Kalifornian liikenteestä

Ladataan...
Onnenpäivä

Olen viimeisten vuosien aikana ollut vähällä liiskautua auton alle sen seitsemän kertaa, ollut kolarissa, joutunut kiilatuksi niin autolla kuin moottoripyörällä, istunut tuntikausia ruuhkassa, joutunut poliisin provosointiyrityksen kohteeksi, tehnyt väistöliikkeitä, huutanut suomalaisia manauksia sivuikkunasta ja pudistellut epäuskoisena päätäni. Voi elämän kevät tätä liikennettä.

Törpöt liikenteessä on toki universaali ilmiö ja samalla tavalla myös Suomessa menetin hermoni kypärän sisällä aina silloin tällöin. Mutta koska miljoonamiljoonamiljoonakaupungissa on sekä liikennettä että eri kansalaisuuksia ratin takana niin paljon enemmän, se kaikki liikkeellä oleva tyhmyys ikään kuin tiivistyy. Ja kyllä, tämä saa jopa kaltaiseni, varsin rauhallisen ja lehmänhermoisen naisen verenpaineen nousemaan tämän tästä. *kele!

 

Mikä siellä liikenteessä sitten mättää?


"Täällä kukaan kuitenkaan kävele"
Jalankulkijana olo on täällä vaarallista puuhaa. Varsinkin Bay arealla asuessani olin tämän tästä jäädä auton alle tietä ylittäessäni, sillä autoilijat olettavat, ettei täällä kukaan hullu kuitenkaan jalkaisin kulje. No, tämä hullu kulki. Nykyisillä asuinsijoilla tilanne on onneksi hieman parempi, koska jalankulkijoita on huomattavasti enemmän. Tosin, ei ole montaakaan viikkoa aikaa, kun olin edellisen kerran jäädä intialaisen papparaisen yliajamaksi ylittäessäni tietä vihreillä valoilla. Kun ei ole ajo-opetusta, järki ei leikkaa eikä pää käänny, niin minkäs teet.


Ruuhkat
Voin ihan rehellisesti sanoa, että ruuhkat rajoittavat perheemme sosiaalista elämää. Suuri osa ystävistämme asuu Los Angelesin alueella, mutta matka sinne on helvetillinen. Ilman ruuhkaa isolle kirkolle ajaisi alle tunnissa, mutta joskus matkalla saattaa vierähtää tuntikausia. Tämän vuoksi jätämme suosiolla välistä lähes kaikki arkipäiville sijoittuvat kissanristiäiset ja lauantain menemisetkin kannattaa ajoittaa keskipäivän tietämille. Pahimmat ruuhka-ajat suuntaan kuin suuntaan ovat arkisin klo 6-11 sekä 14-20 välillä. Näiden aikojen ulkopuolella liikennettä on edelleen hurjasti, mutta ilman kolareita tilanne on jokseenkin siedettävä.

Ruuhka tänä aamuna. Kaikkialla missä on punaista, menee hermot.

 


Koirat autossa
Vaikka laissa onkin kielletty koiran vapaana pitäminen autossa, ei monikaan tästä säädöksestä välitä. Erityisesti rouvashenkilöt tykkäävät paijata ja pitää karvaisia kavereitaan sylissä ajaessa, olipa kyseessä sitten pikkukoira tai iso noutaja. Pahimmillaan olen nähnyt naisen ajavan autoa labradorinnoutaja sylissä ja kahvikuppi toisessa kädessä. Tietäisivätpä vaan minkä sotkun pienikin koira aiheuttaa, kun se kolaritilanteessa iskeytyy tuulilasiin. Kahvit sylissä on kuulkaa murheista pienin siinä vaiheessa.


Ajaessa meikkaaminen/parranajo
Okei, teistäkin ehkä joku meikkaa autossa, joten anteeksi vaan, mutta minun on hyvin vaikea uskoa sitä, että kukaan on niin jumalattoman kiireinen ja tärkeä, etteikö meikkaamista voisi tehdä kotona tai vasta kun auto on turvallisesti parkissa. Sen lisäksi, että amerikkalainen tyytyisi meikkaamaan liikennevaloissa odotellessa, hän meikkaa sujuvasti myös ajon aikana. Mitä siitä, jos auto heittelehtii holtittomasti kaistan reunalta toiselle, kunhan ripsiväri on suorassa. Eivätkä itsensä ehostamiseen ajon aikana syyllisty ainoastaan naiset, vaan myös miehet saattavat ajella partaansa autoa ajaessa.

Nyt ihan oikeasti, herätkää aikaisemmin tai antakaa sen lärvin olla, mutta autossa ajetaan autoa eikä värkätä kaikkea muuta. Minun ymmärrykseni asian suhteen loppuu hyvin nopeasti sillä hetkellä, kun joudun tekemään moottoripyörällä paniikkiväistöliikkeitä sen takia, että joku viereisessä autossa keskittyy ajamisen sijaan naamansa puuterointiin.


Puhelimen/tabletin räplääjät
Erityisesti amerikkalaisnaisilla puhelin on kasvanut kai kämmeneen kiinni ja he ovat aina kotirouvasta lähtien niin tärkeitä, että jokaiseen viestiin ja Facebook-kommenttiin on pakko vastata samantien, vaikka sitten istuisikin auton ratissa keskellä 6-kaistaista moottoritietä. Eikä ajanvietteeksi aina riitä pelkkä puhelin. Kuskien näkee myös räpläävän tablettia, lukevan kirjaa tai tekevän näitä kaikkia yhtä aikaa ajon aikana. Ihmisellä on kaksi kättä, toisessa voi pitää puhelinta ja toisessa tablettia ja autohan kulkee kaasulla.

Siitä, kuinka vaarallista tämä on, on minulla ihan omakohtaista kokemusta. Nelisen vuotta sitten yksi puhelintaan räplännyt mieshenkilö ajoi liikennevaloissa päin punaisia suoraan oikeaan etukulmaani. Onnekseni en ollut sillä kertaa liikkeellä moottoripyörällä vaan hirviöautolla, joten oman hengenlähtöni sijaan äkkikuoleman koki miehen Taurus, jonka konepellille Hummerini ketterästi kiipesi. Niin vihainen kuin miehelle olinkin, huokaisin helpotuksesta, kun hän ei loukannut itseään.


Kännissä ajelu
Jos menet paikalliseen baariin, on parkkipaikka täynnä autoja. Missään ei ole taksitolppaa eikä taksin taksia, mutta silti kaikki vetävät baaritiskillä kaljaa. Kukaan ei myöskään tule kotibileisiin taksilla vaan aina omalla autolla. Yleinen periaate tuntuukin olevan, että on ihan ok ajaa kännissä, kunhan ei jää kiinni. Yllättävää sinänsä, sillä rangaistukset kännissä sohlaamisesta ovat ankarammat kuin Suomessa.


Paikallinen liikennepoliisi
Jos siellä sattuu olemaan joku Suomen liikkuvan poliisin edustaja, niin olette muuten ihan parhaita! Amerikkalaisella liikennepoliisilla sen sijaan on vakavaa sorttia oleva asennevamma. Periaatteessa paikallinen poliisi ei saa pysäyttää autoilijaa ilman, että tämä on rikkonut jotakin liikennesääntöä. Ehkä juuri tämän vuoksi he sitten koittavat provosoida ja häiritä liikenteessä parhaansa mukaan, jotta poloinen autoilija tekisi edes yhden pysäyttämiseen oikeuttavan ajovirheen. Poliisien sikailu liikenteessä ilmenee mm. puskurissa kiinni ajamisena sekä pingispallon lailla ruuhkaliikenteessä kaistojen yli singahteluna ilman vilkunkäyttöä.

Tarinat poliiseista ja donitseista saattavat pitää paikkaansa.
 


Minäminäminäminäminä...!
Itsekkyys on liikenteen perisynti ja siinä amerikkalainen on erinomaisen hyvä. Milloin ajellaan jääräpäisesti etanavauhtia moottoritien vasemmanpuolimmaista kaistaa, milloin tukitaan risteysalue, ei tehdä kääntyville tilaa, tungetaan väleihin, joihin ei oikeastaan edes mahduttaisi ja etuillaan parkkipaikalla, jotta saataisiin auto siihen kaupan ovea lähimpänä olevaan ruutuun. Minä ensin ja te muut sitten jos olette vielä hengissä!


Parkkipaikat
Jos autosi on sinulle tippaakaan tärkeä, parkkeeraa se aina parkkipaikan kauimmaiseen takanurkkaan. Monelle amerikkalaiselle (ja etenkin paikalliselle meksikolaiselle) sekä oma että jonkun muun auto on vain kulkupeli eikä kuhmu tai pari sen kyljessä paljoa paina. Ovia auotaan varomattomasti ahtaissa parkeissa vasten viereistä autoa, ostoskärryt saattavat helposti kolahtaa naapuriauton kylkeen ja omat ostokset voi lapsen takapenkille sullomisen ajaksi nostaa vaikka viereisen auton katolle.


"Minulla on oikeus mielipiteeseen!"
Perheemme entinen kulkupeli, keltainen Hummer, herätti ihmisissä tunteita laidasta laitaan. Ei ollut kerran tai kaksi, kun liikennevaloissa tai moottoritiellä vieruskaveri näytti avoimesti keskisormea, kun ajelemme moisella bensasyöpöllä maailmaa tuhoamassa. Mutta kun ajossa on vähintään yhtä paljon bensaa syövä klassikkoauto, näytetään viereisestä autosta kovasti peukkua. Nice car!

Syntinen auto.

 

Hyväksytty auto.

 

Vaikka olenkin monesti kiitellyt, että B-kortin sai täällä ajettua niin helposti ja halvalla (n. 30 taalaa), kun sen suorittamiseen Suomessa olisi mennyt hurjan paljon enemmän sekä aikaa että rahaa, niin kyllä sitä suomalaista liikenneopetusta on täällä oppinut arvostamaan. Ilman moottoripyöräilykokemusta ja Suomessa ajettua A-korttia olisin liikenteessä varmasti ihan samanlainen pässinpää kuin paikallisetkin. Että terveisiä vaan sinne Helsingin Nuorisoasiainkeskuksen moottoripyöräkouluun, teidän opeilla sitä ajetaan nyt autoa Kaliforniassa.

 

 

Share

Kommentit

hanne_tasteofhoney

Allekirjoitan ihan kaiken! Erityisesti tämän: "Minä ensin ja te muut sitten jos olette vielä hengissä!" Vaikka välillä on tullut kauhisteltua sitä Suomen ajo-opetuksen hintaa (parisen tonnia kai nyt, korjatkaa jos olen väärässä), siinä on kyllä etunsa, että ajokorttia ei saa 8 dollarilla niin kuin täällä Arizonassa. Kun sen itse jouduin ajamaan viime syksynä (teoriakokeita ja ajokoetta myöten), olin päivän ensimmäinen ja ainut, joka ajokokeen läpäisi. Ja silti liikenne on täynnä niitä tuhannen urpoja, en tiedä millä lihaksilla se kortti on sitten saatu. Joukkoon sulautuu hyvin, kun välttää viimeiseen asti vilkun käyttöä, kiihdyttää keltaisissa valoissa päästäkseen juuri ja juuri risteysalueen läpi ennen kuin muu liikenne vyöryy sivulta päälle, tukkii vasemman kaistan, poukkoilee päämäärättömästi motarilla viiden kaistan läpi, lyö liinat kiinni ihan varoittamatta - ilman minkäänlaisia turvavälejä. 

Kun meille tulee vieraita Suomesta, mieheni yleensä opastaa vieraita varautumaan liikenteessä tyhmimpään mahdolliseen liikkuun, jonka kanssa-autoilija voisi tehdä. Sitten ehkä saattaa välttyä onnettomuudelta. Toistaiseksi. Mieheni lakoninen toteamus eräänä päivänä oli "it´s not a matter of IF you get into an accident, but WHEN."

Ai niin, ja kyllä täällä katsotaan tosi hitaasti, jos kävelee edes muutaman sadan metrin matkan. Jalkakäytävätkin ovat sen levyisiä, että ei siinä välttämättä aina edes mahdu ohittamaan  vastaantulijaa. Eilen tunsin itseni kyllä niin suomalaiseksi, kun kävelin lasten kanssa (tai siis kannoin yksivuotiasta Manducassa ja kaksivuotiasta sylissä) kirjastoon ehkä mailin matkan. Ohiajavat autot hidastavat ja tuijottavat kuin ihan vähä-älyistä.

A. Sinivaara
Onnenpäivä

Joo, tiedän niin tuon tunteen, kun oot naapuruston ainoa ihminen joka käyttää paikasta toiseen siirtymiseen omia jalkoja. Se oli just tommosta meidän vanhoilla asuinseuduilla! Onneksi täällä uudessa paikassa ihmiset lenkeilee ja liikkuu muutenkin ulkona tosi paljon, niin ei ole niin alien olo O_o

Vierailija (Ei varmistettu)

Hehe, tästä tuli mieleen taannoin lukemani L.A.:ta koskevat jutut - erityisesti liikennettä koskevat kohdat:

http://www.buzzfeed.com/samstryker/phrases-you-will-use-often-when-you-m...

http://www.buzzfeed.com/erinlarosa/things-that-happen-when-you-move-to-l...

Olisi kiva tietää, montako noista allekirjoitat? :-DD

Aaah, toi teidän auto! Kateus iskee :)

A. Sinivaara
Onnenpäivä

Niin tuo Käkkylä? Se on kyllä ihana, mutta lähtee nyt uuten kotiin :)

HansuA (Ei varmistettu)

Kuulostaa ihan Kiinalta :D Täälä tosin on vielä hermoja venyttämässä tuhannet mopot, joiden ajamiseen ei tarvitse korttia (tai edes rekisteröidä mopoa). On myös ollut "hit & drive" tapauksia, joissa auton alle saattaa jäädä monta kertaa putkeen ja kukaan ei vaivaudu pysähtymään...

A. Sinivaara
Onnenpäivä

Eikös se liity johonki taikauskoon, ettei Kiinassa kukaan halua auttaa/koskea auton alle jääneeseen? Ja voi argh, teillä vielä pääsääntöisesti ne autoilijat on kiinalaisia... oikeasti, ainakin täällä asuvat kiinalaiset on ihan käsittämättömän huonoja kuskeja. En tajua miksi, eihän ne sen kummempia ihmisiä ole kuin mekään...

HansuA (Ei varmistettu)

Käsittääkseni perustuu yksinkertaisesti siihen, että on ollut niin monia tapauksia, missä auttamaan jäänyt onkin päätynyt syntipukiksi ja maksumieheksi jopa loppuelämäkseen, että ihmiset eivät halua ottaa sitä riskiä. Tosin nykyisin on jo paljon liikennekameroita, joiden avulla tietty voidaan nähdä tapaturman oikea luonne. Ja ihmiset eivät halua myöskään soittaa ambulanssia, sillä soittaja joutuu maksamaan kuljetuksen, mikäli potilas ei itse siihen tarjoudu...
Kyllä se aiheuttaa monesti (aina..) ongelmia kun autoja on paljon ja kaikki yhtä huonoja kuskeja, ja päätavoite on päästä aina itse ensin. Ruuhkassa lähdetään etsimään sitä oman auton menevää koloa jostain ja lopputuloksen arvaa :D

Anna-Maija (Ei varmistettu)

Mun mies ei ymmärrä, miksi suutun sille joka kerta, kun se räplää tablettia autossa ajon aikana. Tai miksi en anna sen lukea iltalehteä ratissa. Että on näitä törppöjä Suomessakin. Onko autoista tullut niin turvallisia ja tietokoneohjattuja, että ihmisiltä on unohtunut se ajamiseen keskittyminen kokonaan? Esimerkiksi vakionopeudensäädin. Onhan se hirmu kätevä, mutta silloin kun sitä ei ollut, rattiin "unohtuminen" yleensä merkitsi nopeuden putoamista ja ajamiseen piti taas keskittyä paremmin.

Jos ei välitä siitä omasta turvallisuudesta, voisi yrittää välittää edes muiden. Siinä vaiheessa, kun on onnistunut halvaannuttamaan tai pahimmassa tapauksessa tappamaan jonkun liikenteessä sen oman ajattelemattomuuden takia, elämä voi mennä niin sanotusti v*****si.

Finski (Ei varmistettu)

Hei Anne,iskit asian ytimeen taas.Siis jenkit juo kokista tai kahvia ja meikkaa ja textaa, samalla kun kuuntelevat musaa ja polttavat tupakkaa.Ai niin, piti sanoa etta tama kaikki sivuhomma autolla ajamisen lisaksi. Siis ei ihme etta onnettomuuksia on ihan joka paiva,monta. Makin olen usein bongannut laidasta laitaan vaeltavan auton edessani, ajajan silmat takapeilissa ripsivaria laittamassa, kannykka olan ja korvan valissa ja tupakka suussa. Siis musta joskus tuntuu etta juopot ajaa paremmin kuin nama multi-tasking yksilot. Juopot ainakin yrittaa vaikuttaa ihan normaalilta etteivat vaan jaa kiinni mistaan rikkomuksesta.

VeeraA (Ei varmistettu) http://veerakaukanakotona.blogspot.com/

Ah, tutun kuuloista. Minua kiinnostaisi kuulla moottoripyöräilijän mielipide tästä Kalifornian ihanuudesta, eli kaistan jakamisesta. Meinasin saada sydänkohtauksen, kun juuri tänne muutettuani ajelin I-5:llä (San Diegossa) ja ihan siihen kylkeen ilmestyi moottoripyörä samalle kaistalle. Vielä enemmän järkytyin, kun minulle selvisi, että se on täällä ihan laillista. Onhan siihen vissiin teoriassa jotain lisäsäädöksiäkin, mutta käytännössä ne pujahtelevat ohi pienistä koloista ja ihan hirveää vauhtia. Sokea kulma on saanut täällä ihan uuden ulottuvuuden...

A. Sinivaara
Onnenpäivä

Itsehän lane splittaan moottoripyörällä aina kun on ruuhkaa. Itseasiassa jos mahdollista, niin ruuhka-aikaan matkataan aina mieluiten moottoripyörillä, niin ei tarvitse jonotella. Täällä autoilijat ottaa kaistojen välissä ajavat moottoripyörät hyvin huomioon ja antavat tilaa, toisin kuin suomessa (jossa se toki on laitontakin). Mutta tuntikin kaistojen välissä ajamista on jo tosi raskasta, kun pitää keskittyä 110% kokoajan ettei osu autojen peileihin tai kukaan vaihda kaistaa päälle. Moottoripyöräilijällähän se vastuu silloin on sekä ympärillä ainoastaan se reisilihaksen vahvuinen suoja.

Matkaaja (Ei varmistettu)

Minä olen kerran ollut Los Angelesiin vievän moottoritien liikenteessä ja täytyy sanoa, että sunnuntai aamuna oli yllättävän rauhallista. Ei tietoakaan mistään ruuhkista edes Hollywoodin keskustassa. lltapäivällä olikin sitten vilkkaampaa, mutta ei silloinkaan liikenne puuroutunut.

Tuo on muuten käsittämätöntä, että Usassa poliisit eivät voi esim. puhalluttaa niin kuin meillä täällä ja tehdä ihan liikenneratsioita.

Kiitos nimimerkki vierailijalle noista linkeistä, olivat ihan hulvattomia, suosittelen. :D

Pinkkiss (Ei varmistettu) http://www.pinkkiksenreissut.blogspot.fi

Apua, täsähän rupee ihan tosissaan jännittämään miten sitä itse selviää ensi kesän arviolta 7000km road tripistä kolhuitta ja hengissä... vieläpä, kun pitäs ajaa automaattivaihteista autoa kun on tähän asti ajanut vain manuaalivaihteista. Kylläpä siihen varmasti nopeeta oppii, muuta muutamana ekana päivänä varmasti tulee lyötyä jarrut kerrasta pohjaan kun tavoittelee kytkintä...
Ja sitten vielä lisäks tuo liikeenne. Onneksi varmaan näissä suurkaupungeissa ollaan hyvin vähän aikaa matkasta, mutta silti, vähän hirvittää....eikä niin vähääkään.

Hannushka

Oi kuinka mä lähtisin tolla 'syntisellä' autolla road-tripille!! Ja muuten ihan sairaan hyviä kuvia sinusta! :)

Luminosa

Omg, mikä ihana auto tuo musta onkaan! <3

Mulla tuli mieleen tästä, että siellä ei ilmeisesti ole myöskään mahdollisuutta käyttää julkista liikennettä? Kuulostaa ihan hirveältä, kun täällä Turussa asuessaan on tottunut siihen, että autoa ei tarvitse mihinkään ja pyörällä pääsee kaikkialle. Mutta on ehkä ihan hitusen erikokoiset paikat kyseessä. :)

Kommentoi

Ladataan...