Miksi kuukautisten alkupäivinä kannattaa treenata?

Onnenpäivä

Anteeksi vain mieslukijat, mutta tämä kirjoitus ei nyt taida koskettaa teitä. Sen sijaan teille, treenaavat naiset, minulla on mielenkiintoista tutkimustietoa. Luin nimittäin hiljattain paikallisesta naisten hömppäliikuntalehdestä, että naisella on kuukautiskiertonsa ensimmäisinä päivinä parhaimmat mahdollisuudet rikkoa ennätyksiä vaikkapa satasen aidoissa tai penkkipunnerruksessa, tai sitten muuten vaan heittää lonkalta aivan käsittämättömät hyvät treenit.

Jotain perää väittämässä saattaa hyvinkin olla, sillä ah, kuukautisteni ensimmäiselle päivälle, jolle koko naiseuden ihanuus kulminoituu, osui sopivasti penkkipäivä. En oikeastaan ajatellut koko asiaa sen enempää penkissä touhutessani, hämmästelin vain kun ei 60 kiloa tuntunutkaan erityisen raskaalta. Vitoset päihin ja niin nousi 70 kiloa penkistä muutamaankin otteeseen eikä tuota ihmettä ole tapahtunut sitten dieetin aloittamisen. Kun seuraavana aamuna tehdyt hirviö-intervallitkaan eivät saaneet verenmakua suuhun, alkoivat kellot soida. Aaaa.... johtuisiko tämä nyt sitten niistä?

Itsekin aamu-intervallien hyvästä meiningistä hämmästynyt hikinen nainen.

 

Selitys suorituskyvyn parantumiselle löytyy luonnollisesti hormooneista (itse epäilen, että myös v-käyrän jyrkähköstä noususuunnasta). Kuukautiskierron alkupuolella naishormoonit eli estrogeenit ovat matalimmillaan ja tällöin, mikäli näin sallitte minun sanovan, nainen on hormonaalisesti lähimpänä miestä ja no, miehet nyt vaan tykittää rankemmin. Nyt kun asiaa mietin, niin tämä saattaa selittää myös sen, miksi minua tuolloin kiinnostaa imuroiminen ehkä vieläkin vähemmän kuin normaalisti... Joka tapauksessa, vaikka luonnollisten hormoonivaihteluiden vaikutus tehoon ja voimaan onkin varsin pieni, saattaa se silti olla juuri sopivasti ennätyksen rikkomiseksi.

Toki treenaamisesta noina päivinä on muutenkin hyötyä, mikäli se suinkin voinnin puolesta on mahdollista. Palatakseni siihen v-käyrään, saa sen helposti loivenemaan lenkkipolulla samalla, kun treenien tuottama luontainen kipulääke, endorfiini helpottaa kuukautiskipuja. Hikoilu auttaa myös poistamaan turvotusta ja liikunta vie ajatukset pois ylenpalttisesta makeanhimosta ja toisaalta, jos niitä herkkuja mielipahaansa sitten mättäisikin tavallista enemmän, niin menevätpä ainakin hyötykäyttöön.

Kokeilkaapa itse, treenaavat kanssasisareni, mikäli suklaan syömiseltä ja vatsakrampeiltanne kykenette ja ehditte. A. Sinivaara suosittelee!

 

(Se hetki, kun tajuat puhuneesi juuri julkisesti kuukautisista. Vauvabloggaajat, ette ole ainoita.)

 

 

Share

Kommentit

Vieraileva Hessu (Ei varmistettu)

Kertoiko juttu miten hormonaalinen ehkäisy vaikuttaa suorituskykyyn?

A. Sinivaara
Onnenpäivä

Ei, mutta ehkä hormonaalista ehkäisyä käyttävät ovat superihmisiä koko ajan :D

Suvi K.
Sisunainen

En tiedä muista superihmisyydestä, mutta ainakin minipillerit tekevät treenaamisesta ja sen suunnittelusta sata kertaa helpompaa, kun ei ole kerran kuussa muutaman päivän ajan kuin puukonreikä mahassa... :x Mun itseasiassa onkin pitänyt tehdä ihan oma postaus tästä. :D

hanne_tasteofhoney

Hahaa! Vähänkö tuli hyvään saumaan tämä, eilen just fiilistelin miehelle et mitenköhän eilinen chest&back meni niin paljon rankemmilla painoilla ja pidemmillä sarjoilla kuin ikinä aiemmin! Ja tässä sitten näköjään oli selitys... Mun maallikkoteoria on myös se, että kivunsieto on muutenkin kivuliaina päivinä näköjään parempaa ;)

sanni88 (Ei varmistettu)

Tää on kyllä outoa, koska mulla menkkojen aikaan 5 vatsalihastakin saa huimauksen ja todella pahan olon, tuntuu siis että suorituskyky laskee pariksi päiväksi ihan nollaan ! Voi toki riippua siitä millaset menkat ovat, jos on vaikka raudanpuutosta ja kivutkin ovat yleensä sitä luokkaa että irvistelen eikä lenkkipolulle lähtemisestä ole ajatustakaan :D

Mä olin otsikon luettuani ensin ihan että vaikka sanoisit mitä, niin EN V***SSA NOUSE SILLOIN SOHVALTA!!! Mutta okei, perustelit lopussa niin hyvin, että ehkä saatan ensi kerralla jopa kokeilla :) 

Heidi/Bobby Jean (Ei varmistettu) http://eioorakettitiedetta.blogspot.co.uk

Aika jännä. Luin joskus muinoin uutisen, oisiko ollut Ylen sivuilta, jossa kerrottiin huippu-urheilijoiden valmentamisesta. Siinä valmentaja kertoi, että naisen valmentamisessa pitää ottaa huomioon tiettyjä asioita, kuten se, että kuukautisviikolla ei haeta mitään ennätyksiä tai muutenkaan piiskata parhaimpiinsa. Koska sillä viikolla naisen suorituskyky on hormonien vuoksi ole siinä kunnossa, että nainen pystyisi suoriutumaan parhaalla mahdollisella tavalla, mitä tulee liikuntasuoritukseen. Valmennettava vahvisti tämän omalla kohdallaan todeksi.

Mulla ei ole omakohtaisia kokemuksia, sillä harvana menkkapäivänä kykenen treeniin laisinkaan, kun olen niin kipupilleripöhnässä. Mutta viikko ennen kuukautisia mulla on ihan selkeä lasku suorituskyvyssä ja myös siinä treenimotivaatiossa.

tiippa (Ei varmistettu)

Juuri eilen satuin kuin satuinkin menemään salille ja menkathan ne olivat myös alkaneet. Treeni oli LOISTAVA ja sarjapainot myös minulla 5-10kg suuremmat. Olin jo päättänyt ennen treeniä, että nyt laitetaan rautaa enemmän kuin koskaan, mutta ne ensimmäiset lisäyksetkään eivät tuntuneet tarpeeksi :D Mahtavaa, kiitos selityksestä, tuli kuin tilauksesta! :D En siis ole muuttunut wonder womaniksi, vaan vähän miehisemmäksi!

Spf (Ei varmistettu)

Mä olen huomannut tuon ihan saman juoksun suhteen. Viimeiset päivät ennen menkkojen alkua ovat urheilun kannalta ihan toivottomia, mutta heti kun kuukautiset alkavat, alkaa juoksukin sujua. En missään tapauksessa voisi osallistua esim. puolimaratonille juuri ennen menkkojen alkua, koska juoksusta ei tulisi yhtään mitään.

No jopas sopan keitit!

Tuo hormonien vaikutus tuntuu melko hyvältä selitykseltä. Valitettavasti joillakin - kuten itselläni - tuo estrogeenin lasku tapahtuu liian nopeasti, tai jopa heittelee ylös ja alas menkkojen aikana aiheuttaen tajuttoman migreenin ja aistiharhoja niiden aikana. Ei suus mitään mahiksia edes kokeilla mitään enkkoja :(

Annemaris

Ei ois pitänyt lukea tätä juttua... nyt ei oo enää mitään tekosyytä pitää breikkiä reeneistä :D

hmmm (Ei varmistettu)

No höh! Itsestäni ei ole koskaan menkkojen ekoina päivinä tekemään mitään rankkaa treeniä, kun oksettaa, maha kramppaa ja välillä migreenikin.

Anna-Maija (Ei varmistettu)

Jes, olen huomannut saman asian, rauta on menkkojen alussa paljon kevyempää.

Vierailija (Ei varmistettu)

Mä olen myös lukenut tuon saman jutun, kun ylempänä kommentoinut, että kuukautisten aikana suorituskyky laskee. Itselläni se on kyllä totta. Pari päivää ennen menkkoja ja menkkojen pari ekaa päivää jalat on kuin löysää spagettia ja kivut niin kovat, että suoritus on saada kävellyksi 1km. Mutta heti, kun kivut helpottaa, niin treenifiilis on parhaimmillaan.

Akkeli (Ei varmistettu)

Huh, oon niin kateellinen! Toinen blogaaja kirjoitti aiheesta menkat + treenit aiemmin tänä vuonna ja aloin tarkkailla asiaa, ja mulla menee säännönmukaisesti niin että kuukautisten ekoina päivinä tulokset romahtaa, rauta ei nouse ja yllättävän usein myös sarjat jää kesken koska meinaa pyörtyä tai oksentaa. Ilmeisesti mä sitten olen vahvimmillani silloin kun muistutan mahdollisimman vähän miestä :b

Kommentoi