Vipinää kinttuihin, eli juoksukoulu part 1

Parannusehdotus

Yksi parannuslupauksistani oli lisätä liikuntaa elämässäni. Salikorttia en ole vielä uskaltanut hankkia, koska salille meno pelottaa niin paljon, en oikein tiedä miksi. Pelkään, että kaikki nauravat (yeah right) tai vähintään pyörittelevät päätään säälivästi kun sähellän pienten painojeni kanssa (ihan oikeasti mistä revin näitä ajatuksia). Jotain olen kuitenkin jo tehnyt asian hyväksi: olen alkanut käymään lenkeillä. Naurettavan pienillä lenkeillä to be honest, mutta silti suunnitelman mukaisilla. Olen aina haaveillut siitä, että jaksaisin kirmata edes puolen tunnin hölkkälenkin, mutta intoni on aina laantunut siihen, että vaadin heti alkuun itseltäni liikoja, en jaksa mitä haluaisin ja harmistun liikaa. Kerran elämässäni olen saanut treenattua itseni tuohon kolmenkymmenen minuutin hölkkäkuntoon, mutta homma tyssäsi nopeasti, kun sain stressin takia lisälyöntejä sydämeeni ja pelästyin niin paljon, etten enää uskaltanut juosta. 

Nyt olen kuitenkin löytänyt juoksuohjelman, mikä alkaa aivan alusta ja sopii kaltaiselleni sohvaperunalle. Kyseessä on Porin kaupungin juoksukoulu (alunperin KuntoPlus-lehdestä), joka löytyy kokonaisuudessaan täältäAjattelin kuitenkin jakaa tätä myös teille viikon sykleissä, joten voitte lähteä mukaan kohottamaan kuntoa myös tätä kautta. Ohjelma on kokonaisuudessaan yhdentoista viikon pituinen, mutta oman maalini olen alkuun asettanut puoleenväliin: kuudessa viikossa minun pitäisi jaksaa juosta viiden kilometrin pituinen lenkki. Alussa lenkit ovat äärimmäisen lyhyitä, ensimmäinen vain vajaan vartin pituinen, mutta luotan siihen, että ohjelma on suunniteltu toimimaan ja voin rauhassa aloittaa näinkin lyhyillä pyrähdyksillä. 

  • Day 1 - Kävele 5 minuuttia, juokse 2 minuuttia. Pidä tauko ja toista sama paluumatkalla.
  • Day 2 - Kävele 30 min lenkki.
  • Day 3 - Lepo.
  • Day 4 - Kävele 5 minuuttia, juokse 2 minuuttia. Pidä tauko ja toista sama paluumatkalla.
  • Day 5 - Kävele reippaasti 5 minuuttia, juokse 2-3 minuuttia. Kävele takaisin kotiin.
  • Day 6 - Lepo.
  • Day 7 - Kävele 5 minuuttia, juokse 2 minuuttia. Pidä tauko ja toista sama paluumatkalla. 

Ei näytä mitenkään äärettömän haastavalta vielä, eihän? Olen itse aika fiiliksissä siitä, että ihan oikeasti saatan reilun kuukauden jälkeen jaksaa hölkätä viiden kilometrin lenkkiä, huisia! Nyt sormet ja varpaat ristiin, että jaksan pitää innostusta yllä tulevina viikkoina. 

 

-Vilma K.

Share

Kommentit

A.S. (Ei varmistettu)

Vau, onnittelut juoksuinnostuksen löytymisestä! Itselleni juokseminen on aina ollut lähinnä pakkopullaa, eikä kuntoa löydy siihen hommaan pätkääkään (eikä riittävästi motivaatiota harjoitella). Salilla käynti on sen sijaan maistunut paremmin. Ihailen kuitenkin muiden jaksamista juoksemisessa, koska itselleni jo muutama minuuttikin tuntuu tuskalta.

Tuo ohjelma vaikutti myös erinomaiselta. Selkeän päiväohjeet ja lähdetään sopivan maltillisesti liikkeelle. Intoa lenkeille! :)

Vilma K.
Parannusehdotus

Kiitos! Pakkopullaa tämä itsellenikin vielä on, ja jo neljän minuutin juoksupätkä tuntuu kropassa pahalta. Luotan kuitenkin siihen, että kunto kyllä lähtee tästä kasvamaan ja pian kirmaan jo kevyemmin! :)

Kommentoi