Hullu puurosta eli vinkkejä järjettömän hyvään puuroon

(pikkuseikkoja)

Kirjoitin taannoisessa inspiraatiolistassani, että arvostan kovasti kaurapuuroa ja sen tuomaa hyvää oloa.

Parhaan perustan tälle terveysherkulle luovat mielestäni luomukaurahiutaleet ja mantelimaito. Puuron voi keittää kokonaan tai puoliksi mantelimaitoon. Olennaisinta on hauduttaa puuroa tarpeeksi pitkään, jotta siitä tulee sopivan kiinteää ja pehmeän makuista.

Valmiin puuron syön aina mantelimaidon kanssa, mutta kauramaitokin voisi siihen sopia. Riisimaito sen sijaan tuntuu "vetiseltä", hasselpähkinämaito maistuu liiankin pähkinältä, ja soijamaito ei ole yhtä vatsaystävällinen kuin muut kasvimaidot.

Entä lisukkeet? Alla muutama inspiraatiokuva.

Runsaudenpula: pekaanipähkinää, mantelia, rusinaa, kuivattua mangoa

Voittamaton yhdistelmä: omenasosetta, vadelmia, mantelimaitoa

Pirteä superherkku: paahdettuja hunajacashewpähkinöitä, vadelmia, mustikoita

Värjätty versio: mustaherukkajauhetta, mulperimarjoja sekä paahdettuja manteleita ja cashewpähkinöitä

Perusasioiden äärellä: marjoja ja mantelimaitoa

Share

Kommentit

aannukka
Annukka Juulia

Haha, olen miettinyt monesti aamupuuroa väsätessä, että pitäisi tehdä tällainen postaus! :-D Olen myös melkoinen puurohullu.

Itse olen jämähtänyt nyt tekemään puuron puolet veteen ja puolet kauramaitoon - tosi herkkua! Pitääkin testata myös mantelimaitoa, kiitti vinkistä! :-)

Eiksjoo
(pikkuseikkoja)

Luen mielenkiinnolla sun puurojutun, jos sellainen tulee, puurofaneilua!

Ja suosittelen lämpimästi mantelimaitoa, oon itse ihan koukussa siihen =)

Nina Enroth
Ninan verkkareissa

Tuu meille tekemään näitä puuroja. Aamuisin. Puoli kuuden aikaan, kiitos!

Eiksjoo
(pikkuseikkoja)

Pelkään, että siihen aikaan edes puuro ei voi tuoda hyvää oloa. Onneks näitä voi tehä myös kympiltä illalla =)

Jaana K

Nam! Marjajauhekin on näköjään päässyt käyttöön :)

Eiksjoo
(pikkuseikkoja)

Joo, tosin en oo vielä ihan tyytyväinen siihen, ehkä kokeilen sitä seuraavaksi smoothieisiin...

Jaana K

Smoothieissa ja jogurtin kanssa toimii ainakin. Lähinnä siitä tulee kyllä väriä, marjojen oma maku ei tuu kovin voimakkaasti esiin.

Eiksjoo
(pikkuseikkoja)

Ok, kiva, smoothieita siis seuraavaksi. Villi idea vois olla kokeilla jauhetta myös vaikka letuissa tai kakun täytteessä.

Weera (Ei varmistettu) http://weerabettina.fitfashion.fi

Tämä voi kuulostaa vähän oudolta, mutta teen puuron usein veteen ja kananmunan valkuaiseen. Kananmuna tekee puuron koostumuksesta tosi pehmeän ja lisäksi kananmuna on hyvä proteiinipitoinen vaihtoehto esimerkiksi raejuustolle tai muille maitotuotteille. Kaurapuuro on kyllä ihan parasta!<3

Eiksjoo
(pikkuseikkoja)

Kuulostaa erikoiselta ja ehdottomasti kokeilun arvoiselta, varsinkin jos se pehmentää lisää puuron koostumusta. Kiitos vinkistä! =)

Weera (Ei varmistettu) http://weerabettina.fitfashion.fi

Kannattaa kyllä kokeilla! Valkuaiset kannattaa lisätä puuron joukkoon keittämisen loppuvaiheessa.

Nina Enroth
Ninan verkkareissa

Tätä mäkin aion testata kyllä!

Lotta & Lempiruoka (Ei varmistettu) http://www.lempiruoka.blogspot.fi/

Mitä tuumaisit kookosmaitoon tehdystä puurosta tai paistetulla kananmunalla kruunatusta suolaisesta lounasversiosta. Minä fanitan yli kaiken kokonaisia kaurasuurimoita, vaikka ne vähän kauemmin kypsyvätkin.

Eiksjoo
(pikkuseikkoja)

Moi! Jotenkin tämä kommentti oli jäänyt minulta aikoinaan huomaamatta, siksi näin älyttömän pitkä vastausaika. (Löysin tämän nyt, kun harkitsin yhtä uutta puuroaiheista postausta ;)

Kookosmaito kuulostaa eksoottiselta, miksei siis joskus voisi kokeilla! Paistettu kananmuna puuron päällä on ehkä mulle liian villi, olen tottunut nauttimaan puuron aamu-, väli- tai iltapalana :)

Kommentoi