Tiedä mitä syöt - MyFitnessPal auttaa

Onnenpäivä

Että minä rakastan liikuntaan ja ravintoon liittyvää nippelitietoa! Jokin aika sitten löysin tiedonnälkääni tyydyttämään ilmaisen iPad-sovelluksen (löytyy myös kännyköihin sekä netistä), joka suorittaa puolestani kaiken sen laskeskelun, jonka ennen täytin käsin ruokapäiväkirjaani. Hyvästi kynä, paperi ja laskukone! 

Sovelluksen perimmäinen ajatus on tietenkin auttaa painonhallinnassa ja erityisesti painonpudotuksessa. Ja mikäpä siinä, jos noudattaa sovelluksen ehdottamia kalorimääriä, se varmaankin myös toimii. Itselleni sovellus toimii lähinnä ruokapäiväkirjana ja auttaa pysymään kärryillä siitä mitä ja kuinka paljon pitäisi vielä syödä. 

Ja vaikka et kaloreista tuon taivaallista piittaisikaan, niin suosittelen silti jokaista yhtenä päivänä seuraamaan mitä ihan oikeasti syö. Kun jokainen kahvin kanssa nautittu keksi tai lautasella oleva peruna on merkitty ylös, on helppo katsoa kokonaisarvoja ja miettiä, että onko ruokavalioni sittenkään loppuelämän kannalta se paras mahdollinen. No, paasaus sikseen ja mennäänpä asiaan!

MyFitnessPalin käyttö aloitetaan rekisteröitymällä ja syöttämällä asetuksiin oikeat tiedot ja halutut tavoitteet. Aktiivisuustason, painon sekä haluttujen tavoitteiden mukaan ohjelma laskee käyttäjälleen automaattisesti päivittäisen energiatarpeen sekä proteiinin, hiilihydraatin ja rasvan suhteen.

Ja nyt tarkkana, nämä suhdeluvut pitävät varmastikin paikkaansa tavallisella tallaajalla, mutta itse joudun poikkeamaan melko reilustikin annetusta proteiinimäärästä salitreenini vuoksi ja mitä pidemmälle dieettini menee, sitä enemmän tulen poikkeamaan annetuista arvoista. Tässä kohtaa tuleekin esiin sovelluksen yksi harvoista kömpelyyksistä. Sovellus ei anna käyttäjälleen mahdollisuutta muuttaa manuaalisesti annettua ravintoarvojen suhdelukua. Sen sijaan päivittäistä kokonaiskalorimäärää voi käydä myöhemmin muuttamassa itse.

Ruokapäiväkirja näyttää tältä. Päivittäiset ateriat on jaettu aamupalaan, lounaaseen, päivälliseen ja välipaloihin. Itseäni harmittaa, ettei iltapalalle ole omaa sarakettaan, vaan se on lisättävä välipaloihin proteiinipirtelöiden sun muiden joukkoon.

Ruokia voi lisätä ruokapäiväkirjaan kahdella tavalla. Ensimmäinen tapa on hakea tuote hakusanalla tietokannasta (joka kasvaa koko ajan!). Mikäli hakemaasi ruokaa ei kuitenkaan vielä löydy, voi sen tietoineen lisätä listalle manuaalisesti ja tämän jälkeen ruoka päivittyy myös yleiseen tietokantaan ja on kaikkien muidenkin käytössä! Sovellus myös muistaa viimeksi lisätyt ruoat ja voit halutessasi tallentaa muistiin kokonaisia aterioita. Kuten kuvasta näkyy, löytyy tietokannasta myös suomalaisia tuotteita!

Toinen, vieläkin helpompi tapa lisätä syöty ruoka listalle, on yksinkertaisesti skannata tuotteessa oleva viivakoodi. Ja taas ohjelma hakee tuotteen ainesosat automaattisesti tietokannasta.

Ja näin. Lisätty tuote ravintoarvoineen. Oletusannoskoko vastaa yleensä pakkauksen kyljessä olevaa ja voit itse määrittää montako annosta olet aikeissa syödä. Sovellus laskee automaattisesti ravintoarvot kullekin annosmäärälle.

Sovellus kertoo ruokapäiväkirjanäkymässä paljonko kaloreita, proteiinia, hiilihydraattia ja rasvaa on tähän mennessä kertynyt ja paljonko mitäkin voi vielä syödä. Sovellus myös muistuttaa ovelasti riittävästä veden juonnista.

Ruokaympyrää kurkkaamalla on helppo seurata pysytäänkö proteiinin, rasvan ja hiilihydraatin suhteen oikealla polulla ja tällä tavoin miettiä päivän tulevien aterioiden koostumusta, syödäkö enemmän riisiä vai vähemmän riisiä?

Sovelluksessa on oma päiväkirjansa myös liikunnalle. Tänne merkityt poltetut kalorit lisäävät automaattisesti ruokapäiväkirjan puolelle syötäviä kaloreita. Eli jos poltat 600 kaloria, lisääntyy päivittäinen energiatarpeesi saman verran. Liikuntapäiväkirjaan on mahdollista tallentaa salilla tehtävät liikkeet, toistot ja sarjat.

Mikäpä sen hauskempaa, kuin seurata painonkehityskäppyrää! Etenkin massakaudella.

 

Tällainen apuväline on siis täällä käytössä. Tosibodarithan tietysti syövät saman kaavan mukaan päivästä ja viikosta toiseen, eivätkä tarvitse näin yksityiskohtaista kirjausjärjestelmää. Itse kuulun kuitenkin sen koulukunnan kermapeppuihin, jotka tykkäävät syödä eri ruokaa joka päivä, jolloin luonnollisesti kaloreiden seuraaminenkin muuttuu astetta haastavammaksi. Tämän näppärän sovelluksen avulla se ei kuitenkaan ole enää niin vaikeaa kuin voisi kuvitella! Suosittelen!

 

 

Share

Kommentit

Dan
Kriitikot

Yhdessä vaiheessa käytin tuota ahkerastikin ja tykkäsin. Toinen mitä testasin vähän aikaa sitten on Livestrong-säätiön MyPlate, joka on ehkä vähän yksinkertaisempi käyttää.

Jestas, tuollahan voisi helposti käyttää enemmänkin kuin pienen tovin. Tosi kätevää! Tuskin jokapäiväiseen käyttöön kun suurinpiirtein samallalailla syö, mutta hyvä tapa seurata ainakin että missä mennään ja edetäänkö mihinkään :)

Aridith

Vau, toihan on kätsy :o Itsellä olisi haaveissa saada vähän lihasta alle, mutta tuntuu, ettei iänikuisella "emmä jaksa tänään tehä ruokaa, syön paahtista" linjalla ei oikeen pitkälle pötkitä, ehkä tuo motivoisi myös syömään oikein.

A. Sinivaara
Onnenpäivä

Tämäpä muutenkin onkin oivallinen motivaattori! Auttaa kummasti myös napostelun hillintään. Kun kirjaa kaiken ylös, sitä kummasti vähentää ylimääräistä mussuttelua ;) Ja taas toisaalta, sovellus muistuttaa siitäkin jos on muka niin kiire, ettei ole ehtinyt syödä kunnolla.

Aridith

Onko tässä jonkun sortin käyttäjätunnukset joilla pääsee loggailemaan myös joltain toiselta kännykältä vai tallentuuko kaikki vain omaan puhelimeen?

A. Sinivaara
Onnenpäivä

Eli kyllä, tässä on käyttäjätunnukset joilla pääsee kirjautumaan niin iPadilla, puhelimella kuin netissäkin. Eli kaikki syötetyt tiedot tallentuu online ja näkyy samalla tavalla joka laitteella :)

Vierailija (Ei varmistettu)

Huvittaa etta sun asetuksissa "How active are you?" olet valinnut Sedentary. LOL. 2 t. liikuntaa paivassa ei kuulosta kovin sohvaperunalta. Olen itse kayttanyt samaa ohjelmaa ja se kylla auttaa motivoinnissa ja pitamaan itsensa rehellisena mita sinne suuhun tulee pistettya.

Aridith

Täytynee ladata tuo sitten. Saa myös näytettyä ihan mustaa valkoisella, että syön tarpeeksi (joka on sitten pakko på) kun perheessä velloo anoreksia keskustelu, kun tällainen 48kg alkaa riehumaan kahvakuulan kanssa viisi kertaa viikossa :D. Saa myös itse varmistuksen siitä, että saa tarpeeksi kaikkea.

A. Sinivaara
Onnenpäivä

Vierailija: Haha, juu-u! Tässä sovelluksessa aktiivisuustaso määräytyi sen mukaan kuinka aktiivista työtä tekee. Eli jos on esimerkiksi pyörälähetti, on aktiivisuustaso korkea. Jos tekee seisomatyötä, on aktiivisuustaso siellä puolen välin tienoilla. Mutta jos on meikäläinen ja tekee töitä persauksillaan istuen, ei se aktiivitasokaan ole sitten tällä mittarilla kovin korkea :D

Herkku (Ei varmistettu)

Moikka! Kiitos vinkistä, tämä vinkki osui silmiin juuri oikeaan aikaan. Loppuvuoden rutistus alkakoon! Ps. Jollet huomannutkin, jo niin ainakin nettiversiossa pääsee asetuksista lisäämään ruokailuja sekä muuttamaan niiden nimiä ja järjestyksiä. :)

Kermaperuna (Ei varmistettu)

On muuten mahtava appsi. Käytellyt nyt viikon verran ja ihan 'koukussa' ollaan! Netin puolelta noiden asetusten teko pienen tutkiskelun jälkeen onnistuu hienosti. Kannattaa ottaa ohjelmaan kavereita mukaan tsemppareiksi, vähän samaan tapaankuin fb. Myös suora linkityskin tuonne naamakirjaan onnistuu.
PS! -5,0 kg vajaassa kuukaudessa ja päättäväisyys katossa osaltaan kiitos MFP:n....

A. Sinivaara
Onnenpäivä

Wau!! Tosi hienosti Kermaperuna (ihana nimi :D)! Minulla ei muuten ole vielä ensimmäistäkään kaveria ohjelmassa :O Hmm. Mistähän sellaisia kavereita saisi? :D

Vierailija (Ei varmistettu)

Itse olen käyttänyt kalorilaskuri.fi palvelua jo muutaman vuoden. Ei ole ilmainen, mutta suht edullinen. Ei taida olla mitään ladattavaa sovellusta saatavilla, mutta netin kautta kännykällä, tabletilla ym onnistuu hyvin. FitnessPalia voisi kokeila ihan huvikseen vaikka olen niin tottunut tuohon toiseen, että epäilen voinko enää vaihtaa.

-Juha

Kommentoi