Pari ajatusta raakaruoasta

(pikkuseikkoja)

Kokeilin Uusia Tuulia -blogin marja-manteliherkkureseptiä. En kylläkään orjallisesti, sillä jätin pois "vaikeimmat ainesosat" eli ne, joita ei välttämättä joka lähikaupasta löydy.

Maistelin hetken kauniin pinkin väristä ja jännän makuista lopputulosta ja tajusin, mistä tässä herkuttelun sijaan on kyse: terveellisestä ja ravintopitoisesta raakaruoasta. Tekemääni marja-mantelimössöä voisi sen ulkonäön, koostumuksen ja maun puolesta parhaiten luonnehtia raakavispipuuroksi. Nimetään se siis tässä uudelleen!

Ensikosketukseni raakaruokaan lienee Hakaniemen Silvoplee-ravintolasta jo monien vuosien takaa. Lokeroin sen silloin vain osaksi muuta kasvisruokaa. Raakaruoka sinänsä tarkoittaa kuitenkin kypsentämätöntä ja prosessoimatonta ruokaa, joten sashimin tai carpaccionkin voisi laskea tähän sarjaan.

Varsinainen tietoinen tutustumiseni raakaruokaan tapahtuikin vasta viime kesänä Johan & Nyströmin raakabrunssilla. Tutustumishetki ei ollut kaikkein optimaalisin: koko viiden hengen porukkamme poti sunnuntai-iltapäivänä vielä edellisen illan juhlintoja. Vajaan 40 euron hintainen, rasvattomalta, suolattomalta ja sokerittomalta maistuva brunssi, johon kahvin sijaan kuului hamppumaito, ei tässä kohtaa ehkä ollut se järkevin valinta...

Kaikki raakabrunssipöydässä oli meille maultaan täysin vierasta ja tutunkuuloiset nimet vain lisäsivät hämmennystä. Raakapizzaksi kutsutun ruokalajin pohja mureni osiin ennen kuin sitä ehti koskettaa ja täytettä saattoi lähinnä kuvailla punaiseksi ja valkoiseksi. Raakatiramisu puolestaan oli maultaan yhtä lähellä tiramisua kuin tiramisu kanelipullaa.

Nälkäisenä syö silti vaikka mitä, joten ahdoin vatsani täyteen ja totesin brunssin päätteeksi positiivisen asian: vaikka raakaruoasta tulee täyteen, siitä jää kevyt olo. Ihan kuin sushista tai vietnamilaisista kesärullista.

Tuo brunssikokemus ei vienyt uskoani raakaruokaan. Arvostan, että on vaihtoehtoja. Näen raakaruoan kuitenkin enemmän osana terveellistä ja hyvää oloa tukevaa ruokavaliota kuin herkuttelua - herkuttelu vaatii edes jotain epäterveellistä, eikö?

Ja takaisin raakavispipuuroon! Alla oleva resepti on maidoton ja gluteeniton, sisältää paljon kalsiumia, kuituja ja vitamiineja ja sopii hyvin aamu- tai välipalaksi.

Raakavispipuuro marjoista ja manteleista (2 annosta)

2 dl manteleita
2 dl kotimaisia pakastepuolukoita ja mustaherukoita
2 dl manteli- tai riisimaitoa
2 tl hunajaa (tai enemmän jos tahtoo makeampaa)
1 tl vaniljasokeria

Liota mantelit yön yli vesikulhossa jääkaapissa, ja huuhtele sitten kylmällä vedellä. Kaada kaikki ainekset osissa tehosekoittimeen ja sekoita, kunnes massa on tasaista. Syö sellaisenaan tai lisää päälle vielä marjoja.

Share

Kommentoi