Nälkä! Vai onko sittenkään?

Ladataan...
Onnenpäivä

Kuulun niihin ihmisiin, joilla on aina nälkä. Pienikin huolimattomuus ruokavaliossa tai aterioiden rytmityksessä johtaa nopeasti kiljuvaan nälkään ja saa V-käyrän kohoamaan tappiin hetkessä. Ja silloin on kiire. Tuo vähän väliä riivaava näläntunne, joka iskee aikaa ja paikkaa kysymättä, sai minut tutkimaan asiaa hieman tarkemmin. Mistä näläntunteessa oikeastaan onkaan kyse ja kuinka siltä voisi välttyä muutoin kuin jatkuvasti syömällä?

Toisin kuin voisi kuvitella, nälkä ei aina johdu syömättömyydestä.

 

Ruumiimme reagoi nälän kaltaisin tuntemuksin hyvin moniin eri asioihin. Näin ollen nälkä ei aina johdukaan siitä, ettemme olisi syöneet. Ennen jääkaapille singahtamista olisikin hyvä miettiä hetki mistä näläntunne oikeasti johtuu. Jos edellisestä ruokailusta tai välipalasta on kulunut alle kaksi tuntia, voi kyse olla jostain seuraavasta:

 

Mieliteko

Ylimääräisen näläntunteen aiheuttaja numero yksi. Etenkin naiset ovat helposti mielitekojen johdateltavissa. Suolaisen ruoanhimoa voi perustella milloin milläkin ajalla kuusta, puhumattakaan makeanhimosta. Samalla tavalla vastoinkäymisiä kohdatessamme, tai vaikkapa rakastuessamme, saattaa näläntunne niin kaksinkertaistua kuin haihtua olemattomiinkin.

Näkö- ja hajuärsykkeet

Tiedättehän sen tunteen, kun näette kuvassa herkullisen näköisen annoksen ja sen kuvassa komeilevan ihanan, kermaisen risoton voi melkein jo maistaa. No, nälkähän siitä tulee, väkisinkin. Kuvat ja tuoksut aiheuttavat helposti ruoanhimon ja valtaisan nälän, vaikkei sille realistisia perusteluita olisikaan. 

Tapa

Koitappa mennä joskus elokuviin ilman pikkupurtavaa. Ei päästä paljon mainoksia pidemmälle, kun on jo nälkä. Jos olemme tottuneet jossain tilanteessa syömään, kuten mainoskatkojen aikana tai palavereissa sen palaveripullan, voi kyseisen suupalan väliin jättäminen laukaista armottoman nälän. Ja hei, kun on oikein tylsää, niin mitäpä sitä muutakaan tekisi, kuin söisi vähän jotain.

Jano

Harva meistä juo niin paljon, kuin pitäisi. Ennen varsinaisen janontunteen heräämistä, voi kroppa ilmoitella nestevajauksesta myös nälänkaltaisin tuntemuksin. Muistathan, että nestettä pitäisi juoda sen verran usein, ettei janontunnetta ehdi syntyä. Varsinainen jano kun tulee vasta nestevajauksen synnyttyä. Kun nälkä yllättää, juo ensin lasi vettä ja tunnustele oloasi uudelleen.

Väsymys

Väsynyt ruumis yrittää paikata univajetta vaatimalla lisää energiaa ruoan muodossa. Kun nukut hyvin, et todennäköisemmin tarvitse jatkuvasti jotain pikkupurtavaa käsiesi ulottuville. Erityisesti painoaan pudottavien kannattaa siis kiinnittää erityistä huomiota riittävän unen saamiseen.

Painonpudottajan puolityhjä vatsa

Jossain kerrottiin, että vatsalaukku on kuin ilmapallo. Kun syö jatkuvasti suuria annoksia, se venyy venymistään. Kun annoksia ryhdytään pienentämään, menee vatsalaukulla hetki sopeutua tilanteeseen ja kutistua takaisin ennalleen. Ennen kuin kutistuminen on tapahtunut, voi vatsa antaa näläntunteesta väärän hälytyksen, kun annoksia pienennettäessä se täytetäänkin vain puolilleen. Laihduttajan on siis hyvä ennen ruokailua testata vesilasillisella, että onko vatsalaukku oikeasti tyhjä. Jos vesi tuntuu hulahtavan vatsalaukun pohjille, on aika syödä.

 

Yleisin syy nälälle löytyy kuitenkin ravinnonsaannista. Klassisin syy on lienee "oho, edellisestä ateriasta on kulunut jo 6 tuntia" -tyyppinen tapaus. Ei tarvitse olla kummoinenkaan neropatti keksiäkseen mistä nälkä johtuu. Mutta kun aamiaispöydästä ylös nousemisesta on kulunut aikaa vaivainen tunti ja vatsa kurnii häiritsevän äänekkäästi, on aika tarkastella aterian sisältöä.

Oma nälkää aiheuttava ongelma löytyi nimenomaan aamiaispöydästä. Minulla oli tapana syödä aamuisin kaurapuuroa, koska kuulun niihin harvoihin ihmisiin, joiden mielestä se on ihan käsittämättömän hyvää. Kuitenkin, kun puurolautasen tyhjentämisestä oli kulunut tunti, oli aivan pakko saada ruokaa, heti. Asiaa tovin ihmeteltyäni löysin ilmiölle viimein syyn, proteiinin puute. Nopea aineenvaihdunta yhdistettynä pelkkää hiilihydraattia sisältävään aamupalaan, aiheutti uskomattoman nopean imeytymisrefleksin ja nälkä syttyi uudelleen hetkessä. Kun lisäsin puurolautaselleni 100 grammaa raejuustoa (kyllä oikeasti, syön kaurapuuroni raejuustolla ja se on edelleen aivan käsittämättömän hyvää), pysyi nälkä jo huomattavasti pidempään poissa. Nyt, kun lisäsin aamupalaani vielä proteiinipirtelönkin, selviän ilman minkäänlaisia vaikeuksia aina lounasaikaan saakka.

On siis tärkeää nauttia etenkin aamupalalla ja lounaalla sekä proteiinia että hiilihydraatteja! Myös rasvan osuus on tärkeä. Jatkuva rasvojen välttely voi johtaa näläntunteeseen liian nopeasti ja pakottaa nautiskelemaan "turhia" välipaloja ja naposteltavia. Oma, kiljuva nälkäni pysyy parhaiten kurissa, kun syön kolmen tunnin välein harkitusti ja ennalta suunnitellusti. Hyvin suunniteltu päiväruokailu helpottaa näläntunnetta sekä psyykkisesti että ravinnonsaannillisestikin.

Jos ei jatkuva nälkä selity tälläkään, on aika käväistä lääkärissä ja tarkistaa veriarvot. Jatkuva nälkä voi kertoa niinkin vakavasta asiasta, kuin diabeteksestä. Useinmiten nälkä kuitenkin talttuu elin- ja ruokailutottumuksia muuttamalla.

 

 

Share
Ladataan...

Kommentit

Mulla on just ny toi loman jälkeinen painonpudottaja nälkä,tiedän syöneeni ihan tarpeeksi ja terveellisesti mutta maha huutaa loma ajan mättöjä ja ei tuu uni,huolella ärsyttävä tunne,ois ees jotain hetelmii kaapissa mut ei mitn..

MimmuK.

Kuten myös; 3h välein syöminen ja annosten pienentäminen sisältäen proteiinia, hiilareita ja rasvaa toimii myös omalla kohdalla. Tulee kyllä päiviä jolloin tekee mieli ihan vähän jotain hyvää: irtsareita. Ja nimenomaan se mieliteko on se paha kun tuntuu ettei sitä saa viinirypäleitä popsiessakaan sammutettua. Irtsari mikä irtsari ;) Onnekseni hyvillä mielin pidän herkuttelupäiviä jolloin vedän noita hiilarikahvoja aiheuttavia nameja, pitäisi joskus vaihtaa vaan johonkin ehkä vähän vähemmän sokeria ja muuta sisältävään :)

Onnenpäivä

Olen tässä mietiskellyt, että mistähän kummasta johtuu lähes kokonaan kadonnut makeanhimoni. Eli normaalisti olen mutustellut enemmän tai vähemmän herkkuja joka päivä, mutta nykyään en tunne sitä enää tarvitsevani enkä oikeastaan edes ajattele koko asiaa. Epäilen löytäneeni syyn kolmesti päivässä nautittavasta proteiinipirtelöstä. Se kun on oikeasti niin makeaa (joko banaani-suklaa tai mansikka-banaani), ettei sen lisäksi oikeastaan enää tarvitse mitään muuta. Aamuisin lisään sekaan vielä raakakaakaota 2,5 lusikallista, joten... siinä se suklaakiintiökin sitten täyttyy. Minulla on vielä tapana tehdä juomasta niin paksua jäämurskan avulla, että se toisinaan pirtelön sijasta muistuttaa enemmän jäätelöä... juurikin tänä aamuna sain hyydytettyä pirtelön niin, että se oli lopulta pakko syödä lusikalla :D Ihan hyvä näin, kun tämän hetkiseen ruokavalioon ei ylimääräisiä sokereita juuri mahdu.

MimmuK.

Hienoa kun on löytynyt tuollainen tasapaino! Itse kanssa olen pahimmasta päässyt kun vedän myös proteiinia ja hedelmiä tasaisin väliajoin. Tuntuu kyllä että tuo irtsari himo perjantaisin on pelkästään himo ja juuttunut tapa mistä olisi ihan hyvä päästä eroon :)

Onnenpäivä

Hei muuten, pieni huomion arvoinen asia:

Kuten mainitsin, tuo rasva on ravinnonsaannissa oikeasti hyvin tärkeä elementti. Dieetillä olevat ja muut, jotka käyttätte paljon kevyt- ja sokerittomia tuotteita, kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota riittävään rasvan saamiseen. Liian vähillä rasvoilla oleminen nimittäin vaikeuttaa myös painonpudotusta, niin nurinkuriselta kuin se kuulostaakin. Nuo kevyttuotteet nimittäin sokerittomuuden lisäksi sisältävät yleensä hyvin vähän rasvaa. Minun pitäisi esimerkiksi saada rasvoja joka päivä 40-45 grammaa ja nyt kun olen ruokapäiväkirjaa pitänyt, niin melko usein huomaan alkuillasta, ettei rasvakiintiö ole lähellekään täynnä. Vähän pähkinöitä ja homma on taas hoidossa! Mutta olkaa tarkkana, rasvan puutteella on osuutensa jatkuvaan näläntunteeseen :)

MimmuK.

Äärimmäisen hyvä huomio! Itse kanssa olen huomannut että rasvojen saanti jää vähälle niin illalliseen saa sitten rasvoja lisäillä että sitä saa tarvittavan määrän. :)  Ja luulen että sekin on osa tätä "jumittunutta" treeniä ettei paino putoa eikä tulosta oikein ole tullut. 

somebody (Ei varmistettu)

Itelläkin on ollut näläntunnetta järjettömän paljon, myös heti 1 tunnin ruokailun jälkeen. Olen käynyt tutkimuksissa ja ultrassakin, mitään ei löytynyt. Kun olen vielä niin nuorikin ja haluaisin nauttia elämästäni, niin mitkä ruuat sisältävät proteiinia ja/tai hiilihydraatteja?

Kommentoi

Ladataan...