Kokemuksia raakakaakaosta?

Ladataan...
Onnenpäivä

Olen aloittanut varovaisen superfoodien kokeilun saatuani pienen näytepussillisen acai-jauhetta. Tuota jauhetta on nyt kaapissa vähän isompi pussillinen ja käytän sitä päivittäin lähinnä jogurttien lisämausteena. Nyt haluaisinkin laajentaa superfoodien käyttöä myös raakakaakaolla.

Raakakaakaon nerokkuus piilee siinä, että sillä saa ilmeisen helposti muuten hieman mauttomaan rahkaan, jogurttiin tai protskupirtelöön lisää makua (ja energiaa), ilman sokeria. Terveydellisiä vaikutuksiakin raakakaakaolla on.

Raakakaakao voisi piristävien ja mielialaa kohottavien vaikutustensa ansiosta
olla oivallinen lisä suklaanystävän proteiinipirtelöön, varsinkin ennen treeniä.
Oletko kokeillut?

 

Cocovishop kuvaileekin raakakaakaota näin:
"Raaka kaakao sisältää yli 1200 aktiivista ainesosaa ja huikeat 10% kaakaon painosta on antioksidantteja. Tämä vie kaakaon täysin eri tasolle antioksidanttien läheenä verrattuna käytännössä mihin tahansa muuhun ruoka-aineeseen. Suomessa esimerkiksi mustikka tunnetaan huikeana antioksidanttipommina, mutta mustikkakin sisältää vain kymmeneksen kaakaon antioksidanttimäärästä. Raaka kaakao sisältää kaikista maailman ruoka-aineista suurimpia pitoisuuksia magnesiumia sekä korkeita pitoisuuksia rautaa, kromia, sinkkiä, rikkiä ja kuparia. Kaakao on hyvä kuitujen lähde ja kuumentamattomassa muodossa se sisältää myös paljon E- ja C-vitamiineja sekä suuren määrän aivojemme mielihyvää tuottaviin välittäjäaineisiin vaikuttavia ainesosia ja niiden rakennusaineita (mm. tryptofaani, 5-HTP, serotoniini, dopamiini, fenyylietyyliamiini ja anandamidi). Kun kehomme muodostaa näitä välittäjä-aineita, koemme mielihyvää, innostuneisuutta. Tämän “Jumalten ruoan” uniikit ominaisuudet linkittyvätkin kaikkein selkeimmin aivojemme toimintaan ja hyvän olon tuntemuksiimme."
 

Raakakaakaota käytetään myös raakasuklaan valmistuksessa, mutta siihen puuhaan en vielä taida olla valmis. Sen sijaan en laittaisi ollenkaan pahakseni, jos voisin raakakaakaon avulla tehdä perinteisestä proteiinipirtelöstäni entistäkin piristävämmän.

Oisiko siellä lukijoiden joukossa joku, joka olisi raakakaakaota kokeillut? Oletteko huomanneet jotain piristäviä vaikutuksia tai muita hokkuspokkus-juttuja?

 

Share
Ladataan...

Kommentit

Itse vetelen raakakaakaon mieluiten nibseinä, sellasina kokonaisista pavuista nirhastuolla pikkupökäleinä. Rouskuvat kivasti hampaissa.

Onnenpäivä

Oho. Pakko kysyä, miltä ne maistuu? Kitkerältä, neutraalilta...?

Vierailija (Ei varmistettu)

Itsekin lisäilen noita kaakaonibsejä jogurttiin, mysliin, syön sellaisenaan, hyviä ovat! Tosin aika stydiä kamaa, kitkeriä siis.

Onnenpäivä

Entäs ne terveysvaikutukset? Oletteko huomanneet jotain erityisiä piristäviä vaikutuksia?

eb (Ei varmistettu)

Jotenkin hullusti kysytty toi, että huomaako joku erityisiä piristäviä vaikutuksia yhestä "ruoka"lajista.

Niinno, ei tietenkään.

Siis se, että voi hyvin, on aika kokonaisvaltasta. Esimerkiksi just noi kaakaonibsit on sellasia kitkerän makusia, enkä oo koskaan huomannu just NIISTÄ JOHTUVIA terveysvaikutuksia.

Jos vedät kourallisen kaakaopapuja, nii tuskin huomaat mitään. Ehkä maha tulee kipeeks? En usko, että ees pitkällä aikavälillä.

Onnenpäivä

Ajattelin vain, kun olen lukenut, että tuon raakakaakaon/suklaan/nibsien syömisellä on nimenomaan kofeiinin kaltaisia piristäviä vaikutuksia. Ja itse kyllä huomaan, kun ennen treeniä nykäisen kofeiinipillerin, että jotain tapahtuu. Siksi ajattelin, että onko vaikutus jokseenkin huomattava.

Olen myös lueskellut, että raakasuklaa voi aiheuttaa riippuvuuden samalla tavalla kuin kahvi tai tupakka. Kuulostaa vähän liioitellulta? Ja sitä paitsi, eikö melkein jokaisella naisella oli muutenkin jonkinlainen riippuvuus suklaaseen...

En nyt sitten tiedä, toiset laadut ovat kitkerämpiä kuin toiset. Itse tykästyin Cocovin nibseihin, koska ovat tähän mennessä kokeilemistani vähiten kitkeriä. En tiedä muista, mutta kyllä muhun ainakin vaikuttaa piristävästi tuo raakakaakao. Nousee niin sanotusti päähän. En tiedä, oonko jotenkin normaalia herkempi tai keskivertoihmistä suuremmat endorfiiniryöpyt suklaasta saava, mutta kofeiinin kulutus on vähentynyt huomattavasti raakakaakaon käytön aloitettuani. Enkä syö raakakaakaota kuin ehkä ruokalusikallisen tai pari päivässä, jos muistan.

Niin ja sen ihan unohdin mainita, että paitsi sellaisenaan, syön nibsejä myös luonnonjugurtissa mustikoiden seurana. Nom nom.

Onnenpäivä

Voi nam!!! Tilasin raakakaakaojauhetta ja se on niin hyvää! Työnnän sitä protskudrinkkiin "sallitun" annosmäärän ja juoma muuttuu hetkessä lähes syntisen hyväksi pirtelöksi... ja hei muuten, kyllä se vähän vaikuttaisi jopa piristävän, tai lähinnä aiheuttavan vielä normaaliakin vahvempaa hötkyilyä hetkeksi. Ihan näpsäkkä magnesiumin ja raudan lähde.

Kommentoi

Ladataan...