Ladataan...
Pitkässä juoksussa

Olen mielestäni treenannut kohtalaisen paljon viimeisen vuoden aikana: juossut pitkähköjä lenkkejä, hikoillut body combatissa, nostellut painoja salilla ja käynyt astangajoogassa. Treenistä huolimatta tuntuu, etteivät lihakseni ole juurikaan kasvaneet eikä voima erityisemmin lisääntynyt. Olen hämmästellyt kehityksen puutetta jo jonkun aikaa, kunnes pari päivä sitten sain tietää mahdollisen syyn: e-pillerit.

Amerikkalaistutkimuksen mukaan e-pillereiden käyttäminen saattaa hidastaa huomattavasti lihasten kasvua. Tutkimuksessa kaksi ryhmää nuoria aikuisia naisia treenasivat suurin piirtein saman verran. Niiden naisten, jotka eivät käyttäneet pillereitä, lihasvoima kasvoi 40 prosenttia enemmän kuin niiden, jotka käyttivät pillereitä. Syynä tutkijat eipäilevät olevan sen, että pillereitä käyttävien naisten veressä on vähemmän mieshormonia kuin niiden, jotka eivät käytä yhdistelmäehdäisyä

Olisiko ratkaisu lihasvoiman parantamiseen siis e-pillereiden lopettamisessa?

 

 

 

 

Share

Ladataan...
Pitkässä juoksussa

City Run on juostu, mutta minulla on heti uusi urheilutavoite: nimittäin päästä eroon Motivuksen kertalipuista, jotka menevät vanhaksi 31.5. Kertoja kortilla on jäljellä yhteensä yhdeksän, joten kiirettä pitää.

Seuraavalla aikataululla saisin liput käytettyä:

La 21.5. afro

Su 22.5. body combat

Ma 23.5. Motivus taistelu

Ke 25.5. body combat

To 26.5. vatsatreeni

La 28.5. afro

Su 29.5. body combat

Ma 30.5. Motivus taistelu

Ti 31.5. body combat

 

Äh, aika tiukalta treeniltä tuo vaikuttaa. Toinen vaihtoehto olisi ostaa suosiolla LISÄÄ lippuja, jolloin käyttämättä jääneet liput olisivat voimassa vuoden loppuun asti.

Share

Ladataan...
Pitkässä juoksussa

Nyt siitä on aikaa puolitoista viikkoa, ja tyhjyys alkaa helpottaa. Ei uskoisi, että yksi hemmetin juoksutapahtumakin voi aiheuttaa samankaltaisen fiiliksen, kuin ison projektin valmistuminen, ensi-ilta tai vastaava. Treenattiin kauan, valmista tuli, mitäs nyt?

Pääsin aika hyvään harjoittelurytmiin ennen HCR:ää, ja pidin siitä väkisin kiinni, vaikka oli noita jalkavaivoja. Nyt kun juoksu on ohi, on mun ollut pakkokin lepuuttaa kipeää koipea, ja se tietysti lisää tyhjyyttä. Mitä mä kaikki illat teen, kun en pääse lenkille?

Tästä päästäänkin siihen, että City Runiin osallistumisesta oli juuri sitä hyötyä, mitä toivoinkin. 1. Sain liikuntarytmini sopivaksi: minun alkoi oikeasti tehdä mieli urheilla ainakin neljä kertaa viikossa. Toivottavasti rytmi ei nyt levon takia katoa. 2. Juokseminen muuttui kivaksi ja kevyeksi. Ei aina, mutta usein. Se on nimittäin mahtava tunne, kun askel nousee kuin itsestään, ja vauhtiakin voi lisätä vielä vähän!

Mutta mitä seuraavaksi? Uusi aikatavoite? Kertokaa ideoita! Mä en ihan hirveästi innostu loppukesän juoksutapahtumista. Ehkä ensi vuonna taas.

 

P.S. Mieli palaa juoksemaan, eikä vähiten siksi, että seuraavaksi mun olisi tarkoitus testata FiveFingers-kenkiä. Uteliaisuus kutkuttaa.

Share
Ladataan...

Pages