Jalkapäivä ja uusia kujeita

Ladataan...
Onnenpäivä

Huomasitteko, että Elämäni kunnossa -palstan Saara jakoi tällä viikolla iloksemme hyväksi havaittuja ja toimivia liikkeitä takaliston muokkaamiseksi? Näistä sekä Lotta Katariinan Pumpui-palstalla olleesta kyykkäys-jutusta inspiroituneena otin tämän päiväiseen jalkatreeniini mukaan uuden pakaraliikkeen sekä pitkään pannassa olleen kyykyn. Ja tulihan siinä sivussa, hampaat irvistyksestä nirskuen, tehtyä paljon muutakin.

Jaaha, vai jalkapäivä? No ei muuta kuin limput tankoon ja menoksi!







Lotta Katariinan kyykkypäivästä innostuneena päätin aloittaa päivän treenit kyykkäämällä. Perinteinen kyykky ei ole aikoihin kuulunut harjoituslistalleni kenkkuilevan polven vuoksi ja siksipä olenkin tehnyt kyykkyni smith-koneessa, kohtuullisella menestyksellä. Tänään kuitenkin vapautettiin kyykky pannasta ja hyvinhän se lopulta sujui, ensimmäiset sarjat jopa ilman polvien sitomista. 





Kun tavallisista kyykyistä oli jäänyt hyvä maku suuhun, tein perään vielä kyykkyjä sumo-tyylillä, jalat leveässä haara-asennossa, jalkaterät ulospäin suunnattuina. Kuningasliike sisäreisien ja pakaroiden kuritukseen!





Sitten Saaran vinkkaama pakaraliike! Olipa muuten järkevä veto heti sumo-kyykkyjen perään. Ensimmäisen sarjan ensimmäisellä kohotuksella kramppasi vasen jalka, aina pakarasta pohkeeseen saakka. On muuten hyvä liike, suosittelen!





Joo, tiedetään. Treenaan aika lyhyissä shortseissa. Mutta asiaan - tämä takareisiliike on melko tappava, kun tekee viimeisen sarjan pudotussarjana. Itse valitsen pudotussarjan alkupainoksi sellaisen, jolla pystyn tekemään 6-8 toistoa. Sen jälkeen vähennetään painoa pari pykälää, toistoja 6-8, vähennetään painoa, tehdään lisää sen verran kuin menee, vähennetään painoa vielä kerran ja pumpataan takareisistä loput mehut puolikkailla toistoilla. Korottaakseni kipukynnystä, tein sarjojen välissä askelkyykkyjä salin päästä päähän.



Treeni menee perille, kun se sattuu.



Hieman irvistytti, kuten kuvasta näkyy. Oikeasti hoin viimeisiä toistoja tehdessäni, että "ei pysty, ei pysty, ei pysty enää ##%*##%*", mutta pystyinpä silti. Tässä liikkeessä tuskakerrointa voi nostaa tekemällä viimeisen sarjan viimeiset toistot negatiivisena, sikäli mikäli sattuu olemaan avustaja mukana. Eli avustaja auttaa viimeiset kolme, neljä toistoa ylös ja sinä lasket painon äärimmäisen hitaasti ja hallitusti alas.



Eh. Tätä kuvaa katsoessani alan vähitellen ymmärtämään miksi kaikki farkut tuntuvat puristavan reisistä... Kuvassa myös jotain ihan uutta, jonka olemassa oloa Lotta Katariina ei uskonut - napaläski! Eikä sovi soimata, se on kovan tankkauksen tulos!





Ja lopuksi vielä pohjetreeni jalkaprässissä. On muuten kivaa vaihtelua sille perinteiselle pohjepenkille, kunhan vain muistaa koukistaa polvia aavistuksen, laskea painon niin alas kuin nilkka taipuu ja keskittyä työntämään painon takaisin ylös pohjelihaksilla, ei jalkapöydän lihaksilla.



Sellaisia treenejä tänään! Kannattaa muuten kurkkia muiden treenipalstoille ja kokeilla rohkeasti uusia juttuja! Saatat vaikka löytää uusia lempiliikkeitä.

 

 

Share

Kommentit

Se on ihanaa kun hieman muuttaa taktiikkaa treenissä ja sitten onkin seuraavat pari päivää vaikeuksia kävellä! Kyllä tuo kyykky on ihan paras!

A. Sinivaara
Onnenpäivä

Meikäläisen treenit on muutenkin sellaisia, että ovat joka kerta hieman erilaisia. Itse asiassa saan tosi paljon hyviä treenivinkkejä mieheltäni, joka insinöörin intohimolla kehittää uusia liikkeitä ja tapoja treenata. Vähän kyllä jäi harmittamaan, etten uskalla/pysty kyykkyä tuomaan 90 asteen kulmaa alemmaksi tuon vanhuudesta raihnaantuneen polven takia. Mutta menee se tietysti näinkin. Josko ensi kerralla laittaisi 70 kilon sijaan enemmän rautaa tankoon, kun on palautettu taas liike mieleen ja todettu polvi yhteistyökelpoiseksi :)

Vierailija (Ei varmistettu)

Oma treineri sanoi ainakin yhden jalan kyykystä että jalkaterän pitäisi olla suorassa jotta polveen ei kohdistu ylimääräistä rasitusta.

Lotta Katariina
Pumpui

A: Huraa! Napaläskikirjoitus, vihdoinkin! :D

Saara S.
Saara Sarvas

Uuuh muikki sä olet kyllä niin timanttisessa kunnossa että hehkun sellaista positiivista kateutta!! Ihanat koivet! <3___<3

Vierailija (Ei varmistettu)

Vierailijalle: nain juuri, myos sumo-tyylissa jalkaterat kaannetaan ulospain s.e. reisi-polvi-jalkatera on samassa linjassa, aivan kuten yhden jalan kyykyssa samassa linjassa. Nain polveen ei tule epaluonnollista kulmaliiketta ja sitten eikun rutistamaan peralla ja takareisilla rauta kattoa kohden.

tmilauri

Hei, katselin kuvasi ja tekstisi. Saattaa mennä kokeiluun osa liikkeistä ja vaikuttivat tehokkailta. Tekstistä sai kuvan että tiedät mistä kirjoitat :)  Myös minulla on tarkoitus tehdä samantyylinen kuvasarja kuntosali harjoituksesta ja oli kiva huomata jonkun toisenkin tekevän saman homman. Olen paljon tekemisissä liikunnan ja kehon hyvinvoinnin kanssa. Itse asiassa minulla on oma blogi (aloitin sen aivan äskettäin) ja siinä käsittelen tällä hetkellä kehon ja mielen tasapainoa sekä ihan arjen kirjoitusta. Opettelen vasta tätä hommaa mutta olen huomannut nauttivani ja saan kirjoittamisesta aika paljon irti siis tunne tasollakin.

A. Sinivaara
Onnenpäivä

tmilauri: Ehkä sitä kaiken tämän salilla hinkkaamisen jälkeen jo tietää vähän jostain, mutta paljon on opittavaa viisaammilta ja omalta kropalta. Niinhän se on, että mitä enemmän tekee ja kokeilee, sitä paremmin oppii tuntemaan oman kehonsa toimintaa. Minäpä käyn kurkkaamassa tuon sinun blogisi, aihe kuulostaa mielenkiintoiselta!

tmilauri

Saattaa olla tyhmä kysymys.. mistä nään kuka on tykännyt kirjoituksistani?? En löydä kohtaa josta sen saisi selville, näen vain että on tykätty.

 

A. Sinivaara
Onnenpäivä

tmilauri: Ei ole tyhmiä kysymyksiä, vai miten se meni...  mutta niin, eipä sitä tiedäkään kuka on tykännyt :) Näkee vain, että joku on, jos on :)

Kommentoi

Ladataan...