50-vuotiaan naisen paras kaveri ei ole myöskään disauttaja

Perholla on asiaa

 

”50-vuotiaan naisen paras kaveri ole naistenlehti, vaan koulutus”, julistaa Markkinointi-instituutti tänään HS:n etusivulla.

Anteeksi mitä?

Markkinointi-instituutti liittyi juuri ilmoituksellaan siihen joukkoon, joka aiheuttaa minussa tyrmistynyttä epäuskoa: tahoihin, jotka suhtautuvat naisiin kuin söpöihin pikku lemmikkieläimiin, joita pitää paimentaa ymmärtämään oma parhaansa.

”Voi voi niitä ressukoita. Naistenlehtiä vaan luetaan, eivätkö ne tajua että menestyäkseen pitää lukea näitä meidän vuorovaikutuskurssien esitteitä ja pohtia Kantia, Hegeliä ja valuuttakriisiä kuten me itse jatkuvasti teemme.”

Ajatus siitä, että 50-vuotiaat naiset eivät työllisty, koska he lukevat naistenlehtiä on niin hölmö, että se aiheuttaa lähinnä aivot sulattavaa myötähäpeää.  

* * *

On myös vaikea kuvitella väsyneempää argumentointia kuin ”naistenlehdet, lukematta paskaa.” Tuntuu yhtä nasakalta pointilta kuin ”kaikki viihde on huonoa” tai ”klassinen musa on tekotaiteellista teeskentelyä.”

Naistenlehdillä on ja on ollut valtava valistava vaikutus suomalaisten arjessa.

Se, että hankalia aiheita – vaikkapa mielenterveyden häiriöitä, eläketurvaa, perheen ja työelämän yhdistämistä, vieraiden kulttuurien kohtaamista, perheväkivaltaa – käsitellään ympäristössä, jossa on myös artikkeleita vaatteista ja meikeistä, ei mitenkään vähennä asiajuttujen painoarvoa. Vai?

Jos näin kuitenkin on, kehotan naisia vakavasti harkitsemaan pidättäytymistä vaikkapa New York Timesin tai vanhan kunnon Hesarin lukemisesta. Niissäkin kirjoitetaan muodista, ruuasta ja – Jeesus – ihmissuhteista, joka siis tekee kaikki lehden talous-, politiikka- ja kulttuurijutut arvottomiksi ”naistenlehdet – VMP”-logiikan mukaisesti.

Naistenlehtien, kuten sanomalehtienkin, hienous on juuri siinä, että ne ohjaavat lukijan sellaisten juttujen ääreen joita ei itse muuten tulisi aktiivisesti hakeneeksi.  Ajattelen tätä aina ulkomaan uutisia lueskellessani. Olisinko koskaan tullut hakeneeksi tietoa vaikkapa Donetskin siviiliasukkaista, jos lehdet eivät tarjoilisi heidän tarinoitaan journalismiksi paketoituna? Myönnän: en olisi. Mutta koska lehti tarjoilee muiden juttujen ohella heidän kohtalostaan valmiin paketin, ymmärrykseni ja näkökulmani Ukraina-uutisten osalta laajenee ja luo kontekstia, joka estää ääliöitymisen. 

Uskon myös, että monet haitalliset tabut, kuten vaikkapa puhe seksualisesta hyväksikäytöstä tai erilaisista sairauksista - ovat heikentyneet juuri siksi, että naistenlehdet ovat käsitelleet niitä tarinallistamisen keinoin. Tavallisen lukijan kielellä, asiantuntijajargonin selkokielistäen. 

Lukijoilla on myös hämmästyttävä taito jättää omaan arvoonsa tai peräti lukematta sellaiset jutut, jotka eivät kiinnosta tai vaikuta. Mutta sen ymmärtäminen onkin monille jo liian monimutkainen ajatus. 

* * *

Totta kai kouluttautuminen on tärkeää. Se vahvistaa oleellisesti mahdollisuuksia työmarkkinoilla, ja ainahan on hauska tietää. Joten Markkinointi-instituutti mainostaa sinänsä tärkeää, oikeaa asiaa.

Se ja kaltaisensa ovat vain umpimetsässä syyllistäessään naisia tyhmistelystä, kun ongelman ydin on politiikassa ja lainsäädännössä, kuten työvoiman silmittömässä kalleudessa.

Ja asenneilmapiirissä. Monen koulutetun viiskymppisen mukaan se on vastustajista hankalin.

Työllistymisen mahdollisuus laskee tilastollisesti, kun 50 vuoden rajapyykki ylittyy. Syyksi on arveltu mm. kulttuurista mielikuvaa siitä, että 57-vuotias on jo kypsä varhaiseläkkeelle. (Lähde: http://www.hs.fi/kotimaa/a1375584110545)

Työnantajia huolettaa – aivan ymmärrettävästi – myös ajatus esimerkiksi korotetuista työeläkemaksuista tai velvoitteista, jotka syntyvät nk. viimeiselle työnantajalle.

* * *

Markkinointi-Instituutti myy muun muassa copywriter- ja brändäyskoulutuksia. Ne ovat juuri sellaisia taitoja, joilla naiset saadaan ostamaan lisää tyhmentäviä tuotteita, kuten lehtiä ja ripsiväriä.

Koska kykyä itsenäiseen ajatteluunhan meillä ei ole.

 

Share

Kommentit

Oranssinen

Hear, hear!

jussi (Ei varmistettu)

kait niillä olikin tarkoitus, että herättävät huomiota. toisaalta olen kanssasi samaa mieltä. enhän minä lue naisten lehtiä, vaan katsotaan tuleeko minulle piakkoin kielto TM lehdestä, tieteen kuvalehdestä, tuulilasista, tähdet ja avaruus lehdestä ym. arvaanpa, etteivät uskalla, koska silloin minä nostaisin älämölön niitä vastaan. olenhan minä jo 54 enkä pidä niiden omien lehtien lukua mitenkään turhana. kaiken lukeminen vie mielestäni eteenpäin. onneksi opin kansakoulun eka luokalla tuon jalon taidon?.

FFFifi
Fitness Führer

Ihan käsittämätön koko vastakkainasettelu. Ja on tosi vaikea uskoa, että yli 50-vuotiaiden naisten työllistymisen ongelmien syy olisi koulutuksen puute. Jossain tapauksissa tietysti, mutta tuskin se se ongelma on. Olisi myös kiva nähdä jotain dataa siitä, miten hyvin noita koulutuksia käyneet 5-kymppiset naiset ovat työllistyneet. Jotenkin epäilen, että noiden copywriter-koulutus tekee varsinkaan vähän vanhemmasta työntekijästä yhtään sen halutumman työntekijän vaikkapa punavuorelaiseen mainostoimistoon.

Perholla on asiaa

Luin muistaakseni HS:n artikkelin aiheesta taannoin, eli koulutuksessa on kyllä osin puutteita. Ja joutuvathan nuoremmatkin kouluttamaan itseään jatkuvasti. Eli sen sijaan että miettisi "mikä musta tulee isona", pitäisi miettiä "mitä kaikkea musta tulee isona."

Mutta olen sun kanssa yhtä skeptinen sen suhteen että paraskaan koulutus auttaisi asennevammojen korjaamiseen. Mun näkökulmasta 50-vuotiaat ovat tosi kiinnostava resurssi. Lapset tod näk jo aika isoja ja aikaa satsata "kolmanteen elämään." 

Antero (Ei varmistettu)

Fakta: 5-kymppiselle naiselle oikea koulutus on hyödyllisempi asia kuin naistenlehtien sisältö.

Vaikuttaa, että jälleen se koira älähti, johon kalikka kalahti. Itsekin tiedän useita keski-ikäisiä naisia, jotka ovat putoamisvaarassa työelämässä juuri koulutuksen puutteen vuoksi. Tämä on ikävä tosiasia, josta on turha syytellä mainoksia tai tasa-arvon puutetta. Olen huomannut, että erityisesti feministeillä on taipumus peilata omat henkilökohtaiset ongelmansa muiden syiksi - toivottavasti tästä ei ole kyse tällä kertaa.

Perholla on asiaa

Kuten kirjoitinkin, koulutus on tärkeää ja sen puute on varmasti monen kohdalla todellinen ongelma. 

Olen itse opiskellut koko aikuiselämäni ajan, ja pidän koulutuksen hankkimista eräänlaisena henkivakuutuksena. Pointtini olikin mainoksen heijastama asenne, ei koulutuksen hyödyllisyys sinänsä. 

Mies (Ei varmistettu)

Anna muru, vuorovaikutuskurssit ovat juuri hömppää, jolla yritetään pitää neuroottiset akat jotenkin täyspäisinä töissä. Kant ja Hegel ovat filosofiaa ja valuuttakriisi kansantaloutta. Kummallakaan ei ole mitään virkaa oikeissa töissä. Naisten paikka työelämässä on avustavissa tehtävissä ja hoitoalalla, joten jos jotain naista nyt ylipäätään pitää kouluttaa, niin hoitsuksi sitten. Ai ne oikeat työt? Ne on niitä töitä, josta syntyy oikeaa BKT:ta, jotta pikkurouvat voivat sitten miestensä rahoilla ostella käsilaukkuja.

tartse (Ei varmistettu) http://hidastauko.blogspot.fi

Monen työnantajan mielestä paras työnhakija on 25 vuotias, jolla on 20 vuoden työkokemus. Osaamista tulee päivittää liki päivittäin. Tieto ja osaaminen vanhenee hetkessä. Mutta työntekijän tulee pysyä raikkaana ja nuorena.

toinen anna (Ei varmistettu)

Anna, kun katselin tv-ohjelmaasi, ajattelin aluksi että se on parodia. Mutta ei, se ei ollut huonoa parodiaa vaan ohjelmatietojen "hyvinvoivan keskiluokan" ohjelma. Nimeksi olisi sopinut: Kolme dilleä Bimboa ja yksi Blondi. Hävetti naisena katsella. Tyhmyyden ja typeryyden esittelyä, ja muka keskiluokkaisuuden nimiin. Totta varmaan, että osa keskiluokasta on kuin dorkalauma, mutta onneksi ei sentään vielä koko keskiluokka ole niin infaantiileja kuin Kolme dilleä ja yksi Blondi.

Lisää kiitos (Ei varmistettu)

Hei Anna ja kiitokset kirjoituksista tähän mennessä.
Voisitko kirjoittaa aiheesta miten naistenlehtiä lukemalla naiset viisastuvat suhteissaan.Kaikkea pitää olla ja jos ei ole niin heti tulee erota kun ansaitsee niin paljon parempaa.
Ne lässytykset omasta turvallisesta kullasta voi jättää pois.

Kommentoi