Kun painonnousu on iloinen asia (+vaiheessa-kuva)

Ladataan...
Onnenpäivä

Parisen kuukautta sitten, kun aloitin treenaamisen PT:n kanssa, hän muistutti minua useita kertoja, "älä mene vaa'alle".

Arvatkaapa meninkö kuitenkin? 

En voi sanoa, että olisin vaa'alla ravannut viikottain, mutta aina välillä olen puolisalaa käynyt toteamassa, että paino on hieman koholla. Lopulta tänä aamuna vaaka näytti neljä kiloa enemmän, kuin vuoden alkupuolella, ennen kovan treenitahdin ja dieetin aloittamista. Siinä vaa'alla seistessäni pukkasi tuskanhiki pintaan, vaikka näinhän minä peilistä ja mittanauhasta, että tässä on takana nyt jotain muuta, kuin silkkaa silavaa. Ahdisti silti. Mitä jos se kuitenkin on läskiä?

Niinpä varasin itselleni rasvaprosentin mittauksen vielä tälle päivälle, jotta tietäisin mitä todella on tapahtunut. Jos osaisin, olisin varmasti heittänyt pari volttia, kun mittari näytti 18,7 %. Tämä tarkoittaa yli kahden prosenttiyksikön pudotusta edellisestä mittauksesta kaksi kuukautta sitten. Vaa'an ja rasvaprosenttimittarin lukemien yhteistulos oli kerrassaan loistava. Lihasmassa on kasvanut parissa kuukaudessa melkoisen reilusti ja rasvakin palanut siinä samalla! Puurot ja vellit ovat siis kohdillaan!

Tässä vielä pari päivää sitten otettu välivaihe-kuva. Ne ennen-kuvathan löytyvät täältä. Mitään kovin merkittäviä muutoksia ei ole tapahtunut, mutta ne suurimmat erot löytyvät reisistä ja pohkeista. Tämän lisäksi yläkropassa on havaittavissa rasvan palamisen seurauksena esiin pullahtaneet verisuonet (jotka ei onneksi näy tuossa pienennetyssä kuvassa, heh).

Tästä on taas hyvä jatkaa! Hyvä minä!

 

Share

Kommentit

Vierailija (Ei varmistettu)

Nii mitä sä nyt teet? Olit eka dieetillä ja nyt on plussakausi menossa? Kuinka kauan? :) ite dieettaan nyt ja kyl tuntuu jo et jotain tirisee pois :D

Monttu

Aivan mahtavaa! (: Hei kuule, en jaksa kahlata blogiasi alkuun, joten kysyn nyt suoraan: sinulla on siis personal trainer, joka on tehnyt sinulle ohjelman? Et varmaan suin surminkaan haluaisi valottaa ohjelman periaatteita? Nimim. Teen omat ohjelmani ja juon proteiinipirtelöä kuin herkkua - ja sitähän se onkin - ja haluaisin lisää habanderia!

A. Sinivaara
Onnenpäivä

Ruokavaliosta:

Kokeilin huonolla menestyksellä vähähiilarista ruokavaliota aivan diietin alkumetreillä. Reilun kuukauden jälkeen olo oli niin heikko, väsynyt ja huono, että totesin sen olevan omalle treenitahdilleni varsin sopimaton.

Paikkasin tilannetta kolmisen viikkoa 2400 kcal päiväannostuksella, joka on jonkun satasen alle päivittäisen kulutuksen. Treeni alkoi taas kulkea.

Tämän jälkeen pudotin kaloreita melko radikaalisti ja keskityin tarkasti siihen, mitä ne sisältävät. Itselleni optimaalinen määrä proteiinia on 200 g/per päivä (n. 3 g proteiinia/kg). Rasvaa 40-50 g ja hiilaria tarpeen mukaan 100-130 g (päivinä, jolloin on paljon pitkäkestoista cardiota syön enemmän hiilaria). Tämän lisäksi kerran viikossa oli ns. minimihiilaripäivä, jolloin söin hiilaria n. 70 g ja vastaavasti vähän enemmän rasvaa. Ja sitten se kuuluisa mättöillallinen, eli jolloin yhdeltä istumalta syödään niin paljon kaikkea sontaa, kuin ikinä voi. Tällä taisin mennä reilun kuukauden.

Joku aika sitten vähensin taas hiilareita asteen verran, kokeilumielessä. Eli edelleen proteiinia joka päivä se sama 200 g, mutta hiilareita pääsääntöisesti 70-90 g. Rasvaa vastaavasti hieman enemmän, ehkä 50-60 grammaa. Minimihiilaripäivänä yritän pääästä todella minimiin (joka minun tapauksessani on ehkä 50 g) ja edelleen nautiskelen kerran viikossa tuon mättöillallisen.

Eli kaloreita menee sisään reilusti alle kulutuksen. Kun treenipäivän kokonaiskulutus on n. 2500-300o kcal, syön tällä hetkellä ehkä 1600-1700 kcal. Pakko siis todeta, että sapuskan koostumus on kohdillaan. Ratkaiseva tekijä yhtälössä on kuitenkin tuo riittävä proteiinin saaminen, joka koostuu osin jauhoista, osin lihasta, kalasta ja kanasta.

Kamalan orjalliesti en aina dieettiä noudata. En punnitse jokaista kukkakaalia tai laske jokaista öljytilkkaa paistinpannulla. Joku aika sitten lopetin myös ruokapäiväkirjan pitämisen, sillä laskelmien pitäisi tulla jo melkolailla selkärangasta. Ja jos on aihetta juhlaan, niin sitten syödään vaikkei tankkauspäivää olisikaan... ei tämä niin vakavaa ole :)

A. Sinivaara
Onnenpäivä

Treeneistä:

Viikottainen treenini koostuu suurinpiirtein seuraavista elementeistä:
Aamucardio 1 h x 5
Salitreeni n. 1,5 h x 5-6
Maastopyöräily, maantiepyöräily tai maastojuoksu 1-3 h x 1-3

PT ei ole tehnyt minulle varsinaista saliohjelmaa. Hänen kanssaan treenaamme kahdesti viikossa jalkoja: toisena päivänä painottuen etureisiin ja toisena takareisiin ja takamuksekseen. Pohkeita treenataan kahdesti viikossa. Eli jako salitreeneissä on tällainen:

Rinta/olka - itsekseni
Jalkapäivä 1 - PT:N kanssa
Selkä - itsekseni
Jalkapäivä 2 - PT:n kanssa
Kädet - itsekseni
Vatsa - itsekseni (aika usein yhdistän vatsat selkäpäivälle ja teen satunnaisia ABS-liikkeitä muinakin päivinä)

En noudata mitään säännöllistä ohjelmaa, vaan treenaan joka kerta eri liikkeitä ja eri järjestyksessä. On iisimpiä viikkoja ja kovempia viikkoja. Pääsääntöisesti treenaan kai kuitenkin kovaa, varmasti jopa turhan usein. Varsinkin PT:N kanssa toistomäärästä ei koskaan tiedä etukäteen, niitä tehdään niin paljon, kun menee ja sitten vielä pari kolme avustettuna, jonka jälkeen joko negatiivisia, puolikkaita tai pyramidia. Itsekseni treenatessa ei luonnollisesti ole kukaan peesaamassa läheskään aina, joten suosin sarjan lopetusta pyramidimaisesti tai puolikkailla toistoilla.

Toivottavasti vastasi kysymyksiin! Mitään ohjelmaa ei nyt valitettavasti ole antaa, koska etenen aina perstuntumalta ;)

Monttu

Kiitos vastauksistasi! Anyway, näytät kyllä aivan pirun hyvältä, anna mennä kun vauhti on noin hyvä! (: Ihanaa nähdä, että kyllä naiseenkin lihasta kertyy (ja onhan sitä omaankin runkoon jo ihan mukavasti kasautunut, etenkin kun ottaa huomioon varsin surkean lähtötilanteen..) Miulla ei tarvetta rasvojen kiristelyyn ole, päinvastoin, mutta lihaskasvu sen sijaan tekis edelleen poikaa.

Vierailija (Ei varmistettu)

Ohessa yksi blogi kommentti ravitsemuksesta ja hiilareista. Sivusto on muutenkin mielestäni aika asiallinen vaikka onkin puolikaupallinen. Blogissa on tosin vertailussa pitkäkestoinen juoksu.
http://www.arcticsportaddicts.fi/miten-tankata-ennen-pitkakestoista-suor....
Keep moving!
T.Jousepp

Vierailija (Ei varmistettu)

Silarit?

A. Sinivaara
Onnenpäivä

:D Jos tämä äkillinen painonnousu olisi johtunut implanteista, olisin toki kertonut sen enkä johtanut lukijoita harhaan uskottelemalla, että lisääntynyt elopaino johtuisi luonnollisesta lihaksenkasvusta :D

Kommentoi

Ladataan...