhankin usein, löysin yksinkertaisen, mutta tehokkaan tavan rauhoittaa mieli ja keho ennen kuin stressin oireet käyvät fyysisiksi. Lopulta tarvittiin vain hiljaisuus ja viisi minuuttia elämästä.

Nykyaikahan on siitä mainio, että vastaus kysymykseen kuin kysymykseen on vain nettiyhteyden päässä ja tämän lisäksi melkeinpä laitteeseen kuin laitteeseen saa ladattua ilmaiseksi elämää helpottavia sovelluksia. Helpotusta stressiin etsiessäni löysin iPadiini ja elämääni uuden (ja ilmaisen) rentoutussovelluksen, Relax HD:n. Sovelluksen avulla tehdään halutun mittaisia hengitysharjoituksia, alkaen alkeistasosta ja edeten vähitellen edistyneemmän hengittelijän haastavampiin harjoituksiin. Aikaa lyhimmän harjoituksen suorittamiseen tarvitaan vain viisi minuuttia ja juonesta kiinni päästyäsi voit muutella hengityksen rytmitystä haluamallasi tavalla. Vaikka tällainen hengittely vähän hihhulitouhulta kuulostaakin, on olo kokonaisvaltaisesti paljon parempi vain viiden minuutin hiljentymisen ja hengitysharjoittelun jälkeen.

Entäs sitten, kun ei käytössä ole nykyajan vempeleitä ja otsassa pullistuva verisuoni kertoo stressin kohoavan pian sietämättömälle tasolle? Tällaisesta hankalasta tilanteesta löysin itseni edellisen kerran lentokoneella matkustaessa, kun turbulenssi heilutteli konetta aivan liian pitkään. Kun lopulta lentoemännätkin pakenivat istumaan omille paikoilleen, oli lentopelkoiselle tilanne käydä ylivoimaisen stressaavaksi. Onneksi muistin hengitysharjoitukset ja niiden rentouttavan vaikutuksen. Suljin ulkomaailman äänet pois mielestäni korvatulpilla, suljin silmäni ja kuvittelin perhosen istumaan rinnalleni. Vedin syvään henkeä nenän kautta ja hengitin hitaasti keuhkoni tyhjäksi suun kautta, kuvitellen samalla perhosen levittävän ja sulkevan siipensä hengitykseni tahdissa. En tiedä kauanko jatkoin, mutta lopulta sain pelkoni hallintaan ja mieleni rauhoittumaan.

Tässä maailmassa, jossa niin monet asiat ovat monimutkaisia, kalliita ja stressaavia, on onneksi vielä jotain yksinkertaista, rentouttavaa ja vielä ilmaistakin - hengittäminen. Sulje silmät, vedä keuhkot täyteen ilmaa nenän kautta, anna hartioiden rentoutua, puhalla keuhkot tyhjiksi suun kautta ja anna pallean ja rinnan elää vapaasti hengityksen mukana. Kuinka asia, jota teemme tiedostamattamme koko ajan, voikin ajatuksen kanssa tehtynä tuntua niin hyvältä?

 

 

Share

Kommentit

A. Sinivaara
Onnenpäivä

Kannattaa kokeilla! Jopa meikäläinen saa tuolla tavalla ajatukset hetkeksi kuriin. Ja sen perhosen kuvittelu siihen rinnalle on ajatusten tyhjentämisen kannalta itselleni aika oleellinen juttu. Kun mielikuvitus työskentelee sen perhosen kanssa, ei päähän mahdu sen lisäksi muuta sekasortoa.

Kommentoi

Ladataan...