Mitä olen syönyt detox-kuurin aikana?

Ladataan...
Pirtti

Kymmenen päivän detoxkuurista yli puolet takana, wuu! Mieliteot ovat pysyneet hämmentävän hyvin kurissa, joten ehkä kerrankin oikeasti vien jotain ihan loppuun asti enkä ratkea kesken kaiken. Detox-ohjeet otin tosiaan tässä postauksessa näkyvästä videosta, enkä käytä mitään erityisiä lisälitkuja tai muuta kuurin aikana, ihan vain puhdasta ruokaa. Kevät on parhainta aikaa maksan puhdistamiselle ja itsensä herättelylle myös ayurvedan mukaan, joten nyt oli mitä oivin hetki tähän. Kimmoke detox-kuurin aloittamiseen tuli erittäin huonojen päivien aikaisen syömättömyyden ja mitä-sattuu-syömisen laukaisemista pahentuneista mahaoireista (suomeksi ummetus & turvotus) ja ärsyttävästä pitkäaikaisesta väsymyksestä, sekä lukemistani onnistumistarinoista, joista yksi "kuuluisin" lienee tämä Kemikaalicocktailin Noora Shinglerin tie vatsavaivoista kohti parempaa (tuon luettuani jäin jälleen miettimään, että mitähän kaikkea tuhoa iho-ongelmiin vuosia sitten syömäni lukuisat antibiootti- ja kortisonikuurit ovatkaan kehossani saaneet aikaan..). Tiedän muutamia ruokia, joiden syömisestä seuraa satavarmasti huono olo, mutta paljon on myös sellaisia, jotka välillä tuntuvat sopivan ja välillä ei. Ja toisinaan tietenkin syön ihan vain mieliteosta, vaikka tietäisinkin ettei siitä hyvää seuraa.

Tässä detox-viikon aikana minulla on ollut muutama kivulias mahanturpoamiskohtaus, mutta pääasiassa maha on ollut oma litteä itsensä ja toiminut hyvin. Ei siis sellainen käyn salilla ja minulla on sixpack-litteä tietenkään, hahhahhaa, vaan ihan tavallinen mun oma maha, jonka kanssa voi ehkä jopa käyttää kesällä napapaitoja eikä sellainen, jonka takia kuminauhavyötärökin puristaa koko ajan ja tissiliivit on pakko välillä riisua kun turvotus kiipeää niin ylös ettei pysty olemaan.

havaintokuva 1: ihan tavallinen maha

Työkaveri kyseli tuossa joku päivä, että mitä kaikkea olen nyt syönyt, mistä tuli idea tehdä tämä ruokapostaus. Havahduin tänään sellaiseen hämmentävään seikkaan, että peiliin katsoessani kiinnitin pitkästä aikaa huomioni kasvojen ihoon positiivisessa mielessä, kylläpäs näyttikin hehkuvalta! Tähän on taatusti osansa sillä, että nukuin viime yönä kymmenen tunnin yöunet ja heräsin sitten vapaapäivään ilman herätyskelloa, mutta tuskin tämä puhdas ruokavaliokaan on kovin pahaa tehnyt, viimeiset pari kuukautta kun olen tuijottanut peiliin lähinnä toi en voi olla mää-epätoivoajatuksin. Detox-videon ohjeiden lisäksi olen pitänyt tietysti mielessäni myös ayurvedisesti vata-kehotyypilleni sopivat ruokavalio-ohjeistukset, eli syönyt lämmintä ja sopivan mausteista ruokaa, tarpeeksi suolaa, öljyjä ja gheetä, valinnut vatalle sopivat kasvikset ja niin edelleen. 

Gluteeniton kaurapuuro hyvin haudutettuna, mantelimaitoon tehtynä on paras mahdollinen aamiainen. Sekaan vaihdellen mustikoita, puolukoita, taateleita, auringonkukan- tai hampunsiemeniä, gheetä tai seesamiöljyä. Olen myös opetellut laittamaan suolaa puuroon, mitä en ennen tehnyt missään nimessä.

No niitä banaanilettuja! Monta vuotta hymähtelin kun kaikki näitä hehkuttivat ja päätin tiukasti olla lähtemättä mukaan tuommoisiin trendihömpötyksiin, lätyt lättyinä! Muuutta nyt kun olen koittanut keksiä gluteenitonta syötävää ja jotain missä olisi myös (mahaan sattumatonta) proteiinia, niin kokeilin näitä ja onhan nää nyt hiton hyviä.. Tästä lähtien lupaan seurata kiltisti kaikkia trendsettereitä. Ensimmäiseen satsiin laitoin leivinjauhetta, ja uskoakseni se aiheutti yhden näistä tämän viikon aikana olleista kivuliaista mahanturpoamisista. Seuraavan satsin tein ilman leivinjauhetta, eikä koostumuksessa ollut mitään eroa! Täysin turha oli siis tuo kiusankappale siellä seassa. Teen tällaisella ohjeella johon päädyin monia löytämiäni ohjeita yhdistelemällä: Kaksi munaa, yksi pienehkö banaani, 1dl gluteenittomia kaurahiutaleita, ripaus suolaa ja hyppysellinen kanelia sekaisin blenderissä. Paistetaan hyvällä, kuumalla paistinpannulla gheessä (tämän poikkeuksen olen tehnyt maidottomuuteen, gheehän on siis kirkastettua voita.) Päälle marjoja ja agave-siirappia tai tahinia. Yritän tässä juuri kehitellä vegaanista lettu-versiota, monessa on käytetty kikhernejauhoa kananmunan tilalle mutta en usko että sekään on sitten taas mun mahalle kovin hyvä juttu. Laitan reseptin jakoon jos tämänpäiväinen yritys onnistuu!

Eilen tein vapaapäiviä varten kattilallisen bataatti-jauhelihakeittoa. Pieni paketti luomujauhelihaa, iso bataatti, pieneksi kuutioitua lanttua (kypsyy paljon hitaammin kun bataatti, joka saa olla isoina paloina), paljon valkosipulia, mausteita ja tuoretta persiljaa sekä pitkä liemi.

Erilaisia wokkeja joissa esimerkiksi parsaa (oi kyllä, ensimmäiset parsat ovat löytäneet tiensä kauppoihin jeeeeeeeeeeeeeeee!), kesäkurpitsaa ja sipulia.

Hedelmiä tahinin kanssa tai mehuna, ihanalla sitruspusertimellani on taas ollut käyttöä <3

Smoothieita. Joko marjoja, chiaa, pähkinöitä ja avokadoa sisältäviä, tai banaani + raakasuklaaversioita joissa olen käyttänyt aivan uutta tuttavuuttani eli proteiinijauhetta. 

Mehustaminen kiinnostaisi tosi paljon, mutta toistaiseksi ei ole ollut rahaa ostaa vempelettä siihen tarkoitukseen, toivottavasti joskus!

Munakkaita. Uunimunakas on kyllä näppärä juttu, siitä riittää välipalat töihinkin muutamaksi yöksi kun tekee pellillisen kerralla. Täytteenä edellisessä tietenkin sitä parsaa, sekä punasipulia. Juustot on valitettavasti nyt pannassa, mutta olen lorauttanut esimerkiksi oliiviöljyä sekaan tuomaan makua. Näiden proteiinilähteiden keksiminen on kieltämättä tuottanut hankaluuksia, vaikka en uskokaan että tällainen tavallinen pulliainen sitä prodea mitenkään tolkuttomasti tarvitsee. Typerää, että eläinperäiset proteiinit tuntuvat sopivan mahalle kasvisperäisiä paremmin, vaikka nimenomaan niiden syömistä haluaisin vähentää :( Ostan tietenkin aina luomumunia, mutta eipä se niidenkään tuotantoketju mitenkään ongelmaton ole. Tässäpä pohdittavaa.

Ruusujuuri ja nokkonen sekä hunaja ovat toimineet yövuorovoimaannuttajina (merkkareiden, noitapillien, anispastillien ja suklaan sijaan). Ostin joku aika sitten näiden Arctic warriorsin shottien tutustumispakkauksen alesta, mutta unohdin mokomat kaapin perälle. Nyt ne tulivat mieleeni ja ovatkin pelastaneet makeanhimo- ja väsymyspiikeiltä töissä. Nämä shotit ovat näppäriä laukkuun pistettäväksi kun ne voi napata helposti missä vain (pakkaus taitetaan auki ja sisältö imaistaan suuhun) mutta jatkuvaan käyttöön suunnittelen purkkimallien ostamista, koska näistä tulee tietenkin kovasti roskaa. 

Pari lisäjuttua, joilla ruokailun jälkeistä turvotusta on voinut myös ehkäistä:

Fenkolinsiementen pureskelu. Tämä on Intiassa yleinen tapa ruokailun jälkeen, sillä fenkolinsiemenillä on ruoansulatusta edistävä vaikutus. Maku on aika kiva, sellainen anismainen ja raikastaa myös hengityksen.

Syömisen jälkeen heti liikkeelle. Töissä oon mennyt vaikka moppaamaan lattiaa tai kierrolle, kotona tehnyt pari joogaliikettä tai vaikka ympäri tönöä kävelyä, sen sijaan että jäisi lautasen tyhjennyttyä paikalleen istumaan.

Lisäksi tietysti paljon (vähintään huoneenlämpöistä) vettä ja yrttiteitä, esimerkiksi YogiTean detoxia ja Pukkan piparminttu-lakritsia. Lisäravinteista käytössäni on olleet samat kuin muutenkin aina päivittäin, eli aamuisin D-vitamiini, maitohappobakteerikapseli sekä sinkkipilleri, ja iltaisin magnesiumpurutabletti. Tähän asti oon ollut koko detoxin ajan yövuoroissa, joten nyt vapaapäivien aikana pitänee tehdä jonkinlaista strategiaa, että miten alan kokeilla ruoka-aineiden palauttamista takaisin lautaselle tämän kuurin jälkeen. Videolla neuvotaan tekemään vähintään kymmenen päivän puhdistuskuuri, mutta mikäänhän ei tietenkään estäisi jatkamasta tällä linjalla, jos kuurin lopussa tosi hyvältä tuntuu. En kuitenkaan haluaisi omaksua kovin rajoittunutta ruokavaliota, joten niiden kaikkein pahimpien ongelmienaiheuttajien tunnistaminen on nyt ensisijainen agendani, katsoo jatkoa sitten.

 

Share

Kommentoi

Ladataan...